Samlingstråd LG OLED 2023 (A3/B3/C3/G3/Z3)

Permalänk
Medlem

Hdr,Dolby Vision

Skrivet av Laxpudding:

En C3:a är på toppnivån vad gäller alla bildaspekter där diskussioner om "bäst" runt motsvarande modeller hos konkurrenter främst handlar om det sista lilla extra. Eller att man har en diskussion om vad som är lämpligast för rummet likt att en ljusstark mini-LED-modell likt Samsung QN95 passar rumsmiljön bättre än en LG C3.

Den NU8 som du har är en basmodell från 2018 med en släpig LCD-panel och är Samsungs enklaste modellserie vad gäller bildkvaliteten. Det fanns/finns ännu enklare Samsungsmodeller men de är främst enklare och plastigare i design och konstruktion medan bildegenskaperna är ungefär desamma. Det finns inget som riktigt kan matcha bildkvaliteten hos en C3 på något sätt hos de apparaterna.

Att du kört en rätt galen bild på din NU8 är en rimligt slutsats eftersom du tidigare skriver att du upplever att C3:n är bäst i "Intensiv"-läget vilket då är helt oanvändbart. "Intensiv"-läget på C3 m.fl är som att en svetslåga och en barbiedocka fick ett barn mitt under ett kärnvapenkrig.

Vad du upplever är något väldigt typiskt och det är att efter alla år med en NU8 och dess godtyckliga bild har du "lärt dig" att din NU8 är så som bild "borde se ut". Det är din interna referenspunkt. Du kommer jämföra allt du tittar på med hur din NU8 ser ut och riskerar därför bli besviken även fast du köper en TV vars tekniska kompetens är på den högsta änden av skalan, likt en OLED C3. Detta eftersom den bild du är van med från din NU8 ser inte ut som någonting annat. Då går det heller inte att finna någon annan TV som är riktigt som du förväntar dig.

Det närmaste du kan komma samma godtycke igen är med en annan Samsung med mycket högre ljusstyrka, likt Q80 eller om möjligt gå hela vägen till QN-modellerna. Fast det riskerar ändå att vara annorlunda mot din NU8 eftersom Samsungs godtycke har hunnit förändrats sedan 2018.

Detta är ju ett av de långsiktiga problemen med att köra en helt godtycklig bild efter eget tycke och smak. Blir ofta svårt att finna samma godtycke igen när man köper ny TV. Finns många trådar om detta med personer som köper den kanske mest erkända och hyllade TV-modellen på marknaden. Sedan startar de en tråd om varför den inte är "lika skarp" som den gamla TV:n och liknande. För att man har lärt sig fel om hur bild ska se ut.

Det är inte något fel på tvn det är filmerna och tv serierna nästan alla är dystopiskt gjorda med ljus på ansiktena och andra detaljer resten är mörkt

Visa signatur

OLED55C35LA.AEU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joab:

Kan man på något sätt se när tvn är tillverkad år månad vecka och vilket år kom mus funktion på fjärrkontrollen.

På baksidan av tv på dekalen med modellbeteckningen så står det ”Manufactured” följt av månad och år, tex ”02/2024”

Visa signatur

[ "The things you own end up owning you." -Tyler Durden, Fight Club ]
[ "This job would be great if it wasn't for the fucking customers." -Randal, Clerks. ]

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Joab:

Det är inte något fel på tvn det är filmerna och tv serierna nästan alla är dystopiskt gjorda med ljus på ansiktena och andra detaljer resten är mörkt

Japp, det är en del av berättandet. Blir inte riktigt samma dramatik om alla filmer ser ut som tvättmedelsreklam hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Japp, det är en del av berättandet. Blir inte riktigt samma dramatik om alla filmer ser ut som tvättmedelsreklam hela tiden.

Eller så kan man lyssna på radio.

Visa signatur

OLED55C35LA.AEU

Permalänk
Medlem

Flyttade fram tvn en 0,5m tycker jag fick bättre bild vet inte om det är inbillning.
Sitter 2-2,5m ifrån tvn nu.

Visa signatur

OLED55C35LA.AEU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joab:

Flyttade fram tvn en 0,5m tycker jag fick bättre bild vet inte om det är inbillning.
Sitter 2-2,5m ifrån tvn nu.

