Hur skriva ut skriva ut flera filer på samma papper?

Permalänk
Medlem

Hur skriva ut skriva ut flera filer på samma papper?

Jag har 70st biljetter med storleken 12x4 cm, varje biljett har ett unikt nummer så det är 70st filer. Jag vill skriva ut de så att det är 8st på varje a4 sida. Någon som har tips på någon freeware som kan åstadkomma detta enkelt? Annars får jag sitta och manuellt sammanfoga de i photoshop.

Jag provade att använda adobe bridge men fann att det är omöjligt att få till så att de ligger tillsammans utan mellanrum i mitten av pappret. De hamnar alldeles för nära kanten på pappret, minskar jag mellanrummet så blir biljetterna förminskade.

Permalänk
Medlem

Vad händer om du markerar 8 st av filerna och klickar skriv ut? Borde väl gå att välja att 8 st ska rymmas på en A4 via utskriftsalternativen?

Permalänk
Medlem

kanske går att lägga in dem i excel och flytta dem på rätt plats?

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Är filerna pdf? Isf har Adobe Reader den funktionen inbyggd när du ska skriva ut.
Om det är vanliga bild-filer så borde Excel/Excel-kopia fungera väl nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Succinylkolin:

Vad händer om du markerar 8 st av filerna och klickar skriv ut? Borde väl gå att välja att 8 st ska rymmas på en A4 via utskriftsalternativen?

Om det är bilder på biljetterna fungerar det med Windows Photo Viewer, om man har det som förvalt alternativ för filformatet för bilder, om man markerar 8-9 bilder och väljer Print. Då öppnas Windows Photo Viewer och då går det att välja antal bilder per sida, sen är det bara att skriva ut dem. För att få rätt proportioner på bilderna kan bocken i "Fit picture to frame" behöva tas bort.

Öppna registereditorn (run -> regedit)
Gå till: HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Classes
Öppna undermenyn till "Classes"

Markera mappen för det filformat du vill att Windows Photo Viewer ska kunna öppna.
Dubbelklicka på texten (Default), till höger om det filformatet.
Klistra in nedanstående rad i fältet Value data:

PhotoViewer.FileAssoc.Tiff

Gör så för varje filformat du vill ändra, t.ex:

.bmp
.dib
.gif
.jfif
.jpe
.jpeg
.jpg
.jxr
.png
.tif
.tiff
.wdp

Nu kan du välja Windows Photo Viewer som default app för dessa filformat.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Stort tack för tipset, fick det att funka med Windows Photo Viewer