Computex 2024 – Jonas och Calles äventyr i Taiwan

Permalänk
Medlem

Kul bevakning, goa swec vibes när det är lite mer casual.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av dblade:

Grymt att ni orkar gå runt och titta på allt där. Hoppas ni finner mycket nöje! Intressant att följa med på er resa.

@CrispVanDahl Du nämner att alla pratar om AI och att det nu integreras i samtliga CPU:er. 45-60 TOPS?

Kan ingen här undersöka lite i vad det kommer det göra för skillnad för oss användare? Vi har väl betydligt bättre förmågor i våra nuvarande grafikkort? Tyckte jag hörde något om över 1000 TOPS i ett 4090. Vad ska man då med 45-60 extra TOPS till? Det kommer inte vara några gigantiska modeller man kan köra på en CPU. Antar att det är minnesbandbredden också som håller tillbaka prestandan. Intressant är väl också, om man kör en större modell i förgrunden, så kommer väl allt annat gå ner på knäna.

Det är en jättebra fråga.
Det är det jag försöker ta reda på.
Hittills har jag gått in med frågan ”vad gör den för mig?” Snarare än ”vad gör den” och har inte hittat ett bra svar ännu.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Freezelag:

Inget nytt om höstens nya GPU från AMD/Nvidia? Hade sett fram emot lite info om priser/datum etc.

Tyvärr har vi inte hört något officiellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Tyvärr har vi inte hört något officiellt.

Nvidia hade någon egen keynote redan på söndagen https://www.computextaipei.com.tw/en/news/A836BDFE93AADB80/info.html?lt=data&cr=10

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Dragnet:

Yes men det var inget snack om en ny generation där.

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant om vi kunde få se lite mer kring CAMM2 minnestekniken
På tal om minnen hittar ni något kring CxL (speciellt memory varianten) så dela med er!

Permalänk
Medlem

Har ni kollat in Corsair @CrispVanDahl och @JonasT än? Såg att de ska släppa ny SF750 och SF850 och SF1000 i SFX-format, är de platinum som gamla SF750 är? Någon ide om när de dyker upp i svensk butik?

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Ingen Noctua? När visar de nya 140mm-fans som alla väntar på?

Visa signatur

Surface Laptop 4 13.5 - 4680U - 16 GB DDR4 - Touch

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lorault:

Ingen Noctua? När visar de nya 140mm-fans som alla väntar på?

De visas nu, GN var och pratade med dem.

Release Juni med NH-D25 G2 (rund frame), September (fyrkantig frame).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6600K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

OT:

gillar att det står att jonas är fortfarande praktikant =p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Grymt att ni orkar gå runt och titta på allt där. Hoppas ni finner mycket nöje! Intressant att följa med på er resa.

@CrispVanDahl Du nämner att alla pratar om AI och att det nu integreras i samtliga CPU:er. 45-60 TOPS?

Kan ingen här undersöka lite i vad det kommer det göra för skillnad för oss användare? Vi har väl betydligt bättre förmågor i våra nuvarande grafikkort? Tyckte jag hörde något om över 1000 TOPS i ett 4090. Vad ska man då med 45-60 extra TOPS till? Det kommer inte vara några gigantiska modeller man kan köra på en CPU. Antar att det är minnesbandbredden också som håller tillbaka prestandan. Intressant är väl också, om man kör en större modell i förgrunden, så kommer väl allt annat gå ner på knäna.

Skrivet av CrispVanDahl:

Det är en jättebra fråga.
Det är det jag försöker ta reda på.
Hittills har jag gått in med frågan ”vad gör den för mig?” Snarare än ”vad gör den” och har inte hittat ett bra svar ännu.

Som det framstått så är väl poängen snarast energieffektivitet? Att du ska kunna köra typ Recall och annat jox i bakgrunden utan att totalförstöra batteritiden på en laptop, osv.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Som det framstått så är väl poängen snarast energieffektivitet? Att du ska kunna köra typ Recall och annat jox i bakgrunden utan att totalförstöra batteritiden på en laptop, osv.

Även att typ kunna piffa upp bilder on the fly utan access till Internet. Kanske inte omvälvande men det är en start 😉

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Mindfighter:

Har ni kollat in Corsair @CrispVanDahl och @JonasT än? Såg att de ska släppa ny SF750 och SF850 och SF1000 i SFX-format, är de platinum som gamla SF750 är? Någon ide om när de dyker upp i svensk butik?

Senare i sommar som jag förstod det!

Skrivet av Lorault:

Ingen Noctua? När visar de nya 140mm-fans som alla väntar på?

