Visste inte att prisförslag på Tradera var bindande köp ligger nu risigt till

Permalänk

Visste inte att prisförslag på Tradera var bindande köp ligger nu risigt till

La ett prisförslag på ett defekt RTX 3070 på Tradera på runt 2000 kr. Jag visste inte att dessa var bindande. Säljaren är ett riktigt svin från Danmark och denne gick inte övertyga. Han beter sig som ett svin när jag försöker förklara honom att jag det var ett misstag från mig sida. Han skriver att köpet är bindande med andra ord går det inte att förklara för honom oavsett vad jag gör och jag tror det är en yngre förmåga tyvärr.

Jag gissar att jag inte kommer undan detta? Jag vet det var urbota dumt av mig och jag har lärt mig en läxa så den biten behöver vi inte ta här! Jag vet redan här att Tradera inte kommer hjälpa mig någonting och endast gå på säljarens sida. Jag har inte skrivit så snällt till säljaren måste nämnas dock inget personligt.

Det är bara svälja stoltheten och betala gissar jag? Finns ju en risk att Tradera stänger av kontot också som jag haft i många år.

Tack!

Förstörd trådstart återställd, tråd låst. // MOD
Permalänk
Medlem

Tjena,

Som du skriver, ja det är bindande enligt de avtal du godkänner när du nyttjar Traderas tjänst.

Men, vad händer om du helt enkelt skiter i att betala? Om det är första gången du struntar i att betala så åker du bara på en varning, du blir inte avstängd.

Q: Vad händer med en köpare som blir rapporterad för utebliven betalning?
A: Vid första rapporten skickas en varning, vid upprepat beteende efter varningen blir kontot avstängt mellan 1-6 månader. Avstängningstiden baseras på om det är första gången, hur många rapporter som inkommit samt flera andra faktorer.

Däremot så kan säljaren välja att stämma dig i tingsrätten eller begära handräckning via KFM - men det ser jag som mindre troligt då det handlar om 2000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

La ett prisförslag på ett defekt RTX 3070 på Tradera på runt 2000 kr. Jag visste inte att dessa var bindande. Säljaren är ett riktigt svin från Danmark och denne gick inte övertyga. Han beter sig som ett svin när jag försöker förklara honom att jag det var ett misstag från mig sida. Han skriver att köpet är bindande med andra ord går det inte att förklara för honom oavsett vad jag gör och jag tror det är en yngre förmåga tyvärr.

Jag gissar att jag inte kommer undan detta? Jag vet det var urbota dumt av mig och jag har lärt mig en läxa så den biten behöver vi inte ta här! Jag vet redan här att Tradera inte kommer hjälpa mig någonting och endast gå på säljarens sida. Jag har inte skrivit så snällt till säljaren måste nämnas dock inget personligt.

Det är bara svälja stoltheten och betala gissar jag? Finns ju en risk att Tradera stänger av kontot också som jag haft i många år.

Tack!

Det värsta som BÖR hända om det är första gången med utebliven betalning är väl att du får ett negativt omdöme, tror inte Tradera stänger av konton vid enstaka förseelser. Finns ju mängder med konton där man ser negativa omdömen som säger just "utebliven betalning" etc. Finns ju även säljare som vägrat gå vidare att sälja varor då de anser att budet inte var tillräckligt högt etc.

Säljaren kan dock driva det vidare om han så vill, t ex till Kronofogden.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Skrivet av Oneway:

Tjena,

Som du skriver, ja det är bindande enligt de avtal du godkänner när du nyttjar Traderas tjänst.

Men, vad händer om du helt enkelt skiter i att betala? Om det är första gången du struntar i att betala så åker du bara på en varning, du blir inte avstängd.

Q: Vad händer med en köpare som blir rapporterad för utebliven betalning?
A: Vid första rapporten skickas en varning, vid upprepat beteende efter varningen blir kontot avstängt mellan 1-6 månader. Avstängningstiden baseras på om det är första gången, hur många rapporter som inkommit samt flera andra faktorer.

Däremot så kan säljaren välja att stämma dig i tingsrätten eller begära handräckning via KFM - men det ser jag som mindre troligt då det handlar om 2000kr.

Skrivet av Necrophor:

Det värsta som BÖR hända om det är första gången med utebliven betalning är väl att du får ett negativt omdöme, tror inte Tradera stänger av konton vid enstaka förseelser. Finns ju mängder med konton där man ser negativa omdömen som säger just "utebliven betalning" etc. Finns ju även säljare som vägrat gå vidare att sälja varor då de anser att budet inte var tillräckligt högt etc.

Säljaren kan dock driva det vidare om han så vill, t ex till Kronofogden.

Jag tänker inte ta några risker och betalade. Denna dansk ville inte förstå att det var ett misstag från mig om än slarvigt av mig att inte läsa Traderas regler gällande prisförslag. Jag skrev inte snällt till honom måste erkännas men han svarade mitt hånskratt och skrev att det är bindande. Och man får väl ändå hoppas att han inte anmäler mig nu när jag betalat hans scam-auktion! Jag blev ledsen och arg när inte säljaren ville tro att jag gjorde ett slarvigt misstag.

Jag förstår inte att det inte finns ett mellansteg där jag kan ångra mig istället direkt leder till köp. Helt idiotiska regler från Tradera! Gör de detta för pengarnas skull?
En idiot och scammer helt enkelt! Men vad ska jag göra? Tradera hade gått på hans sida ändå och något negativt betyg, avstängning eller trubbel med kronofogden vill jag inte hamna i!

För min del är Tradera mycket tydliga att de går hundra procent på säljarens sida i detta fall oavsett! Ibland i livet gör man idiotiska misstag och även om det inte händer ofta hände det nu för min del och jag måste stå för misstaget!

Permalänk
Hedersmedlem

@Dinkefing Vad menar du med scammare/scam-aktion? Om texten/bilderna är vilseledande är det bara ju vägra betala samt anmäla annonsen till Tradera.

"Jag förstår inte att det inte finns ett mellansteg där jag kan ångra mig istället direkt leder till köp. Helt idiotiska regler från Tradera!"
Tradera är en aktionssajt och där är buden bindande (företag på Tradera måste dock erbjuda 14 dagars ångerrätt). Det står klart och tydligt i deras regler samt när man lägger bud. Detta gäller även ifall man skickar ett prisförslag:

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

@Dinkefing Vad menar du med scam-aktion? Om texten/bilderna är vilseledande är det bara ju vägra betala samt anmäla annonsen till Tradera.

"Jag förstår inte att det inte finns ett mellansteg där jag kan ångra mig istället direkt leder till köp. Helt idiotiska regler från Tradera!"
Tradera är en aktionssajt och där är buden bindande (företag på Tradera måste dock erbjuda 14 dagars ångerrätt). Det står klart och tydligt i deras regler samt när man lägger bud. Detta gäller även ifall man skickar ett prisförslag:
<Uppladdad bildlänk>

Ja men det står bindande? Var i bilden står det att jag kan ångra mig? Dessa 24 h är bara tiden säljaren kan acceptera prisförslaget och inte tiden där mitt prisförslag på något sätt går ut om jag inte betalar inom den tiden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Ja men det står bindande? Var i bilden står det att jag kan ångra mig? Dessa 24 h är bara tiden säljaren kan acceptera prisförslaget och inte tiden där mitt prisförslag på något sätt går ut om jag inte betalar inom den tiden.

Precis. Det är grejen med auktioner, det går inte att ångra sig. Säljaren har lagt ut en annons, du har lagt ett bud vilket säljaren har accepterat, dvs. ni har ingått ett bindande avtal. Avtalslagen gäller i detta fallet.
Ser inte varför köparen behöver kunna ångra ett prisförslag, köparen bör ju vara nöjd ifall säljaren accepterar det lägre priset.

