Samlingstråd LG OLED 2023 (A3/B3/C3/G3/Z3)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackenzie:

Ok, det där ser inte ut som en C3. C3 har inte rundade kanter, och på den bilden enligt länken finns heller inte den tjocka delen i mitten där alla kontakter ska sitta. Leta upp bild på C3 på nätet och jämför. Men sån plast på balsidan fanns inte utan det var mer sånt som de visar på youtube-kanalen "the tech giant"

83” C3 har lite annat chassi som efterliknar äldre generationer.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackenzie:

Ok, det där ser inte ut som en C3. C3 har inte rundade kanter, och på den bilden enligt länken finns heller inte den tjocka delen i mitten där alla kontakter ska sitta. Leta upp bild på C3 på nätet och jämför. Men sån plast på balsidan fanns inte utan det var mer sånt som de visar på youtube-kanalen "the tech giant"

Ok, men det viktigaste jag tar med mig, LG C3 i 77” har inte en plastfilm på baksidan, bara på skärmen. Har precis skickat tillbaka en C3 77” till LG som var ett uppenbart returexemplar de sålde som ny. Nu vet jag hur det skall se ut när jag får hem ett nytt ex. från Komplett i veckan.

Skrivet av Clasito:

83” C3 har lite annat chassi som efterliknar äldre generationer.

Ja, så är det vilket förvirrar lite.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Skrivet av Izak80:

Ok, men det viktigaste jag tar med mig, LG C3 i 77” har inte en plastfilm på baksidan, bara på skärmen. Har precis skickat tillbaka en C3 77” till LG som var ett uppenbart returexemplar de sålde som ny. Nu vet jag hur det skall se ut när jag får hem ett nytt ex. från Komplett i veckan.

Ja, så är det vilket förvirrar lite.

Vad fick du för svar av LG då angående plasten och att den troligen inte är "ny" ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Ok, tack för infon. Lite märkligt att det inte är någon plastfilm på baksidan också (som det var på min CX) på C3 sålda här i Sverige, vill minnas att jag sett det i en unboxing-video av just C3 (hittade en bild på detta, se länk nedan), men det kanske skiljer sig mellan olika länder.

https://www.reddit.com/r/LGOLED/comments/1cj4mwz/does_this_pr...

Köpte en c3 42, har inte heller en plastfilm på baksidan. Allt såg ny ut och verkar ej vara någon retur heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Ok, tack för infon. Lite märkligt att det inte är någon plastfilm på baksidan också (som det var på min CX) på C3 sålda här i Sverige, vill minnas att jag sett det i en unboxing-video av just C3 (hittade en bild på detta, se länk nedan), men det kanske skiljer sig mellan olika länder.

https://www.reddit.com/r/LGOLED/comments/1cj4mwz/does_this_pr...

Skrivet av Taxas:

Köpte en c3 42, har inte heller en plastfilm på baksidan. Allt såg ny ut och verkar ej vara någon retur heller.

Samma på min C3 42, ingen plastfilm på baksidan.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du har inte kalibrerat någonting, endast följt (förvisso) detaljerade instruktioner om vad som gäller för någon annans TV och vad just de behövde göra för just deras exemplar. Jag ser till exempel en hel del frågetecken där, likt att rekommendera Color Temp: 50 på alla modeller när detta är något som varierar mellan exemplaren. De G3:or jag kalibrerat för att matcha yrkesskärmar har där varierat mellan 45 till 50. 50 på reglaget riskerar vara för gröngult på en del exemplar.

Ett annat frågetecken är att det i särklass viktigaste reglaget inte nämns: Peak Luminance, det reglage som med fyra lägen (off, low, mid och high) överlag styr över hur panelen ska arbeta med ljusnivåerna och energifördelningen. Off-läget är till exempel önskvärt om man vill minska ABL-nivån och generellt hålla panelen på en lägre men också retentions-säker driftnivå. High är raka motsatsen. Mycket ljus, stora variationer, ökad risk för retention, särskilt i kombination med dark mode-lägen på appar.

