Snabbkoll: Köper du spel digitalt eller fysiskt?

Permalänk
Medlem

Som många andra här så blir det uteslutande digitalt till pc´n
men till kryssboxen kan det bli fysiskt om man springer på en bra rea.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Vart kan man köpa fysiska spel till PC?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Vart kan man köpa fysiska spel till PC?

https://eu.merch.larian.com/en/products/baldur-s-gate-3-delux...

Enda spelet jag vet hehe.

Permalänk
Medlem

Som förälder i samband med jul och födelsedag så blir det fysiskt när det funkar och är bra pris. Men det blir digitalt också, med en liten lapp från tomten som säger att nu har du fått ett spel!
Helt enkelt där spelet är billigast. Nu börjar ju även yngsta sonen bli så gammal att det inte spelar nån roll med kartongen längre.
Men man ska inte bortse från möjligheten att sälja spelen senare, om det är fysiskt.

Permalänk

Fysiska gamla spel går inte att köra efter 10-20 år ändå. Det kommer nya Windows och stöd i drivrutiner förändras. Att fysiskt skulle vara *för evigt* är inte sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeamRocket:

Fysiska gamla spel går inte att köra efter 10-20 år ändå. Det kommer nya Windows och stöd i drivrutiner förändras. Att fysiskt skulle vara *för evigt* är inte sant.

Att mantrat om att "allt är byggt för och funkar alltid med Windows" är en allt mer rejält modifierad sanning är en sak. Men även om man nu måste emulera Windows även på Windows för äldre saker för Windows, så ändrar det ju inte att det faktiskt går att köra väldigt gammal mjukvara även på nyare Windows.

Eller så kör man det på ett helt annat OS och emulerar allt i vilket fall. Det är ironiskt nog ofta betydligt enklare.

Åtminstone när man väl fått över floppydiskarna på något med för tillfället mer vanliga kontaktstandarder...

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Extremt stor skillnad på PC och konsoler i den här frågan så det blir svårt eller meningslöst att svara

Permalänk
Medlem

Eftersom frågan inte specificerad så får jag väl dela upp det mellan PC och konsol. På PC är det 100% digitalt, dels för att det knappt finns fysiska utgåvor längre och dels för att det finns konkurrens för digitala spel på PC. På konsol blir det dock ganska ofta fysiska utgåvor, mycket på grund av prisskillnaden mellan digitalt och fysiskt. Skulle definitivt kunna tänka mig att köra 100% digitalt på konsol också om det fanns konkurrens och priserna var samma eller lägre än fysiska utgåvor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Skulle definitivt kunna tänka mig att köra 100% digitalt på konsol också om det fanns konkurrens och priserna var samma eller lägre än fysiska utgåvor.

https://www.dekudeals.com/hottest

Tycker att det finns mycket att fynda digitalt.

Permalänk
Medlem

Alla datorspel jag köper är digitala. De flesta köps som nedladdningar, ett fåtal på fysisk optisk skiva.
Köper enstaka konsolspel i digitalt format på fysisk cartridge.
Köper ofta brädspel både i fysiskt kartongformat och i digitalt nedladdningsformat.
Har nog aldrig ägt ett helt analogt elektroniskt spel.
Att det jag "köper" är nyttjanderätt snarande än äganderätt bekymrar mig inte så mycket, åtminstone inte så länge min erfarenhet är att nyttjanderätten oftast räcker längre än vad gamla fysiska utgåvor fungerar smärtfritt.

Och jag tycker alla borde byta begrepp till nedladdning/online vs fysiskt format. Digitalt är ju bara ett fånigt begrepp i sammanhanget då det i princip inte finns analoga datorspel. Musik och film är exempel på något som finns i analoga och digitala format, men datorspel är digitalt. Hur kan ett helt datornördsforum inte ha koll på ett så grundläggande begrepp??? (Hoppas ingen blir sur, men fel är fel.)

Permalänk

Jag köper alltid fysiskt om det inte är ett rent digitalt spel, orsaken är att jag vill kunna sälja dom.

Visa signatur

IT-farbror 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siegfried881:

Oftast är de fysiska fortfarande billigare än de digitala reorna

Så är det, men jag väljer ändå digitalt p.g.a.:
1. Slipper ljudet från skivläsaren
2. Slipper byta skiva när jag vill byta spel
3. Slipper släpa hem plast/förpackning (alternativt få det hemkört i kartong som ska återvinnas), säkert dåligt för miljön med transporter och förpackningar.
Så är villig att ta viss merkostnad för bekvämligheten.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Digitalt och alltid på GOG.

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Så är det, men jag väljer ändå digitalt p.g.a.:
1. Slipper ljudet från skivläsaren
2. Slipper byta skiva när jag vill byta spel
3. Slipper släpa hem plast/förpackning (alternativt få det hemkört i kartong som ska återvinnas), säkert dåligt för miljön med transporter och förpackningar.
Så är villig att ta viss merkostnad för bekvämligheten.

Det går fortfarande att köpa digitalt även om man har skiva. Att ladda ner spel från servrar är heller inte speciellt miljövänligt då det kräver mycket energi. Även om många spel på skiva laddar ner allt.

Jag sparar hellre 100 tusentals kronor än att köra digitalt.

Sen kan man spela nästan alla Switch spel utan att ens ha internet hemma. Webhallen brukar vara väldigt snabba och jag har alltid fått mina spel på release när jag bokat något. Tycker min Series X är knäpptyst. Spelen installeras på konsolen, så då låter inte skivläsaren heller 👍

Permalänk
Medlem

Enbart digitalt, sedan ps4-tiden i princip. Jag hade några fysiska ps4 spel i början, men blev inte många.
Men jag har förstått jag jag uppenbarligen är lite annorlunda än många andra, då jag aldrig vill sälja mina spel. Köper väldigt få spel, och jag spelar aldrig ”färdigt” dom liksom, vill i princip alltid spela igen förr eller senare, och igen…osv..dessutom avskyr jag skivor och att behöva sätta i/byta skiva, och så lägger jag tillbaka skivan i fel fodral, och lägger undan dom i någon låda i garderoben som jag sedan aldrig hittar igen. Det blir bara jobbigt och omständigt.