Huvudreglen är att när både säljare och köpare kommit överens om pris, leverans osv. har man ingått ett bindande avtal, det gäller även Blocket-annonser o.l., men där är det ofta svårare att bevisa.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Kent:

Precis. Det är grejen med auktioner, det går inte att ångra sig. Säljaren har lagt ut en annons, du har lagt ett bud vilket säljaren har accepterat, dvs. ni har ingått ett bindande avtal. Avtalslagen gäller i detta fallet.
Ser inte varför köparen behöver kunna ångra ett prisförslag, köparen bör ju vara nöjd ifall säljaren accepterar det lägre priset.

Huvudreglen är att när både säljare och köpare kommit överens om pris, leverans osv. har man ingått ett bindande avtal, det gäller även Blocket-annonser o.l., men där är det ofta svårare att bevisa.

Självklart! Men ett extra steg ändå finnas tycker jag.

Jag är ganska säker på att du inte hade köpt ett defekt RTX 3070 för 2000kr och inte skulle vara så glad om du gjort samma misstag som mig.

2000kr i sjön!

Permalänk

Varför lägger du ett bud om du inte tänker fullfölja?

Permalänk
Skrivet av bifrost11:

Varför lägger du ett bud om du inte tänker fullfölja?

Att man i sin dumhet endast trodde att om säljaren accepterade prisförslaget så hade man en chans att ångra sig eller köpa det.

Ja denna tänkte jag inte igenom. Det var mer för att testa det. Att köpa ett defekt RTX 3070 för 2000 kr var inte min tanke. Men jag hade köpt det för 200kr.

Andra prisförslag hade säljarna nekat och då fick aldrig reda reda på att sådana direkt ledde till köp.

Permalänk
Sötast

Varför betalar du 2000:- för en produkt du inte vill ha?

Det är en auktionssite och inte en hemlig militärbas du gjort intrång på...
Någon kronofogd blir det inte, någon stämning lär det inte heller bli.

"Jag läste fel, tyvärr kommer jag inte fullfölja detta köp, sorry"
Är nog i princip allt du behövt kommunicera till säljaren, allt annat du har beskrivit låter mest som att du är orolig och det har han såklart utnyttjat då du lät honom

Visst, det står bindande, och det är en auktion men yikes... sannolikheten här är noll.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Självklart! Men ett extra steg ändå finnas tycker jag.

Där håller jag inte med. Du borde ha skickat ett, i dina ögon, mer rimligt prisförslag. Ditt prisförslag fungerar ju som en "Sälj nu"-knapp hos säljaren.

Förstår du är besviken, men budgivare som ej fullföljer köpet är ett stort problem på Tradera, Ebay osv. och leder till stor frustration bland säljarna.

Ponera att en annonsör lägger upp en aktion och hoppas på att sälja kortet inom en vecka. Detta då säljaren behöver pengarna till elräkningen/nytt kort/whatever.
Budgivaren skickar prisförlag, säljaren accepterar, avslutar annonsen och förväntar naturligtvis att få betalt.
Köparen vägrar fullfölja avtalet och nu måste säljaren lägga upp en ny annons, dvs.:

Kontakta Tradera, förklara läget och förhoppningsvis få tillbaka annonskostnaden samt provisionen.
Lägga upp annonsen på nytt och välja ny sluttid. Detta betyder att säljaren måste vänta ännu längre tid på att få betalt.
Risk att övriga budgivare blir misstänksamma när samma annons kommer upp på nytt vilket kan leda till lägre slutpris eller osåld vara.

Tycker naturligt det är tråkigt du behöver betala 2000:- för ett defekt kort, men förstår inte riktigt varför säljaren är en scammande idiot. Var annonsen vilseledande?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad har säljaren gjort för fel menar du då du kallar han en scammer?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Att man i sin dumhet endast trodde att om säljaren accepterade prisförslaget så hade man en chans att ångra sig eller köpa det.

Ja denna tänkte jag inte igenom. Det var mer för att testa det. Att köpa ett defekt RTX 3070 för 2000 kr var inte min tanke. Men jag hade köpt det för 200kr.

Andra prisförslag hade säljarna nekat och då fick aldrig reda reda på att sådana direkt ledde till köp.