Vi ska dit och pilla imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Även att typ kunna piffa upp bilder on the fly utan access till Internet. Kanske inte omvälvande men det är en start 😉

Ja, vad det nu än är för funktioner som man tänker sig ska vara igång hela tiden sådär. Jag tog bara det exemplet som främst hajpas (samt totalsågas samtidigt) just nu.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Det är en jättebra fråga.
Det är det jag försöker ta reda på.
Hittills har jag gått in med frågan ”vad gör den för mig?” Snarare än ”vad gör den” och har inte hittat ett bra svar ännu.

"Vad gör den för mig?"

Den ger dig en lättare plånbok.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

<Uppladdad bildlänk>

Senare i sommar som jag förstod det!

Inet har redan lagt ut dom såg jag nu, trevligt att de blev platinum (och inte gold), gillade verkligen gamla SF750 så antar att jag hittat ny favorit(er)!
https://www.inet.se/kategori/595/nataggregat-psu/186/corsair?...

Och från hästens mun:
https://www.corsair.com/us/en/explorer/diy-builder/power-supp...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Yes men det var inget snack om en ny generation där.

OK, då behöver vi inte "oroa" oss över RTX 5000 i år mao 😉

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

<Uppladdad bildlänk>

Seasonic ❤️ Noctua. Helt klart värd utmärkelsen ”Brun produkt”.

Nästan allt de gör är ju så snyggt. Synd bara att de är så hutlöst dyra.

Skrivet av Storebror89:

Vill ha begäret är orimligt stort för denna produkt! Vad kul och personlig rapportering från mässan, fortsätt så!

Det brukar dämpas när man får reda på priset

Skrivet av CrispVanDahl:

Tyvärr har vi inte hört något officiellt.

Dags att aktivera anonymt trollkonto och förtälja vad som sägs bakom lyckta dörrar

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Nu är klockan jättemycket så dags att sova. Imorgon blir det mässhallarna igen, så ses då!

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

❤️

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Mycket möten idag, vilket känns i kroppen då vi knappt satt ned på hela dagen. Imorgon är det sista rycket på mässan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

https://www.youtube.com/watch?v=17bzvvZ3_bg

Mycket möten idag, vilket känns i kroppen då vi knappt satt ned på hela dagen. Imorgon är det sista rycket på mässan!

Åker ni hem direkt efter, eller får ni någon ledig dag o kolla runt staden?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av jnsson:

Åker ni hem direkt efter, eller får ni någon ledig dag o kolla runt staden?

Vi åker hem på lördag, så blir begränsat med turistande denna gång. Ätit gott har vi gjort i alla fall!

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Representerar hufvudstadens försvarare hos Deepcool.

Permalänk
Medlem

Har ni varit hos BeQuiet! ännu?
(Har inte kollat senaste videon ännu.)

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Dragnet:

Har ni varit hos BeQuiet! ännu?
(Har inte kollat senaste videon ännu.)

Yes, pushar ut den videon lite senare idag!

Den är specifikt om nya chassit Lightbase, men om du vill se hela båset kan du hoppa till 6:14 i sammanfattningsvideon från dag 3 jag postade lite längre upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Yes, pushar ut den videon lite senare idag!

Den är specifikt om nya chassit Lightbase, men om du vill se hela båset kan du hoppa till 6:14 i sammanfattningsvideon från dag 3 jag postade lite längre upp.

Jag är faktiskt på plats så jag såg den in the flesh igår 😎
Kul att ni fick med den på video, jag såg när de bytte orientering på den på typ under en minut 😉

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Discokungen

Jag måste verkligen säga att det är otroligt kul att se de dagliga genomgångarna, få lite inblick i hur er dag ser ut och vad ni tycker om allt ni ser. Mer sånt här! Ni förgyller verkligen dagarna!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Som det framstått så är väl poängen snarast energieffektivitet? Att du ska kunna köra typ Recall och annat jox i bakgrunden utan att totalförstöra batteritiden på en laptop, osv.

Skrivet av CrispVanDahl:

Det är en jättebra fråga.
Det är det jag försöker ta reda på.
Hittills har jag gått in med frågan ”vad gör den för mig?” Snarare än ”vad gör den” och har inte hittat ett bra svar ännu.

Kanske hittade något som kanske kan användas som en fingervisning. Här kör man man llama2-7B på arm med hygglig prestanda?

Arm Graviton3?

AI inference on Arm Graviton3 at Computex 2024: YouTube Transcription, LLaMA chat and Audio Response

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Det var sista dagen det. Bitterljuvt, som vanligt.