Varför skriver inte paint över befintlig fil?

Permalänk
Medlem

Varför skriver inte paint över befintlig fil?

Hej,

Sitter ofta i jobbet och gör enklare justeringar i paint på bilder jag tagit med mobilen i .jpg. Lägger till ett par streck, en ruta eller bara lite text.
Jag vet inte vad som hänt men efter att jag fick ny dator med win11 på här senast och nya versionen av paint så vill inte paint spara över originalfilen och inte heller komma ihåg vart filen ligger ens. Den går till den mapp där jag sparat en bild senast istället för mappen där den öppnade filen ligger.
Det är så sjukt frustrerande att hela tiden behöva leta upp rätt mapp och behöva leta upp rätt fil för att sedan ersätta den manuellt istället för att bara köra ctrl+s och så är det klart.

Någon som vet vad jag kan göra för att få tillbaka detta så att det går smidigt att jobba i paint igen?

Tack på förhand!

Visa signatur

Fractal North, Corsair AX860, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, Intel Core i7-13700K, Noctua NH-U12A, Corsair 64GB DDR5 6000MHz, ASUS 4080 TUF Gaming, Kingston Fury Renegade 4TB M.2, Samsung 850 EVO 500GB M.2 + Corsair Force GT 240GB + 3st Mekaniska tot. 16TB

Permalänk

Skulle tippa på pro lem med rättigheter på filen/mappen du öppnade från.

Kolla upp så dina användarrättigheter tillåter dig att ändra innehållet både på mappen och filen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Provade att justera behörigheterna där men det verkar inte hjälpa tyvärr.
Har suttit i några timmar nu med arbete och gjort en märklig notering i övrigt också. Det verkar fungera som det borde ibland på vissa bilder och vissa andra inte. Trots att det är samma grejer jag gjort i varje bild.
Tänkte först att någon funktion/figur i paint triggade att det blev png och då ville tvinga att spara i png. Men det vore märkligt om det bara gällde ibland.

Visa signatur

Fractal North, Corsair AX860, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, Intel Core i7-13700K, Noctua NH-U12A, Corsair 64GB DDR5 6000MHz, ASUS 4080 TUF Gaming, Kingston Fury Renegade 4TB M.2, Samsung 850 EVO 500GB M.2 + Corsair Force GT 240GB + 3st Mekaniska tot. 16TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Colery:

Tänkte först att någon funktion/figur i paint triggade att det blev png och då ville tvinga att spara i png. Men det vore märkligt om det bara gällde ibland.

Jag har som väl är inte använt Paint på säkert 20 år. Men: Det är väl inte särskilt konstigt att ett program som manipulerar bitmappar inte vill spara en fil i ett förstörande format? Användare som förlorar data har en tendens att bli sura. Bättre då att tvinga användaren att begå det misstaget själv.

Permalänk
Medlem

Försöker du redigera bilden medan den ligger på mobilen?
Kan vara detta, men det är bara en vild gissning. Möjligen att det fungerar olika om det är en intern eller extern enhet.

För mig fungerar det som förväntat när jag öppnar en bild som ligger på intern ssd.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Jag har som väl är inte använt Paint på säkert 20 år. Men: Det är väl inte särskilt konstigt att ett program som manipulerar bitmappar inte vill spara en fil i ett förstörande format? Användare som förlorar data har en tendens att bli sura. Bättre då att tvinga användaren att begå det misstaget själv.

Ja fast varför inte bara spara över i samma format som det varit i tidigare då som det alltid gjort förut? Och hade man varit orolig för att få bilden förstörd så undrar jag hur många som får för sig att "photoshoppa" i paint. Det är ju liksom inte det gemene man använder paint till och har väl aldrig gjort tänker jag.
Jag har aldrig haft det här problemet innan och det har aldrig skapats en duplicate i bmp heller vad jag vet. Det roliga är också att nu när jag satt med ett 50-tal bilder och redigerade så märkte jag att det här bara dyker upp i lite mer än hälften av alla bilder/tillfällen. Av någon anledning vet den ibland att den ska spara över och ibland inte.

Skrivet av ELF:

Försöker du redigera bilden medan den ligger på mobilen?
Kan vara detta, men det är bara en vild gissning. Möjligen att det fungerar olika om det är en intern eller extern enhet.

För mig fungerar det som förväntat när jag öppnar en bild som ligger på intern ssd.

Nej jag har fört över en kopia av bilderna till datorn innan jag ska redigera dem.
Förstår inte varför det bara händer ibland också och ibland funkar det. Ibland kan det vara 2 bilder på raken som funkar å 5 bilder på raken som inte funkar.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Låter onekligen irriterande ja.

Gör det skillnad om du väljer spara istället för spara som?
Funkar det kanske om du öppnar filerna (innan redigering) med högerklick på filen och öppna med paint?

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Låter onekligen irriterande ja.

Gör det skillnad om du väljer spara istället för spara som?
Funkar det kanske om du öppnar filerna (innan redigering) med högerklick på filen och öppna med paint?

Jag kör ju ctrl+s så det är ju bara save jag försöker göra.
Och det är så jag öppnar filerna generellt som du beskriver. Så paint borde veta exakt vart filen ligger tycker jag ju. Speciellt eftersom det funkar ibland.

Visa signatur

Permalänk

Det är ju en jävla tråkig lösning som jag har att erbjuda men det är vad jag gör själv när Win11 driver mig till vansinne: knyck paint från en Win10 maskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebab i USB hålet:

Det är ju en jävla tråkig lösning som jag har att erbjuda men det är vad jag gör själv när Win11 driver mig till vansinne: knyck paint från en Win10 maskin.

Tveksam på om jag har tillgång till någon win10-maskin längre men jag kanske har någon kollega som inte vågat sig på att uppgradera till win11 ännu. När jag råkade göra det så fick jag massvis med problem med en hel uppsjö olika saker så jag skickade ut varningar till hela firman ^^ någon kanske lyssnade.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Colery:

Tveksam på om jag har tillgång till någon win10-maskin längre men jag kanske har någon kollega som inte vågat sig på att uppgradera till win11 ännu. När jag råkade göra det så fick jag massvis med problem med en hel uppsjö olika saker så jag skickade ut varningar till hela firman ^^ någon kanske lyssnade.

Kanske prata med någon på IT? Det är nog fler än jag som har allt det gamla/bra på en USB-sticka så man slipper "förbättringarna". Win11 skärmklippsverktyget är också helt värdelöst, det är också något jag norpade från en Win10 maskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebab i USB hålet:

Kanske prata med någon på IT? Det är nog fler än jag som har allt det gamla/bra på en USB-sticka så man slipper "förbättringarna". Win11 skärmklippsverktyget är också helt värdelöst, det är också något jag norpade från en Win10 maskin.

Tyvärr är vi bara typ 50 pers på firman så jag är halva IT kan man säga ^^

Visa signatur