Du är förvånad att du skickar ett bud som säljaren accepterar leder till ett avtal? Hur många gånger tycker du budet skulle bollas fram och tillbaka innan avtal inleds?

Köpare erbjuder 2000, säljare accepterar. Erbjudandet går nu tillbaka till köparen som kan tacka nej till budet han precis fått accepterat, annars går det tillbaka till säljaren som måste fatta ett beslut igen huruvida han vill sälja eller inte.
Var det något i denna stilen du tänkte dig att det skulle gå till?

Permalänk
Medlem

Ingen idé att forsätta diskussionen då du nu köpt och betalat för den, men ditt konto skulle ej stängts ifall det var första gången.

Var annonsen missvisande kan du klaga på tradera, speciellt ifall du köpt med köparskydd. Vill du inte ha kortet kan du försöka sälja det igen för liknande pris. Du kanske förlorar 500kr med all frakt och annonsprovision.

Svider, men finns mycket värre :/

Permalänk
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Du är förvånad att du skickar ett bud som säljaren accepterar leder till ett avtal? Hur många gånger tycker du budet skulle bollas fram och tillbaka innan avtal inleds?

Köpare erbjuder 2000, säljare accepterar. Erbjudandet går nu tillbaka till köparen som kan tacka nej till budet han precis fått accepterat, annars går det tillbaka till säljaren som måste fatta ett beslut igen huruvida han vill sälja eller inte.
Var det något i denna stilen du tänkte dig att det skulle gå till?

Nej men precis! Vad händer om en råkar trycka på köp på någon annons? Felklick måste väl ändå hända ganska ofta på tradera? Nu ville jag bara se om köparen accepterade mitt förslag som ett test. Jag ville aldrig köpa kortet. Dumstridigt misstag kostar en dyrt när man inte läser Traderas regler!

Hur kan man som köpare snabbt förklara för tradera att det var ett misstag? Denna förklaring jag gett här kommer aldrig Tradera gå med på!

Att kontakta tradera går ju givetvis inte vid den här tiden heller! Tradera ger inga som helst rättigheter till köpare som gör misstag. Jag antar att samma sak när man vinner en auktion när man har högsta budet men där är det ju lite svårare att göra misstag då det är fler steg och krångligare att göra felsteg.

Förhoppningsvis anmäler säljaren mig för de hårda orden jag växlade med honom. Kommer stänga när mitt konto efter detta. Jag är klar med tradera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nej men precis! Vad händer om en råkar trycka på köp på någon annons? Felklick måste väl ändå hända ganska ofta på tradera? Nu ville jag vara se om köparen acceptera mitt förslag som ett test . Jag ville aldrig köpa kortet. Misstag kostar en dyrt när man inte läser Traderas regler.

Hur kan man som köpare snabbt förklara för tradera att det var ett misstag? Denna förklaring jag gett här kommer aldrig Tradera gå med på.

Att kontakta tradera går ju givetvis inte vid den här tiden heller! Tradera ger inga som helst rättigheter till köpare som gör misstag. Jag antar att samma sak när man vinner en auktion när man har högsta budet men där är det ju lite svårare att göra misstag då det är fler steg.

Det finns tusentals som gjort samma misstag. Därav har Tradera gjort det svårare och svårare att begå misstag. Man måste alltid bekräfta både bud och köp. Du har klickat på föreslå pris, manuellt skrivit in summan, och klickat på bekräfta.

Det är inte "felklick" utan antingen feltänk eller att du missat att läsa annonsbeskrivningen. Ofta kan man komma överens med säljare, speciellt ifall du hade skrivit snällt innan de accepterat budet. Men som andra har skrivit, kan du bara inte bry dig om att betala.

Ifall det händer ett misstag en gång.. ingen större grej. Men nu har du ju betalt?

Permalänk
Skrivet av rwkk:

Det finns tusentals som gjort samma misstag. Därav har Tradera gjort det svårare och svårare att begå misstag. Man måste alltid bekräfta både bud och köp. Du har klickat på köp, manuellt skrivit i summan, och klickat på bekräfta.

