Uppdaterad Nvidia-drivrutin kraschar äldre datorer

Permalänk
Melding Plague

Uppdaterad Nvidia-drivrutin kraschar äldre datorer

Version 555 och senare kräver en processor med instruktionen POPCNT. Utan den försätts datorn i en omstartloop.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Förstår Windows 11 men vad menas med ”tvinga” in Windows 10? C2D datorer har stöd för Windows 10.

Windows 10 systemkrav säger inget annat än 1ghz och 1GB RAM vad jag kan se. Inte som 11 som måste ha nyare hårdvara.

Neowin säger att det är processorer som saknar SSE4.2. Så Core 2 Duo och quad och äldre.

Man måste också ha grafikkort som stöds Fortfarande så Maxwell eller nyare. Men är nog inte omöjligt att säg en C2Q kör GTX 750ti eller nått sånt.

Har man tex Sandy Bridge eller nått sånt så påverkas man inte och inte om man sitter med Kepler eller äldre grafik.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Förstår Windows 11 men vad menas med ”tvinga” in Windows 10? C2D datorer har stöd för Windows 10.

Windows 10 systemkrav säger inget annat än 1ghz och 1GB RAM vad jag kan se. Inte som 11 som måste ha nyare hårdvara.

Neowin säger att det är processorer som saknar SSE4.2. Så Core 2 Duo och quad och äldre.

Man måste också ha grafikkort som stöds Fortfarande så Maxwell eller nyare. Men är nog inte omöjligt att säg en C2Q kör GTX 750ti eller nått sånt.

Har man tex Sandy Bridge eller nått sånt så påverkas man inte och inte om man sitter med Kepler eller äldre grafik.

Det står inget om att tvinga i Nvidias orginal

"While these CPUs are already officially not supported on Microsoft's Windows 10/Windows 11"

Huruvida dom är det eller inte vet jag inte. Men förr eller senare får man nog räkna med att de inte fungerar om man kör en 15 år gammal CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Man kanske inte behöver ”tvinga”, men CPU:erna är inte supportade. Se nedan gällande 22h2.

https://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/min...

https://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/min...

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Generellt så har jag under 20 år upplevt Nvidia drivrutiner som bra. Tillräckligt bra för att få mig att fortsätta köpa Nvidia.
Sen har jag haft en 3060 och behövde börja jaga info på nätet om vilka drivrutiner var mest stabila för de esports spel jag spelade då jag fick glitch och stutters om jag bara uppdaterade till sista släppt.
Nu har jag en 4070S och det är inte självklart vilken drivrutin man ska ha. Den första drivrutin 546.65 var stabil men alla som följde efter den orsakade glitch med Youtube eller artefakter i vissa applikationer tills 551.86 släpptes. Och alla drivrutiner som har släppt efter 551.86 har återinfört glitchar och instabilitet för min del.
Så om Nvidia skiter i att ordentligt testa drivrutiner med sina senaste svindyra kort kan jag lätt föreställa mig hur mycket de testar stabilitet på äldre systemkrets...

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Gissningsvis är det inte speciellt många som sitter med så pass gamla processorer och ett tillräckligt nytt grafikkort

Min familjeserver med i5-750 och GTX970:

Permalänk
Medlem

Kommer nog bli allt vanligare, att man tvingas köpa nytt så att pengarna fortsätter rulla in. Den enda anledningen till att jag byter telefon och flera jag känner är när säkerhetsuppdateringarna slutar komma.
Kommer komma i det mesta tror jag i framtiden, tex sluta supporta din bil och den kräver uppkoppling för att fungera och grattis du har väldens tyngsta brevpress...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Vänta nu, detta spelar absolut ingen roll alls juuh, varför skulle man vilja använda en gammal c2d/c2q med windows till å börja med?

Liksom sure förstår om man kör någon enkel nas eller liknande men det kör man för bövulen inte windows på?? Körde själv hemma servern med en äldre bulldozer cpu fram tills moderkortet gav upp, men inte med windows (även om det för min del hade varit mycket enklare) så blev det truenas.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Där laddar du väl alltid hem senaste och kanske även beta-drivare för nvidia va? :>

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Vänta nu, detta spelar absolut ingen roll alls juuh, varför skulle man vilja använda en gammal c2d/c2q med windows till å börja med?

