Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Vad är resonemanget här? Rent statistiskt så gör du mycket bättre i att träna någon med en högskoleutbildning än någon utan högskoleutbildning. De har ju redan bevisat att de kan lära sig nya saker i snabb takt.

Bara erfarenhet faktiskt, de jag tränat från YH har kunnat mer eller mindre vad vi håller på med, de från t.ex KTH har ibland inte förstått hur ett filsystem fungerar.
Och har inte varit med om att någon med YH inte klarat provanställningen, men flera från "vanlig HS/Uni" har inte fått vara kvar.
Ska väl kanske inte dra alla över en kam, men min personliga erfarenhet säger att så är fallet.

Visa signatur

Workstation: Debian 13 | Xeon E5 2697V3 | 32GB DDR4 | Radeon R9 580 | Chassi från Powermac G4
Laptop: Stinkpad T14 G3
Xbox: Bazzite | Ryzen 5900HX | Radeon 6650m | 16GB DDR4 | Minisforum HX90G

Permalänk
Medlem

Det säger tyvärr ganska mycket om en persons tekniska kompetens om de inte ens klarar av att använda sig av rättstavning när de skriver. Så mitt första råd till dig är att använda dig av någon form av rättstavning när du skriver texter eftersom du uppenbarligen inte behärskar det svenska språket fullt ut. Det finns ordbehandlare och insticksprogram till din webbläsare eller texteditorer som klarar av att rätta till både grammatiska och syntaktiska fel.
Med ett korrekt skrivet CV och en välskriven ansökan så har du åtminstone en möjlighet att bli kallad på intervju. M a o, det spelar ingen roll hur kunnig och välutbildad du är, kan du inte skriva ordentligt är chansen väldigt låg att få ett högkvalificerat jobb. Det gäller alla branscher.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCat:

Det säger tyvärr ganska mycket om en persons tekniska kompetens om de inte ens klarar av att använda sig av rättstavning när de skriver. Så mitt första råd till dig är att använda dig av någon form av rättstavning när du skriver texter eftersom du uppenbarligen inte behärskar det svenska språket fullt ut. Det finns ordbehandlare och insticksprogram till din webbläsare eller texteditorer som klarar av att rätta till både grammatiska och syntaktiska fel.
Med ett korrekt skrivet CV och en välskriven ansökan så har du åtminstone en möjlighet att bli kallad på intervju. M a o, det spelar ingen roll hur kunnig och välutbildad du är, kan du inte skriva ordentligt är chansen väldigt låg att få ett högkvalificerat jobb inom vilken sektor som helst.

Jag håller faktiskt inte med, Jag har stött på en hel del personer som kan skriva bra och utge sig för att vara duktiga när de i själva verket är rätt dåliga på jobbet.

Jag tar hellre än individ som inte kan stava helt hundra men som gör ett bra jobb än någon som kan skriva långa texter..

Mycket är dock beroende på själva uppdraget, en person som enbart skall jobba med dokumentation och skriva offerter, HLD,LLD, etc så ja då är grammatik djävulskt bra att kunna.

Om personen vill jobba med att drift så nej då ser jag hellre att personen kan flytande engelska och kan tänka utanför boxen än att den ser till att ett skiljetecken kommer på rätt sida av ordsatsen.

Jag har NPF och klarar mig galant inom mitt yrke. Jag tjänar inte dåligt och har ett ganska bra liv även om jag inte kan akademisk korrekt grammatik.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Nått att fundera på är ju om du vill hitta ett trainee program som kanske fungerar:
https://www.trafikverket.se/om-oss/jobba-hos-oss/for-dig-som-...

Kanske skulle vara nått för trådskaparen

Trainee programmen hjälper dig knyta kontakter m.m, dock kan det vara så att man måste ha Högskolestudier/universitetsstudier för vissa.

Till Trådskaparen:
Det kan komma under hösten att bli en IT-säkerhetsträff i örebro som jag bland annat kommer hålla i.
Du är varmt välkommen att komma då och kika med oss IRL om du har vägarna förbi.
Jag ska försöka att komma ihåg att skriva här så jag kan ge dig ett mer exakt datum och tid

(och givetvis är ni andra välkomna som skulle vara intresserade av det få joina om ni har vägarna förbi )
Hoppas vi ses i höst

Permalänk
Medlem

Jag gick IT på gymnasiet, som var Tekniska programmet fast med IT-inriktning.

Tog sabbatsår efter gymnasiet, hade tänkt plugga vidare på högskolan, men pga flera faktorer blev det inte så.

Fick via Arbetsförmedlingen en praktikplats i elektronikbutik. Visade framfötterna och hade snart hand om servicedisken.

Några år senare startade jag egen ”datafirma” baserad på allt jag lärt mig inom elektronikbranschen. Det jag inte kunde lärde jag mig bit för bit.

Sålde firman efter några år, och flyttade utomlands. Där kunde jag plötsligt säga att jag var ”CEO of tech company” på mitt CV. De behövde ju inte veta att den lilla firman bestod av fyra personer i en liten bonnhåla.

Fick genom detta CV jobb hos Samsung. Stannade där ett par år, sen kunde jag via Samsung i CV:t få anställning hos ett stort bolag i offentlig sektor, som sysslar med en enorm enterprise-applikation.

Summa summarum: Jag har ingen högskoleutbildning, men lyckades ändå komma in i en av världens största IT-miljöer. Ingen har kollat mina betyg eller behörigheter sedan första jobbet.

Det gäller att få in en fot och visa framfötterna, att man är villig att lära sig. Ingen förväntar sig att du ska kunna allt när du börjar på ett nytt jobb. Det de vill veta är att du har kapaciteten och viljan att lära dig.

45% handlar om vilja/driv/arbetsmoral, 45% om kontakter, och när du väl är igång handlar 10% om betyg skulle jag säga.

Visa signatur

5700X3D | Sapphire 7800 XT Pulse | B450-F Strix | 32GB Corsair 3600MHz | Noctua NH-U14S | Seasonic Prime 650W | FD Meshify C | BeyerDynamic DT-990 | Nintendo Switch | Steam Deck | MacBook Air 15" M4 | Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaakaaN:

Beror lite på vilket perspektiv man ser det ifrån, om jag talar från min erfarenhet så lär jag hellre upp någon som är "streetsmart" än "booksmart". Dels för att man oftast klarar bättre av att dra egna slutsatser och ser sammanhang på ett helt annat sätt. Folk direkt från högskola, visst dom kan lära sig saker som står i en bok för att skriva rätt svar på en tenta, det betyder inte nödvändigtvis att man kan applicera det i verkligheten.

Tolka mig inte fel, absolut ska man utbilda sig om man vill och det behövs såklart även folk som gör det. En annan punkt är också att utbildningarna kan vara lite förlegade eftersom vi jobbar i en så snabbt utvecklande bransch, har hänt att det kommit ut en nyexaminerad med massa häftiga idéer och så får man snällt säga att vi inte gjort såhär på 3-4år och så får vi börja på ruta 1 med "utbildningen".

Det är praxis att behöva börja från "noll" när någon lämnar högskolan, det är då de ska börja lära sig de företags- eller frameworkspecifika kunskaperna. Det är lite av en balansgång förstås
Jag menade situationen där det är nytt för både den med högskoleutbildningen och den utan.

Skrivet av Grilljohan:

Bara erfarenhet faktiskt, de jag tränat från YH har kunnat mer eller mindre vad vi håller på med, de från t.ex KTH har ibland inte förstått hur ett filsystem fungerar.
Och har inte varit med om att någon med YH inte klarat provanställningen, men flera från "vanlig HS/Uni" har inte fått vara kvar.
Ska väl kanske inte dra alla över en kam, men min personliga erfarenhet säger att så är fallet.

Det går inte riktigt att jämföra någon som har lärt sig en stor del av det som ni håller på med vs någon som inte gjort det. Jag antog att du jämförde en situation när båda behövde lära sig lika mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HEIlZMaker:

