Macbook pro M3 16" som kraschar flera gånger per dag

Permalänk

Macbook pro M3 16" som kraschar flera gånger per dag

Hej!
Jag köpte en Macbook pro M3 16" med Sonoma 14.6 som kraschar 2-5 gånger per dag.
Första kraschen inträffade t.o.m när vi configade upp datorn efter första uppstart.
Har kört PC/Windows hela mitt liv och undrar om detta är normalt?

Apple supporten trodde på hårdvarufel och rekommenderade att byta ut den. Håller Ni med eller är Sonoma så här ostabilt?
Idag är datorn 7 dagar gammal.

Permalänk
Medlem

Varken min M1 Mini eller min M3 Air har kraschat en enda gång. Men det säger ju inte så mycket för vi kan ju göra helt olika saker.

Men nej, det är inte normalt. Om Apple trodde på hårdvarufel så är det ju bara att köra på det ifall en återställning inte fungerar.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackson75:

Hej!
Jag köpte en Macbook pro M3 16" med Sonoma 14.6 som kraschar 2-5 gånger per dag.
Första kraschen inträffade t.o.m när vi configade upp datorn efter första uppstart.

Apple supporten trodde på hårdvarufel och rekommenderade att byta ut den. Håller Ni med eller är Sonoma så här ostabilt?

Du kan testa köra Apple Diagnostics till att börja med
https://support.apple.com/sv-se/102550

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackson75:

Hej!

Byt ut. Har haft Sonoma på min M2 sedan dagen det släpptes utan en enda krasch.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk

Tack för snabba svar.
Ska testa diagnostik verktyget @pt96hni men sedan ska jag få den utbytt. Liknar ju ingenting detta.

Permalänk

Diagnostik verktyget säger att det är OK. Skumt.
Datorn kraschade två minuter efter jag startade upp den i morse. Mitt under en uppdatering av Sonoma kraschade den igen.
Men förutom detta har det varit en bra dag. Endast två kraschar.

Båda gångerna säger errorlog "panic (cpu 9 caller ......)
Kernal instruction fetch abort at pc 0xfffff.....
Unexpected abort while on interrupt stack at pc 0xfffff.....

Apple behöver 2-4 veckor för att diagnostisera. Tack för den.

Permalänk
Medlem

Låter som något är fel med datorn. Jag köpte en 16"are i Juni och har rebootat den en gång sedan dess (och det var pga uppdatering). Väldigt stabil maskin för mig iaf.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus G502X Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Medlem

Låter som uppenbart fel på datorn. Händer det så ofta så lär det inte vara speciellt svårt för någon annan att återskapa felet heller, så du kommer snabbt få en ny dator som kommer vara helt onormalt stabil istället!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Nu är den bokad för ett besök hos Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackson75:

Nu är den bokad för ett besök hos Apple.

Helt rätt. Drygt bara att det tar tid men det är uppenbarligen något fel på den. Gå in nollställd när du får tillbaka en fungerande laptop.

Jag har haft MacBook sedan november 2022. Enda gången det krånglat är när jag dockat till USB C-anslutning. Då har jag behövt starta om datorn. Via HDMI har det aldrig varit några problem. Inga krascher heller. Peppar, peppar.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk

Då var datorn tillbaks från "Apple Service".
Nu är den sämre än någonsin. Kraschar i princip hela tiden.
Följesedeln från "Apple service" säger att man uppdaterade "firmware".
Nu har en ny serviceanmälan gjorts - USELT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackson75:

Fan va tråkigt och riktigt dåligt! Du har fortfarande rätten på din sida, både garanti och lång reklamationsrätt, så stå på dig och uppdatera oss om hur det går!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av Jackson75:

Lycka till.

Men se det positivt om den kraschar hela tiden så borde de inse problemet. De värsta felen kan vara dem som servicen ej kan återskapa och man får tillbaka hårdvaran utan någon förändring.

Permalänk

Jag har tagit bilder på alla felmeddelanden som visas vid varje krasch, men man är inte intresserad av detta.
Det torde finnas eventlogs att läsa ut också för att kunna spåra felkälla.
Men man hade torkat av locket, och även orsakat en liten repa som jag vet inte var där innan jag skickade den.
Och förutom detta "uppdaterat firmware" då.
Har jobbat 25år inom elektronikservice och kan tycka att det som Apple erbjuder här, är riktigt uselt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackson75:

Jag har tagit bilder på alla felmeddelanden som visas vid varje krasch, men man är inte intresserad av detta.
Det torde finnas eventlogs att läsa ut också för att kunna spåra felkälla.
Men man hade torkat av locket, och även orsakat en liten repa som jag vet inte var där innan jag skickade den.
Och förutom detta "uppdaterat firmware" då.
Har jobbat 25år inom elektronikservice och kan tycka att det som Apple erbjuder här, är riktigt uselt.

Du behöver inte oroa dig, den dåliga service som Apple har gett dig nu är andra med om från valfri verkstad. Skit händer från alla håll.

Det är bara att skicka in den igen. Du kan också använda dig utav reklamationsrätten om dom inte löser det smidigt. Jag antar att du har pratat med någon på supporten genom Apple Support-appen på iPhone eller iPad?

När jag har hört av mig så vill dom mer än gärna ha videor, bilder, screenshots osv. och skickar ut mail med länk där man ska ladda upp alla sina filer.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Varför lämnade du inte bara tillbaka datorn om den var 7 dagar gammal, och istället begärde en ersättningsvara (de tar inte in den för reparation eller diagnostik ), alternativt lämnar tillbaka den helt och köper ny?

Permalänk
Medlem

Har inte Apple DOA?

Om den kraschade vid första uppstarten var den ju helt klart defekt rakt ur kartongen. Troligen tillverkningsfel, alternativt att något hänt i transporten.

Det "normala" i DOA-sammanhang är att man får en ny produkt om felet anmäls inom policyn (ofta en vecka). Om den tiden är överskriden brukar det dock bli reparation som standard.

Personligen hade jag kontaktat Apple avseende DOA redan efter första kraschen. Under de år jag körde Mac har jag inte vid ett enda tillfälle upplevt en krasch vid installation/första uppstart. Får man den sortens problem då är det bäst att omedelbart kontakta Apple exempelvis för att få ut en ny, fungerande produkt.

Eftersom den fortfarande kraschar efter "reparation" är det tämligen uppenbart hårdvarufel sedan dag 1. Allra minsta åtgärden är ett nytt logikkort då kraschandet antagligen beror på defekta minnen och/eller CPU men kan även ha andra orsaker. Alltså är det lika bra för Apple att antingen leverera en ny dator eller åtminstone byta logikkortet mot ett nytt följt av test.

Permalänk
Skrivet av Hasson39:

Varför lämnade du inte bara tillbaka datorn om den var 7 dagar gammal, och istället begärde en ersättningsvara (de tar inte in den för reparation eller diagnostik ), alternativt lämnar tillbaka den helt och köper ny?

Eftersom inte detta gick att göra eftersom den är köpt av mitt bolag, inte privat.
Lite olika regler då.

Permalänk
Skrivet av ROGBear:

Har inte Apple DOA?

Om den kraschade vid första uppstarten var den ju helt klart defekt rakt ur kartongen. Troligen tillverkningsfel, alternativt att något hänt i transporten.

Det "normala" i DOA-sammanhang är att man får en ny produkt om felet anmäls inom policyn (ofta en vecka). Om den tiden är överskriden brukar det dock bli reparation som standard.

Personligen hade jag kontaktat Apple avseende DOA redan efter första kraschen. Under de år jag körde Mac har jag inte vid ett enda tillfälle upplevt en krasch vid installation/första uppstart. Får man den sortens problem då är det bäst att omedelbart kontakta Apple exempelvis för att få ut en ny, fungerande produkt.

Eftersom den fortfarande kraschar efter "reparation" är det tämligen uppenbart hårdvarufel sedan dag 1. Allra minsta åtgärden är ett nytt logikkort då kraschandet antagligen beror på defekta minnen och/eller CPU men kan även ha andra orsaker. Alltså är det lika bra för Apple att antingen leverera en ny dator eller åtminstone byta logikkortet mot ett nytt följt av test.

Vid första kontakt med Apple klassades den som DOA men att dom ändå gör reparation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackson75:

Vid första kontakt med Apple klassades den som DOA men att dom ändå gör reparation.

Intressant, det är deras policy då som är problemet. Flera tillverkare har ju annars DOA som ett sätt att snabbt kunna hantera produkter som levererats till kund i defekt skick, dels som service mot dessa men också för att det är bättre att ta tillbaka den defekta varan och "omfabricera" den, d.v.s reparera och antingen sälja som ny eller refurbished.

Om det är en citron till produkt blir det mer kostsamt för tillverkaren att skicka den fram och tillbaka för olika reparationer istället för att ge kunden en ny i kartong och istället "omfabricera" (remanufacture) vilket ju oftast innebär nytt moderkort (logikkort på Applespråk) installerat i samma chassi.

I en företagsmiljö är det definitivt bäst om leverantören använder DOA då det är tämligen illa om arbetsredskapet (datorn i detta fall) är defekt vid leverans och därmed inte kan användas produktivt. Att då skicka in enheten på reparation är ännu sämre i det läget.

Permalänk

Den stackars datorn har nu anlänt för andra gången till Apple's service center i Tjeckien. "Felsökning pågår"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackson75:

Den stackars datorn har nu anlänt för andra gången till Apple's service center i Tjeckien. "Felsökning pågår"...

Jag hoppas att resultatet av den felsökningen är ett nytt logikkort då det är uppenbart där problemet ligger. Med tanke på datorns konstruktion är de felkällor som finns i princip på detta kort.

Om den återvänder och fortfarande kraschar är det dags för en retur och en ny maskin.