Här ges istället en allmän rekommendation att hålla OLED Light på 65 (!!) för SDR vilket är två sakfel. Dels är effekten från det värdet på reglaget helt beroende på kombination med just Peak Luminance-reglaget. 65 på reglaget ger helt olika ljusnivåer beroende på Peak Luminance: off, low, mid och high

Dels är ljusstyrkan något man sätter utifrån rummet och situationen. Huruvida man vill nå 100, 200 eller 300 nits i SDR sätts utifrån situationen, inte att någon nivå är universellt rätt. OLED-ljus på 65 torde ge allt från 150 till nästan 300 nits i SDR vid 10% APL-nivå beroende på hur övriga reglage är ställda.

Och som alltid: alla ändringar på 20-stegsreglage, färgrymd-reglage och RGB High/Low är sådant som handlar om exemplaret. Helt godtyckligt effekt på andra exemplar.

I fråga om färger på just ditt exemplar kan du därför räkna med effekten är godtycklig. Däremot kan guiden rymma användbar information runt andra inställningar, likt hur VRR och frekvenser samverkar för Xbox.

---

Orsaken till att spelläget kan vara ljussvagare är rimligen för att minska risken för inbränningar men också för att hålla en jämnare ljusnivå överlag utan allt för stora ABL-variationer. Sedan kan det förstås också vara skillnader från övriga inställningar som ger intrycket av att det är mörkare/ljusare i just ditt fall, likt att just Peak Luminance står på olika lägen.

LG har ett rörigt utförande där du dels har "Speloptimeraren" som ett eget bildläge, dels "Speloptimeraren" som en funktion du kan aktivera under allmänna inställningarna i kombination med andra bildlägen likt Expert eller Filmmaker. Detta kan kan vara av/på för olika HDMI-ingångar och detta kan vara skillnaden du upplever.

Det kan också vara så att du med Filmmaker som grundläge fortfarande har hög latens, ≈90 ms eller så och att speloptimerings-dashbord främst ger tillgång bildfunktioner för spelande. Syns som "Low Latency Off".

Har en fråga, jag försökte justera Peak Luminance eller Peak brightness (osäker om det är samma sak men alternativen är samma som du nämner) men det är utgråad och kan typ inte ändra(är på off) testat att byta olika lägen osv men verkar inte gå.

Vet du eller någon annan vad jag kanske gör för fel? Eller ska jag bara skita i det och låta den va på off?
Använder tvn som en monitor för Pcn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Samma på min C3 42, ingen plastfilm på baksidan.

Ok, bra att veta. Beställde i eftermiddags en C3 77" från Komplett, får hoppas att det inte är ett returexemplar den här gången och att Postnord levererar lika proffsigt som Dachser (firman LG använder sig av).

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Taxas:

Har en fråga, jag försökte justera Peak Luminance eller Peak brightness (osäker om det är samma sak men alternativen är samma som du nämner) men det är utgråad och kan typ inte ändra(är på off) testat att byta olika lägen osv men verkar inte gå.

Vet du eller någon annan vad jag kanske gör för fel? Eller ska jag bara skita i det och låta den va på off?
Använder tvn som en monitor för Pcn.

Kör du PC-läget är reglaget utgråad och är i praktiken i Off-läge. Vill du ha tillbaka kontrollen, stäng av PC-läget och kör exempelvis spelläget.

Permalänk
Medlem

Inväntar en 77 G4 och undrar hur ni som monterar på vägg och vill dölja alla kablar gör. Jag tänker på den fast monterade, korta jätteklumpen till stickpropp? Tveksam om jag får in den i röret på väggen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweElite:

Inväntar en 77 G4 och undrar hur ni som monterar på vägg och vill dölja alla kablar gör. Jag tänker på den fast monterade, korta jätteklumpen till stickpropp? Tveksam om jag får in den i röret på väggen..

Kan ju börja med att nämna att man blir ju lite avis!
Är extremt nöjd med 77C3 så jag kan väl bara gratulera till ett ännu bättre köp.

Hade jag haft en G-version så hade jag nog gjort mitt bästa för att dölja så mycket av kablar som bara går för att framhäva taveluttrycket.
Har du gjort som alla Amerikanare älskar; att dra en s.k. conduit eller rörledare invändigt i väggen? Alltså ett hål bakom TV:n och ett hål nära golvet (eller en helt annan plats) för att dra kablar till/från TV:n osynligt? Om man nu har mycket vägg som är synlig under TV:n så är det ju ett smart sätt att dölja kablar på, men kräver väl helst lättvägg.
Om nätkabeln inte kan dras genom väggen så kanske en singel förlängningssladd kan lösa detta, i värsta fall får man dra av ena kontakten och sen fästa den när kabeln är dragen.