Det är inte "felklick" utan antingen feltänk eller att du missat att läsa annonsbeskrivningen. Ofta kan man komma överens med säljare, speciellt ifall du hade skrivit snällt innan de accepterat budet. Men som andra har skrivit, kan du bara inte bry dig om att betala.

Ifall det händer ett misstag en gång.. ingen större grej. Men nu har du ju betalt?

Ja men denne hotade att anmäla mig om jag inte betalade. Tradera kommer kräva pengarna av mig då jag inte följde deras regler om jag inte betalar för mig. Tror du verkligen det vore ett bättre beslut?

Det finns ingenstans där man kan vända sig för sådant här. Säljaren gav sig inte då jag förklarade för honom att jag gjorde ett misstag. När han fortsätte och inte ville acceptera mitt misstag och häva köpet blev jag arg och förtvivlad och det hjälpte ju inte när denne svarade med smileys och hahaha-svar. Jag förstod direkt att Traderas regler skulle stå på hans sida .

Vem ska jag då vända mig till?

S
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ja men denne hotade att anmäla mig om jag inte betalade. Tradera kommer kräva pengarna av mig då jag inte följde deras regler om jag inte betalar för mig. Tror du verkligen det vore ett bättre beslut?

Det finns ingenstans där man kan vända sig för sådant här. Säljaren gav sig inte då jag förklarade för honom att jag gjorde ett misstag. Vem ska jag då vända mig till?

Behöver inte vända dig mot någon. Låt de "anmäla" dig till Tradera. De förstår att folk gör misstag, många gör det som sagt, händer det bara en eller två gånger är det inget större problem. De stänger bara av konton som upprepat missanvänder systemet, och även då kan man få det tillbaks efter ett tag.

Nej, Tradera kommer inte kräva några pengar, inget stöd för det i lagen.

Klart pajasen blev glad för 2000kr för en trasig 3070, de säljer typ 2500kr fungerande.

Permalänk
Skrivet av rwkk:

Behöver inte vända dig mot någon. Låt de "anmäla" dig till Tradera. De förstår att folk gör misstag, många gör det som sagt, händer det bara en eller två gånger är det inget större problem. De stänger bara av konton som upprepat missanvänder systemet, och även då kan man få det tillbaks efter ett tag.

Nej, Tradera kommer inte kräva några pengar, inget stöd för det i lagen.

Det är tyvärr försent jag har redan betalat. Jag vågar inte anmäla detta till tradera heller nu med de hårda orden jag skrev till honom. Och det var visserligen svärord men kanske kan tradera inte se igenom detta och stänga av mitt konto.

Permalänk
Medlem

Vad ska hända om du inte betalar? En varning och ett negativt omdöme som mest. En anmälan kommer inte göra ett skit, polisen bryr sig inte ens om du blir blåst på tusentals kronor på Tradera/Blocket, tro mig, blev blåst för ett par år sedan.

Säg att du glömt logga ut från en offentlig dator eller något!

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det är tyvärr försent jag har redan betalat. Jag vågar inte anmäla detta till tradera heller nu med de hårda orden jag skrev till honom.

Det finns inget att anmäla till Tradera. Som sagt, nu har du betalat och finns inget att göra så länge säljaren inte vill betala tillbaks summan, vilket de tydligen inte vill.

Permalänk
Skrivet av Haziza:

Vad ska hända om du inte betalar? En varning och ett negativt omdöme som mest. En anmälan kommer inte göra ett skit, polisen bryr sig inte ens om du blir blåst på tusentals kronor på Tradera/Blocket, tro mig, blev blåst för ett par år sedan.

Säg att du glömt logga ut från en offentlig dator eller något!

Jag betalade med direkt betalning med klarna. Brukar aldrig köra klarna annars eller liknande tjänster men kändes mest säkert så. Jag kan väl inte återkräva pengarna?

Vad tror du tradera säger då? Jag skrev att jag kommer ge honom negativt då han inte ville häva köpet men då svarade han att han skulle anmäla mig och samtidigt ge mig negativt omdöme.

