Samlingstråd LG OLED 2023 (A3/B3/C3/G3/Z3)

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Xophile:

Tack för alla era vettiga svar!

Jag såg Shogun nu i våras via Disney+, och det var en fruktansvärt dålig upplevelse rent bildmässigt. Dock efter lite sökande på nätet så förstod jag att dem var filmad med "fisheye" och det fanns en tanke bakom hur optiken fångade den serien.

Men om jag kör med en äldre HDMI-kabel (tror den bara är 2.0) och kopplar in den till förstärkaren som bara klarar 60Hz. Tvingas då min TV gå ner från 120Hz till 60Hz, dvs går bilden "från TV:n", ner till förstärkaren coh sedan "upp till" TV:n igen? Hoppas du förstår hur jag menar nu

Jag har köpt en ny, certifierad 2.1-kabel - men det kanske inte har någon som helst betydelse menar du?

Jag kör enbart med apparna i den inbyggda smart-TV:n.

Nej, det är inte alls så det fungerar med kablar. Dessutom, när du strömmar via den inbyggda appen är HDMI-kablar aldrig inblandade.

4K/120 är enbart relevant när du kör 4K/120 från en källa likt en PC som du spelar på. Skulle du koppla via förstärkaren kommer 4K/120 aldrig kunna användas eftersom förstärkaren inte klarar av den signalen. Max du får ut från din PC är då max du kan skicka över förstärkaren, dvs 4K/60.

Och skulle du göra dett och köra exempelvis en chromecast eller AppleTV via HDMI istället för inbyggda appen, så har det ingen som helst betydelse för hur filmen är filmad.

Kanske jobbigt just nu med den här dissonansen eftersom det är en process att lära sig på nytt hur bild faktiskt ska se ut. I det långa loppet är det rätta, att kunna se filmerna som de är skapade snarare än vad en godtycklig TV spottar ur sig för godtycklig variant av bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xophile:

Tack för alla era vettiga svar!

Jag såg Shogun nu i våras via Disney+, och det var en fruktansvärt dålig upplevelse rent bildmässigt. Dock efter lite sökande på nätet så förstod jag att dem var filmad med "fisheye" och det fanns en tanke bakom hur optiken fångade den serien.

Men om jag kör med en äldre HDMI-kabel (tror den bara är 2.0) och kopplar in den till förstärkaren som bara klarar 60Hz. Tvingas då min TV gå ner från 120Hz till 60Hz, dvs går bilden "från TV:n", ner till förstärkaren coh sedan "upp till" TV:n igen? Hoppas du förstår hur jag menar nu

Jag har köpt en ny, certifierad 2.1-kabel - men det kanske inte har någon som helst betydelse menar du?

Jag kör enbart med apparna i den inbyggda smart-TV:n.

https://discussions.apple.com/thread/254995064

AppleTV 4K skickar bara ut signal i 60Hz, inget kommer ändra på det

Dina problem kanske beror på wifi eller andra nätverksproblem, eller helt enkelt att källan (streaming-tjänsten inte har mer kvalitet att erbjuda

Du skulle kunna testa/jämföra med de inbyggda apparna i TVn själv och se om de märks någon skillnad

Den stora (pun intended) skillnaden du ser här är helt enkelt en större bild, mer kvalitet, som då exponerar problemet i bildsignalen som din gamla tv inte hade kapacitet att visa. Vill du ha optimal bild är det nog 4K-BR och liknande du behöver leta efter

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte var AppleTV kom in i bilden, det är ingen hårdvara jag har. Dock nämnde jag att jag streamat via AppleTV+ om det var det som förvirrade?

Men stort tack för alla svar!

Jag förstår såklart att en större och bättre TV visar svagheterna med streaming på ett mycket större plan. Jo, det är kanske 4K-BR som är vägen fram för att 100% njuta av min nya TV.

Eller så får jag flytta bak soffan 1-2m

Permalänk
Medlem

Uppdatering 2

Är det någon som haft eller har en humax bxr hd+2 eller liknande ansluten till en hdmi port på en LG Tv frågan är kan man styra apparaten med tv fjärrkontrollen då menar jag basic funktioner.
I mitt fall en Lg55c3 har inte fått tvn än.

Uppdatering 1 Nu är den installerad boxen funkar perfekt men tvn känns mindre än den gamla ue55nu8055.

Uppdatering 2 När jag startar tvn med digitalboxen inkopplad på hdmi porten så kommer det upp en fråga på skärmen om tvn ska starta boxen Ja/Nej frågan är om det finns något sätt tvn startar boxen utan att man får frågan alltså att tvn startar boxen direkt.

Visa signatur

OLED55C35LA.AEU

Permalänk
Medlem

Formatera usb enhet

Fråga kan inte Tvn formatera usb enheter själv utan att man måste använda en dator någon som vet.
LG55C3

Visa signatur

OLED55C35LA.AEU

Permalänk
Medlem

Någon som använt Biltemas destillerade vatten (se länk nedan) för att rengöra sin Oled? Funderar på att köpa en flaska för att ha när vår C3 blir smutsig.

https://www.biltema.se/bil---mc/fordonsbatterier/batteritillb...

