AI - Vad använder ni det till?

Permalänk

AI - Vad använder ni det till?

Har fått licens för Microsoft Copilot på jobbet.

Har sedan länge nu använt ChatGPT privat till diverse olika saker, den är väl ett bra komplement till att söka på nätet och få svar på frågor eller skriva om texter. Tycker ChatGPT 3.5 vs 4 och 4o är stor skillnad, svaren blir mer och mer träffsäkra och korrekta. Men man måste verkligen kontrollera sakerna som den skriver.

Nu när jag börjar göra samma saker med en premium funktion från Microsoft så blir jag rätt så besviken. Tycker inte alls svaren är bättre, snarare lite sämre. Ja det är ju nice att den kan söka i min organisations filer och referera till dem i sina svar.

Men jag vet inte om jag hittat någon nytta med just Copilot i jobbet ännu.

Vore intressant att höra från fler, hur använder du AI och vilken tjänst använder du?

Visa signatur

Chassi: Phanteks XT Pro Ultra Svart | CPU: AMD Ryzen 9 7900X 4.7 GHz 76MB | Moderkort: MSI B650 Gaming Plus WIFI | Nätagg: Corsair RM850x 850W v3 | RAM: Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Be | HDD: Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB | CPUkylning: Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk

Jag är en stor förespråkare av Ai. Men i praktiken inte använder det till mer än utvärdera Ai just nu.
De stora problemet är informationssäkerhet och dataintegritet.
Det krävs att kund/ens företag skapar en egen Ai och det gör vissa idag men jag tror det snart kommer att bli vanligare.

Det finns dessutom olika nivåer på hur känslig information är, viss information kan vara helt öppen. T.ex. texten som man ska skriva på en offentlig webbsida på nätet eller liknande. Självklart vill man inte arbetsdokument ska läcka för det.
Ett annat exempel kan vara att man har helt offentlig information som precis vem som helst kan ladda hem, man vill ha hjälp av Ai att sammanfatta denna information. Plocka ut vissa saker.
Detta kan självklart också vara känsligt, men oftast inte lika.

Permalänk
Medlem

Använder det i jobbet, för att felsöka med felkoder och för att få vägledning.
Typ så.

Även ibland för att skapa lite sjuka bilder

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 5700x - 32 - 1070

Permalänk
Hedersmedlem

Jag använder det inte mycket, och inte med någon betaltjänst. Kör främst ChatGPT när jag väl använder något (se nedan).

Det är rätt blandade saker jag gör, men främst att ställa frågor om saker som är svåra att googla, men också lätta att bekräfta, då jag absolut inte litar på svaren jag får.
Ibland till programmering, ffa i språk jag är ovan vid och jag bara vill ha en snabb lösning på något tillfälligt problem. Ibland vad gäller saker jag ev missförstått i böcker jag läser. Nån gång ibland för att göra om felformaterade tabeller och liknande till lättlästa sådana.

Jag gjorde ett litet halv-vetenskapligt test för nån vecka sen, och ställde samma 6 frågor till ChatGPT (GPT-4o), Gemini och Copilot. ChatGPT var tydlig vinnare där med 5 av 6 rätta svar. Den enda frågan den fick fel på var en detaljfråga om handlingen i en bok (Dragon's Egg) där den gav ett självsäkert svar som var fullkomligt fel.
Den fick rätt på blandade frågor om handling i en annan bok, fysik/matte (special relativity), vitamin C-behov för hundar, musikteori/ackorduppbyggnad och på en kuggfråga jag ställde: varför Saturnus inte är en planet längre -- alla tre sa faktiskt emot, jag förväntade mig att minst en skulle hålla med och hitta på någon nonsensförklaring istället.

Gemini fick istället 3 rätt, och Copilot 2.5 (ett halvt rätt då den bara svarade på halva frågan vid ett tillfälle).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

Jag är kluven till frågeformuleringen: jag använder LLM:er nära nog dagligen på jobbet (även jag har tillgång till Copilot), men jag har inte nytta av dem särskilt ofta: Det verkar som att det finns tillräckligt lite indexerat material som är relevant för infrastrukturfrågor, så att LLM:erna verkligen fabulerar fritt när de får lite mer komplexa uppgifter inom det här området. Enda tillfällena jag har nytta av dem är när jag vet exakt vad som behöver göras men behöver en "kodapa" som skriver det tråkiga för mig så jag slipper dubbelkolla banala saker själv.