Bilden blir ju relativs större och ger mer inlevelse, men ’bättre’ är svårt att kalla det. Bildkvaliteten är ju den samma

Permalänk
Medlem

Min tv är tillverkad i Polen 2024/05 lustigt C4 lanserdes 2024/04

Visa signatur

OLED55C35LA.AEU

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Igår så dök det helt plötsligt upp en starkt lysande vit linje över hela skärmen. Likadant hela tiden oavsett ingångskälla och t.o.m. när den är avstängd. Enda sättet att få bort den är att dra ur sladden...

Det är en OLED42C35LA som jag fick hem i onsdags 21/8, så tre dagar höll den

Är det någon som har erfarenhet av LG's på plats service? Eller bör jag bara skicka tillbaka den till Webhallen? Problemet med det senare alternativet är att jag har kvar kartongen och frigoliten men inte "påsen" eller vad man ska kalla det som tv'n var i + all skyddsplast är också borta. Tror ni att de accepterar en retur utan det?

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Dold text
Skrivet av medbor:

Lg kommer ut och byter panel hemma hos dig, jag skulle prata med dom först innan jag gjorde något drastiskt

Skrivet av immutable:

Har gjort en anmälan via LG's hemsida nu så får vi se vad som händer

Så äntligen igår kom en LG-reparatör och bytte panel. Verkade inte vara första gången, tog ca 10 minuter från att han kom in i lägenheten tills han lämnade igen.

Bra service men jag tycker ändå att tre veckor är lite väl lång tid att vänta för att få hjälp. Nu hade jag förvisso kvar mina gamla skärmar annars hade det blivit riktigt jobbigt (läs abstinens )

Nu hoppas vi att den här panelen håller lite längre

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joab:

Hur är det lustigt?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Hur är det lustigt?

Lustiigt att dom fortsätter tillverka en gammal modell efter dom lanserat en ny C4 kanske var otydlig min tv är en C3.

Visa signatur

OLED55C35LA.AEU

Permalänk
Bildexpert 📺

"Lustigt" är nog inte ordet jag skulle välja. Däremot intressant eftersom det visar att LG planerar för en överlappning av försäljningen mellan modellerna över en längre period. Jag gissar att det vid det är laget fortfarande efterfrågas säljs fler C3 än C4:or. Tittar man på rankningen på prisjakt är det också tydligast vilken modell som är populärast:

https://www.prisjakt.nu/c/tv?113496=113497

Skärmdumpar det hela (utan reklam etc.) för historikens skull eftersom länken kommer visa något annat framöver:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joab:

Kan tillägga att min tv är tillverkad i Polen 2024/08, det är en C3.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem

En sak jag inte har lyckats reda ut är om det finns en eller två tuners DVB på C3.

Visa signatur

OLED55C35LA.AEU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joab:

En sak jag inte har lyckats reda ut är om det finns en eller två tuners DVB på C3.

C3 har likt de flesta andra moderna TV-apparater de senaste ~10-12 åren inbyggd tuner för:

DVB-T2/S2/C

Dvs: Marknätet, satellit och kabel.

Ej dubbla uppsättningar av ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joab:

Du menar spela in ett program och se på annan kanal under tiden?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 9950x3d, Radeon RX 7900 XTX, 64GB RAM, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Ja som samsungs dyrare modeller min ue55nu8055 hade det.

Visa signatur

OLED55C35LA.AEU

Permalänk
Medlem

LG kör någon form av 10-års jubileum av webOS där man veckovis kör olika erbjudanden (gratismånader) på olika streamingtjänster, bland annat Viaplay (Film & Serier) och Apple TV+.

Allt går via webOS och appen "LG Streaming Week" och det verkar som att det ska fungera med de flesta årsmodellerna men ingen garanti. Jag hittar appen på min C3:a.

Mer info här:
https://www.lg.com/se/webos-smart-tv/lg-streaming-week/

Permalänk
Medlem

77" C3 på Inet MegaClick för 18k, https://www.inet.se/produkt/2226277/lg-77-oled77c35-evo-4k-sm...