Själv har jag min monterad på ett utdragbart väggfäste ca en centimeter ifrån TV-bänken, då syns inga kablar alls, även när jag drar ut TV:n 40cm för filmtittande. Så kan jag variera avståndet till TV:n baserat på bildkvalitén.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem

Tack, jag hoppas den är lika bra som alla recensioner!

Jag har ett rör i väggen men tveksam om jag kan få in 230v honan där och ansluta nätsladden. Jag vill gärna ha den dikt väggen då fästet som ingår verkar gjort för detta. Undrar varför det inte finns nån tillvals sladd som är längre. Måste finnas fler som har detta dilemmat?

Skrivet av p1er:

Kan ju börja med att nämna att man blir ju lite avis!
Är extremt nöjd med 77C3 så jag kan väl bara gratulera till ett ännu bättre köp.

Hade jag haft en G-version så hade jag nog gjort mitt bästa för att dölja så mycket av kablar som bara går för att framhäva taveluttrycket.
Har du gjort som alla Amerikanare älskar; att dra en s.k. conduit eller rörledare invändigt i väggen? Alltså ett hål bakom TV:n och ett hål nära golvet (eller en helt annan plats) för att dra kablar till/från TV:n osynligt? Om man nu har mycket vägg som är synlig under TV:n så är det ju ett smart sätt att dölja kablar på, men kräver väl helst lättvägg.
Om nätkabeln inte kan dras genom väggen så kanske en singel förlängningssladd kan lösa detta, i värsta fall får man dra av ena kontakten och sen fästa den när kabeln är dragen.

Själv har jag min monterad på ett utdragbart väggfäste ca en centimeter ifrån TV-bänken, då syns inga kablar alls, även när jag drar ut TV:n 40cm för filmtittande. Så kan jag variera avståndet till TV:n baserat på bildkvalitén.

Permalänk
Medlem

LG C3 77" inkl. soundbar (LG SN4) för 18500kr på LGs hemsida idag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur?

Skrivet av Izak80:

LG C3 77" inkl. soundbar (LG SN4) för 18500kr på LGs hemsida idag.

Tacksam om du berättar hur. Kommer bara till typ 21500.

Förresten, är det någon reell skillnad på C34, C35 och C36?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av akke77:

Tar upp det i TV-guiden som kollapsande stycke: De olika C-varianterna, C34LA, C36LC etc.
https://www.sweclockers.com/artikel/37476-tv-guiden-2023-24-d...

Den tydligaste reella skillnaden är att C36LC har ett vridbart stativ och C35LA har en NFC-funktion för att snabbare para mobilen. Den senare har jag aldrig hört någon använda eller behöva använda eller ens känna till om den finns.

Permalänk
Medlem

Någon annan som har knasig Youtube på C3:an?
Trycker jag mikrofonikonen i youtube-appen dvs söker med rösten dyker välj profilkonto på youtube upp. Samma sak när jag ibland trycker på sökrutan men helt plötsligt funkar det att söka ett tag.
Problemet började när jag skaffade ny router men har svårt att se att den kan orsaka detta problem.'

Edit: måste vara fel på youtube-appen och att alla har detta problem. Tex kan man bara trycka på den högra delen av sökrutan och så fort man har en liten smal meny i vänstra kanten funkar inte denna sökruta eller mikrofonikonen högt upp till vänster pga att man tas till "välj profilkonto" ifall man trycker med tv-dosans scrollhjul

Visa signatur

Ryzen 5600x, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), WLmouse Beast X Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av akke77:

Tacksam om du berättar hur. Kommer bara till typ 21500.

