Fler kärnor i Intels nya processorer för arbetsstationer

Permalänk
Melding Plague

Fler kärnor i Intels nya processorer för arbetsstationer

Dell avslöjar att lanseringen av Intels uppgraderade Sapphire Rapids-kretsar nu är nära.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska bli högst intressant o se om 60-coren är kommer kunna fightas med threadrippern och vad den besten kommer kosta. Känns rent spontant att den kommer kosta bra mycket mer.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk

Frågan vem dessa är till för? Jag gissar de mycket kommer köra hypervisors och terminalservrar och inte alls en kraftig arbetstation.

Permalänk
Medlem

350w PL1/PL2 låter ganska löjligt för att vara 60 kärnor. Undrar hur många av de som är E-Cores? Gissar på 40st.
Då kvarstår ju bara hur "bra" moderkort man behöver så man kan justera själv. Om Intel, som vanligt tar till vcore rejält för att de skall fungera överallt, kan man nog rätt så enkelt få ned de till under 300w PL1. I så fall kan man ju kyla de med de bättre luftkylarna om man skulle vilja det.
Vet ju att det inte är tanken att göra så, men att ha möjligheter är alltid skoj.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Frågan vem dessa är till för? Jag gissar de mycket kommer köra hypervisors och terminalservrar och inte alls en kraftig arbetstation.

Jag skulle gärna ha en på kontoret för beräkningar/simuleringar. Med "min" i9-14900K kan jag ibland få vänta någon timme om jag inte förenklar en hel del och då kör den mellan 80-100% under denna tid.

Skrivet av marcusOCZ:

350w PL1/PL2 låter ganska löjligt för att vara 60 kärnor. Undrar hur många av de som är E-Cores? Gissar på 40st.
Då kvarstår ju bara hur "bra" moderkort man behöver så man kan justera själv. Om Intel, som vanligt tar till vcore rejält för att de skall fungera överallt, kan man nog rätt så enkelt få ned de till under 300w PL1. I så fall kan man ju kyla de med de bättre luftkylarna om man skulle vilja det.
Vet ju att det inte är tanken att göra så, men att ha möjligheter är alltid skoj.

Dessa brukar endast vara performance cores.

Hoppas även på höga frekvenser.

Permalänk
Medlem

Känns väl ca 4 år för sent i det här racet? Threadripper/Epyc har ju funnits i 64/96 kärnor länge nu

Permalänk
Medlem

Trodde Intel skulle komma ikapp med sina tiles...
Intel förtjänar inte på något sätt sin nuvarande marknadsdominans utan lever på gamla meriter.
Om jag gissar rätt kommer Intel gå under med X86 när resten av världen går över till ARM, kanske överlever någon del av företaget som ett team-b foundry. Vore skittråkigt

Permalänk
Medlem

Det är väl ändå Emerald rapids & inte saphire rapids det handlar om sen ligger de inte så illa till ändå som folk försöker få det att verka som. Även om AMD leder med sina epyc processorer. Sen upphåsandet av arm blir man rätt less på oxå för servrar ja! annars nja kommer ta tid.(tänker då på mjukvara & kompabilitet med mjukvara. (för vanliga mänsikor inte samma bekymmer med servrar)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Meh, kan de sluta släppa så energitörstiga bestar till processorer? Jag vill ha en "i3" xeon variant med 45-85w TDP, ecc, ddr5 och quicksync; ska det vara för mycket begärt!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Meh, kan de sluta släppa så energitörstiga bestar till processorer? Jag vill ha en "i3" xeon variant med 45-85w TDP, ecc, ddr5 och quicksync; ska det vara för mycket begärt!?

Uppfyller inte Xeon E-2400 de kraven?

https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/series/1...

https://www.servethehome.com/intel-xeon-e-2400-series-brings-...

Permalänk
Medlem

Inte quicksync vad jag kan se
Senaste Xeon som släpptes med det (Sök på Quicksync och ECC på ark.intel.com) är från 2022Q1, som är embedded varianter, annars 2021Q3 för E-23xx serien, men då är det DDR4.

