Tipsa en 19 åring att landa första IT jobbet :)

Permalänk
Medlem

Tipsa en 19 åring att landa första IT jobbet :)

Hej alla!

Nyligen utexaminerad från NTI gymnasiet inom Dator- och kommunikationsteknik.
Är boende i Uppsala.

Ute efter att landa mitt första jobb inom IT, känns lite övermäktigt och arbetsförmedlingen var till begränsad hjälp. Vart ska man börja liksom. Har två certifikat inom cybersäkerhet ett i Cisco. Är taggad på att ta ett grundläggande IT-relaterat jobb som gör att jag får in en fot i branschen. Tillgänglig att hoppa på en tjänst här och nu.

Alla tips och råd är välkomna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwartz:

Hej alla!

Nyligen utexaminerad från NTI gymnasiet inom Dator- och kommunikationsteknik.
Är boende i Uppsala.

Ute efter att landa mitt första jobb inom IT, känns lite övermäktigt och arbetsförmedlingen var till begränsad hjälp. Vart ska man börja liksom. Har två certifikat inom cybersäkerhet ett i Cisco. Är taggad på att ta ett grundläggande IT-relaterat jobb som gör att jag får in en fot i branschen. Tillgänglig att hoppa på en tjänst här och nu.

Alla tips och råd är välkomna!

Servicedesk är ofta en första fot in i IT-livet.
Decent pröjs och ganska kul jobb om man gillar människor.

Tips är att söka intern-servicedesk på ett företag så du slipper arga externa busar

Visa signatur

Ultrawidemasterrace osv.

Permalänk
Medlem

Nu är det inte det du efterfrågade; men, jag rekommenderar en högskoleutbilning på 4-5 år inom området du är intresserad av, återkom sedan till arbetssökandet.

Permalänk
Medlem

Gör alla samtidigt:
Högskola
IT projekt för ditt CV
Jobbsök

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slarr3n:

Servicedesk är ofta en första fot in i IT-livet.
Decent pröjs och ganska kul jobb om man gillar människor.

Tips är att söka intern-servicedesk på ett företag så du slipper arga externa busar

Tack för tipset! Ska tänka på att söka internt om möjligheten finns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Nu är det inte det du efterfrågade; men, jag rekommenderar en högskoleutbilning på 4-5 år inom området du är intresserad av, återkom sedan till arbetssökandet.

Tackar för tipset ska ha det i åtanke!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Gör alla samtidigt:
Högskola
IT projekt för ditt CV
Jobbsök

Hur funkar det i praktiken att både gå på högskola och söka jobb? 
lär väl knappast ha tid för bägge om det förvisso inte är
någon utbildning på halvtid eller liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwartz:

Hur funkar det i praktiken att både gå på högskola och söka jobb? 
lär väl knappast ha tid för bägge om det förvisso inte är
någon utbildning på halvtid eller liknande

Söka jobb är väl inget större problem att göra samtidigt som man pluggar, så länge man inte försöker hitta och söka precis vartenda jobb som kanske kan passa.
Med färdigskrivet CV och en mall för personligt brev som kan anpassas till det jobb du söker, så tar det inte så himla många minuter att slänga iväg en ansökan.

Permalänk
Medlem

Använd monster. Skicka in ditt CV till alla konsultbolag du hittar.
Junior IT-konsult
Arbetsförmedlingen kan du glömma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Söka jobb är väl inget större problem att göra samtidigt som man pluggar, så länge man inte försöker hitta och söka precis vartenda jobb som kanske kan passa.
Med färdigskrivet CV och en mall för personligt brev som kan anpassas till det jobb du söker, så tar det inte så himla många minuter att slänga iväg en ansökan.

Det jag mer syftade på har man tiden att jobba?
Man lär väl vara på plats och vara helt fokuserad på sina studier.
Har inte så värst bra koll på just högskola förmodar att det är
det du menar med "plugga" men upplys mig gärna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frobe:

Använd monster. Skicka in ditt CV till alla konsultbolag du hittar.
Junior IT-konsult
Arbetsförmedlingen kan du glömma.

