Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Om Singapore får 50 enheter, väldigt gaming och köpstark marknad. Så borde Sverige få max 100-120 maskiner.

Jo, hade varit intressant att få reda på hur många vanliga Pro och 30th Sverige får.

Dom har ju skeppat 60 mille PS5 om jag inte minns fel, siffrorna ändras ju hela tiden, men nånstans i den regionen.
PS4 Pro salesen var väl 10%(?)

Räkna med att det sitter 6 mille pers (befintliga ägare, nya köpare, samlare, scalpers) som är sugna på en PS5 Pro, sen har vi 12,3k 30th edition. Det ger 0,205% av köparna får tag på en 30th.
Eller om man tittar på helheten, 60 mille skeppade PS5 ger att 0,0205 % av alla PS5 ägare där ute kommer sitta på en 30th edition.

Eller för att få siffror att relatera till, 205 per hittils såld miljon PS5 kommer få en PS5 Pro 30th ed.

Skulle vara intressant att se hur lotteriet ser ut på Webhallen, men dom lär ju knappast gå ut med dom siffrorna. Lär ju lätt räknas i tiotusental.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jo, hade varit intressant att få reda på hur många vanliga Pro och 30th Sverige får.

Dom har ju skeppat 60 mille PS5 om jag inte minns fel, siffrorna ändras ju hela tiden, men nånstans i den regionen.
PS4 Pro salesen var väl 10%(?)

Räkna med att det sitter 6 mille pers (befintliga ägare, nya köpare, samlare, scalpers) som är sugna på en PS5 Pro, sen har vi 12,3k 30th edition. Det ger 0,205% av köparna får tag på en 30th.
Eller om man tittar på helheten, 60 mille skeppade PS5 ger att 0,0205 % av alla PS5 ägare där ute kommer sitta på en 30th edition.

Eller för att få siffror att relatera till, 205 per hittils såld miljon PS5 kommer få en PS5 Pro 30th ed.

Skulle vara intressant att se hur lotteriet ser ut på Webhallen, men dom lär ju knappast gå ut med dom siffrorna. Lär ju lätt räknas i tiotusental.

Hur många guldmedlemmar tror ni Webhallen har som deltar då?

Svårt tror det är tiotusentals, men kanske underskattar hur många som är guld eller mer.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonovox85:

Svårt tror det är tiotusentals, men kanske underskattar hur många som är guld eller mer.

Och är intresserade av ps5 pro limited!
Tror det är max 10k som är gold

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonovox85:

Guld är superlätt att uppnå, så det lär vara ett gäng. Frågan är nog mer hur många av dessa som är intresserade nog att delta i raffle:n.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Guld är superlätt att uppnå, så det lär vara ett gäng. Frågan är nog mer hur många av dessa som är intresserade nog att delta i raffle:n.

Gold är 80k xp

Handla på Webhallen - 1 krona motsvarar 1 XP
Sen achievements.

Tror nog inte det är så många som ligger där och är intresserad

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Gold är 80k xp

2x, 3x, 4x xp-kampanjer, veckans drop, achivements för allt möjligt man köper, spela world-of-webhallen o.s.v. Är man kund som handlar någon gång emellanåt borde det efter lite tid vara omöjligt att inte vara guld och över även med minimalt intresse (d.v.s. inte jaga specifika achivements eller spelar world-of-webhallen som uppenbarligen är lite nördigt! )

Sen är det alla med guld och över, så white, black, void och legend och med tanke på hur länge webhallen funnits och deras storlek så tror jag nog det är ett helt gäng kunder, men hade varit intressant att se antalet per nivå. Om jag inte minns helt galet så har jag faktiskt för mig att systemet från början var X antal på varje nivå så man kunde åka nedåt också.

Som kuriosa så räknade jag ihop, jag har fått 80.000 xp enbart på olika achievments (alltså inte xp per köp medräknat) sen sommaren 2023. Och jag har inte storhandlat senaste året utan det var lite black friday, jul, julrea, final fantasy o.s.v. achivements som kom bara för att jag råkade köpa då.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Det var väl fem återförsäljare som fick tilldelning av konsoler?
Då har de antagligen inte mer än 10-20 st.

Eller var Inet också med?
Elgiganten
Power
Webhallen
Komplett
NetonNet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Det var väl fem återförsäljare som fick tilldelning av konsoler?
Då har de antagligen inte mer än 10-20 st.