Hej, jag är ung kille som vill komma in i IT branchen, men mitt problem är att jag gick Teknik istället för något som skulle vara hundra gånger bättre praktiskt sätt som El och energi, där man får en cisco certificat i skola, med mycket mer. Detta är mitt första utanför gymnasiet och jag har redan gått om ett år i skola pga skolbyte. Nu I arbetsmarknaden ser Jag inget jobb där jag kan använda min utbildning. Matte 5 verkar vara lika värdefullt som toallett papper. För tillfället har jag fött jobb som försäljare där jag kommer ha 9 timmars arbets dagar + 1 timme av SJ (minst) och tjäna kanske 19-22 tusen I jämnförelse med den bättre lönen och kortare arbetsdagar, om jag hade gått något praktiskt. Jag har börjat lära mig om att selfhosta, drivet av eget intresse men också ett hop om att det kanske kan hjälpa mig få ett jobb. Det känns hopplöst, som att jag redan har slösat 3 år på ingeting och kommer behöva spendera 2 mer år på att fixa mitt mistag.
Råd skulle uppskattas väldigt mycket.
Tack för att ni har läst

Du kan antingen utbilda dig mer, och som andra sagt har du gott om tid, eller arbeta dig upp från enklare IT-jobb.

Själv började jag jobba direkt efter gymnasiet på enkelt jobb och fick sedan gå över till programmerare. Nu 35 år senare är jag fortfarande "bara" utvecklare och tjänar över 73 tusen i månaden. Helt OK.

Visa signatur

Chassi: Corsair iCUE 5000T RGB Svart | Moderkort: Asus ROG MAXIMUS Z690 HERO | PSU: Corsair AX 850W
CPU: Intel Core i7-12700KF | Kylare: Corsair iCUE H150i Elite LCD | Skärm: LG 38'' UltraGear 38GN950
RAM: Corsair Dominator Platinum RGB 32GB (2x16GB) / 5600MHz / DDR5 / CL36
GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC V2 | SSD1: Samsung 980 Pro series SSD 2TB M.2
Tangentbord: Logitech G915 TKL Tactile | Mus: Logitech MX Master 3S | OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Gå T4:an!

Det är inte kört!

Du kan bli gymnasieingenjör genom att gå ett fjärde år på teknikprogrammet. Jag gick det föregående läsår (med inriktning nätverksteknik) och sitter nu på ett jobb som Systemadministratör. Med lite driv och engagemang kan du lära dig mycket där. Dessutom ingår 10 veckors praktik vilket gör att du dels får erfarenhet från en relevant arbetsplats samt har goda chanser att få jobb där sen. Jag gick som sagt T4:an med inriktning nätverksteknik och då på Berzeliusskolan i Linköping. Det är riksintag och jag vet att alla platser inte är fyllda där än till hösten och de tar ofta in folk i sista minuten. Dessutom är man berättigad till CSN.

Kan starkt rekommendera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Vad är resonemanget här? Rent statistiskt så gör du mycket bättre i att träna någon med en högskoleutbildning än någon utan högskoleutbildning. De har ju redan bevisat att de kan lära sig nya saker i snabb takt.

Exakt vem för statistik över detta? Och i vilken bransch?

Har sedan mitt första IT-jobb för 20+ år sedan sett raka motsatsen där folk som kommer in på sitt första jobb efter högskoleutbildning har minst intresse av alla att lära sig något nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Exakt vem för statistik över detta? Och i vilken bransch?

Har sedan mitt första IT-jobb för 20+ år sedan sett raka motsatsen där folk som kommer in på sitt första jobb efter högskoleutbildning har minst intresse av alla att lära sig något nytt.

Det är inte det jag pratar om.

Permalänk
Medlem

Du verkar ha ett driv och intresse! Det kommer ta dig långt bara det.
Du är ung.

Stressa inte upp dig, du kommer hitta rätt du med!
Jag som är i branchen bland många andra här kan ge dig några tips med vad våra sysadmins gör:

* kunna basic nätverk(subnet, dhcp, vpn, vlan, dns, brandväggsregler)
* kunna automatisera med powershell, bash, batch
* kunna skriva enklare queries med t.ex. SQL
* patcha servers linux, windows
* enklare admin av M365(konton, epost) samt Active Directory
* förstå vad en domän är, hur man sätter upp domänkontrollanter & group policys
* kunna felsöka allt ovan
* enklare integrationer

Har säkert glömt något. Men tycker ovan är bra grunder.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 5700x - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är inte det jag pratar om.

Var pratar du om då i en tråd för att komma in på ett jobb där du kommenterar ett inlägg där man pratar om utbildade och såna som kommer in färska utan utbildning?