Svarar själv, infon finns i dagens fynd-tråden. C3 77" inkl. soundbar beställd för 18 506:-

Äntligen blir det dags att byta ut min totalt utbrända B6 65". Trots att skärmen byttes ut i halvlek... Men jag har fått ut några timmar på dessa åren

Permalänk
Medlem

Har någon kanske haft möjlighet att testa soundbaren som ni fick med er nya tv och i så fall hur har er upplevelse varit?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem

Har köpt en lgc3 har inte fått den än har samsung nu på den har jag en Humax BXR HD+2 inkopplad på hdmi porten när jag startar tvn hoppar boxen igång och får tv bild från den någon som vet om det bir likadant med en lgc3.

Ue55nu8055

Visa signatur

OLED55C35LA.AEU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paw:

Har någon kanske haft möjlighet att testa soundbaren som ni fick med er nya tv och i så fall hur har er upplevelse varit?

Fortfarande ingen som har något att rapportera angående soundbaren?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paw:

Fortfarande ingen som har något att rapportera angående soundbaren?

Tips är att kolla in lite reviews på Youtube. Med tanke på att det är budgetbar och kostar ny runt 1600kr så lär den absolut vara bättre än TV-ljudet men kanske inte så mycket mer.

Positivt att man får med en separat subwoofer vilket är sällsynt i denna prisklass men jag skulle nog ändå sätta förväntansnivå i det lägre spannet.

Permalänk
Medlem

@edson

Självklart har jag tittat runt på youtube men reviews for just den här produkten är rätt dåliga eller begränsade tyvärr.
Plus jag förstår helt att det rör sig om en budget soundbar, men hade hade varit trevligt att få lite feedback av någon som fått hem den och haft löjligheten att leka runt med den.

Detta är förmodligen en av dom bättre jag har hittat:

https://bestofsoundbar.com/unbiased-lg-sn4a-review-an-honest-...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paw:

@edson

Självklart har jag tittat runt på youtube men reviews for just den här produkten är rätt dåliga eller begränsade tyvärr.
Plus jag förstår helt att det rör sig om en budget soundbar, men hade hade varit trevligt att få lite feedback av någon som fått hem den och haft löjligheten att leka runt med den.

Helt med och det är nog bevis nog, produkten är så pass "ointressant" (läs billig) att den inte ens verkar testas av större aktörer. Men ja, den är nog helt OK som sagt och subwoofern är ju också trådlös vilket är nice!

Tyvärr ser den ut att ha lite tråkiga specs och stödjer i princip bara DTS och DD men för basic TV-användande tror jag man blir nöjd.

Permalänk
Medlem

Idag kom 77" Oled TVn från LG från förra veckans superkampanj!

Tror ni de sålt slut alla C3 apparater nu? Kan inte vara många kvar till black friday.

Den kom på pall tillsammans med soundbar för 18 500kr.

Kommer dessvärre ej packa upp något ännu då allt ska på flyttbilen 3e oktober Smidigast att den får stå kvar på träpallen med kartong

Fråga: kan jag utgå från att transporten gått bra och den ej är trasig? LCD skärmar är ju slagtåliga deluxe. Men OLED använder väl glas ? Vill minnas att jag läst att de är så ömtåliga och lätt spricker. Kartongen har inga skador alls. Jobbigt att reklamera om 1 månad om sådant är fallet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Idag kom 77" Oled TVn från LG från förra veckans superkampanj!

Tror ni de sålt slut alla C3 apparater nu? Kan inte vara många kvar till black friday.

Den kom på pall tillsammans med soundbar för 18 500kr.

Kommer dessvärre ej packa upp något ännu då allt ska på flyttbilen 3e oktober Smidigast att den får stå kvar på träpallen med kartong

Fråga: kan jag utgå från att transporten gått bra och den ej är trasig? LCD skärmar är ju slagtåliga deluxe. Men OLED använder väl glas ? Vill minnas att jag läst att de är så ömtåliga och lätt spricker. Kartongen har inga skador alls. Jobbigt att reklamera om 1 månad om sådant är fallet..

Jag skulle slå en signal till supporten och fråga och säga precis hur det ligger till och ifall du kan vänta. Då slipper du själv tänka/oroa dig samt att någon annan ger dig ett råd som i värsta fall inte faller väl ut 😊

Visa signatur

[ "The things you own end up owning you." -Tyler Durden, Fight Club ]
[ "This job would be great if it wasn't for the fucking customers." -Randal, Clerks. ]

Permalänk
Medlem

Har precis packat upp och ställt upp min LG C3 77” på tv-bänken (en viss skillnad mot min LG CX 55” minst sagt). En fråga dock, på plastförpackningen till stativet står det ”LG C2/G2”, är det kutym att LG återanvänder stativ från förra årets modeller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paw:

@edson

Detta är förmodligen en av dom bättre jag har hittat:

https://bestofsoundbar.com/unbiased-lg-sn4a-review-an-honest-...