Tack för tipset! Har riggat en profil nu och ska försöka snappa upp jobb att söka

Permalänk
Medlem

Om du vill börja jobba direkt så skulle jag rekommendera att börja på ett Support-jobb i någon form, få lite erfarenhet och insikt vad du vill göra framåt.

Jag har sedan 2008 enbart jobbat sedan gymnasium och är nu på mitt andra jobb som chefs-roll inom IT, då har jag passerat roller som 1st line, 2nd line, Applikationstekniker, Drifttekniker, Technical Account Manager, Support Manager m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwartz:

Det jag mer syftade på har man tiden att jobba?
Man lär väl vara på plats och vara helt fokuserad på sina studier.
Har inte så värst bra koll på just högskola förmodar att det är
det du menar med "plugga" men upplys mig gärna

Du studerar inte 24 timmar om dygnet. Det är ofta mycket egenstudier - dvs du sitter hemma och läser.
Heltidsstudier skall motsvara 8 timmar om dagen, 5 dagar i veckan. Många lägger ner mindre tid, en del mer.
Lägg till 8 timmars sömn per dygn, så har du ändå 8 timmar per dygn över till annat. Mer på helgen.
Att söka jobb behöver inte ta mer än högst 30 minuter per dag, och så mycket ledig tid har nästan alla.

Att jobba deltid samtidigt som man studerar på högskola är fullt möjligt. Det är många som gör. Det kan lätt bli stressigt dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToBeAs*:

Om du vill börja jobba direkt så skulle jag rekommendera att börja på ett Support-jobb i någon form, få lite erfarenhet och insikt vad du vill göra framåt.

Jag har sedan 2008 enbart jobbat sedan gymnasium och är nu på mitt andra jobb som chefs-roll inom IT, då har jag passerat roller som 1st line, 2nd line, Applikationstekniker, Drifttekniker, Technical Account Manager, Support Manager m.m.

Tack för tipset!

Har sökt ett par support jobb så vi får
se hur det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Du studerar inte 24 timmar om dygnet. Det är ofta mycket egenstudier - dvs du sitter hemma och läser.
Heltidsstudier skall motsvara 8 timmar om dagen, 5 dagar i veckan. Många lägger ner mindre tid, en del mer.
Lägg till 8 timmars sömn per dygn, så har du ändå 8 timmar per dygn över till annat. Mer på helgen.
Att söka jobb behöver inte ta mer än högst 30 minuter per dag, och så mycket ledig tid har nästan alla.

Att jobba deltid samtidigt som man studerar på högskola är fullt möjligt. Det är många som gör. Det kan lätt bli stressigt dock.

Okej då förstår jag lite bättre!

Dock så låter det lite övermäktigt att jobba deltid och plugga samtidigt.
Är som sagt mer inne på att ta en grundläggande tjänst som exempelvis
heldesk eller något support inriktat och jobba heltid.

Permalänk

Ring huvudmannen i din kommun eller enskilda rektorer inom grundskola/gymnasie och berätta om att du är intresserad av att jobba som IT stöd mot verksamheten. Brukar alltid finnas massor av uppgifter som de behöver stöd kring när det gäller tekniska saker. Du kommer lära dig mycket av och ser samtidigt bra ut på CVt.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Ring huvudmannen i din kommun eller enskilda rektorer inom grundskola/gymnasie och berätta om att du är intresserad av att jobba som IT stöd mot verksamheten. Brukar alltid finnas massor av uppgifter som de behöver stöd kring när det gäller tekniska saker. Du kommer lära dig mycket av och ser samtidigt bra ut på CVt.

Tack för tipset!

Syftar du då på att arrangera en praktik?
Eller menar du att man hör av sig med inställningen
om en eventuell anställning.

Permalänk
Skrivet av Qwartz:

Tack för tipset!

Syftar du då på att arrangera en praktik?
Eller menar du att man hör av sig med inställningen
om en eventuell anställning.