Känns väldigt tungt just nu. Men jag är tacksam för era svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag betalade med direkt betalning med klarna. Brukar aldrig köra klarna annars eller liknande tjänster men kändes mest säkert så. Jag kan väl inte återkräva pengarna?

Vad tror du tradera säger då? Jag skrev att jag kommer ge honom negativt då han inte ville häva köpet men då svarade han att han skulle anmäla mig och samtidigt ge mig negativt omdöme.

Gör ingen skillnad hur du betalt. Är slutgjort. Tänk inte mer på det, var glad över att du endast förlorar 1500-2000kr, och inte 200,000kr som vissa. Vad är det, en eller två dagars arbete.

Permalänk
Skrivet av rwkk:

Det finns inget att anmäla till Tradera. Som sagt, nu har du betalat och finns inget att göra så länge säljaren inte vill betala tillbaks summan, vilket de tydligen inte vill.

Frågan är om MSI accepterar ett defekt kort på garanti utan kvitto. Blir nog direkt i soporna så fort jag får det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Frågan är om MSI accepterar ett defekt kort på garanti utan kvitto. Blir nog direkt i soporna så fort jag får det.

Nej, det gör de absolut inte. De tar inte ens emot kort från Sverige, utan det är återförsäljaren. För att inte tala om att kortet fysiskt skadats, vad är det för hål undrar jag verkligen, kylaren har öppnats (warranty void), och det har förstörts ännu mer av den som nu försökt fixa det.

Sälj det för 300-700kr, det kan du på Tradera/Blocket.. eller ebay

§9 raderat. // MOD
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Det går inte att återkräva pengarna i dagsläget nej. Däremot kan du kräva tillbaka pengarna ifall säljaren skickar en tegelsten.

"Jag skrev att jag kommer ge honom negativt då han inte ville häva köpet men då svarade han att han skulle anmäla mig och samtidigt ge mig negativt omdöme."
Mycket märkligt resonemang. Säljaren verkar ha agerat i enlighet med Traderas regelverk och nu förtjänar han ett negativt omdöme?!?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av rwkk:

Nej, det gör de absolut inte. De tar inte ens emot kort från Sverige, utan det är återförsäljaren. För att inte tala om att kortet fysiskt skadats, vad är det för hål undrar jag verkligen, kylaren har öppnats (warranty void), och det har förstörts ännu mer av den som nu försökt fixa det.

Sälj det för 300-700kr, det kan du på Tradera/Blocket.. eller ebay

Jag kan betala 200kr + frakt för den annars 😂

Jag läste inte ens annonsen och tänker inte göra det heller. Blir bara illamående när jag läste ditt svar. Som sagt det är soporna som gäller. Fick en bra uppfattning vilken typ av person i konversationen man hade att göra med. Någon som inte ska hantera datorer eller datordelar.

Åker direkt till soporna eller så struntar jag ens att plocka upp det från posten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Det går inte att återkräva pengarna i dagsläget nej. Däremot kan du kräva tillbaka pengarna ifall säljaren skickar en tegelsten.

"Jag skrev att jag kommer ge honom negativt då han inte ville häva köpet men då svarade han att han skulle anmäla mig och samtidigt ge mig negativt omdöme."
Mycket märkligt resonemang. Säljaren verkar ha agerat i enlighet med Traderas regelverk och nu förtjänar han ett negativt omdöme?!?

Det får man absolut ge ifall man tycker de varit väldigt otrevliga. Däremot inte 0 stjärnor. Frågan är nog mer ifall man själv också vill få ett tillbaka

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rwkk:

Det får man absolut ge ifall man tycker de varit väldigt otrevliga. Däremot inte 0 stjärnor. Frågan är nog mer ifall man själv också vill få ett tillbaka

Det är klart, men om jag har fattat rätt var det TS som var otrevlig (först), kan dock ha fel.

Citat:

Jag skrev inte snällt till honom måste erkännas

Visa signatur