Liksom sure förstår om man kör någon enkel nas eller liknande men det kör man för bövulen inte windows på?? Körde själv hemma servern med en äldre bulldozer cpu fram tills moderkortet gav upp, men inte med windows (även om det för min del hade varit mycket enklare) så blev det truenas.

Om drivrutinen kräver popcnt lär det inte funka med andra operativsystem heller, om processorn saknar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Om drivrutinen kräver popcnt lär det inte funka med andra operativsystem heller, om processorn saknar det.

Ja men behöver man ha nyaste drivrutinerna för ett system med så gammal hårdvara?

Liksom vem skulle para ihop såg en q6600 med en modern gpu? Ända jag kan tänka mig är någon form av mediaserver men då kan man lika väl köpa sig en begagnad äldre gpu där det finns drivrutiner där kravet inte finns.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ja men behöver man ha nyaste drivrutinerna för ett system med så gammal hårdvara?

Liksom vem skulle para ihop såg en q6600 med en modern gpu? Ända jag kan tänka mig är någon form av mediaserver men då kan man lika väl köpa sig en begagnad äldre gpu där det finns drivrutiner där kravet inte finns.

Det behöver man säkert inte, jag påpekar bara att det inte är beroende av operativsystem. Går säkert att köra äldre drivrutiner ett långt tag framöver.

Permalänk
Medlem

"Senaste drivrutinerna stöder inte 12+ år gammal hårdvara". Vatten är vått, är inte detta rött mycket en icke-nyhet?

Visa signatur

5800x3d, 32 GB G.SKILL Trident Z RGB @ 3800 MHz CL16, X570i Strix, RX 7900 XTX Nitro+, Samsung 990 2TB, CM V850w, EK Magnitude CPU block, 240+120 PE rad, 2x240 PE extern radiator, stadig ström av kaffe (till mig, inte datorn...)

Permalänk
Medlem
Citat:

Gissningsvis är det inte speciellt många som sitter med så pass gamla processorer och ett tillräckligt nytt grafikkort, men kommentarerna på Neowin visar att det finns en och annan.

Är nog inte helt ovanligt med gammal CPU + ny GPU. Körde med en Intel 4770 i tio år, men uppgraderade grafikkort med jämna mellanrum. Behovet av ny CPU blev aldrig stort nog för att vilja uppgradera, och då förstås tillkommer ju moderkort, minne och hela faderullan. Nu har jag till slut bytt upp mig, och sonen fick ta över min gamla, dock med Win 10 på den.

Angående POPCNT, den instruktionen är inte svår att undvika om man vill. Finns säkert hundra sätt att räkna bitar utan att använda specialinstruktioner. Ingen man behöver göra särskilt ofta, så ytterst tveksamt om det finns någon mätbar prestandavinst med att använda den. Men samtidigt förstår jag att man utnyttja allt som ligger inom minspec. Supporta ful-windows är nog inte top-prio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hummus:

Angående POPCNT, den instruktionen är inte svår att undvika om man vill. Finns säkert hundra sätt att räkna bitar utan att använda specialinstruktioner. Ingen man behöver göra särskilt ofta, så ytterst tveksamt om det finns någon mätbar prestandavinst med att använda den. Men samtidigt förstår jag att man utnyttja allt som ligger inom minspec. Supporta ful-windows är nog inte top-prio.

Att de lagt till krav på popcnt verkar handla om säkerhetsfixar:
https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/5551

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Modern GPU? 555-drivrutinen stödjer flera grafikkort ur 700-serien. Grafikkort som kom ut 2014 och hade stöd för Windows XP. Det rimliga hade varit om nvidia krävde stöd för popcnt på Windows 11 som har systemkrav för det. Hade förvånat mig om det kommer någon större prestandavinst med 555 under Win 10 bara för att POPCNT används.