Permalänk
Medlem

Personligen har jag i dagsläget inget behov av AI. Kan inte riktigt se var det skulle göra nytta i min tillvaro heller.

Det sagt så får framtiden visa om detta ändras.

Såg dock en video nyligen där det visades hur man kan använda sig av AI för att kartlägga vägar i gamla kretskort. Det skulle eventuellt kunna bli intressant om jag får behovet återskapa något gammalt kretskort som ingen annan redan gjort. I dagsläget finns dock inte det behovet.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Låter den mest hitta var jag missat att skriva semikolon i min spaghettikod.

Permalänk
Medlem

Ja, men i ganska liten omfattning ännu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

Intressanta svar. Jag har höga förväntningar på AI då jag kan se potentialen. Men vi är inte riktigt där ännu... 4o av GPT visar upp häftiga demos över dess kapacitet. Men i vardagen är det en bit kvar.

I MS tjänster är det många år kvar. Just nu bara en dyr chatbot som inte gör mer nytta än GPT. Finns liksom ingen riktig nytta att ha det i word, excel, teams osv, Ännu.

Men jag ser som sagt potentialen.
Jag måste kunna lita på svaren mer. Jag måste veta att när den ger mig filer att dessa är aktuella och inte någon kopia som är 4 år gammal. Den måste bli bättre på att utföra saker inte bara lista information.

Visa signatur

Chassi: Phanteks XT Pro Ultra Svart | CPU: AMD Ryzen 9 7900X 4.7 GHz 76MB | Moderkort: MSI B650 Gaming Plus WIFI | Nätagg: Corsair RM850x 850W v3 | RAM: Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Be | HDD: Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB | CPUkylning: Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem

Använder det inte alls (vad jag vet). 🤔

Permalänk
Skrivet av hjarterkung:

Intressanta svar. Jag har höga förväntningar på AI då jag kan se potentialen. Men vi är inte riktigt där ännu... 4o av GPT visar upp häftiga demos över dess kapacitet. Men i vardagen är det en bit kvar.

I MS tjänster är det många år kvar. Just nu bara en dyr chatbot som inte gör mer nytta än GPT. Finns liksom ingen riktig nytta att ha det i word, excel, teams osv, Ännu.

Men jag ser som sagt potentialen.
Jag måste kunna lita på svaren mer. Jag måste veta att när den ger mig filer att dessa är aktuella och inte någon kopia som är 4 år gammal. Den måste bli bättre på att utföra saker inte bara lista information.

Med dagens val av teknik kan vi inte komma till en punkt där man kan lita på vad de hasplar ur sig, och det finns ingen mekanism för att få dem att förändras av ny information (”lära sig”), utan man kan bara ge dem längre och längre prompter och hoppas det viktar output väl nog.

Permalänk
Medlem

Jag använder Googles Gemini mest istället för sökmotorer för att få svar på frågor, gärna då datorrelaterade sådana. Det eftersom Gemini klarar av dagsaktuella saker. Oftast får jag relevanta svar tycker jag, fast det är nog ganska långt kvar.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Jag använder det mycket till saker som inte bara har ett korrekt svar. Tex musik och bilder, tycker dagens AI är riktigt bra på att skapa inspiration, saker som man sen kan bygga vidare på.
Även översättning är den grym på, blir nästan alltid ett väldigt bra resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Med dagens val av teknik kan vi inte komma till en punkt där man kan lita på vad de hasplar ur sig, och det finns ingen mekanism för att få dem att förändras av ny information (”lära sig”), utan man kan bara ge dem längre och längre prompter och hoppas det viktar output väl nog.

Tror vi alla har en sån kollega på jobbet

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Tror vi alla har en sån kollega på jobbet

😆

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det jag hade velat kunna känna mer kontroll över är vart den faktiskt hämtar sin information från.
Som på jobbet när jag söker med MS Copilot i vår organisations M365 miljö så ger den svar på de filer mitt konto har åtkomst till. Men jag märker att den hittar filer som faktiskt inte är aktuella och filer jag inte borde råka lita på, dvs gamla arbetsdokument.

