LG smyger in reklam i skärmsläckaren i sina smart-TV

Permalänk
Medlem

Rösta med plånboken, är mitt tips.

Om inte annat borde DNS sinkhole funka för att slippa skiten.

Permalänk
Medlem

Snacka om övertramp. Har alltid gillat LGs TV-apparater, men detta är så pass vidrigt att de förlorar mig som framtida kund. Jag förstår att reklamen går att stänga av, men vad fasiken. Är det bara jag som röstar med plånboken? Är detta en framtid folk är villiga att acceptera? Hoppas att EU tids nog sätter ner foten.

För tillfället har jag en 42" 1080p LG-TV med IPS-panel. Den duger för mig för att titta på någon film då och då, kan definitivt inte rättfärdiga att köpa ny TV, så lite användning som den får. Det blir nog att jag tar med mig denna till graven (och att jag reparerar den ifall den går sönder).

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att bli upprörd då det är enkelt att stänga av. Lite irriterande tillgrepp, absolut, men det finns annat att lägga energi på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Varför har ni en kinesisk maskin med ibland både kamera och mikrofon kopplat till nätet? LG gick bort samtidigt som Huawei bannlystes.
//Foliehatt

LG är inte kinesiskt fyi

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

LG är inte kinesiskt fyi

Foliehatten gör det svårt att tänka! Jag tänkte nog på Lenovo

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Ingen mer LG från min sida om de inte rullar tillbaka detta

Permalänk
Medlem

Om jag idag skulle köpa en TV så skulle jag:

1. inte koppla in internet
2. aldrig använda apparna - min TV är kopplad till en dator via HDMI som får stå för allt material.

Kommer jag trots det nånsin se en reklam på TVn?

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Detta då?

Smart TVs take snapshots of what you watch multiple times per second
https://www.newscientist.com/article/2449198-smart-tvs-take-s...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

Otroligt tråkig utveckling

Inte nog med att man får se orelevant reklam, tvn blir långsam också!

Förhoppningsvis pushar detta fram custom firwares och jailbreaks snabbare.

Visa signatur

| 9800X3D @5.4GHz | 9070 XT @3300 MHz | DDR5 @6400 MHz | Asus X870-P | Samsung 9100 PRO M2 | Corsair RM750x | MSI MAG 32" OLED | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Blir inte så mycket bild på din tv utan ett operativsystem.

Nej men kanske var lite fel formulerat jag menade där man själv får installera ett. Som en vanligt dator eller möjligtvis de route när so. Kör dd-wrt

Permalänk
Medlem

Jag har nu förvisso inte använt LGs webOS eftersom den, iaf på min C1, är så fenomenalt slö i responsen så jag har mig veterligen ingen nytta av uppdateringar till TVn och har således den inte uppkopplad. Men, finns det någonting som helst negativt med att inte ha den uppkopplad och uppdaterad när man inte har något behov av deras WebOS?

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag har nu förvisso inte använt LGs webOS eftersom den, iaf på min C1, är så fenomenalt slö i responsen så jag har mig veterligen ingen nytta av uppdateringar till TVn och har således den inte uppkopplad. Men, finns det någonting som helst negativt med att inte ha den uppkopplad och uppdaterad när man inte har något behov av deras WebOS?

Om du uppdaterar kanske den slutar vara slö?

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte köpt någon TV på många år (vår gamla Samsung Plasma TV saknar smart-funktioner). Men tänker att man kan väl lika gärna bara köpa en datorskärm modell större och ha som TV? Alltså kolla på film via datorn i stället. Finns det några nackdelar med detta? Kanske något som borde finnas med i "TV-guiden", alternativ för den som inte vill ha smart-TV.

Eller motsatsen, varför köper folk TV-apparater istället för datorskärm för filmtittande? Vad är fördelarna med detta?

