Får inte Mesh nätverket Cudy AX3000 att fungera överhuvudtaget

Permalänk

Får inte Mesh nätverket Cudy AX3000 att fungera överhuvudtaget

Hej!

Bakgrund:

Har Tele 2 bredband och har skaffat Cudy AX3000 Mesh systemet.

När jag kopplar ur min standardiserade Tele 2 router för att koppla in en av Cudy puckarna så står det när jag går in i inställningarna "Ingen bredbandsåtkomstsignal detekteras".

Jag har provat att dra ut fibersladden (strömmen i 30 minuter) - satt tillbaka den - inget händer. Frågan är: Vad i helsike gör jag? Ska jag returnera dessa och köpa några andra puckar i hopp om att dessa ska fungera bättre eller vad hade ni gjort om ni hade varit i mina skor?

Permalänk
Medlem

Mina hetaste tips är:

a. att du kopplat fel.
b. att tele2 inte delar ut en ny ip innan din gamla lease gått ut (du kan testa att klona MAC-adress från din gamla router eller koppla in den och släppa dhcp lease.)

edit: Har aldrig hört talas om märket, ser ut som random kina skit, skulle hellre köra med nåt mer pålitligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Hej!

Bakgrund:

Har Tele 2 bredband och har skaffat Cudy AX3000 Mesh systemet.

När jag kopplar ur min standardiserade Tele 2 router för att koppla in en av Cudy puckarna så står det när jag går in i inställningarna "Ingen bredbandsåtkomstsignal detekteras".

Jag har provat att dra ut fibersladden (strömmen i 30 minuter) - satt tillbaka den - inget händer. Frågan är: Vad i helsike gör jag? Ska jag returnera dessa och köpa några andra puckar i hopp om att dessa ska fungera bättre eller vad hade ni gjort om ni hade varit i mina skor?

Det hjälper inte dig, men det finns ingen Cudy-modell som heter AX3000. Däremot finns det ett gäng olika Cudy-modeller i AX3000-klassen, alla med olika bokstäver och 3000 i namnet. Några kan man köra vanilla OpenWrt på, men om du vill ha ett ”mesh”-system som är enkelt att administrera så är det antagligen inte ett alternativ i dagsläget. Hur som helst är det bra att veta vad för modell man har och att länka till dokumentationen.

Jag hade pluggat in en dator i fiberomvandlaren och felsökt DHCP, men om du hade kunnat göra det så hade du inte behövt fråga. Hur som helst skulle inkoppling av dator via ethernet kunna bekräfta att internetuppkopplingen/fiberomvandlaren/kabel fungerar med en annan enhet än ISP-routern, om den gör det.

Av installationsinstruktionerna för OpenWrt att döma så använder Cudy 192.168.10.1/24 som IP-subnät på LAN i sin stock-mjukvara. Om din gamla ISP-router använder ett annat IP-subnät på sitt LAN, vilket är rätt troligt, så borde det gå att köra Cudy-systemet bakom ISP-routern som felsökningsåtgärd. Ifall ISP-routern fortfarande fungerar när du kopplar in den igen. Du skulle få dubbel/trippel NAT, men det skulle kunna bekräfta att Cudy-systemet fungerar om det får rätt förutsättningar.

Om du behöver hjälp med att veta att du kopplat rätt så behöver tråden dokumentation och bilder på hur du kopplat. Skärmdumpar av konfigurationen och felmeddelande kanske säger något.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag hade börjat med att endast ansluta den Cudyenhet som ska agera router och sett till att den fungerar innan man bygger på med meshkomplexitet. Alla anslutningar ska naturligtvis ske via kabel så att man inte har några wifiproblem.
Den Cudy jag kollade på var också lite underligt byggd då den hade 2,5 Gbite port mot wan och 1 Gbit mot lan för det är normalt tvärt om då se till att rätt port används för att ansluta lan och wan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.