Har du betalat för WinRar?

Permalänk
Medlem

Använder Winrar fortfarande av ren vana. För att besvara frågan så har jag aldrig betalat för den.

Permalänk
Skrivet av underd0g76:

Det beror på hur du extraherar med 7zip. Om direkt i "root"-katalogen som filen befinner sig (extract here) i går det snabbt. Om du vill extrahera någon annanstans vill windows gärna ha filerna i tempmappen innan de kopieras vidare till slutdestinationen, då kan det ta lite längre tid även med 7zip.

Winrar har man inte rört på många många år. Som många andra körs det 7zip. Frågan är dock hur länge man törs lita på 7zip med tanke på nationaliteten som programmeraren tillhör. Vem vet om han kan tvingas inkludera någon form av malware i utgåvorna på siten. Litar inte på annan ryskutvecklad mjukvara av samma anledning. Det finns forks av 7zip som man kanske borde titta på i stället.

Finns det några alternativi till 7zip?

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

winrar... i stort sett samma program fast krävs licens om man vill bli av med nagscreen om man har för vana att öppna gui.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Egentligen inte. Windows (11?) ska få stöd för 7zip-formatet framöver. PeaZip har nämnts tidigare i tråden, har inte testat det. NanaZip verkar vara en avkrokning på 7zip med modernare GUI, inte testat det heller.

Permalänk
Medlem

Alla format värda namnet finns väl redan i Linux?

Inte så konstigt, kanske

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Här finns en lista med några.
https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_file_archivers

Eller du kanske menar specifikt för fil-formatet .7z?
I så fall så är NanaZip en trevlig fork av 7zip.

https://github.com/M2Team/NanaZip
Men du kan lika väl installera det direkt via Microsoft Store då det är en msixbundle installer.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Egentligen inte. Windows (11?) ska få stöd för 7zip-formatet framöver. PeaZip har nämnts tidigare i tråden, har inte testat det. NanaZip verkar vara en avkrokning på 7zip med modernare GUI, inte testat det heller.

Använt NanaZip i minst 1 år och fungerar alldeles utmärkt på Windows 11 och även med nya högerklicksmenyn, var därför jag gick över till den från 7zip

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Köpte det när jag hade företag. Tänker att jag utnyttjat WinRAR i flera decennier, och att det alltid funkat bra. Nånting ska utvecklaren ha!

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Har du betalat för WinRAR?

Nej, varför skulle jag? Jag har inte haft det installerat på 20 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Nej, varför skulle jag? Jag har inte haft det installerat på 20 år.

Inte jag heller, men trots det har jag betalat för det.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig falla mig in att betala för WinRAR.

Mycket bättre i så fall att ge en donation till fri mjukvara (Free Software Foundation).

Där gör pengarna bättre nytta än att hamna hos ett privat företag. Och sannolikt så använder du fri mjukvara från t.ex. GNU betydligt mer än WinRAR.

Permalänk
Medlem

Använde utan att betala i..decennier... Fick ett billigt erbjudande med nya moderkortet, så betalade.
Använder ibland för att öppna .jar filer

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JD:

Använde utan att betala i..decennier... Fick ett billigt erbjudande med nya moderkortet, så betalade.
Använder ibland för att öppna .jar filer

Goda eller dåliga nyheter: .jar är omdöpt .zip, så de kan öppnas av Windows utan extraprogram till och med.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS