Gammal hp probook, plötsligt bioslåst?

Permalänk
Medlem

Gammal hp probook, plötsligt bioslåst?

Har en gammal probook 450 g2 som hittades på tippen för nåt år sen utan batteri och med kass minnesmodul. Har använts som test för olika linux mm.

Håller på å trixa med placering av 4g gateway på taket och behövde dator med rj45 så då dammades denna av. Kör win10/kali dualboot som funkade senast igår förmiddag. Väl på taket bootar inte win10 så kör kali.

Tänkte kolla upp detta nu men kommer inte in i bios längre? Har satt pw för att kunna ändra secure boot men har testat alla som jag brukar använda utan resultat.

Då det är en "experimentburk" har jag inte brytt mig om virusskydd och garanterat varit oförsiktig. Kan jag blivit smittad av något som ändrat/lagt till ett bios pw?

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk
Medlem

Löst.

Sopprot som man är så hade jag glömt att pw kunde (skulle?) va längre än 4 siffror/bokstäver.

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klyrre:

Löst.

Sopprot som man är så hade jag glömt att pw kunde (skulle?) va längre än 4 siffror/bokstäver.

En stor eloge till dig som faktiskt skriver ut svaret. Tack för det.

Visa signatur

På informationscybermotorvägen sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Har stött på konstigare saker än så beroende på buggar i UEFI. Behöver inte vara något virus.

Antaget att du redan googlat och inte hittat någon enkel metod för att låsa upp biospasswordet på just den modellen, och kan boota valfritt operativsystem, föreslår jag följande tänkbara angreppsvinklar:

1) CMSL. Brukar man kunna göra det mesta i den här kategorin på HP-datorer med. Kräver dessvärre Windows.

2) Den krångliga metoden som kräver en del påläsning, men som alltid funkar.

Dumpa UEFI med Intel Flash Programming Tool (googla, hitta rätt version för din plattform, ingår i CSME System Tools) eller HW-programmerare (brukar vara bökigt på HP-burkar, sällan det funkar in circuit, kräver att du skruvar isär datorn).

Kör IFR-extractor på dumpen, kolla vilken variabel (varstore/offset) som styr aktiveringen av biospasswordet (och för all del det som lagrar passwordet i sig) och vilka värden den kan anta. Du är förstås intresserad av disabled-värdet. Kan du hitta passwordet i klartext är du hemma, och du slipper nästa steg. UEFItool är också allmänt användbart för att få ett begrepp om UEFI:s struktur osv när du bildar dig en uppfattning om vad du håller på med.

För detta steg finns det mängder av alternativ. Jag gillar setup_var.efi. Bygg en UEFI shell-sticka med setup_var.efi, och ändra den aktuella variabeln. Märk väl att detta inte är helt "ofarligt", har du tagit fel på varstore/offset kan du ändra något helt annat än du tänkt dig.

Därefter bör det gå att ta sig in i setupen.

Det finns säkert riktiga detaljerade guider i ämnet om man googlar lite också

Edit: Jahapp, löst, så går det om man gör frukostinstick innan man skriver klart Nåja, inlägget kanske kan vara användbart för någon framtida medlem med samma problem eller nåt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

En stor eloge till dig som faktiskt skriver ut svaret. Tack för det.

Jo det ser jag som en självklarhet. Blir galen när man söker en lösning och bara möts av "löst"...

Visa signatur