Allmän visstidsanställning. Dom kan anställa dig på timmar för en skitsumma för dem, så visar du framfötterna och skapar nya rutiner och effektiviserar deras arbetssätt så pass att du blir oumbärlig. Tillslut har du en tillsvidareanställning vilket ser bra ut på
cvt

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk

2årig YH har varit ett väldigt bra tillvägagångssätt till jobb de senaste 10åren. Andra alternativ har ofta varit mer krångliga.
-Den som vet hur framtiden blir, ja den behöver inte ens jobba utan kan satsa på aktier... Min poäng med detta påstående är att det är lite oklart nu i konjekturen vi står, det finns många nyexade som säger de ej får jobb.

Alternativet högskola är en större bredd, man är inte lika inriktad på ett visst jobb.. Nackdelen är att det då kan bli tuffare när man får sitt jobb och har en bred utbildning istället för enbart inriktat på den. Det är ju lite att en person som t.ex. läste till frontend webbutvecklare 2år på yh, har läst mer webbutveckling i sin utbildning än en som läste en bred allmän 3årig dataingenjörsutbildning.

Angående självlärd, jobb direkt efter gymnasiet. Så finns det gott om folk som gick 4årig teknisk och kom riktigt långt. Vi har dock en utbildningsinflation i landet, som lyder att typ för vartenda jobb så vill de ha mer utbildning. Vi pratar inte bara IT, utan skola, sjukvård, snickare you name it.

Och jag påstår att den som år 2024 direkt från gymnasiet vill komma in på IT, ja den får vara mycket bra på it för sin ålder. Det är inte något som precis alla kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

2årig YH har varit ett väldigt bra tillvägagångssätt de senaste 10åren. Andra alternativ har ofta varit mer krångliga.
-Den som vet hur framtiden blir, ja den behöver inte ens jobba utan kan satsa på aktier... Min poäng med detta påstående är att det är lite oklart nu i konjekturen vi står, det finns många nyexade som säger de ej får jobb.

Alternativet högskola är en större bredd, man är inte lika inriktad på ett visst jobb.. Nackdelen är att det då kan bli tuffare när man får sitt jobb och har en bred utbildning istället för enbart inriktat på den. Det är ju lite att en person som t.ex. läste till frontend webbutvecklare 2år på yh, har läst mer webbutveckling i sin utbildning än en som läste en bred allmän 3årig dataingenjörsutbildning.

Angående självlärd, jobb direkt efter gymnasiet. Så finns det gott om folk som gick 4årig teknisk och kom riktigt långt. Vi har dock en utbildningsinflation i landet, som lyder att typ för vartenda jobb så vill de ha mer utbildning. Vi pratar inte bara IT, utan skola, sjukvård, snickare you name it.

Och jag påstår att den som år 2024 direkt från gymnasiet vill komma in på IT, ja den får vara mycket bra på it för sin ålder. Det är inte något som precis alla kan.

Yrkesutbildningar räcker långt, går du en sådan och som du säger även har några cert så borde du vara anställningsbar mer än väl. Inte alls nödvändigt med högskola el mer.
Men omöjligt är det inte att komma in ändå direkt, på t ex servicedesk/help desk el som mer av grovarbetare.

Tänker du dig det direkt så kan du även skicka in spontanansökan/intresseanmälan till olika.

Är du beredd att flytta för arbete?
För är du inte begränsad till en ort så ökar möjligheterna, särskilt om du är beredd att flytta till någon mindre ort.

Permalänk

Servicedesk kan va lämpligt som första jobb.

Sen beror det på vad du vill göra senare och om du är villig att vidareutbilda dig.
Men tänk inte för mycket på det - är skitsvårt att veta vad man vill göra i framtiden, så låter som en bra plan att bara ösa på och fixa ett första jobb.
Va bara medveten om risken att när du väl börjat tjäna pengar så tappar man all lust att studera vidare och fastnar i det jobb man gör.
(Jag pluggade exempelvis en 3-årig programmeringsutbildning och va halvsugen på att köra 2 år till och ta en master, tänkte "det kan jag alltid göra senare" men efter jag tog första jobbet så tappade jag helt suget att studera vidare)

Man ska inte överskatta att "få en fot in i branschen" - det går inte sömlöst hoppa mellan roller, exempelvis går det inte bara att bli programmerare för att man jobbat på servicedesk och är duktig på nätverksteknik.