Permalänk

Då är datorn tillbaka efter ett nytt besök i Tjeckien hos Apple service.
På följesedeln framgår att man "utfört nödvändiga uppdateringar av den fasta mjukvaran", precis som första gången.
Dock känns det på formatet att denna beskrivning är något dom alltid skriver.
Jag har lyckats ta in time-machine backupen utan kraschar så kanske har dom bytt ut något.
Jag har krävt att få reda på vilka åtgärder man tagit, detaljerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackson75:

På följesedeln framgår att man "utfört nödvändiga uppdateringar av den fasta mjukvaran", precis som första gången.
Jag har lyckats ta in time-machine backupen utan kraschar så kanske har dom bytt ut något.

Om du fått felbeskrivningen på engelska hade jag googlat på den och sett vad du får för träffar. Förvånar mig inte ett ögonblick om det är standardformuleringar.

Har du kunnat göra backup på din dator trots att den är i Tjeckien? Du skrev även nytt besök. Hann du få hem den olagad?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackson75:

Ganska otroligt att dom inte lyckas lösa problemet. Har alltid själv haft en positiv upplevelse av Apples support.

Varifrån köpte du datorn? Oftast har du ju reklamationsrätt (för företag gäller köplagen om ej annat avtalats): relevant länk

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Skrivet av MrRunaway:

Om du fått felbeskrivningen på engelska hade jag googlat på den och sett vad du får för träffar. Förvånar mig inte ett ögonblick om det är standardformuleringar.

Har du kunnat göra backup på din dator trots att den är i Tjeckien? Du skrev även nytt besök. Hann du få hem den olagad?

Det framgår i tråden.
Men kort o gott så var datorn DOA.
Den började krascha efter 4-5 minuter in i config efter första uppstart direkt ur kartong.
Det skulle visa sig bli i riktigt helv kommande dagarna.
Upp emot 10-12 kraschar per dag när det var som värst. En bra dag kunde vara ungefär två.
Ofta cpu 9 caller nämnd i felmeddelande..

Ungefär en vecka gammal blev den inskickad till Apple service där man gjort en ”firmware update”
Tyvärr var datorn än sämre efter detta och kunde inte vara igång två minuter utan krasch.
Fruktansvärt irriterad kontaktade jag på nytt Apple support som bokade in en ny resa till Tjecken.

Som sagt, idag dök den upp och har peppar peppar inte kraschat ännu efter två timmars drift.
Jag tycker mig se på skruvarna att de kan ha varit urskruvade, blir ju alltid viss påverkan av torx-skallarna så med det hoppas jag logik kortet nu är utbytt som det borde varit redan första gången.

Jag har krävt att få reda på vilken åtgärd som har gjorts denna gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackson75:

Det framgår i tråden.
Men kort o gott så var datorn DOA.
Den började krascha efter 4-5 minuter in i config efter första uppstart direkt ur kartong.
Det skulle visa sig bli i riktigt helv kommande dagarna.
Upp emot 10-12 kraschar per dag när det var som värst. En bra dag kunde vara ungefär två.
Ofta cpu 9 caller nämnd i felmeddelande..

Ungefär en vecka gammal blev den inskickad till Apple service där man gjort en ”firmware update”
Tyvärr var datorn än sämre efter detta och kunde inte vara igång två minuter utan krasch.
Fruktansvärt irriterad kontaktade jag på nytt Apple support som bokade in en ny resa till Tjecken.

Som sagt, idag dök den upp och har peppar peppar inte kraschat ännu efter två timmars drift.
Jag tycker mig se på skruvarna att de kan ha varit urskruvade, blir ju alltid viss påverkan av torx-skallarna så med det hoppas jag logik kortet nu är utbytt som det borde varit redan första gången.

Jag har krävt att få reda på vilken åtgärd som har gjorts denna gång.

Jag har läst orsaken att den åkte in, på servivce t.o.m. svarat på det, men jag tyckte det var luckor i berättelsen.

Nu hoppas jag att du får den Mac-upplevelse du borde haft redan från början. Stabilitet, kvalitet, sval och ändå monsterprestanda.

Visa signatur

Permalänk

Då var det dags igen.
Ca 3 timmar kunde datorn användas (ganska länge jämfört med tidigare)
Sen inträffade första kraschen. (Cpu 9 igen…)
Inte min bästa sida när jag ringde Apple supporten.
Fortsättning följer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackson75:

Då var det dags igen.
Ca 3 timmar kunde datorn användas (ganska länge jämfört med tidigare)
Sen inträffade första kraschen. (Cpu 9 igen…)
Inte min bästa sida när jag ringde Apple supporten.
Fortsättning följer

Tråkigt att höra. Jag kan köpa att de gör ett försök att laga den men nu är det enda rimliga är att du får en ny eller pengarna tillbaka.

Du kan räkna med att det kommer MacBook Pro med M4:or framåt hösten om du kan vänta.

Visa signatur

Permalänk

På Windows finns det en "event viewer" som visar vad som hänt och loggar när maskinen kraschar etc.
Finns det motsvarande i en Mac? Isåfall skulle jag bli tacksam att få reda på var man hittar den.