Lite förvirrande om det inte är det du pratar om, du sa ju att det till och med finns statistik på det, ville gärna veta från vem och vilken bransch då jag upplevt motsatsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Var pratar du om då i en tråd för att komma in på ett jobb där du kommenterar ett inlägg där man pratar om utbildade och såna som kommer in färska utan utbildning?

Lite förvirrande om det inte är det du pratar om, du sa ju att det till och med finns statistik på det, ville gärna veta från vem och vilken bransch då jag upplevt motsatsen.

Det sa jag inte heller, men det är ett tecken på att diskussionen inte kommer gå nånstans och det avviker för mycket från ämnet. Jag drar mig ur.

Permalänk

Högskola/Universitet. Det naturliga valet för plugghästar. Inom ingenjörsprogrammen så har kurserna lite olika namn, men oavsett vilket så är det mycket matematik på alla inlämningsuppgifter och tentor. Det går att diskutera huruvida detta är det optimala sättet att lära sig, men det är som sagt det självklara valet för plugghästar.

YH. Mer direkt fokus på ett specifikt jobb, man har kort tid på sig och utbildningen är fokuserad på just det som behövs för att klara av just detta jobb.

Inom dessa val så är det inte samma individer som väljer de båda. Det är t.ex. väldigt få "toppstudenter" från gymnasiet som skulle få för sig att välja YH. Samtidigt så vad kan en student direkt från högskolan rent praktisk? Inte så mycket, men de har övat på att lära sig och oftast har otroligt många år i arbetet klar tills de är pensionärer.

Det jag tycker är lite tråkigt är att utvecklingen går emot att det är personer som är grymma på att arbeta med dokument som oftast är mest attraktiv på arbetsmarknaden. Dessa personer kan ibland vara superotekniska på allt annat och det gör inte så mycket, för det behövs inte för deras arbetsuppgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Högskola/Universitet. Det naturliga valet för plugghästar. Inom ingenjörsprogrammen så har kurserna lite olika namn, men oavsett vilket så är det mycket matematik på alla inlämningsuppgifter och tentor. Det går att diskutera huruvida detta är det optimala sättet att lära sig, men det är som sagt det självklara valet för plugghästar.

YH. Mer direkt fokus på ett specifikt jobb, man har kort tid på sig och utbildningen är fokuserad på just det som behövs för att klara av just detta jobb.

Inom dessa val så är det inte samma individer som väljer de båda. Det är t.ex. väldigt få "toppstudenter" från gymnasiet som skulle få för sig att välja YH.

Har själv faktiskt valt båda typer. Gått motsvarande civ.ing på högskola inom CS/CE/automatisering, och sedan mitt i karriären gått två år på YH-utbildning inom ekonomi/marknadsföring. Väldigt bra komplement båda två.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Samtidigt så vad kan en student direkt från högskolan rent praktisk? Inte så mycket, men de har övat på att lära sig och oftast har otroligt många år i arbetet klar tills de är pensionärer.

Själv så tar jag nästan enbart in konsulter och anställer de som normalt gått motsvarande civ.ing och har 10-15 års praktisk gedigen erfarenhet, och som dessutom är högpresterande, intelligenta, och samtidigt väldigt sociala och snälla/trevliga kollegor. Men teknisk kompetens, prestation och sociala egenskaper är absolut det allra viktigaste

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Jag har bara gått gymnasiet (it-tekniker linje) och jag har idag jobbat upp mig till programmerare. Jag började som system support (typ 2nd line support). Allt handlar om att ta dem möjligheter som dyker upp och prata med ens chef att man vill byta upp sig. Att också prata med kollegor som gör det man vill göra hjälper mycket. Ett företag kommer (nästan) alltid hjälpa dig jobba med något nytt än att anställa någon ny. Vad jag vill ha sagt är att börja jobba på ett företag som har en roll du kan söka nu och som också har något du kan jobba upp dig till.

Visa signatur

Programmerar och spelar (inte samtidigt)

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

I just Örebro så har vi ju, ITSY, Iver, och en hel del flera företag, just Iver och ITSY vet jag har servicedesk tjänster då jag har jobbat på båda dom företagen, sen om dom söker nu vet jag inte, men kasta iväg en spontan ansökan och få ut ditt namn är mitt tips. Vet även att ATEA har någon typ av Trainee-program, vad det innebär vet jag inte riktigt, men kanske kan va nått att kolla på.

