Permalänk
Medlem

Laptop kortsluten?

Har en acer laptop som förra veckan spontandog. Har tidigare haft en annan acer laptop som dog på samma sätt: ett klick hörs och skärmen slocknar när man såg på en film i helskärmsläge. Gällande den nuvarande datorn så har jag kontrollerat att adaptern fungerar med min multimeter. Men är osäker på nästa steg i felsökningen.
Tror modellen heter SF313-51.

Det jag försökt hittills enligt förslag på nätet är
- koppla ur laddsladden och håll in strömknappen i minst 30 sekunder. Försök sedan att starta med sladd i.
- koppla ur batteriet och gör om ovanstående
- kontrollera att adapter och eluttag fungerar
- försök att ladda datorn under flera timmar för att sedan starta den.

Till en början hördes ett litet klickande ljud när man höll in strömknappen för att försöka starta datorn, men nu låter ingenting. Fläkten rörs sig inte ur fläcken.

Nästa steg som verkar enklast att genomföra är att se om ström-jacket, alltså där laddsladden kopplas in, fungerar. Men var ska man i så fall placera multimeterns noder?

Med förra datorn kunde det konstateras att både RAM-kortet och moderkortet hade kortslutits och var bortom reparation på grund av självförstörelsen - hoppas inte det har upprepats här )

Permalänk
Medlem

Koppla ur batteri, stoppa i strömkabel och se om den startar då. Den kan vägra starta p.g.a dåligt batteri.

Kan dock vara tusentals saker, inget en nybörjare kan ge sig på förmodligen.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du mätt spänningen i batteriet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har råkat ut för exakt samma, i mitt fall gick det inte att göra så mycket, fick aldrig liv i den

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Koppla ur batteri, stoppa i strömkabel och se om den startar då. Den kan vägra starta p.g.a dåligt batteri.

Kan dock vara tusentals saker, inget en nybörjare kan ge sig på förmodligen.

Tyvärr ingen skillnad. Ingen bild, inget ljud, inget surr.

Skrivet av mrqaffe:

Har du mätt spänningen i batteriet ?

Nej, inte ännu. Men tänker att eftersom datorn inte startar när batteriet inte är ikopplat bör det ej vara batteriet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pompan:

Tyvärr ingen skillnad. Ingen bild, inget ljud, inget surr.

Nej, inte ännu. Men tänker att eftersom datorn inte startar när batteriet inte är ikopplat bör det ej vara batteriet.

Ibland krävs ett inkopplat och fungerande batteri så kolla att det har rätt spänning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vet nog inte riktigt hur jag ska kontrollera spänningen i batteriet om jag inte lyckas ladda det. Mätte konnektivitet och får pip med multimeter-noder på röd-röd och svart-svart kontakt. Kan jag göra något annat för att kolla själva batteriet?

Får även signal med ett isolerat moderkort mellan eluttaget och batterikopplingen. Men om jag kopplar in strömsladden till kortet, utan batteri, och försöker mäta 20V likström så får jag ca 0 V mätt mellan eluttaget och andra delar på moderkortet. Detta bådar inte bra för eluttaget tänker jag. Är det rätt kontroll, eller kan jag göra något till steg för att försäkra mig om att det är eluttaget på moderkortet som är trasigt?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pompan:

Vet nog inte riktigt hur jag ska kontrollera spänningen i batteriet om jag inte lyckas ladda det. Mätte konnektivitet och får pip med multimeter-noder på röd-röd och svart-svart kontakt. Kan jag göra något annat för att kolla själva batteriet?

<Uppladdad bildlänk>

Får även signal med ett isolerat moderkort mellan eluttaget och batterikopplingen. Men om jag kopplar in strömsladden till kortet, utan batteri, och försöker mäta 20V likström så får jag ca 0 V mätt mellan eluttaget och andra delar på moderkortet. Detta bådar inte bra för eluttaget tänker jag. Är det rätt kontroll, eller kan jag göra något till steg för att försäkra mig om att det är eluttaget på moderkortet som är trasigt?

Svårt att förstå exakt hur du mäter men jag menade att mäta spänningen över batteriet, den borde i vart fall inte vara 0V men utan att kunn se märkningar är det svårt att veta vad som är rimliga värden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tydligare bild på batteriet med dess text

De mätningar jag gjorde på batteriets kontakt.

Mätningar med samma placeringar men med multimeter inställd på 20V likström visar 0.0 V. Var det så du menade?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pompan:

Tydligare bild på batteriet med dess text

<Uppladdad bildlänk>

De mätningar jag gjorde på batteriets kontakt.
<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Mätningar med samma placeringar men med multimeter inställd på 20V likström visar 0.0 V. Var det så du menade?

Typ, ett litiumbatteri blir förstört om det blir helt urladdat så sitter det ingen skyddskrets i själva batteriet är det troligen trasigt.

Visa signatur