Budget på ~18k. Förslag på dator?

Permalänk
Medlem

Budget på ~18k. Förslag på dator?

Hej!

Jag behöver köpa ny dator som kommer användas för en del gaming men mycket musikproduktion osv också. Därav är en viktigt del för mig att den ska vara så tyst som möjligt.

Jag har varit ute ur gamet på datorkomponenter sen typ 2018 så jag vet inte riktigt vad som ska köpas nu. I och med musikproduktion så är det viktigt med hyfsad processor samt lagring. Kringutrustning har jag allt, så det är endast själva datorn som ska bytas.

Skulle någon vänlig själ kunna hjälpa mig plocka ihop något?

Visa signatur

Dator: Gigabyte Gigabyte GA-Z170-HD3P| ASUS GeForce GTX 1070 | i5-6500 @ 3.20GHz | 32 GB DDR4 2133 MHz | AeroCool Battlehawk | Corsair 140mm RED LED |
Kringutrustning: HyperX Alloy Elite RGB | Beyerdynamic DT 770 Pro 80 ohm | HyperX Pulsefire FPS PRO | Corsair MM300 | AOC C27G1 | Blue Snowball

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qmobss:

Hej!

Jag behöver köpa ny dator som kommer användas för en del gaming men mycket musikproduktion osv också. Därav är en viktigt del för mig att den ska vara så tyst som möjligt.

Jag har varit ute ur gamet på datorkomponenter sen typ 2018 så jag vet inte riktigt vad som ska köpas nu. I och med musikproduktion så är det viktigt med hyfsad processor samt lagring. Kringutrustning har jag allt, så det är endast själva datorn som ska bytas.

Skulle någon vänlig själ kunna hjälpa mig plocka ihop något?

Är datorn i din signatur den du använder i nuläget? Vilken mjukvara kör du?

Generellt så är det sunt att undvika Intel i nuläget då deras CPUer fallerar i hög grad på grund av tekniska utmaningar som eventuellt inte kan lösas med BIOS, så AMD processor är givet.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Är datorn i din signatur den du använder i nuläget? Vilken mjukvara kör du?

Generellt så är det sunt att undvika Intel i nuläget då deras CPUer fallerar i hög grad på grund av tekniska utmaningar som eventuellt inte kan lösas med BIOS, så AMD processor är givet.

Mvh

Precis, det är samma dator. Vet inte riktigt vad du menar med mjukvara, om det är musikprogrammet så är det Reaper med en mängd olika VST. Den dator jag har nu kraschar på projekt med mer än en handfull spår och effekter.

Visa signatur

Dator: Gigabyte Gigabyte GA-Z170-HD3P| ASUS GeForce GTX 1070 | i5-6500 @ 3.20GHz | 32 GB DDR4 2133 MHz | AeroCool Battlehawk | Corsair 140mm RED LED |
Kringutrustning: HyperX Alloy Elite RGB | Beyerdynamic DT 770 Pro 80 ohm | HyperX Pulsefire FPS PRO | Corsair MM300 | AOC C27G1 | Blue Snowball

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorbygge/b1537682/datorbygge

Typ nåt sånt kanske. Vill du hellre ha Nvidia gpu så är 4070 super hyfsat nära i pris.
Kan säkert hitta lite billigare chassi, men detta var både mesh med bra luftflöde samt ljuddämpat.
Lite över angiven budget, men väntar du på rea eller köper komponenter från olika butiker så kan du säkert komma ner under 18k.

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Core i5 13600K @5,3GHz(P-core) @4.0Ghz (E-core) | Kylning: Corsair Hydro H100x | Minne: G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL40 | GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix | Lagring: 2x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (Read: 7000MB/s - Write: 6000MB/s) | Chassi: Corsair 4000D Airflow | Nätagg: Corsair RM850e 850W (Gold)

Tillbehör: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (@ 1440p 165hz) | Microsoft intellimouse 3.0 | Tangentbord: Zon Keyboard1 | Headset: HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Bygger du själv? Tipset åvan är ju helt ok, men man kan enkelt ta det ner under 18 tusen ifall man köper från olika butiker, om du orkar göra det alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbish:

https://www.inet.se/datorbygge/b1537682/datorbyggehttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1537682/datorbygge

Typ nåt sånt kanske. Vill du hellre ha Nvidia gpu så är 4070 super hyfsat nära i pris.
Kan säkert hitta lite billigare chassi, men detta var både mesh med bra luftflöde samt ljuddämpat.
Lite över angiven budget, men väntar du på rea eller köper komponenter från olika butiker så kan du säkert komma ner under 18k.

Tusen tack för förslaget! Ser riktigt bra ut

Visa signatur