Permalänk
Medlem

Synd att reklamen ska smyga sig in även i skärmsläckaren, även om jag håller med som tidigare inlägg påpekat att den går att stänga av. Alltid gillat fyrverkerierna och faktumet att den slogs på rätt kort ca 1-2min efter man pausat innehållet eller varit inaktiv. Nu verkar det som att den tidsgränsen är höjdtill 30min om man läser på några andra forum konstigt nog...

Men som sagt, det går att stänga av stänga av den typ av reklam som finns men det jag stör mig på är att LG Channels ligger med bland HDMI-portar... enda sättet är att välja "Other Locations" som en annan användare påpekat men då funkar inte övriga smartappar som tänkt och andra saker påverkar, likaså Netflix-knappen på fjärrkontrollen slutar funka... kanske ingen big deal men betydande om man är fler i familjen och "det ska bara funka"

Visa signatur

[ "The things you own end up owning you." -Tyler Durden, Fight Club ]
[ "This job would be great if it wasn't for the fucking customers." -Randal, Clerks. ]

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när jag försökte använda röstfunktionen på Youtube-appen på min LG TV. Poppade upp en ruta som sade "Absolut, du får använda röstfunktionen, om vi får spela in vad du gör på din TV 24/7 och skicka det till reklampartners".
How about "NO".

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - Nvidia RTX 4070ti SUPER - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX.
Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Ducky One 3 Daybreak Full Size (Cherry MX Brown) - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Nu har jag inte köpt någon TV på många år (vår gamla Samsung Plasma TV saknar smart-funktioner). Men tänker att man kan väl lika gärna bara köpa en datorskärm modell större och ha som TV? Alltså kolla på film via datorn i stället. Finns det några nackdelar med detta? Kanske något som borde finnas med i "TV-guiden", alternativ för den som inte vill ha smart-TV.

Eller motsatsen, varför köper folk TV-apparater istället för datorskärm för filmtittande? Vad är fördelarna med detta?

Finns det 50 tums datorskärmar? Och som inte är curvad

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fläskan:

Glad att jag aldrig kopplat upp min tv. Borde finnas icke-smart tv att köpa tycker jag.

SWEDX finns fortfarande kvar. De gör nu väl mest TV/Monitorer för att visa din egna reklam och då vill man inte ha någon annans.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Hur man blir av med en kundbas 1A.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

Kanske dags att lägga ut min 55" på blocket, kan nog få en fin slant för den, inte uppdaterat sedan typ 2017 eller när jag nu köpte den

Permalänk
Medlem

Kan inte någon klurig, skicka faktura till LG för elen och trafikdatan som reklamen drar?

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Detta då?

Såg den i Nyhetstips-tråden också. Känns ju spontant som en klart värre grej.

Verkar vara fyra saker som uppkommit senaste tiden kring Smart-TV.

1. Reklam.
2. Inspelning av innehåll på skärm samt audio.
3. Automatisk uppkoppling mot publika oskyddade Wifi.
4. Mycket "pollande" mot Wifi-nät om man skippar att koppla upp TVn.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Detta då?

Kan intr läsa mer än början av artikeln, men det låter vidrigt. :-/

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Kan intr läsa mer än början av artikeln, men det låter vidrigt. :-/

@Goedendag postade en annan länk angående den artikeln här #20594823

Permalänk
Medlem

Detta då?

Det här känner jag är värt att bli förbannad på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Finns det 50 tums datorskärmar? Och som inte är curvad

Sökte lite och hittade exempelvis ASUS PG48UQ som är 48 tum, men den kostar 16000 SEK så då kanske man får en hyfsad TV som är större eller bättre för dessa pengar? Jag kan tänka mig att sitta något närmare istället för att ha en jättestor skärm.

Edit: Verkar vara samma panel som i en LG C2 TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebstr:

Om du uppdaterar kanske den slutar vara slö?