Skrivet av DasIch:

Nja. Bara för att uppdateringen involverar säkerhetsfixar kan man inte dra slutsatsen att instruktionen behövs att implementera fixarna. Det kan lika gärna vara nvidia som bytt kompilator eller kompilatorinställningar i samma veva. Känns rimligare att det kommit nya rekommenderade kompilatorinställningar från MS i samband med Windows 11 kräver POPCNT.

Eller ser du något specifikt som tyder på att POPCNT behövs för att lösa någon av deras CVE:er?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

I mitt fall är det helt enkelt en gammal speldator som fick nytt liv till lite allt möjligt, minecraft-server, streama gamla spel till surfplattan, enkel fildelning osv. Nånstans att skruva in överblivna komponenter genom åren, grafikkort, RAM, SSDs osv.

Har dock inte haft någon cpu och moderkort över och det har inte riktigt behövts heller. Än. Får bli nåt nytt om det behövs såklart, inget konstigt.

Permalänk
Medlem

Har svårt att se anledning att vara upprörd över att man nyttjar instruktioner som alla förväntas* ha ändå.

Jag tycker snarare att den mer relevanta frågan blir om utrullningen kunde skötas bättre; vägra installera sig kanske istället för BSOD som nu verkar vara förväntat resultat?

*) Både Windows 10 och 11 i de versioner som idag stöds verkar väl på pappret kräva nyare CPUer än så, även om de inte i sig använder just POPCNT ännu (men nästa 11-release kommer göra det, vad jag förstår?).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Modern GPU? 555-drivrutinen stödjer flera grafikkort ur 700-serien. Grafikkort som kom ut 2014 och hade stöd för Windows XP. Det rimliga hade varit om nvidia krävde stöd för popcnt på Windows 11 som har systemkrav för det. Hade förvånat mig om det kommer någon större prestandavinst med 555 under Win 10 bara för att POPCNT används.

Nja. Bara för att uppdateringen involverar säkerhetsfixar kan man inte dra slutsatsen att instruktionen behövs att implementera fixarna. Det kan lika gärna vara nvidia som bytt kompilator eller kompilatorinställningar i samma veva. Känns rimligare att det kommit nya rekommenderade kompilatorinställningar från MS i samband med Windows 11 kräver POPCNT.

Eller ser du något specifikt som tyder på att POPCNT behövs för att lösa någon av deras CVE:er?

Tror ju också att det är så att dom bytt kompilator-nivå till att använda nyare instruktioner, och även om den krashar ur på just POPCNT så kan det ju vara så att dom faktiskt använder fler instruktioner från Nahalem och nyare, SSE4.2 t.ex. Vi pratar instruktioner från 2008 här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag ser ingen uppenbar koppling mellan de två artiklarna, det framgår liksom ingenting som kopplar ihop de två på något tydligt sätt.

Sedan om man tittar närmare på detaljerna så tycker jag det däremot verkar finnas detaljer som tyder på motsatsen:

Första 555-versionen som släpptes publikt var 555.85 i maj i år, artikeln om säkerhetsfixarna verkar handla om 555.99 (samt då även t.ex. 475.06 för legacy-kort) som släpptes i juni.

Så om instruktionen behövs från och med 555 så verkar ju då POPCNT-bruket börjat innan de där säkerhetsfixarna var på plats.
(Och säkerhetsfixarna verkar ha gått att göra i 475.06, även om man förstås kan spekulera om att något skiljer gällande vad/hur något fixats).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

I mitt fall är det helt enkelt en gammal speldator som fick nytt liv till lite allt möjligt, minecraft-server, streama gamla spel till surfplattan, enkel fildelning osv. Nånstans att skruva in överblivna komponenter genom åren, grafikkort, RAM, SSDs osv.

Har dock inte haft någon cpu och moderkort över och det har inte riktigt behövts heller. Än. Får bli nåt nytt om det behövs såklart, inget konstigt.

Well det är inget du behöver Windows 11 för eller senaste drivrutinerna till grafikkortet för =p

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag ser ingen uppenbar koppling mellan de två artiklarna, det framgår liksom ingenting som kopplar ihop de två på något tydligt sätt.