Jag fick hem den i veckan och kollade på senaste mad max filmen. Med bass boosted så tyckte jag subwoofern leverade bra och motorljuden lyftes. Själva soundbaren var helt klart lyft från tvns inbyggda ljud. Två saker jag tyckte var mindre bra var dess omfång av ljud, satt man inte mitt framför märkte jag det direkt. Sedan hade jag även önskat att den kunde låta lite mer, vissa sekvenser kunde jag ha den på max utan att det blev alldeles för högt (dock fortfarande bra ljud). Hojta om du vill jag ska testa nått

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem

Hallå bästa Sweclockare!

Jag är en av de lyckliga som köpte 77" C3 i februari till ett väldigt bra pris.

Jag har dock lite bekymmer där jag upplever att bilden inte alltid är så kanonbra som jag förväntade mig. Jag kommer ifrån en 10+ år gammal LCD till OLED, så hade hoppats på lite mer "WOW!".

Nackdelen med mina tester de senaste månaderna är att jag i princip enbart testat med 4K-streaming ifrån Apple TV+, Disney+, Netflix och även Amazon Prime.

Mina "I-lands bekymmer":

Det jag upplever är att bilden ofta är oskarp i de nedre delarna av bilden, både till höger och till vänster. Samtidigt känns det som att det baraär så i vissa scener, och helt plötsligt är allting knivskarpt.

Jag hyrde Dune part 1/2 via Amazon i 4K och bilden var urkass på många delar av filmen när det var mycket sandstormar osv. Jag förstår naturligtvis att det handlar om bitrate, där de flesta streaming-tjänster snålar in lite väl mycket.

Min setup:
Jag kör 2.1 ljud med vettiga högtalare och Canton sub.
HDMI är inkopplat via en äldre Yamaha RX-A830. Det är kanske här problemet ligger? Den ska klara 4K, dock bara i 60Hz.

Är det kanske bättre att skippa HDMI till receivern och köra enbart digitalt ljud från TV:n till förstärkaren? Samtidigt använder jag ju enbart LG's smartTV, men bilden går kanske ändå "via" den gamla förstärkaren?

Jag kör med Ethernet och mitt nätverk är stabilt och bra där jag bor.

Ett annat alternativ är ju att skippa Ethernet (då TV:n "bara" har 100/100), och se om bandbredden på WiFi ger mig bättre bild via streaming.

Alla tips och tankar mottages tacksamt!

Allt gott!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xophile:

Hallå bästa Sweclockare!

Jag är en av de lyckliga som köpte 77" C3 i februari till ett väldigt bra pris.

Jag har dock lite bekymmer där jag upplever att bilden inte alltid är så kanonbra som jag förväntade mig. Jag kommer ifrån en 10+ år gammal LCD till OLED, så hade hoppats på lite mer "WOW!".

Nackdelen med mina tester de senaste månaderna är att jag i princip enbart testat med 4K-streaming ifrån Apple TV+, Disney+, Netflix och även Amazon Prime.

Mina "I-lands bekymmer":

Det jag upplever är att bilden ofta är oskarp i de nedre delarna av bilden, både till höger och till vänster. Samtidigt känns det som att det baraär så i vissa scener, och helt plötsligt är allting knivskarpt.

Jag hyrde Dune part 1/2 via Amazon i 4K och bilden var urkass på många delar av filmen när det var mycket sandstormar osv. Jag förstår naturligtvis att det handlar om bitrate, där de flesta streaming-tjänster snålar in lite väl mycket.

Min setup:
Jag kör 2.1 ljud med vettiga högtalare och Canton sub.
HDMI är inkopplat via en äldre Yamaha RX-A830. Det är kanske här problemet ligger? Den ska klara 4K, dock bara i 60Hz.