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Medlem

Inställningar i HDR,Dolbyvision

Vad kör ni med för inställning jag kör med Intensiv bild inställning för att få så mycket ljus som möjligt.

Visa signatur

OLED55C35LA.AEU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joab:

Vad kör ni med för inställning jag kör med Intensiv bild inställning för att få så mycket ljus som möjligt.

Vill du ha en verklig bild så är Filmmaker/Cinema/Cinema Home bättre. Dynamic Tonemapping kan sättas på i ljusare tider på dagen för att få en bild som inte blir för mörk.

Kör själv med dessa och det ger en riktigt bra bild för mina preferenser. Ogillar starkt överdrivna färger.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Vill du ha en verklig bild så är Filmmaker/Cinema/Cinema Home bättre. Dynamic Tonemapping kan sättas på i ljusare tider på dagen för att få en bild som inte blir för mörk.

Kör själv med dessa och det ger en riktigt bra bild för mina preferenser. Ogillar starkt överdrivna färger.

Var hittar du Dynamic Tonemapping menar du dynamisk kontrast.

Visa signatur

OLED55C35LA.AEU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joab:

Var hittar du Dynamic Tonemapping menar du dynamisk kontrast.

Dynamisk Tonspegling under menyn Ljusstyrka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Dynamisk Tonspegling under menyn Ljusstyrka.

Ok Automatisk dynamisk kontrast på svenska

Visa signatur

OLED55C35LA.AEU

Permalänk
Medlem

Efter 5 dagar med min lg55c3 är jag inte imponerad hade en ue55nu8055 tidigare

Visa signatur

OLED55C35LA.AEU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joab:

Ok Automatisk dynamisk kontrast på svenska

Nej det är en annan inställning är jag rätt säker på. Denna inställning finns bara vid HDR.

Edit: Vad är det som gör dig missnöjd med C3 jämfört med din gamla samsung?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Nej det är en annan inställning är jag rätt säker på. Denna inställning finns bara vid HDR.

Jaha det här med bildinställningar på den här tvn är ett kapitel för sig själv.

Visa signatur

OLED55C35LA.AEU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joab:

Jaha det här med bildinställningar på den här tvn är ett kapitel för sig själv.

Well det lättaste är att alltid bara välja en av de förinställda bildlägena och sen låta det vara. Är det något som spökar kan man alltid gå in och ändra specifika saker men oftast krävs inte det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har ställt in min C3 65 tum efter denna sida:

https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c3-oled/settings

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Jag upplevde att bilden var mer klar på den gamla och färgerna var bättre iallafall på livetv

Visa signatur

OLED55C35LA.AEU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joab:

Jag upplevde att bilden var mer klar på den gamla och färgerna var bättre iallafall på livetv

Kan vara att den förra TVn hade skärpa inställd till max och andra saker som påverkar bilden. Vill du ha det kan du säkert uppnå det med C3 med men det kräver lite ändringar kanske.

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Joab:

En C3:a är på toppnivån vad gäller alla bildaspekter där diskussioner om "bäst" runt motsvarande modeller hos konkurrenter främst handlar om det sista lilla extra. Eller att man har en diskussion om vad som är lämpligast för rummet likt att en ljusstark mini-LED-modell likt Samsung QN95 passar rumsmiljön bättre än en LG C3.

Den NU8 som du har är en basmodell från 2018 med en släpig LCD-panel och är Samsungs enklaste modellserie vad gäller bildkvaliteten. Det fanns/finns ännu enklare Samsungsmodeller men de är främst enklare och plastigare i design och konstruktion medan bildegenskaperna är ungefär desamma. Det finns inget som riktigt kan matcha bildkvaliteten hos en C3 på något sätt hos de apparaterna.

Att du kört en rätt galen bild på din NU8 är en rimligt slutsats eftersom du tidigare skriver att du upplever att C3:n är bäst i "Intensiv"-läget vilket då är helt oanvändbart. "Intensiv"-läget på C3 m.fl är som att en svetslåga och en barbiedocka fick ett barn mitt under ett kärnvapenkrig.

Vad du upplever är något väldigt typiskt och det är att efter alla år med en NU8 och dess godtyckliga bild har du "lärt dig" att din NU8 är så som bild "borde se ut". Det är din interna referenspunkt. Du kommer jämföra allt du tittar på med hur din NU8 ser ut och riskerar därför bli besviken även fast du köper en TV vars tekniska kompetens är på den högsta änden av skalan, likt en OLED C3. Detta eftersom den bild du är van med från din NU8 ser inte ut som någonting annat. Då går det heller inte att finna någon annan TV som är riktigt som du förväntar dig.

Det närmaste du kan komma samma godtycke igen är med en annan Samsung med mycket högre ljusstyrka, likt Q80 eller om möjligt gå hela vägen till QN-modellerna. Fast det riskerar ändå att vara annorlunda mot din NU8 eftersom Samsungs godtycke har hunnit förändrats sedan 2018.