Jajo, jag har ju uppdaterat den några gånger i början, men det gav ingenting när det kommer till hur slö den var. Efter det så började jag använda ATV för alla appar istället och drog ur nätverkskabeln. Det verkar som att hårdvaran i TVn för hanteringen av Webos inte är bättre än så helt enkelt och LG är nöjda med det.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk

Tänk så fin reklamen kommer se ut på 65 tum oled. En färgsprakande gilette rakhyvel mot en perfekt djupsvart bakgrund. Gärna att den bränner fast också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon100942:

"Borta för alltid" hahaha dummaste jag hört idag, bara en tidsfråga innan du "tvingas" se skiten!.

Reklam laddas från nätet, du kan lätt filtrera DNS uppslag om du inte vill ha reklamen.
Det kan inte skapas från inget

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Går att roota android TV...

LG kör inte Android (de kör webOS).

Skrivet av tonii:

Apple är väl en av de få som inte pushar mer än reklam för sina egna produkter nu för tiden, och relativt icke påtryckande. Så jag hoppas att du har rätt och att dom fortsätter på det spåret.

Apple är MYCKET bättre, men om man tittar i App Store så är trenden med mer reklam rätt tydligt där. De har fler reklamplatser som duyker upp när man söker efter något. Känslan är att en del av bolaget (antagligen under Eddy Cue) vill sälja mer reklam, men att någon håller emot. Det jag är lite rädd för är att den personen är Phil Schiller, som är på väg ut i pension.

Skrivet av HappySatan:

Det här känns ju som något EU borde sätta tänderna i. Bötfäll varenda idiot som trycker in vidrig reklam.

Det som jag har ett problem med här är att om jag köpte en TV för ett par år sen och så tycker LG att de skall peta in det här i TVn nu. Om de vill sälja en TV med reklam i så gör det då - jag väljer en utan reklam om den så kostar mer. Här vill de sälja en TV till fullt pris och sedan peta in reklam också. DET borde vara olagligt.

Skrivet av talonmas:

Varför har ni en kinesisk maskin med ibland både kamera och mikrofon kopplat till nätet? LG gick bort samtidigt som Huawei bannlystes.
//Foliehatt

LG är koreanskt, och åtminstone min TV har ingen kamera (den har däremot en mic, i fjärren).

Skrivet av Joppis:

Såg den i Nyhetstips-tråden också. Känns ju spontant som en klart värre grej.

Verkar vara fyra saker som uppkommit senaste tiden kring Smart-TV.

1. Reklam.
2. Inspelning av innehåll på skärm samt audio.
3. Automatisk uppkoppling mot publika oskyddade Wifi.
4. Mycket "pollande" mot Wifi-nät om man skippar att koppla upp TVn.

Att TV-tillverkarna spionerar på vad vi tittar på är dessvärre inget som passar bland nyhetstipsen, för det är ingen nyhet. De har gjort det länge. Det som är nytt är att reklamköpare och liknande har fått upp ögonen för detta som en ersättning för Nielsen (dvs, officiella tittarsiffror) nu när streamingtjänsterna inte meddelar hur många som ser på varje specifikt program.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Jag vägrade säga ja till användaravtalen, då poppade den upp hela tiden tills man tvingades säga ja till ett av dessa.

Vi behöver en "jailbreaker" såsom de hade för iphone. Nåt som kan cracka sk*iten så man slipper spionprogrammen.

Enda alternativet nu är att inte koppla TVn mot internet överhuvudtaget.

Skrivet av Fläskan:

Glad att jag aldrig kopplat upp min tv. Borde finnas icke-smart tv att köpa tycker jag.

Skrivet av Baxtex:

Går att roota android TV...

Med ADB kan man IAF avinstallera en del skit och sen blockera en del med adguard eller annan DNS baserad adblocker.

Tack för bra info! Bra att ha i baktanken när jag går i tankarna på en ny TV

Visa signatur

anti-fascist antiX Linux på en MacBook Pro late 2013, Nintendo Switch, Samsung galaxy S23+

Intels fabrik på mark tagen av Israel