c64, u1541-8Gb SD, Tac-2, AR6.0
hjälp med fläktriktning!
Visa signatur
Visa signatur
Hej!
Håller på med ett bygge i ett zalman p30-chassi och har huvudbry hur jag ska tänka med fläktriktningarna. Vanligt brukar ju folk rekommendera att man har utblås i toppen, men också rekommendera att man har positivt tryck med fler intagsfläktar än utblås, och helst att intagen är genom filter. I mitt bygge kör jag med ett 4070 ti super med sedvanliga luftkylare, och en ryzen 7800x3d som kyls med hjälp av en ek aio elite 360 som har hela 6st 120mm-fläktar i push/pull och måste monteras i toppen.
Utöver de 6 fläktarna (och psuns egna fläkt) så har chassit 3st medföljande 120mm fläktar som jag tänkte använda
Om jag kör de 6 radiatorfläktarna som utblås känns det som det blir en väldig obalans med negativt tryck, även om jag skulle köra resterande 3 fläktar som intag (varav bakfläkten då dessutom utan filter, som kanske då borde flyttas till oanvänd bottenplats med filter?)
Finns alltså inga fläktplatser i fronten, men på sidan som syns på bilden.
Alternativet är ju att köra topradiatorns 6 fläktar som intag, och resterande tre som utblås, lutar kanske åt det men är ingen van byggare så tar gärna hjälp!
Svarar mig själv här. Jag gjorde lösningen att jag tog bort 3 av fläktarna från radiatorn och satte dem längst ner i chassit som insug, behöll tre på radiatorn som då sattes som utblås. Behöll den ensamma utblåsfläkten där bak och satte de två sidofläktarna som insug. Borde resultera i lätt positivt tryck och de insugsfläktarna som finns borde mestadels dra luften genom filter.
Något som lurade mig var att sidofläktarna tydligen är "reverse" enligt zalmans hemsida. Jag hade kollat på bakfläkten och sett pilmarkeringarna att luften går från "logosidan" till sidan med specifikationsettiketen/plastarmarna som håller motorn och hade ingen tanke på att de andra kunde vara kontruerade tvärtom så jag vände på sidofläktarna så att de är tvärtemot på mitt foto från förra posten ovan.
Sprang sedan på infon på hemsidan att sidofläktarna var konstruerade tvärtemot bakfläkten och fick vända tillbaka dem till ursprungspositionen som på fotot med loggan inåt chassit.
De har verkligen gjort det onödigt förvirrande. Sätter man båda fläktarna bredvid varandra och tittar på pilarna så ser de ut som att de ska blåsa åt samma håll, men tittar man på fläktbladen så ser man att de är vinklade åt olika håll.
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.