Transportstyrelsen har även dom en servicedesk på sin IT-sida men tror inte dom söker just nu men alltid värt att kolla upp.

Ska kolla up företagen. Tack så mycket!!

Permalänk
Medlem

Som en del andra skrivit, försök att hitta något 1-Line support jobb för att få in en fot på marknaden och i ett företag. När vi anställer brukar vi gå den vägen att vi först sätter personen i 1-Line support för att bygga upp/vidare på deras kunskap. Märker man sedan att personen är driven och duktig så flyttas personen till andra team.
Det viktigaste är att man har ett stort intresse för IT/Nät/Säk och har en bra förståelse för hur det fungerar. Markanden är kanske inte den bästa just nu men den lär vända igen.

Permalänk
Skrivet av Joke7P:

Jag har bara gått gymnasiet (it-tekniker linje) och jag har idag jobbat upp mig till programmerare. Jag började som system support (typ 2nd line support). Allt handlar om att ta dem möjligheter som dyker upp och prata med ens chef att man vill byta upp sig. Att också prata med kollegor som gör det man vill göra hjälper mycket. Ett företag kommer (nästan) alltid hjälpa dig jobba med något nytt än att anställa någon ny. Vad jag vill ha sagt är att börja jobba på ett företag som har en roll du kan söka nu och som också har något du kan jobba upp dig till.

Jag märker att 2nd line support jobb vanligtvis kräver erfarenhet av support sedan innan, och dessutom erfarenhet inom saker man vanligtvis inte kan direkt ur skolan som (Några meningar från denna https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-transportstyrelsen/jo...

erfarenhet av att hantera hårdvara, nätverk, mobila enheter och kringutrustning som t.ex. multifunktionsskrivare i företagsmiljö, monitorer/projektorer och headset
erfarenhet av installations- och felsökningsarbete inom IT-området på plats eller via telefon

Är det så att när de säger erfarenhet är dem lite mer flexibla än så?

Permalänk

Börja inom it support hos diverse kommuner eller liknande. du får en otroligt bred kunskap och insikt hur en IT-organisation fungerar samt du blir en fena på problemlösning.

Visa signatur

MSI 4070 Ti Ventus 3 OC | i7 13700F | 64GB DDR5 5600Mhz XMP profile 1 | 1440p Samsung G5 Odyssey |
OBS! -Stavar ofta fel men med glimten i ögat-

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasekman:

Skulle hävda att folk som läser YH har mer relevanta kunskaper som kommer ut och arbetar direkt än dem som studerat på högskola. Det handlar nog mer om vem och hur stort intresset är. Det är högre tempo på en YH och är man bara lite intresserad läser man fördjupningar på egen hand.

Ehh, skulle säga att det kanske beror på skola och program. Problemet jag sett med YH är att de visar HUR man gör en sak, inte VARFÖR man gör en sak. De är generellt dåliga på att bygga upp en helhet, du kanske blir bra på säg Python men kan inte ett smack om nätverk, OS osv.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem
Skrivet av HEIlZMaker:

Jag märker att 2nd line support jobb vanligtvis kräver erfarenhet av support sedan innan, och dessutom erfarenhet inom saker man vanligtvis inte kan direkt ur skolan som (Några meningar från denna https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-transportstyrelsen/jo...

erfarenhet av att hantera hårdvara, nätverk, mobila enheter och kringutrustning som t.ex. multifunktionsskrivare i företagsmiljö, monitorer/projektorer och headset
erfarenhet av installations- och felsökningsarbete inom IT-området på plats eller via telefon

Är det så att när de säger erfarenhet är dem lite mer flexibla än så?

Min erfarenhet är att man ska söka trots att dem har "krav", jag sökte support jobbet trots att jag inte mötte alla "kraven". 90% av fallen är det en HR människa som skriver annonsen som inte vet något om rollen. Det är min erfarenhet.

Visa signatur

Programmerar och spelar (inte samtidigt)

Permalänk
Skrivet av MP636:

Nu får du ta och lugna ner dig lite tycker jag, jag var klar med plugget till högskoleingenjör när jag var 34.
Du är runt 20 och har lång tid på dig att hinna klar med med studier efter gymnasiet för att sedan jobba typ 40 år.

