Jag får krav från Swish att verifiera om var 90:e dag för att kunna se transaktioner. Sedan finns en gräns samt ett större belopp som först måste aktiveras innan det kan användas. Ändras beloppen måste det även godkännas både hos Swish och hos banken.
Bara att du får SMS etc om icke uthämtade paket etc. gör att jag misstänker att du hej vilt sprider ut uppgifter om dig själv till höger och vänster. Jag får aldrig SMS / samtal om sådana saker. Jag har visserligen hemligt telefonnummer, men jag är extremt noga med vem jag ger uppgifter till och gör bara köp på internet med isolerade kort där banken i förväg vet om köpet. Tar max två minuter att förbereda ett sådant köp där belopp anges och verifiering med mobilt bank-id görs. Dessutom är köpet begränsat till min IP-adress vilket gör att det är omöjligt att göra en transaktion från en annan adress. Sedan får jag alltid en verifiering av alla köp med kort direkt till telefonen, vilket gör att det går att se om fel företag / belopp inträffar. Eller varning om fel pin-kod inträffat.
Skulle snarare säga 4 900 kr. Men det är strategin som avgör, inte beloppet. Jag ser däremot ingen anledning till att man skulle behöva mer än 3 500 kr i fickpengar under månaden. I så fall är det ett planerat inköp eller möjligen något som plötsligt kräver ett inköp, som trasig telefon eller mikrovågsugn. Skulle ditt boende plötsligt brinna ner / vattenskadas så är det ditt försäkringsbolag som står för kulorna. Här skulle i princip livsuppehållande gå först som mat och kläder ev. hotellrum eller att slagga på soffan över natten hos en nära vän / släkting. Skulle din vän / släkting behöva betala åt dig för att komma fram så är det max mellan en enkelbiljett och en taxiresa om det är samma stad.
Ska du hjälpa någon, begär att få prata med personen. Går alltid att identifiera röst / logik hos någon du känner vilket gör det svårt för någon annan att härma, speciellt logik (hur personen pratar, ordföljd etc).
Skulle det gälla större pengar som drivs av inkasso eller kronofogden kan man alltid begära att få en avbetalningsplan. Det snabbaste man kan göra här är att kontakta ett företag och erbjuda en överenskommelse för en avbetalning. I 99% av fallen går företagen med på en lösning då det är enklare än att driva det genom inkasso / kronofogden. Skulle man hjälpa en släkting att städa bort en skuld så skulle företagen / kronofogden mer än gärna kunna skicka en sammanfattning av vad som är aktuellt. I ett sådant här fall, begär att få total insyn.
Dom få gånger jag slarvat med en faktura har jag omedelbart kontaktat företaget och genast erkänt. Samtliga gånger har man kommit överens om en lösning som gått att lösa inom 48 timmar. Ofta har man kommit undan utan extra avgift just för att man varit snabb.
Tänk på att det är skillnad på att inte ha pengar och att bara ha glömt att betala.
Jag kan inte komma på en enda kostnad som skulle vara livsavgörande inom 24 timmar och dyrare än 500 kr, i alla fall inte i Sverige. Utomlands så har du vanligen din hemförsäkring eller ditt kreditkort / resebolag alternativt europeiska sjukförsäkringskortet vilket ger sjukvård i Europa samt hjälp med ambulansflyg om det behövs.
Med lite sunt förnuft skulle alla belopp över 1 000 kronor må bra av att vänta.
Några saker jag skulle säga när det gäller pengar:
Lägg upp en budget för året som inkluderar fasta utgifter samt mat/drivmedel om du har kort/faktura hos någon matjätte / mack.
Använd en fickpeng för övriga privata saker som frisör, kläder, mediciner, fika, bio etc.
Spara genast pengar varje månad så fort du får in dom. Har du stora belopp och längre tid till förfallodatum överväg att spara under tiden.
Använd en 10-årig avskrivningsperiod för saker som, ny tv, dator telefon etc. Dela beloppet på 10 år så vet du vad det kostar varje månad att köpa nytt.
Har du stora belopp i sparande (100 000+) överväg att dela upp i en buffert + fasträntekonto. En buffert bör vara minst 3 månadslöner / 40 000 kr och kunna vara tillgänglig inom 24 timmar.