Ny dator från Inet.se, inget internet.

Permalänk
Medlem

Ny dator från Inet.se, inget internet.

Hej,
Jag har köpt en ny dator ihop byggd av Inet.se (komponent kontrollerad, monterad och stress testad) jag köpte den utan Windows och utan GPU för att jag redan har dessa komponenter.
Efter att jag monterat GPU's på datorn så skulle jag installera Windows via USB-stickan jag har Win 11 Pro på, jag kom till steget där jag behöver en internetanslutning för att kunna fortsätta, jag valde att göra en bypass på det steget för att kunna komma in i datorn.

Men jag har fortsatt problem med att jag kan inte få internet till datorn, det är ingenting med nätverket för jag har andra enheter som ligger på samma och har prövat med en omstart av hela nätverket hemma utan resultat.

Jag laddade hem drivrutin för att kunna flasha BIOS om det kunde vara felet, så laddade hem filerna på en USB sticka med tillhörande .CAP fil enligt instruktion.
När jag sätter i USB stickan med BIOS och sedan trycker på knappen för att flasha i väntan på att den gröna lampan ska börja lysa för att starta flashningen händer ingenting.

Jag är absolut inte haj på datorer utan följer guider och råd på internet för att försöka komma åt problemet men utan framgång.

Vad tror ni kan vara felet här och vad kan jag göra? Börjar känna mig smått desperat.

Datorn:
ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI
AMD Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz 104MB, AMS, 120W
Kingston Fury Renegade SSD
Corsair 32GB minne
Arctic Cooling Liquid Freezer
MSI GeForce RTX 4090 VENTUS 3X E 24G OC

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem

vad får du genom att öppna cmd och skriva ipconfig /all
Samt lyser dioderna på nätverkskortet/porten när sladden är ikopplad?

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 5700x - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Tusen tack för svaret!
Jag kör trådat är det bara att ladda hem och köra dessa i Windows jag behöver inte in och böka i BIOS?

Skrivet av AllMessedUp:

vad får du genom att öppna cmd och skriva ipconfig /all
Samt lyser dioderna på nätverkskortet/porten när sladden är ikopplad?

Tack för svar uppskattas Jag ska testa skriva ipconfig /all i CMD när jag är vid datorn.
Men jag kan svara på din andra fråga:
Yes, dioderna baktill lyser när nätverkssladden är inkopplad.

Permalänk
Medlem

Det ser ut så här när jag kollar enhetshanteraren.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av MOJOLITO:

Tusen tack för svaret!
Jag kör trådat är det bara att ladda hem och köra dessa i Windows jag behöver inte in och böka i BIOS?

Tack för svar uppskattas Jag ska testa skriva ipconfig /all i CMD när jag är vid datorn.
Men jag kan svara på din andra fråga:
Yes, dioderna baktill lyser när nätverkssladden är inkopplad.

Dioder i nätverksutrustning är kopplade till ethernetkretsen (PHY) och koppling till PC är inte kritisk för att dioderna ska fungera. Så tyvärr är dioderna inget bra tecken mer än att nätverk finns i kabeln till datorn.

Finns det drivrutiner till nätverkskortet är det mest kritiska. Device guide (Enhetshanteraren) ger info om detta.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av MOJOLITO:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Ja, exakt, drivrutin saknas (det märker du om du går in och klickar på enheten och läser felmeddelandet under egenskaper).
Dra ner drivrutin från Intel/Moderkortstillverkaren och installera så är du hemma!

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av MOJOLITO:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Jag har förvisso ett rog strix x670e-f, men har hade strul med i225-v och länkhastighet, gick inte upp över 100Mbps. Fick byta till en nyare switch (från en från 2010 till en från 2012 😜) , så hoppade den upp i 1Gbps. I225-V kan ha problem med vissa äldre switchar och hur länk förhandlas upp.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, rtx2660s
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Dioder i nätverksutrustning är kopplade till ethernetkretsen (PHY) och koppling till PC är inte kritisk för att dioderna ska fungera. Så tyvärr är dioderna inget bra tecken mer än att nätverk finns i kabeln till datorn.

Finns det drivrutiner till nätverkskortet är det mest kritiska. Device guide (Enhetshanteraren) ger info om detta.

Skrivet av DavidtheDoom:

Ja, exakt, drivrutin saknas (det märker du om du går in och klickar på enheten och läser felmeddelandet under egenskaper).
Dra ner drivrutin från Intel/Moderkortstillverkaren och installera så är du hemma!

Tusen tusen tack 🙏🏼 Vet faktiskt inte hur jag ska beskriva min uppskattning och tacksamhet för hjälpen! Det verkade göra susen nu börjar datorn tanka uppdateringar osv så det känns riktigt skönt!

Åter igen tusen tack! 🤩

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MOJOLITO:

Tusen tusen tack 🙏🏼 Vet faktiskt inte hur jag ska beskriva min uppskattning och tacksamhet för hjälpen! Det verkade göra susen nu börjar datorn tanka uppdateringar osv så det känns riktigt skönt!

Åter igen tusen tack! 🤩

Varsågod. >_>

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Dioderna är ett väldigt bra tecken på att utesluta kabelfel eller hårdvarufel om allt annat verkar ok.
Att dioderna är döda har jag aldrig varit med om.

Min poäng med svaret ovan var att se så att dioderna lyste och inte var släckta.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 5700x - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Varsågod. >_>

Förlåt jag som missa att quota dig, stort tack! Verkligen! 🙏🏼🤩

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MOJOLITO:

Förlåt jag som missa att quota dig, stort tack! Verkligen! 🙏🏼🤩

Haha jag skojade bara, att ladda ned drivers vara bara första svaret i hela tråden så var lite kul.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.