Många i din ålder som dessutom börjat jobba på sina första jobb tjänar inte särskilt mycket i början.
Själv gick jag runt och sålde grejer i en butik i några år innan jag insåg att jag behövde göra något vettigare och tog tag i plugget, inte var det nån höjdarlön direkt.

Min rekommendation är att fortsätta jobba något år, festa, resa osv innan man hoppar på plugget.
Har träffat så många som inte borde börjat plugga än som hoppade på högskolan direkt efter gymnasiet, man växer rätt mycket som person av att ta något år off från skolan.

Testa lite olika grejer på fritiden. Bygg nåt eget nätverk, koda ihop nåt projekt eller testa nåt helt annat för att se vad du tycker är kul. Fråga dig själv om du är mer praktiskt eller teoretiskt lagd som person.

Just nu verkar du rätt vilsen även om det verkar som det är IT du vill rikta dig mot. Ja pengar är najs, men det är verkligen inte allt. Du ska som sagt jobba typ 40 år och då är det det viktigt att man trivs också.

Så ta en ordentlig funderare innan du hoppar på första bästa, det blir lätt att man stressar och väljer något man inte alls vill fortsätta med i längden. Men skulle det bli så ändå så är det inte hela världen att byta heller.
Vänta inte så länge som jag gjorde dock, det ångrar jag lite såhär i efterhand.

Men vill du ha ett råd just nu så skulle jag rekommendera att kika på något högskoleingenjörsprogram (3 år) inom datateknik då du ändå läst teknik på gymnasiet. Finns såklart civilingenjör också men det är 5 års plugg och ganska mycket högre tempo och mer teori enligt min egen erfarenhet.

Men som sagt jobba något år eller två och kör sen på plugget, vill du in i IT så ger en examen oftast mycket större möjligheter att hitta ett bra jobb.

Hejsan, Tack för svaret, du har nog rätt om att jag borde lugna ner mig, när jag kom ur gymnasiet var det ingen karriär jag ville starta, jag ville resa. Jag har nu gjort up en plan med en kompis och vi kommer resa 2026. tänker försöka gå testa på lite och kanske försöka få igång något eget. om det inte funkar blir det universitetet. Jag jämnförde mig nog mot andra för mycket. Tack

Permalänk
Skrivet av Joke7P:

Min erfarenhet är att man ska söka trots att dem har "krav", jag sökte support jobbet trots att jag inte mötte alla "kraven". 90% av fallen är det en HR människa som skriver annonsen som inte vet något om rollen. Det är min erfarenhet.

Tänkte inte riktigt så. Tack så mycket

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar om möjligt strategin att få in en fot och jobba sig uppåt.

Marknaden just nu är väldigt tung för nyexade, även juniorer. Vi hade över 200(!) sökande till 5 traineeplatser (systemutveckling), där flera var så överkvalificerade att det var löjligt.

Jag har hunnit prata med 2 av dom vi tog in, och bägge sa att dom sökt "hundratals jobb" och att "merparten av deras studiekamrater går utan jobb".

Det kanske är fel råd, vad vet jag? Men jag ser hur enormt tungt och deprimerande det är för folk som lagt 2-5 år på utbildning och står där med CSN-lån och utgifter, samtidigt som dom går arbetslösa och söker jobb i uppförsbacke.

Jag pluggade själv en teknisk högskola (civ. ing) och tyvärr har det varken gett bra bättre utväxling i plånboken eller karriärmässigt. Det enda som varit intressant efter det första jobbet jag fick har varit erfarenheten. Men visst, man kanske inte ska förminska det totalt, men jag har mängder av vänner som ägnade dom 5 åren åt att jobba, dra in stålar och skaffa sig erfarenhet istället för att som jag och mina studiepolare samla på oss CSN-skuld. Idag är det typ 50/50 bland dom som har "bäst" lön/roller om dom gick utbildning eller jobbade sig upp.

Permalänk
Medlem

För de delar jag jobbat med eller omkring i IT-branschen är utbildning relativt oviktigt skulle jag säga. Nu har jag inte jobbat med eller i kring utvecklare (programmerare) eller t.ex. arkitekter utan mer mot drift/support och utveckling av klient- och serverplattformar. Jag har stött på någon enstaka som jag vet var civilingenjör, de flesta andra hade jobbat sig uppåt från antingen någon kortare utbildning som KY/YH eller bara sadlat om från ett helt annat yrke som t.ex. lärare eller snickare.