Sedan visst, DDR4 vs DDR5 är ju inte hela världen på servernivå, men en 2,5år CPU är ju ändå lite gammal om man tänkt köpa en helt ny server som ska vara framtidssäkrad (Dvs köp idag och låt den stå å tugga i upp mot tio år).

Men jag uppskattar ditt försök, jag själv letar å letar å letar sedan DDR5 var på g att släppas. Just nu kör jag en i9-12900K som får agera server, men hade velat köpa riktiga grejjer och låta frugan få en egen dator med den 12900K processorn. Mitt asus servermoderkort lämnar mycket att önska utan hade ju velat ha något SuperMicro eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Inte quicksync vad jag kan se
Senaste Xeon som släpptes med det (Sök på Quicksync och ECC på ark.intel.com) är från 2022Q1, som är embedded varianter, annars 2021Q3 för E-23xx serien, men då är det DDR4.

Sedan visst, DDR4 vs DDR5 är ju inte hela världen på servernivå, men en 2,5år CPU är ju ändå lite gammal om man tänkt köpa en helt ny server som ska vara framtidssäkrad (Dvs köp idag och låt den stå å tugga i upp mot tio år).

Men jag uppskattar ditt försök, jag själv letar å letar å letar sedan DDR5 var på g att släppas. Just nu kör jag en i9-12900K som får agera server, men hade velat köpa riktiga grejjer och låta frugan få en egen dator med den 12900K processorn. Mitt asus servermoderkort lämnar mycket att önska utan hade ju velat ha något SuperMicro eller liknande.

Tack för info om att quick sync saknas. Jag har en Xeon E-2278 i min ESXi-host som bland annat kör en plex-server, och jag förmodar att live transcoding skulle funka sämre på en Xeon E-2400 utan quick sync.

Vilket är ditt användningsområde?

Uppdatering: virtuella maskiner får tydligen inte tillgång till denna hårdvaruacceleration. Det spelar ingen roll för mig, då jag aldrig märkt av några prestandaproblem vid uppspelning av exempelvis x265.

https://support.plex.tv/articles/115002178853-using-hardware-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhult:

Tack för info om att quick sync saknas. Jag har en Xeon E-2278 i min ESXi-host som bland annat kör en plex-server, och jag förmodar att live transcoding skulle funka sämre på en Xeon E-2400 utan quick sync.

Vilket är ditt användningsområde?

Uppdatering: virtuella maskiner får tydligen inte tillgång till denna hårdvaruacceleration. Det spelar ingen roll för mig, då jag aldrig märkt av några prestandaproblem vid uppspelning av exempelvis x265.

https://support.plex.tv/articles/115002178853-using-hardware-...

Quicksync vill jag ha för som du nämner, transcoding on the fly på Plex, som jag kör på en Truenas Scale server. Därutöver är det bara ZFS/"Säker fillagring" jag primärt vill åt, men jag kör lite smått som nginx-proxy manager, torrent samt HAOS. Agerar också SMB share åt backup av min dator och har väl tänkt fixa något system för att låta nära å kära göra backup av sina bilder (privat moln) på mobiler och eventuellt även deras datorer etc., men inget jag har fixat med än.

Permalänk
Skrivet av Ase:

Sen upphåsandet av arm blir man rätt less på oxå för servrar ja! annars nja kommer ta tid.(tänker då på mjukvara & kompabilitet med mjukvara. (för vanliga mänsikor inte samma bekymmer med servrar)

Hoppas tvärt om att upphaussningen av ARM också trissar upp utvecklares intresse av att kompilera för den plattformen.
Men även för existerande programvara som utvecklare inte har något intresse av att underhålla: Som vi sett på Mac-sidan behöver kompatibilitet inte vara ett stort problem för slutanvändare, sett till möjlighet att köra legacyprogram med god prestanda. Den stora utrensningen av program på Mac skedde inte vid övergången till ARM, utan några år tidigare, när Apple kompromisslöst dödade all 32-bitsmjukvara. Den hårda linjen verkar inte Microsoft ta. Jag har goda förhoppningar om att en betydande andel Windowsanvändare kommer flytta ifrån AMD64 de närmaste åren, till allas fördel.