Om uppgifter i skolan är att göra en app, så kanske du kan välja själv om du då gör den för Android eller iOS?
Så de tvingar nog inte dig till en Mac, men har du ingen Mac så blir du tvungen att köra för Android och isåfall kanske köra något crossplattform-ramverk för att göra iOS-kompatibla applikationer.
Hur som helst.
Eftersom macar fram tills några år sedan kördes på x86-plattform så kan du köra macOS virtuellt på en pc om du vill. Men sedan början av år 2020 kör Macarna likt alla iOS-devices nuförtiden ARM-cpuer och man kan nog förvänta sig att kommande versioner av macOS kommer enbart vara för ARM. När Apple gör sit cutoff vet ingen ännu. Däremot som iOS-utvecklare är du hårt knuten till Xcode som utvecklingsverktyg och du kommer behöva köra senaste Xcode för att hantera senaste versionerna av iOS. Vilket leder dig till att du behöver en ARM-baserad Mac för att du ska ha en ärlig chans att utveckla till iOS kommande åren.
Och eftersom macarna kör ARM, så kan du inte köra vanliga traditionella x86-versionen av Windows på dem.
Du kan virtuellt köra Windows som är gjort för ARM. Alltså den version som också körs i du sett nyheterna senaste dagarna om Qualcomm Snapdragon Elite-cpuerna som sitter i Microsofts egna Surface-datorer nu. Det borde dock inte vara något hinder eftersom Windows för ARM har inbyggt stöd att kunna köra x86/amd64-program.
Du kan däremot bygga dina Android-applikationer på macOS också, så om du ser en framtid i app-utveckling är det en mac du ska ha eftersom du kan hantera båda världarna. Man kan såklart säkert livnära sig på att vara apputvecklare för enbart android, men den marknaden är nog extremt liten eftersom de flesta som t.ex beställer en app för sin verksamhet vill nog ha den för båda plattformarna.