Vissa saker som man lär sig på utbildningar står sig länge, t.ex. TCP/IP medans andra är inaktuella när du väl kommer ut i yrkeslivet. Det finns dessutom så otroligt många olika lösningar på samma saker, så har du lärt dig en på en utbildning är det inte alls säkert att du får nytta av det i yrkeslivet.

Sen det här med utbildning... det beror klart på vilken nivå man vill jobba på. Jag skulle påstå att en "vanlig" tekniker har ytterst lite nytta av t.ex. en datavetenskaplig utbildning från universitet/högskola. Mycket av programmeringen, matten osv är helt enkelt inte till mycket nytta utan det som behövs är praktiska kunskaper. Visst, det är inte fel att läsa lite programmering då det hjälper till med att skripta och förstå kod. Men att kunna bygg ett eget filsystem har man liksom ingen direkt nytta av.

Jag skulle nog påstå att de absolut duktigaste jag jobbat med är dem som sadlat om från något helt annat, jobbat hårt för att lära sig, utvecklas och bygga upp erfarenhetsbanken.

Om du vill bli tekniker och inte t.ex. utvecklare, så skulle iaf jag råda dig till antingen en 2-årig YH-utbildning eller helt enkelt försöka få ett jobb på en helpdesk och ta det därifrån. Jag vet dem som suttit ett par år på en helpdesk, för att sedan kunnat ta sig vidare till driften. Så den resan går att göra relativt fort bara man har viljan och drivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag rekommenderar om möjligt strategin att få in en fot och jobba sig uppåt.

Marknaden just nu är väldigt tung för nyexade, även juniorer. Vi hade över 200(!) sökande till 5 traineeplatser (systemutveckling), där flera var så överkvalificerade att det var löjligt.

Jag har hunnit prata med 2 av dom vi tog in, och bägge sa att dom sökt "hundratals jobb" och att "merparten av deras studiekamrater går utan jobb".

Det kanske är fel råd, vad vet jag? Men jag ser hur enormt tungt och deprimerande det är för folk som lagt 2-5 år på utbildning och står där med CSN-lån och utgifter, samtidigt som dom går arbetslösa och söker jobb i uppförsbacke.

Jag pluggade själv en teknisk högskola (civ. ing) och tyvärr har det varken gett bra bättre utväxling i plånboken eller karriärmässigt. Det enda som varit intressant efter det första jobbet jag fick har varit erfarenheten. Men visst, man kanske inte ska förminska det totalt, men jag har mängder av vänner som ägnade dom 5 åren åt att jobba, dra in stålar och skaffa sig erfarenhet istället för att som jag och mina studiepolare samla på oss CSN-skuld. Idag är det typ 50/50 bland dom som har "bäst" lön/roller om dom gick utbildning eller jobbade sig upp.

Dold text
Skrivet av Thex:

För de delar jag jobbat med eller omkring i IT-branschen är utbildning relativt oviktigt skulle jag säga. Nu har jag inte jobbat med eller i kring utvecklare (programmerare) eller t.ex. arkitekter utan mer mot drift/support och utveckling av klient- och serverplattformar. Jag har stött på någon enstaka som jag vet var civilingenjör, de flesta andra hade jobbat sig uppåt från antingen någon kortare utbildning som KY/YH eller bara sadlat om från ett helt annat yrke som t.ex. lärare eller snickare.

Vissa saker som man lär sig på utbildningar står sig länge, t.ex. TCP/IP medans andra är inaktuella när du väl kommer ut i yrkeslivet. Det finns dessutom så otroligt många olika lösningar på samma saker, så har du lärt dig en på en utbildning är det inte alls säkert att du får nytta av det i yrkeslivet.

Sen det här med utbildning... det beror klart på vilken nivå man vill jobba på. Jag skulle påstå att en "vanlig" tekniker har ytterst lite nytta av t.ex. en datavetenskaplig utbildning från universitet/högskola. Mycket av programmeringen, matten osv är helt enkelt inte till mycket nytta utan det som behövs är praktiska kunskaper. Visst, det är inte fel att läsa lite programmering då det hjälper till med att skripta och förstå kod. Men att kunna bygg ett eget filsystem har man liksom ingen direkt nytta av.

Jag skulle nog påstå att de absolut duktigaste jag jobbat med är dem som sadlat om från något helt annat, jobbat hårt för att lära sig, utvecklas och bygga upp erfarenhetsbanken.

Om du vill bli tekniker och inte t.ex. utvecklare, så skulle iaf jag råda dig till antingen en 2-årig YH-utbildning eller helt enkelt försöka få ett jobb på en helpdesk och ta det därifrån. Jag vet dem som suttit ett par år på en helpdesk, för att sedan kunnat ta sig vidare till driften. Så den resan går att göra relativt fort bara man har viljan och drivet.

Dold text

Det verkar skilja sig i olika företag och branscher, antagligen finns det inget perfekt svar på hur man ska göra.

På min avdelning på jobbet så är det väldigt få som inte har någon form av utbildning, de flesta har minst en 3-årig dessutom. Tror inte vi har någon utvecklare som inte har utbildning sen innan.

Jag jobbar iofs inte med drift och support och det kanske skiljer sig en hel del där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP636:

Det verkar skilja sig i olika företag och branscher, antagligen finns det inget perfekt svar på hur man ska göra.

På min avdelning på jobbet så är det väldigt få som inte har någon form av utbildning, de flesta har minst en 3-årig dessutom. Tror inte vi har någon utvecklare som inte har utbildning sen innan.

Jag jobbar iofs inte med drift och support och det kanske skiljer sig en hel del där.

Ja, exakt. Vad många missar är ett IT är ett enormt brett område, med väldigt stora variationer i både krav och innehåll.

Är ju oftast betydligt mer kunskapskrav och utbildningskrav på en ingenjörstjänst inom IT (som tex. utvecklare) än en teknikertjänst inom IT (som tex. drift och support).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av HEIlZMaker:

Hej, jag är ung kille som vill komma in i IT branchen, men mitt problem är att jag gick Teknik istället för något som skulle vara hundra gånger bättre praktiskt sätt som El och energi, där man får en cisco certificat i skola, med mycket mer. Detta är mitt första utanför gymnasiet och jag har redan gått om ett år i skola pga skolbyte. Nu I arbetsmarknaden ser Jag inget jobb där jag kan använda min utbildning. Matte 5 verkar vara lika värdefullt som toallett papper. För tillfället har jag fött jobb som försäljare där jag kommer ha 9 timmars arbets dagar + 1 timme av SJ (minst) och tjäna kanske 19-22 tusen I jämnförelse med den bättre lönen och kortare arbetsdagar, om jag hade gått något praktiskt. Jag har börjat lära mig om att selfhosta, drivet av eget intresse men också ett hop om att det kanske kan hjälpa mig få ett jobb. Det känns hopplöst, som att jag redan har slösat 3 år på ingeting och kommer behöva spendera 2 mer år på att fixa mitt mistag.
Råd skulle uppskattas väldigt mycket.
Tack för att ni har läst

Du kanske får "övervintra" tills marknaden vänder. Det anställs få inom IT just nu.

När folk blev klara med sina utbildningar runt 2000 så var ännu svårare. Inte ens folk som läst på universitetet kom in på arbetsmarknaden. Det var först nästan 10 år senare som det vände ordentligt och blev brist på folk.

Det låter inte som att du sitter i skiten, du har ett jobb som ger lön. Annars så kanske är det rent av läge att börja plugga fem år redan nu, med förhoppningen att läget blivit bättre när du är klar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ja, exakt. Vad många missar är ett IT är ett enormt brett område, med väldigt stora variationer i både krav och innehåll.

Är ju oftast betydligt mer kunskapskrav och utbildningskrav på en ingenjörstjänst inom IT (som tex. utvecklare) än en teknikertjänst inom IT (som tex. drift och support).

Beror på. Jag har själv rekryterat systemutvecklare och hade inga krav på utbildning. Jag tar en tajt självlärd utvecklare alla dagar över nån som gått 5 år på en teknisk högskola.
Skälet till att knappt någon vill anställa nyexaminerade är för att det är minst 3-5 år i jobb innan dom blivit bra.

Det folk då felaktigt _TROR_ är att kombon "teknisk högskola" + X-antal års erfarenhet är dom som ger success.
Jag skulle säga att dom personerna som sen anställs, likaväl hade blivit lika bra utan sin tekniska högskola.