Detta är ju ett av de långsiktiga problemen med att köra en helt godtycklig bild efter eget tycke och smak. Blir ofta svårt att finna samma godtycke igen när man köper ny TV. Finns många trådar om detta med personer som köper den kanske mest erkända och hyllade TV-modellen på marknaden. Sedan startar de en tråd om varför den inte är "lika skarp" som den gamla TV:n och liknande. För att man har lärt sig fel om hur bild ska se ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joab:

Jag kör med "Cinema Home" (för både SDR, HDR och Dolby Vision), vad gäller Colour - Warm 20 (då jag tycker "Warm 50" blir lite för varm bild för min smak). Vad gäller Clarity så kör jag på "Cinematic Movement". Mer har jag faktiskt inte gjort (förutom att naturligtvis stänga av ECO-läget) eller känner att jag behöver göra för bilden ser helt fantastisk redan med dessa försiktiga inställningar. Att köra med intensiv (Vivid) som du gör skulle jag dock personligen aldrig göra men tycke och smak naturligtvis. Vi sitter ca 2,2m från vår C3 77" och har sedan vi satte upp den förra helgen aldrig känt att den är ljussvag, snarare tvärtom, men så har vi möjligheten att stänga ute allt ljus utifrån också om vi vill (persienner och mörkläggningsgardiner).

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Medlem

Har ni tittat på Apple + och t.ex. slow horses ,Lady in the lake väldigt mörk bild gemfört med min surfplatta samsung a9+ .Dolby Vision
Tittande på GT på primevideo där är det mycket bra bild som är i HDR.
Samma inst som Izak80.

Visa signatur

OLED55C35LA.AEU

Permalänk
Medlem

Efter senaste uppdateringen 13.40.75 på min C3 så har skärmsläckaren slutat fungera.
Håller på och letar och testar diverse tips utan framgång.
Vore väldigt tacksam om någon har hittat nåt sätt som funkar.

Edit: Skumt också att uppdateringen var från 03.31.82 till 13.40.75

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Efter senaste uppdateringen 13.40.75 på min C3 så har skärmsläckaren slutat fungera.

På hemskärmen får man det att fungera om man slår på reklamen. Men har man t.ex. netflix öppet så fungerar det inte.

Settings > General > System > Additional Settings > Screen Saver Promotion > On

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Joab:

Har ni tittat på Apple + och t.ex. slow horses ,Lady in the lake väldigt mörk bild gemfört med min surfplatta samsung a9+ .Dolby Vision
Tittande på GT på primevideo där är det mycket bra bild som är i HDR.
Samma inst som Izak80.

Dolby Vision har två/tre inställningar, Mörk, Ljus och IQ-läget som är mer rumsanpassat och tyvärr lite överdrivet. Där behöver man ändra efter rumsförhållandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Kanske inte är en bugg.

A further update from LG regarding the screen timer change. Here’s what I’ve just received: “The screen saver entry time has been increased from 3 minutes to 30 minutes on our latest models. This change was made to enhance the user experience and prevent the screen saver from activating too frequently.”

https://www.avforums.com/threads/lg-c3-oled65c3-oled-evo-tv-r...

Permalänk
Medlem
Skrivet av janne:

På hemskärmen får man det att fungera om man slår på reklamen. Men har man t.ex. netflix öppet så fungerar det inte.

Settings > General > System > Additional Settings > Screen Saver Promotion > On

Det funkade ju så bra förut på både svtplay och amazon prime, vilket är dom enda jag använder, förutom antennen då (!)

Skrivet av janne:

Kanske inte är en bugg.

A further update from LG regarding the screen timer change. Here’s what I’ve just received: “The screen saver entry time has been increased from 3 minutes to 30 minutes on our latest models. This change was made to enhance the user experience and prevent the screen saver from activating too frequently.”

https://www.avforums.com/threads/lg-c3-oled65c3-oled-evo-tv-r...

Å fy fan i hela helsefyr... Fast det kanske inte skadar skärmen att vara statisk i upp till 30 minuter då?
Känns ju som ett ganska stort hopp från 3 till 30 🥴
(Jag trodde föv att det var fem minuter)

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

Permalänk
Medlem

Och den nya chattroboten som ingen i hela världshistorien någonsin har efterfrågat är ju totalt värdelös.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Det funkade ju så bra förut på både svtplay och amazon prime, vilket är dom enda jag använder, förutom antennen då (!)
Å fy fan i hela helsefyr... Fast det kanske inte skadar skärmen att vara statisk i upp till 30 minuter då?
Känns ju som ett ganska stort hopp från 3 till 30 🥴
(Jag trodde föv att det var fem minuter)

Ja, visst fungerade det bra förut med "fyrverkeriet" efter tre minuter, märkligt resonemang från LGs sida till varför det ändrade det här.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Märker också av samma sak, det de dock verkar göra istället är ju att dimma displayen en hel del när man lämnar något pausat. Så något gör de åtminstone.

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Kan man på något sätt se när tvn är tillverkad år månad vecka och vilket år kom mus funktion på fjärrkontrollen.

Visa signatur

OLED55C35LA.AEU