Men ja, spelen är dyrare i digital form på konsol, men köper man bara 1-3 spel per år spelar det liksom ingen roll. Det är värt det för mig, för att slippa röran.

Permalänk
Medlem

Nästan alltid fysiskt när det finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siegfried881:

Switch spelen äger man då de flesta spel inte ens kräver att man kopplar upp sig. Även många PS5 spel funkar likadant

Jo men jag bryr mig inte om konsoler ett dugg

Visa signatur

7900xtx och 7800x3d är min setup. Så nu vet ni det om jag kritiserar AMD ibland.

Permalänk
Medlem

PC: Digitalt
Konsol: Fysiskt

Permalänk
Medlem

PC-spelen måste vara ~100% digitalt senaste 10 åren men till Switchen är det desto mer fysiska förutom enstaka småspel och deals jag knipit i deras digitala butik. Förövrigt oväntat höga rabatter där ibland.

Permalänk
Medlem

Baserat på denna lilla undersökning, just nu så köper 85% här spelen alltid eller nästan alltid digitalt. Vilket mappar rätt bra mot försäljningsstatistik.

Verkar som Sony gjorde rätt val att låta skivspelaren vara ett valfritt tillbehör till ps5 pro.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Baserat på denna lilla undersökning, just nu så köper 85% här spelen alltid eller nästan alltid digitalt. Vilket mappar rätt bra mot försäljningsstatistik.

Verkar som Sony gjorde rätt val att låta skivspelaren vara ett valfritt tillbehör till ps5 pro.

Rätt val för dom men inte för konsumenten. Just nu är ps network nere många som köpt sina spel digitalt kan inte ens spela dom för tillfället... Går bra att spela sina offline spel så länge man har skivan kvar dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av borkster:

Rätt val för dom men inte för konsumenten. Just nu är ps network nere många som köpt sina spel digitalt kan inte ens spela dom för tillfället... Går bra att spela sina offline spel så länge man har skivan kvar dock

På vilket sätt börjar de 85% som idag köper digitalt köpa fysiska spel bara de får med en skivspelare tänker du? Jag har en skivspelare i min ps5, köper digitalt ändå.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Trodde ärligt talat inte det fanns fysiska spel att köpa i butik längre. Vem har ens CD-läsare i datorn nu för tiden?

Visa signatur

Maskin: i7, 64GB ram, 4070 Ti Super, Seasonic 1000W, 2 x 24" + Acer 27" XB271HUBM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Farligt att basera en undersökning där PC är involverad med hur många som köper fysiskt eller digitalt. Digitalt på PC har många olika affärer med bra konkurrens.
Jag personligen köper bara digitalt till PC men endast fysiskt till switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nihilas:

Farligt att basera en undersökning där PC är involverad med hur många som köper fysiskt eller digitalt. Digitalt på PC har många olika affärer med bra konkurrens.
Jag personligen köper bara digitalt till PC men endast fysiskt till switch.

Är även annan statistik som visar på samma utveckling, som försäljningsstatistik som André hade med i sin krönika och den sträckte sig bara till 2018, antar att det ökat sen dess:

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

https://www.dekudeals.com/hottest

Tycker att det finns mycket att fynda digitalt.

Skulle kanske ha specificerat att jag bara spelar på PlayStation på konsolsidan. Och så vitt jag vet så tillåter inte Sony att andra säljer spel till deras konsoler digitalt. Har aldrig hört talas om sidan du länkar till. Listar dom bara deals eller säljer dom själva nåt också? Gissar att dom inte säljer digitala PS spel iallafall, för då skulle den ju inte vara laglig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Skulle kanske ha specificerat att jag bara spelar på PlayStation på konsolsidan. Och så vitt jag vet så tillåter inte Sony att andra säljer spel till deras konsoler digitalt. Har aldrig hört talas om sidan du länkar till. Listar dom bara deals eller säljer dom själva nåt också? Gissar att dom inte säljer digitala PS spel iallafall, för då skulle den ju inte vara laglig.

Den sidan listar enbart deals på de officiella butikerna för Xbox, PlayStation och Switch.

Men då det går att bevaka spel samt att lista "lägsta pris hittills", så är det relativt lätt att hitta guldkorn.

Även en fördel att det går att se priserna i olika länder.

Själv försöker jag hålla lite koll på DLC:er till olika spel.

Permalänk
Medlem

Konsol: Fysiskt
PC: Digitalt (Steam och GOG)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Är även annan statistik som visar på samma utveckling, som försäljningsstatistik som André hade med i sin krönika och den sträckte sig bara till 2018, antar att det ökat sen dess:

Är denna graf enbart för PS5? Annars känns det som denna undersökning. Missvisande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nihilas:

Är denna graf enbart för PS5? Annars känns det som denna undersökning. Missvisande.

Sannolikt inte, men vad får dig att tro att ps5 sticker ut med stor försäljning av fysiska exemplar? En gång i tiden hittade man fysiska spel i alla möjliga butiker, men numer är det inte mycket spel man hittar ute i butik. Tror helt enkelt övergången har skett på alla plattformar. Switch lär vara den plattform som fortfarande har någon försäljning av fysiska spel i en omfattning som är att räkna med (om jag får killgissa).

Visa signatur

Amd o Apple