Självklart visar detta på vikten av att städa och hålla ordning men jag tror det är för svårt för folk att alltid bara ha aktuella filer, det kommer alltid finnas en viss mängd arbetsdokument och kopia på kopia som inte riktigt är det där officiella dokumentet som man faktiskt ska utgå från.

Så jag skulle vilja styra Copilot i vår miljö att bara ge svar från några utvalda filbibliotek som jag pekar på att alltid söka på. Ta bort risken för mig och alla andra i min organisation att få felaktiga svar från skräp. Till exempel säga åt Copilot att bara använda vårt intranät i Sharepoint som site att leta info från. Aldrig leta på folks privat onedrive eller alla Sharepoint siter som varje konto har åtkomst till.

Detta tror jag går att göra men inte lyckats lista ut hur ännu

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

Det jag hade velat kunna känna mer kontroll över är vart den faktiskt hämtar sin information från.
Som på jobbet när jag söker med MS Copilot i vår organisations M365 miljö så ger den svar på de filer mitt konto har åtkomst till. Men jag märker att den hittar filer som faktiskt inte är aktuella och filer jag inte borde råka lita på, dvs gamla arbetsdokument.

Självklart visar detta på vikten av att städa och hålla ordning men jag tror det är för svårt för folk att alltid bara ha aktuella filer, det kommer alltid finnas en viss mängd arbetsdokument och kopia på kopia som inte riktigt är det där officiella dokumentet som man faktiskt ska utgå från.

Så jag skulle vilja styra Copilot i vår miljö att bara ge svar från några utvalda filbibliotek som jag pekar på att alltid söka på. Ta bort risken för mig och alla andra i min organisation att få felaktiga svar från skräp. Till exempel säga åt Copilot att bara använda vårt intranät i Sharepoint som site att leta info från. Aldrig leta på folks privat onedrive eller alla Sharepoint siter som varje konto har åtkomst till.

Du kan typ göra det. Dock är MS som vanligt frustrerande otydliga i vad funktioner faktiskt gör.

Jag har börjat pilla här i jobbet. Tror man kan låsa upp ordentlig potential om man bara lägger manken till. https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-copilot/microsoft-c...

Permalänk
Skrivet av hjarterkung:

Har bara skummat Microsofts presentation av Copilot for 365, och det verkar som att den helt enkelt kommer åt vad du kommer åt via Graph. Kanske att du kan skriva dina prompter på ett sätt som försöker begränsa vilken information den tar hänsyn till?

Permalänk
Snusfri

Har installerat Ollama i ett VM på min Proxmox server för att leka lite, körs på CPU'n just nu så det är ruggigt långsamt.
Funderar på att antingen stoppa i en lämplig GPU eller någon NPU typ Coral, Hailo eller liknande.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Använder det dagligen! ChatGPT är helt fantastiskt.

Permalänk
Medlem

Har använt Copilot i ett halvår eller så. Tycker att det funkar fint till rätt ändamål. Använder det för att föreslå rapportstrukturer, skapa PPT-dokument av word-dokument, sammanfatta diverse dokument (word, ppt), sammanfatta teams-möten, ge sammanfattningar av mailkonversationer med enskilda personer inför möten.

Den stora fördelen med Copilot är integrationen med office-programmen. Hos oss går ingen data till Microsoft så vi har i princip inga restriktioner i användningsområden.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem

Vad för tjänster jag använder:

Subscription Cloud baserad: ChatGPT 4 och 4o, JetBrains AI Assistant via Rider, ElevenLabs
Lokal körning: LM Studio, Nod.aI (sneglat på ComfyUI och InvokeAI men ej testat än)

Hur jag använder dem:

Använder LLM för att diskutera saker kring kod och arkitektur, att ha någon att bolla med initialt inför ett projekt, hur koden skall struktureras baserad på funktionalitet och syfte, helt enkelt skapa spec och design innan själva kodningen.
Används senare i projekten som ett slags uppslagsverk, kodar i C++ med Qt och UE, hjälper till med spara tid i skrivandet, debug samt dokumentationsökningar.