Men om vi skulle anställa juniora utvecklare från yrkesutbildningar så visst skulle man då ha stor fördel om man tidigare jobbat på servicedesk i samma bolag.

Permalänk

Fastna inte i support-träsket, plugga vidare.
Hoppa på en YH-utbildning och bli mer kvalificerad och efterfrågad när du väl går ut.
Har sett folk vara 1st/2nd i flera år utan att komma någonstans. Genom det här sättet kommer du spara tid, få mer i lön och fortsätta utvecklas i snabbare takt.

edit: I många fall handlar det inte ens om vilka tekniska färdigheter du har eller hur många cert du har. Det handlar om din personlighet. Vad du är villig att lära dig och hur nyfiken du är. 90 % av alla jobb kan du lära dig.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av flygande dadeln:

Servicedesk kan va lämpligt som första jobb.

Sen beror det på vad du vill göra senare och om du är villig att vidareutbilda dig.
Men tänk inte för mycket på det - är skitsvårt att veta vad man vill göra i framtiden, så låter som en bra plan att bara ösa på och fixa ett första jobb.
Va bara medveten om risken att när du väl börjat tjäna pengar så tappar man all lust att studera vidare och fastnar i det jobb man gör.
(Jag pluggade exempelvis en 3-årig programmeringsutbildning och va halvsugen på att köra 2 år till och ta en master, tänkte "det kan jag alltid göra senare" men efter jag tog första jobbet så tappade jag helt suget att studera vidare)

Man ska inte överskatta att "få en fot in i branschen" - det går inte sömlöst hoppa mellan roller, exempelvis går det inte bara att bli programmerare för att man jobbat på servicedesk och är duktig på nätverksteknik.

Men om vi skulle anställa juniora utvecklare från yrkesutbildningar så visst skulle man då ha stor fördel om man tidigare jobbat på servicedesk i samma bolag.

Ja men precis, i dags läget är jag inte inställd på att plugga vidare och är helt för att börja jobba.
Men hur stor skillnad blev det för dig eftersom att du inte körde 2 år till och tog en master, Har det påverkat din karriär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald Larsson:

Fastna inte i support-träsket, plugga vidare.
Hoppa på en YH-utbildning och bli mer kvalificerad och efterfrågad när du väl går ut.
Har sett folk vara 1st/2nd i flera år utan att komma någonstans. Genom det här sättet kommer du spara tid, få mer i lön och fortsätta utvecklas i snabbare takt.

edit: I många fall handlar det inte ens om vilka tekniska färdigheter du har eller hur många cert du har. Det handlar om din personlighet. Vad du är villig att lära dig och hur nyfiken du är. 90 % av alla jobb kan du lära dig.

Det du skriver i din "edit" är precis varför jag inte har varit så intresserad av en YH-utblidning

Permalänk
Skrivet av Qwartz:

Men hur stor skillnad blev det för dig eftersom att du inte körde 2 år till och tog en master, Har det påverkat din karriär?

Jag kom fram till efter lite fundering att jag ville bli web-utvecklare och då är Master inte särskilt viktigt. Det är knappt relevant överhuvudtaget inom de flesta webutvecklarjobb i Sverige.

Men om jag hade velat köra nåt ler avancerat som embedded systems kan master va ett krav.

eller vissa prestigejobb inom web kanske, i synnerhet utomlands.

Men för de flesta webjobb i Sverige slutar utbildningens längd ha betydelse efter man jobbat länge - på intervjuer pratar man mest om föregånde jobb.
(Fast att jag har en 3-årig utbildning gör att jag kan va aktuell för fler roller även inom programmeringsspråk jag inte arbetat med i yrkeslivet eftersom jag har en bredare grund än de som tex bara läst web på kort YH-utbildning)