Du måste vara inloggad för att se priset, finns två kvar just nu

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem

Passade på att mäta upp Filmmaker mode i SDR på en LG G3 nyligen. Om nån är intresserad av hur den presterar ur kartong (dvs innan kalibrering) efter ~400h:

Helt klart utrymme för förbättringar men samtidigt bättre än mycket annat från fabrik. HDR10 och Dolby Vision var båda lite för ljusa över hela kurvan men efter justeringar riktigt bra även där.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Efter snart en månad så börjar jag gilla Tvn mer och mer.
Lg55c3

Visa signatur

OLED55C35LA.AEU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joab:

Efter snart en månad så börjar jag gilla Tvn mer och mer.
Lg55c3

Välkommen in i klubben 🍻

Visa signatur

[ "The things you own end up owning you." -Tyler Durden, Fight Club ]
[ "This job would be great if it wasn't for the fucking customers." -Randal, Clerks. ]

Permalänk
Medlem

Nytt firmware 13.40.76

Visa signatur

OLED55C35LA.AEU

Permalänk
Medlem

Fick hem min nya LG C4 EVO igår men jag har inte lyckats få ut DTS från ARC till ljudlimpan från nvidia shield

I inställningar finns bara Dolby i TVn, trodde detta var 2024.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

Fick hem min nya LG C4 EVO igår men jag har inte lyckats få ut DTS från ARC till ljudlimpan från nvidia shield

I inställningar finns bara Dolby i TVn, trodde detta var 2024.

Fråga 1: Hur är allt kopplat?

Fråga 2: Vad har du för Soundbar? Gärna exakt modellnamn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Fråga 1: Hur är allt kopplat?

Fråga 2: Vad har du för Soundbar? Gärna exakt modellnamn.

Nvidia shield- HDMI 1 LG C4 evo-ARC-Canton DM 90.3

Jag körde med en Samsung TV förr och då fungerade det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

Nvidia shield- HDMI 1 LG C4 evo-ARC-Canton DM 90.3

Jag körde med en Samsung TV förr och då fungerade det.

C4 stödjer avkodning av DTS direkt inkl. passthrough. Är soundbaren kopplad till HDMI 2 på C4:an, dvs eARC/ARC-porten?
Fungerar det om du kopplar in din Shield direkt genom Soundbaren? Antar ja?

Kan vara så att du behöver manuellt aktivera DTS / PCM i ljudinställningarna i menyn under ljud. Inte 100% säker (ej hemma) men kan kolla på min C3 senare vilket bör vara identisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

C4 stödjer avkodning av DTS direkt inkl. passthrough. Är soundbaren kopplad till HDMI 2 på C4:an, dvs eARC/ARC-porten?
Fungerar det om du kopplar in din Shield direkt genom Soundbaren? Antar ja?

Kan vara så att du behöver manuellt aktivera DTS / PCM i ljudinställningarna i menyn under ljud. Inte 100% säker (ej hemma) men kan kolla på min C3 senare vilket bör vara identisk.

Soundbaren är kopplad till HDMI 2 (ARC) i TVn.
Ja det fungerar om jag kör shielden genom soundbaren HDMI 1.4 men den klarar inte 4k 60Hz.

DTS finns inte med i ljudinställningar i TVn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

Soundbaren är kopplad till HDMI 2 (ARC) i TVn.
Ja det fungerar om jag kör shielden genom soundbaren HDMI 1.4 men den klarar inte 4k 60Hz.

DTS finns inte med i ljudinställningar i TVn.

Hej igen,

Jag tror inte det kommer stå specifikt "DTS" i menyn.

Det du behöver säkerställa är att välja HDMI (ARC) på "Ljud ut"-inställningarna samt under "Avancerat" titta på vad det står under "Utmatning av digitalt ljud" och där testa runt lite bland "PCM, Auto, eller Pass-through".

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Hej igen,

Jag tror inte det kommer stå specifikt "DTS" i menyn.

Det du behöver säkerställa är att välja HDMI (ARC) på "Ljud ut"-inställningarna samt under "Avancerat" titta på vad det står under "Utmatning av digitalt ljud" och där testa runt lite bland "PCM, Auto, eller Pass-through".

Lycka till!

Tack för svaret.

Ska kolla på detta när jag får tid.

Permalänk
Bildexpert 📺

Att DTS-genom-ARC inte fungerar fast det borde detta kan dels bero på det allmänna joxande med ARC/eARC där man behöver göra om samma saker flera gånger, dra sladdar in ut, starta om i viss ordning, låta enheter stå strömlösa och så plötsligt fungerar det.

Kan också vara soundbaren som är för gammal. Det finns flera DTS-format och soundbaren kanske endast klarar en del av dessa samtidigt som TV:n släpper igenom alla varianter. Källan kommunicerar med TV:n att samtliga DTS-format fungerar och skickar något format soundbaren sedan inte hanterar. Canton DM 90.3-modellen verkar vara 9-10 år gammal så det kan vara en förklaring.

I vanlig ordning finns sällan svaren i klartext någonstans.