Voice models (ElevenLabs) för att jag märkte tidigt att spela in presentationer är väldigt krävande (ansträngande och tidskrävande), verkar som att de har en schysst deal där riktiga röstskådisar får betalt per ord jag använder (om man väljer riktiga röster som dessutom låter bättre, ej syntet).

Image models har varit mest bara för skoj, kokat ihop några för att posta i diverse forum för lite "haha"s, typ som när man letar efter en bra gif till samtalet i discord kan man generera en kul passande bild istället.
Däremot är dem rätt så usla att använda professionellt om de inte har bra kontrollverktyg (har inte testat ControlNet och andra liknande intressanta verktyg än). Iom att jag har Radeon kort så saknar jag PyTorch stöd till Windows, så tills dess att detta stöd kommer får jag vänta med att testa dessa modeller med verktyg som är anpassad till professionellt arbete

Video modeller och dess verktyg har jag mindre professionell användning för så jag kör inga RunwayML eller andra liknande tjänster, däremot hade det varit intressant att testa lokalt men då behövs som sagt PyTorch stöd för Radeon.

Utöver dessa program testar jag att bygga egna modeller för specifika användningar i UE för diverse utvecklingsprocesser och körning av AI system och procedurella system.

Märkt att på de senaste halvåret har det kommer fler vettiga verktyg och lösningar som implementerar dessa AI modeller på ett mer användbart sätt, där man får både ha fin-kontroll över resultatet man är ute efter samt smidig iterationsflöden, som sagt mer användbart.

Permalänk
Skrivet av izzie:

Du kan typ göra det. Dock är MS som vanligt frustrerande otydliga i vad funktioner faktiskt gör.

Jag har börjat pilla här i jobbet. Tror man kan låsa upp ordentlig potential om man bara lägger manken till. https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-copilot/microsoft-c...

Ja precis copilot studio har jag börjat mixtra med. Inte riktigt fattat hur jag fixar en anpassad copilot för hela organisationen. Man vill ju säkerställa att alla använder samma...

Visa signatur

Permalänk
Sötast

Jag kör en lokal ai som identifierar personer i mina fotoalbum.

Bara tanken på att låta copilot söka upp och scanna dokument på ett företag och göra det serverside... jesus alltså, integritet någon? Nej spara lite kronor istället....

Å andra sidan hade jag aldrig kört Office365 eller några microsoftjänster heller.

Permalänk
Medlem

Har använd ChatGPT sen det var tillgängligt för allmänheten.

Jag gillar den såpas mycket att jag också använde deras betaltjänst för att alltid få åtgång till den när jag vill, så jag inte är begränsat av när servarna är tillgängliga för gratis användning.

På jobbet var jag tvungen att ansöka och få hela mitt IT team till att ansöka om att få öppnat för ChatGPT då vårt bolag inte tillåter A.I. användning för användare av IT. Till slut fick vi det, men Co-Pilot är blockerat då den anses som en stor säkerhetsrisk av våras Säkerhetsavdelning, den är blockerat hos alla användare i hela världen inom vårt företag.

Hemma använder jag ChatGPT 4o till båda nyttiga grejer och lite roligt, ibland får den göra roliga bild och avatarer för mig och vänner, den är rejält bra till det och vi får några garv.

Ibland händer det att jag vill analysera det sätt jag skriver på för att lära mig olika språk, och identifiera svagheter i mitt sätt att kommunicera. Jag använder den också till att analysera personlig säkerhet, föreslå åtgärder och när jag har behov för att lära nått programmeringsspråk och vill göra lite scripts för att leka lite i Blender, Linux etc. Den är väldig bra på detta (3.5 var urkass till det).

Personligen är jag förespråkare till att alla ska ha rätt till tillgång till en öppen ChatGPT helst med öppen källkod så vi kan tillsammans undvika framtida säkerhetshot, och att vi kan arbeta för att detta förblir ett verktyg vi kan använda till att förbättra våra chanser till bättre jobb, bättre säkerhet och inte minst utvidga våra horisonter till lärdom och utveckling istället för att "Eliten" alltså dom som styr och har råd ska ha exklusiv access till detta, detta ville skapa stor splittring i kompetensen hos folk - så det vill jag helst undvika, alla ska ha samma chans till utbildning och information.