SIP - telefoni, fast nummer

Permalänk
Medlem

SIP - telefoni, fast nummer

Jag skulle vilja ha ett nummer för att kunna portera till en SIP-operatör.

Enda SIP-Operatören jag känner till för nuvarande som har låg månadskostnad och tillåter egna klienter är internetport.se, nackdelar är att de inte har autogiro eller ett fast pris för ett nytt fast nummer, de tar 29:-/månad för ett nytt fast nummer, vill inte ha en månadskostnad för fast nummer.

så det är två frågor;
1. Hur skaffar jag bästa möjliga fasta nummer utan att dra på mig en månadskostnad? Helst 010-nummer.
2. Bästa SIP-operatören som tillåter mer än en inloggad klient samtidigt med så låg månadskostnad som möjligt.

Vill ej vara bunden till bredbandsoperatör eller analog dosa, vill bara använda mjukvara eller rena ip-telefoner med SIP.

Kommer ej användas för att ringa med mer än vid nödsituationer så samtalskostnad ej viktigt.
Vill helst kunna koppla in fler telefoner (två platser) samtidigt på ett enda abonnemang.

Permalänk

Hej!
Vilka operatörer är det du har kikat in dig på och har du testat att kontakta någon av deras säljavdelningar?
Finns ett gäng olika operatörer som säkert kan lösa det, kan tänka mig Tele2, Telavox eller GlobalConnect har en tjänst för det du söker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av floppen76:

Hej!
Vilka operatörer är det du har kikat in dig på och har du testat att kontakta någon av deras säljavdelningar?
Finns ett gäng olika operatörer som säkert kan lösa det, kan tänka mig Tele2, Telavox eller GlobalConnect har en tjänst för det du söker.

Tele2 bara för företag
Telavox bara för företag
GlobalConnect har i alla fall ingen telefoni för privatpersoner

Många erbjuder programmerade "telefonidosor" för att ansluta en gammeldags analog telefon, de vill inte lämna ut sip-kontoinställningar. Om detta beror på att det är för komplicerat för kunderna eller att de valt proprietära lösningar som inte följer SIP-standarden kan nog variera.

Fortfarande enda vettiga operatören är Internetport.se otroligt prisvärt men meckigt att betala räkningar manuellt och man betalar löpande för ett nummer.

Jag ser det bästa just nu som att skaffa ett fast abonnemang med så kort bindningstid som möjligt för att få ett regionsfritt 010-nummer, portera numret till internetport och säga upp det ursprungliga abonnemanget.

Permalänk
Medlem

Jag använder själv https://www.teletek.se/

Den uppfyller dock inte alla dina önskemål.

Fungerar bra för mig och klarar även att hantera BBS om man skulle vilja sätta upp en.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller