Ram kompabilitet, kan inte få expo att funka.

Permalänk

Ram kompabilitet, kan inte få expo att funka.

hej!

jag har haft det svårt då jag köpte delar med en sådan datorbyggare som visade sig inte ha rätt om kompabiliteten mellan mitt moderkort och ram. Nu har jag beställt nytt ram och vill få bekräftat för mig att dessa faktiskt kommer att fungera med expo eller vad annars det kan bero på.

Jag har moderkort MSI b650 gaming plus wifi och har beställt "G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X5 Svart AMD EXPO" (F5-6000J3038F16GX2-FX5).

Jag gick för dessa då det står amd expo i namnet. Har redan prövat två andra kits som inte funkat.. Båda var corsair vengeance, båda köpta innan jag såg att det faktiskt fanns amd namngett ram.

KOMMER DESSA ATT FUNKA MED EXPO? Någon som vet eller har samma kombo? Eller vad ska jag annars köpa för minne? Datorn fungerar felfritt på 4800mhz (standard utan expo) även på de tydligen inkompatibla ram setten jag prövat.

Mitt bios datum är 12/15/23 står det.

Permalänk
Medlem

Gskill har testat sina RAM med de flesta moderkort och har egen QVL.

Men sanningen är att du kan inte ens garantera prövade minnen.

https://www.gskill.com/qvl/165/396/1673491242/F5-6000J3038F16...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

som ovan säger.

specarna på minnespaketen är vad tillverkaren testat att minnenaklarar i sina tester som best case scenario.

sen om dessa hastigheter kommer gå att uppnå är en del tur i kisellotteriet om de är utanför spannet som din cputilverkare garanterar fungerar med minneskontrollern i processorn.

och verkar som att din 7600x är specad av AMD upp till 2x1R DDR5-5200 som officiellt stöd hastighet allt över det är utanför testat spectrum så inga garantier att det fungerar öht.

oftast brukar väl dock iaf upp till 5400-5600MT/s generellt fungera för de flesta om man inte fått ett riktigt bottennapp till cpu.

sen kan även vara värt att kolla in ev biosuppdateringar då inte ovanligt att det ev kan fixa div inkompabilitet.

du kan ju testa att i bioset ladda in expo profilen och sen sänka hastigheten manuellt till typ 5600MT/s innan du sparar och startar om och låta resten köra enligt expo profilen och se om de fungerar.

du kanske tappar nån fps på toppen jämfört med om de funkat att köra i 6000MT/s men ingen bid deal direkt otroligt liten skillnad generellt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChalleMcBigNalle:

hej!

jag har haft det svårt då jag köpte delar med en sådan datorbyggare som visade sig inte ha rätt om kompabiliteten mellan mitt moderkort och ram. Nu har jag beställt nytt ram och vill få bekräftat för mig att dessa faktiskt kommer att fungera med expo eller vad annars det kan bero på.

Jag har moderkort MSI b650 gaming plus wifi och har beställt "G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X5 Svart AMD EXPO" (F5-6000J3038F16GX2-FX5).

Jag gick för dessa då det står amd expo i namnet. Har redan prövat två andra kits som inte funkat.. Båda var corsair vengeance, båda köpta innan jag såg att det faktiskt fanns amd namngett ram.

KOMMER DESSA ATT FUNKA MED EXPO? Någon som vet eller har samma kombo? Eller vad ska jag annars köpa för minne? Datorn fungerar felfritt på 4800mhz (standard utan expo) även på de tydligen inkompatibla ram setten jag prövat.

Mitt bios datum är 12/15/23 står det.

Som sagts tidigare i tråden, det bör fungera men det finns ingen garanti. Dra ner senate bios för att öka chansen.

Glhf!

Permalänk
Medlem

moderkortet stöder
1DPC 1R Max speed up to 7200+ MHz
1DPC 2R Max speed up to 6000+ MHz
2DPC 1R Max speed up to 6000+ MHz
2DPC 2R Max speed up to 5400+ MHz
så beroende på Ramet ifall det har 2 dims per channel eller ifall det är singel/dual rank.

vad jag kan se på de ramen dh har är dom 1DPC 2R så du ska kunna köra EXPO. kolla dock så det heter det i ditt bios.
Ibland heter det även D.O.C.P. så ifall du inte hitter EXPO kolla efter D.O.C.P

Felstavning
Permalänk

Hört att uppdatera bios kan bricka datorn, hur pass läbbigt är det?

Permalänk
Medlem

Du skriver att du har BIOS 12/15/23, det är förmodligen 7E26v16 (231206) eller 17 (231214, ny AGESA) men sedan dess har det släppts ett antal nya utgåvor: https://www.msi.com/Motherboard/B650-GAMING-PLUS-WIFI/support

19,1A,1C Ny AGESA 1D Fixar DMI data loss... 7E26v1E 2024-07-01 Optimize the time for memory training.

Jag skulle snabbt som ögat ladda ner 7E26v1E och se vad den säger om dina minnen.

Så fort man går över JEDEC standarden (4800 ?, vad jag ser angivet i tråden, de släpper höjningar ibland.) så får man vara beredd på att manuellt ställa ner hastigheten ett-två snäpp från 6000 om det inte fungerar med angiven hastighet. Sedan testar man stabilitet ett dygn med memtest86(+) och går vidare med manuell överklockning på jakt efter 6000. Det är precis samma förfarande som om du når 6000 direkt och sedan vill höja ytterligare.

Det är inte så att 6000 är en hylla som finns på väggen (moderkortet) där "allt bara fungerar", det är en tom vägg där du får montera dina hyllor själv, ju högre desto bättre. Allt är en kedja CPU-Moderkort-RAM som måste fungera tillsammans med varandra. Du behöver en stabil pall (cpu) som du står på när du skruvar upp hyllan (dina minnen) på väggen (moderkortet). Och du har väl bra skor på fötterna när du står på pallen? (Syftar på att alla pinnar i sockeln har fått bra kontakt med processorn när den monterades. )

När du hittat en stabil hastighet där systemet bootar så höjer du hastigheten ett snäpp och motverkar sedan detta genom att släppa på någon timing. T.ex genom att se om tCR, CR, Command Rate är 1T så kan du släppa upp den till 2T (Detta ger en extra klockcykel till varje kommando minneskontrollern skickar till stickorna.) kolla spänningen på minneskontrollen, spänningen på minneskorten och läs på om det finns någon marginal att höja minimalt (0.05V). Om det fungerar med 2T så kanske det är bättre att öka något annat mer specifikt och gå tillbaka till 1T igen, det är som ett bollhav där allt flyttar sig hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChalleMcBigNalle:

Hört att uppdatera bios kan bricka datorn, hur pass läbbigt är det?

Det är "läbbigt" och ja, man är ganska lättad när den kommer igång. Viktigt är att vara "cool" och låta den göra det den ska i godan ro (låt den stå en timma), börja inte stressa genom att slå av strömmen eller göra reset, det är då det riskerar att strula till sig riktigt. Det är inte för inte som anvisningarna skriver att "systemet kan boota om sig självt flera gånger.".

Viktigt är att ladda ner rätt BIOS till exakt rätt moderkort och att följa anvisningarna till punkt och pricka. Att uppdatera via BIOS-interfacet är säkrare, än att göra det via Windows om den möjligheten erbjuds.

Sen kan systemet tappa kontakten med grafikkortet, så att slå av monitor och system, kanske jacka om displaykabeln med allt igång så att den inser att "Aha, det är den porten jag skall skicka bild till.". (Jag hade ett gammalt kort som jag körde på VGA, fick inte liv i det förrän jag släpade fram en HDMI-TV och HDMI-sladd från botten av skräplådan. Sen gick det bra med VGA, go figure...)

Detsamma kan hända när du laddar upp nya "system defaults" när du kommit igång med den nya BIOSen. Det är nödvändigt för att säkerställa att alla parametrar kommer från den nya uppdateringen. (Tror det var ASUS som missade en eller två parametrar, så en hård BIOS-reset (plocka ut batteriet) var nödvändig.

Historiska fedäser från Gamers Nexus; den nya BIOSen krävde firmwareuppdatering av grafikkortet utan att meddela detta, svart bild, plocka ut kortet och uppdatera på annan dator, shit happens!

Men, förhoppningsvis är marknaden (kombinationen av alla varianter av cpu/bios/moderkort/minnen/grafikkort) mer stabil idag. Jag drar mig inte för att uppgradera BIOS, om det är nödvändigt! I ditt nuvarande fall ser jag det som nödvändigt, det brukar ju bli en-två uppgraderingar under en dators livstid.)

Permalänk
Medlem

hittar du inte inställningen ska du klicka på
advanced Sedan
OC
sen under
Dram Settings
står där XMP/D.O.C.P/EXPO

beroende lite på hur bioset ser ut

annars kan det vara som på denna bilden
https://qph.cf2.quoracdn.net/main-qimg-aa86403b58ae178c37bcc1...