Sedan om man tittar närmare på detaljerna så tycker jag det däremot verkar finnas detaljer som tyder på motsatsen:

Första 555-versionen som släpptes publikt var 555.85 i maj i år, artikeln om säkerhetsfixarna verkar handla om 555.99 (samt då även t.ex. 475.06 för legacy-kort) som släpptes i juni.

Så om instruktionen behövs från och med 555 så verkar ju då POPCNT-bruket börjat innan de där säkerhetsfixarna var på plats.
(Och säkerhetsfixarna verkar ha gått att göra i 475.06, även om man förstås kan spekulera om att något skiljer gällande vad/hur något fixats).

Du har rätt, det borde varit med i 555.85 om det var detta det gällde.

Permalänk
Medlem

Snackades det inte om popcnt kring någon annan hårdvara för ett tag sedan.
Var det kanske nvidia som förvarnade om det.
Eller har jag drömt i nattmössan?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Snackades det inte om popcnt kring någon annan hårdvara för ett tag sedan.
Var det kanske nvidia som förvarnade om det.
Eller har jag drömt i nattmössan?

Det pratades om att nästa version av Windows 11 (24H2) kommer börja använda instruktionen, om det möjligen är det du menar. Det påverkar (i negativ bemärkelse) ju dock bara processorer som aldrig haft officiellt stöd i Windows 11.
https://www.sweclockers.com/nyhet/38671-microsoft-blockerar-a...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det pratades om att nästa version av Windows 11 (24H2) kommer börja använda instruktionen, om det möjligen är det du menar. Det påverkar (i negativ bemärkelse) ju dock bara processorer som aldrig haft officiellt stöd i Windows 11.
https://www.sweclockers.com/nyhet/38671-microsoft-blockerar-a...

Ah, så var det.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Tråkigt, har även hört att MOS 6510 och Motorola 68000 inte längre fungerar

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Har svårt att se anledning att vara upprörd över att man nyttjar instruktioner som alla förväntas* ha ändå.

Jag tycker snarare att den mer relevanta frågan blir om utrullningen kunde skötas bättre; vägra installera sig kanske istället för BSOD som nu verkar vara förväntat resultat?

Just så.
Jag menar, att gammal hårdvara så småningom slutar stödjas, det är en sak. Tråkigt, men det är klart att utvecklarna vill kunna utnyttja finesserna i ny hårdvara samtidigt som de inte vill göra dubbelt jobb med att både skriva kod för ny hårdvara och för gammal hårdvara.

Men, om mjukvaran kräver nyare hårdvara så bör det finnas någon kontroll någonstans att hårdvaran stöds så att installationen stoppas om det ändå inte skulle fungera efteråt.

Permalänk
Medlem

Jag kör version 552.44. Om jag kör något nyare så får jag problem med FPS i vissa spel, till exempel i Switch-emulatorn Yuzu. Jag har för övrigt i9 13900k och geforce 4090.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem

Vilken funktion har din 970 i servern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinceAkStyle:

Generellt så har jag under 20 år upplevt Nvidia drivrutiner som bra. Tillräckligt bra för att få mig att fortsätta köpa Nvidia.
Sen har jag haft en 3060 och behövde börja jaga info på nätet om vilka drivrutiner var mest stabila för de esports spel jag spelade då jag fick glitch och stutters om jag bara uppdaterade till sista släppt.
Nu har jag en 4070S och det är inte självklart vilken drivrutin man ska ha. Den första drivrutin 546.65 var stabil men alla som följde efter den orsakade glitch med Youtube eller artefakter i vissa applikationer tills 551.86 släpptes. Och alla drivrutiner som har släppt efter 551.86 har återinfört glitchar och instabilitet för min del.
Så om Nvidia skiter i att ordentligt testa drivrutiner med sina senaste svindyra kort kan jag lätt föreställa mig hur mycket de testar stabilitet på äldre systemkrets...

Antar att du kört en clean reinstall med ddu när du bytte från 3060 till 4070s. Brukar vara snällare att hoppa från ett Nvidia till ett annat men skadar ju inte att prova om det inte gjorts.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.