Telia Play Hub -> Optiskt utgång = Omöjligt?

Permalänk
Medlem

Telia Play Hub -> Optiskt utgång = Omöjligt?

Hej!

Jag har precis fått en telia play hub då min brf har skapat ett gruppavtal för fiber och tv hos telia.

Jag har stora problem med att få ut ljudet via optisk kabel, finns inga inställlningar för det i boxen ens. Så därför ber jag till er, sweclockers om hjälp.

Jag är en väldigt teknisk lagd kille, har haft hemmabio jämt så det här med att koppla in en optiskt kabel och få ljudet skickat den vägen är no biggie.

Har pratat med telia, 3 st olika killar/tjejer och dom kan tyvärr inte hjälpa mig, dom har ingen info om den biten, finns helt enkelt ingen dokumentation gällanden den biten säger dom.

Så är det någon här som har lyckats?

Här är boxen, inga konstigheter liksom.

Mvh Stefan

Tråd flyttad. // MOD
Visa signatur

Avdankad quake3-spelare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefffe:

Hej!

Jag har precis fått en telia play hub då min brf har skapat ett gruppavtal för fiber och tv hos telia.

Jag har stora problem med att få ut ljudet via optisk kabel, finns inga inställlningar för det i boxen ens. Så därför ber jag till er, sweclockers om hjälp.

Jag är en väldigt teknisk lagd kille, har haft hemmabio jämt så det här med att koppla in en optiskt kabel och få ljudet skickat den vägen är no biggie.

Har pratat med telia, 3 st olika killar/tjejer och dom kan tyvärr inte hjälpa mig, dom har ingen info om den biten, finns helt enkelt ingen dokumentation gällanden den biten säger dom.

Så är det någon här som har lyckats?

Här är boxen, inga konstigheter liksom.
<Uppladdad bildlänk>

Mvh Stefan

Nu kanske jag är ute och cyklar men är inte telias hub bara en android tv box? I så fall borde du kunne köra på vilken android tv som helst och frångå deras hub.

Permalänk
Medlem

Är det Arris 4302 modellen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av n3crosis:

Är det Arris 4302 modellen?

Ser ut som att det är SDMC Telia Play Hub.

Telia kallar den SDMC DV8919X.

@stefffe: Det är helt möjligt att Telia inte använder sig av den optiska ljudutgången, då finns möjligheten att köpa en "ljudextraktor" för HDMI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Nu kanske jag är ute och cyklar men är inte telias hub bara en android tv box? I så fall borde du kunne köra på vilken android tv som helst och frångå deras hub.

Jo så är det, det är en android tv box, men det var inte min fråga men tack ändå

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ser ut som att det är SDMC Telia Play Hub.

Telia kallar den SDMC DV8919X.

@stefffe: Det är helt möjligt att Telia inte använder sig av den optiska ljudutgången, då finns möjligheten att köpa en "ljudextraktor" för HDMI.

Ja det är en DV8919X. Nej du har nog tyvärr rätt, har letat runt ett bra tag och det verkar inte som att dom använder sig av den optiska utgången.

Ja jag får nog göra det, jag har ingen möjlighet att skicka tillbaka ljudet från tvn med en optisk kabel eller använda mig av ARC då min hemmabio enbart har ljud in och ut, ingan bild så som hdmi,

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefffe:

Mvh Stefan

Hej!
Jag får optisk kabel att fungera med denna vråldåliga hub.
Testa själv om den fungerar alls genom att dra ut och sätta i strömkabeln och se om det lyser till en kort sekund eller så vid optiska utgången.
För mig fungerar det ofta ett tag och sen lägger den av. Får en känsla av att boxen går ner i djupt viloläge och då stängs optisk utgång av. Kan ha hänt dig med.

Dock har jag löst det genom fabriksåterställning av boxen och då brukar den hoppa igång. Håll tummarna!

Tillägg:

Receivern sa precis Decoder off. Boxen skickade ingen optisk signal alls. Detta hände när boxen varit i standby under en veckas semester.
Behöll allt inkopplat och gjorde en återställning via mjukvaran. Nu fungerar det igen.

Tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av vikben:

Hej!
Jag får optisk kabel att fungera med denna vråldåliga hub.
Testa själv om den fungerar alls genom att dra ut strömkabeln och se om det lyser till en kort sekund eller så vid optiska utgången.
För mig fungerar det ofta ett tag och sen lägger den av. Får en känsla av att boxen går ner i djupt viloläge och då stängs optisk utgång av. Kan ha hänt dig med.

Dock har jag löst det genom fabriksåterställning av boxen och då brukar den hoppa igång. Håll tummarna!

Tillägg:

Receivern sa precis Decoder off. Boxen skickade ingen optisk signal alls. Detta hände när boxen varit i standby under en veckas semester.
Behöll allt inkopplat och gjorde en återställning via mjukvaran. Nu fungerar det igen.

Tack, ska prova detta!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefffe:

Tack, ska prova detta!

Fungerade det för dig?
Tänkte om någon mer letar svar så är det bra om det står att det är löst

Permalänk
Medlem

Har du inte optisk utgång på tvn då? Jag själv brukar köra hdmi till tv och från tvn kör jag optisk ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Har du inte optisk utgång på tvn då? Jag själv brukar köra hdmi till tv och från tvn kör jag optisk ut.

Nej tyvärr, den är trasig, annars hade jag gjort så givetvis

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikben:

Fungerade det för dig?
Tänkte om någon mer letar svar så är det bra om det står att det är löst

Har helt glömt bort detta, återkommer när jag provat:(

Visa signatur

Permalänk

Hur gick det @steffe?

Permalänk
Medlem

Eftersom Steffe inte svarar kan jag nu berätta att Telia verkar ha fixat det nu!

Under Tv-inställningar väljer du Ljud och aktiverar S/PDIF.