Är det kanske bättre att skippa HDMI till receivern och köra enbart digitalt ljud från TV:n till förstärkaren? Samtidigt använder jag ju enbart LG's smartTV, men bilden går kanske ändå "via" den gamla förstärkaren?

Jag kör med Ethernet och mitt nätverk är stabilt och bra där jag bor.

Ett annat alternativ är ju att skippa Ethernet (då TV:n "bara" har 100/100), och se om bandbredden på WiFi ger mig bättre bild via streaming.

Alla tips och tankar mottages tacksamt!

Allt gott!

Har också LG C3, dock i 65", och upplever inte din problematik. Det är dock vanligt att man kan tycka bilden ser oskarp ut om man går från en mindre TV till en mycket större TV eftersom felen blottas mycket tydligare. All streaming har ju nästan dålig bitrate så det är antagligen den största orsaken.

Sen kan också val av bildläge påverka resultatet. Jag rekommenderar att testa Filmmaker Mode om det inte redan är påslaget. Den tar bort all onödig bildförbättring som kan göra bilden sämre många gånger. Ett exempel på en specifik inställning är Jämn Gradering, den kan göra delar av bilden väldigt oskarp i partier som har mycket struktur.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Bildexpert 📺

@Xophile: Det har inte med förstärkaren, HDMI, hur du kopplar eller "bara" 4K/60 att göra. Fel på dessa led orsakar avbrott, direkta störningar eller ingen bild alls.

Den enklaste förklaringen är något med streamingen som pendlar mellan en högre och en lägre nivå. Detta påverkar då hela bilden samtidigt och det syns tydligt att det växlar mellan högre lägre upplösning i bilden när det sker. Detta har heller inte alltid direkt med hastigheten på det lokala nätverket att göra utan kan vara problem mellan din IPS och streamingservern. Men förstås också orsakas av allmän belastning på det lokala nätverket, likt att dina barn lastar det lokala nätverket på samma gång.

Skrivet av Xophile:

Detta är en ledtråd. Fel på nätverk och fel på HDMI ger inte selektiva förändringar av den typen. Det är lika sannolikt som att en dålig högtalarkabel skulle få Celine Dion att sluddra som ett fyllo fast fortfarande återge stråkarna perfekt. Det sker bara inte.

När man haft en gammal TV väldigt länge och haft den på diverse inställningar kan det varit inställd med överdrivna reglage, specifikt olika "skärpeförbättrare" som överlag gett bilden ett "skarpt" intryck – typiskt också om den äldre TV:n var mindre i storleken. Nya TV överdriver inte lika tydligt och särskilt inte om man kör Film och Filmmaker-lägen då sådant bildtuggande är avstängt.

Men du kanske är ovan och lärt dig fel om hur bilden ska se ut efter tio+ år med en TV som visar just bilden fel? Vad som inträffar för en del som haft en felaktig TV i decennier är att de för första gången blir medvetna om koncept så som fokusdjup i bilden, depth of field. Att delar av bilden är i fokus och andra inte är i fokus för att det är så kameror och optik fungerar – inklusive ögonen – men också för att det är en del av bildberättandet att selektivt välja vad i bilden som är i fokus eller inte.

Brukar bli en dissonans där första reaktionen är just detta. Man tror att något är fel på nya TV:n och den är inte lika "skarp" som den gamla etc. eftersom den gamla TV:n lade "skärpa" på allt. Men det är inte mer än första gången man ser bilden som den är skapad.

Permalänk
Medlem

Tack för alla era vettiga svar!

Jag såg Shogun nu i våras via Disney+, och det var en fruktansvärt dålig upplevelse rent bildmässigt. Dock efter lite sökande på nätet så förstod jag att dem var filmad med "fisheye" och det fanns en tanke bakom hur optiken fångade den serien.

Men om jag kör med en äldre HDMI-kabel (tror den bara är 2.0) och kopplar in den till förstärkaren som bara klarar 60Hz. Tvingas då min TV gå ner från 120Hz till 60Hz, dvs går bilden "från TV:n", ner till förstärkaren coh sedan "upp till" TV:n igen? Hoppas du förstår hur jag menar nu

Jag har köpt en ny, certifierad 2.1-kabel - men det kanske inte har någon som helst betydelse menar du?

Jag kör enbart med apparna i den inbyggda smart-TV:n.