Eller var Inet också med?
Elgiganten
Power
Webhallen
Komplett
NetonNet

Elgiganten är lite speciell, de är del av Curry's från England så kanske får större batch till båda länderna?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ganska galet att man lyckades sälja sin gamla PS5 för över 5000:- med lite tillbehör och inga spel.
Halva PS5 Pro är finansierad (bortsett skivläsare då).

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Ganska galet att man lyckades sälja sin gamla PS5 för över 5000:- med lite tillbehör och inga spel.

Hoppas man får sålt den för liknande, då har Pro bara kostat 5500kr....

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonovox85:

Hoppas man får sålt den för liknande, då har Pro bara kostat 5500kr....

Kvinnlig matematik… man tjänar pengar när det är rea!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Elgiganten är lite speciell, de är del av Curry's från England så kanske får större batch till båda länderna?

30th i UK säljs enbart via playstation direct.
Sedan är det UK plug på konsoler, så de säljs inte utanför UK.
När det gäller vanliga konsoler kunde de beställa in större volymer än konkurrenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

30th i UK säljs enbart via playstation direct.
Sedan är det UK plug på konsoler, så de säljs inte utanför UK.
När det gäller vanliga konsoler kunde de beställa in större volymer än konkurrenterna.

Du vet att uk plug bara är ett överdrag över en vanlig kontakt? 😀 Sitter oftast en vanlig bakom.

Men absolut men det är curry+ Elgiganten i hela norden. Så de har nog större tillgång än många andra på 30th

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Kvinnlig matematik… man tjänar pengar när det är rea!

Jag har till och med hört talas om diverse skönandar här på sweclockers som blir miljonärer på att köpa spel på Steam. Tanken är att spelen är x sek billigare på Steam än på PSN. Köper man bara n antal spel på Steam KAN man bli miljonär OM man sätter in mellanskillnaden på ett isk. Alternativa verkligheter du vet, sådant som filosofer och logik-semantiker sysslar med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Ja visst är det helt sjukt. Behöva lägga lika mycket till och då är inte stativ och läsare med

Permalänk
Medlem

Jag börjar tvivla på den här generationen. Jag vet inte om jag är så sugen på PS5 Pro längre. Sony verkar vara så totalt verklighetsfrämmande med vissa saker. Deras strategi verkar ha varit 1) att få ut några få stora tunga singelplayerspel, för att sedan helt och håller fokusera på remakes och live service-spel. Nu senast: HZD, Days gone och until Dawn. Vem fasen har beslutat att lägga pengar på detta? Live service-spel: foamstars, the last of us online (nedlagt), Helldivers 2, Concord och nu Horizon online. Det jag precis skrev är så sömnigt och tråkigt. Finns det ens några fler Sony-spel förutom Wolverine och ghost of yotei?

Om Sony först nu inser att det har med live service-spel inte är en så jäkla bra idé är den har generationen körd. Det tar många år att utveckla spel numera.

Vad tror ni? Har Sony överhuvudtaget fler spel? Just nu känner jag mig besviken och vill helst bara avboka PS5 Pro. Sony verkar helt ha tappat markkontakten med sin publik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Vad tror ni? Har Sony överhuvudtaget fler spel? Just nu känner jag mig besviken och vill helst bara avboka PS5 Pro. Sony verkar helt ha tappat markkontakten med sin publik.

Naughty Dog jobbar på något. Guerilla jobbar på antagligen på Horizon 3. Bend jobbar på något. Santa Monica jobbar på något. Problemet är att Sony inte har nämnt vad dessa jobbar med. Kanske vid nåt event i samband med 30 års-jubileumet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

Naughty Dog jobbar på något. Guerilla jobbar på antagligen på Horizon 3. Bend jobbar på något. Santa Monica jobbar på något. Problemet är att Sony inte har nämnt vad dessa jobbar med. Kanske vid nåt event i samband med 30 års-jubileumet?

Naughty dog arbetade med ett the last of us online-spel som nu är nedlagt. The last of us part 3 är tydligt långt långt borta. Enligt Jason Schreier kommer Guerilla släppa Horizon online först och främst. Med tanke på att Concord hade en budget på 400 miljoner dollar vill jag knappt tänka på budgeten för Horizon online.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Live service-spel:… Helldivers 2… Det jag precis skrev är så sömnigt och tråkigt.

Vad säger du? Ta tillbaka det där. 😉
H2 har varit riktig kul och värt varenda liten krona. Kostade 440:- eller något liknande vid release och jag har 209h speltid. Det är bra valuta för pengarna. 😀

Citat:

Just nu känner jag mig besviken och vill helst bara avboka PS5 Pro. Sony verkar helt ha tappat markkontakten med sin publik.

Gör det. Finns ingen som helst anledning att förboka och köpa vid release. Märker du att spel du spelar får en boost och att det kommer en del nytt är det bara köpa senare. 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Naughty dog arbetade med ett the last of us online-spel som nu är nedlagt. The last of us part 3 är tydligt långt långt borta. Enligt Jason Schreier kommer Guerilla släppa Horizon online först och främst. Med tanke på att Concord hade en budget på 400 miljoner dollar vill jag knappt tänka på budgeten för Horizon online.

Ugh för MP-spel. Jag vill ha feta singleplayerspel. Undrar vad Bend (Days Gone) jobbar med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Den 400 miljoner kostnaden har blivit "debunkad" av dom flesta insidersen i industrin redan

Men har inte riktigt förstått varför folk tycker det är så viktigt med vad som händer med sonys egna studios? Förstår att man är nyfiken på vad dom jobbar med, me nbara detta året har där ju kommet flera andra jätte bra exklusiva spel som FF7 Rebirth, Stellar Blade, Rise of the Ronin osv och en hel del andra riktigt bra spel som har kommit till PC och PS5 som Black Myth Wukong bland annat.
Där kommer hela tiden så himla mycket bra spel till Playstationet så man saknar knappast spel. Sen som sagt ska det bli kul och se vad Santa Monica och dom andra jobbar med, men jag ser hellre att dom tar den tiden dom behöver så det blir så bra som möjligt då det redan kommer så mycket annat bra ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dex:

Den 400 miljoner kostnaden har blivit "debunkad" av dom flesta insidersen i industrin redan

Men har inte riktigt förstått varför folk tycker det är så viktigt med vad som händer med sonys egna studios? Förstår att man är nyfiken på vad dom jobbar med, me nbara detta året har där ju kommet flera andra jätte bra exklusiva spel som FF7 Rebirth, Stellar Blade, Rise of the Ronin osv och en hel del andra riktigt bra spel som har kommit till PC och PS5 som Black Myth Wukong bland annat.
Där kommer hela tiden så himla mycket bra spel till Playstationet så man saknar knappast spel. Sen som sagt ska det bli kul och se vad Santa Monica och dom andra jobbar med, men jag ser hellre att dom tar den tiden dom behöver så det blir så bra som möjligt då det redan kommer så mycket annat bra ändå

Javisst kommer det massor av spel till PS men det är intressant vad Sony's egna studior jobbar med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktd:

Vad säger du? Ta tillbaka det där. 😉
H2 har varit riktig kul och värt varenda liten krona. Kostade 440:- eller något liknande vid release och jag har 209h speltid. Det är bra valuta för pengarna. 😀

Gör det. Finns ingen som helst anledning att förboka och köpa vid release. Märker du att spel du spelar får en boost och att det kommer en del nytt är det bara köpa senare. 🤷‍♂️

Jag tycker att helldivers 2 är skräp. Men alla kan inte tycka lika. Inte en chans att jag ger det spelet en chans. Jag vill att konsol ska vara konsol. Helldivers 2 är för mycket pc-spel för min smak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

Ugh för MP-spel. Jag vill ha feta singleplayerspel. Undrar vad Bend (Days Gone) jobbar med?

Days gone remaster kanske? Och sedan ett days gone live service-spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Days gone remaster kanske? Och sedan ett days gone live service-spel?

Days Gone 2 blev väl nedlagt av Sony så tror inte de skulle finansiera en remaster eller något mer i den IPn.

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Metal Gear Solid Delta Snake Eater D1 Edition, PS5
628,23 kr
https://www.amazon.se/Metal-Solid-Delta-Snake-Eater/dp/B0D6PD...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Ja visst är det helt sjukt. Behöva lägga lika mycket till och då är inte stativ och läsare med

Stativ hade jag ändå inte använt så det kvittar för egen del även om det är sniket. Skivläsaren svider däremot.
Jag spelar 95% på PlayStation och känner att uppgraderingen är tillräcklig för ett köp, för mig. Mer kraft, mer lagring och ny garanti. Men jag spelar å andra sidan inte bara Sonys egna spel utan i stort sett allt. Har man en schysst PC så är det kanske inte lika mycket värt.
Hur som helst så är andrahandsvärdet på PS5 rätt bra då nypris fortfarande är så pass högt.

Visa signatur

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16

Permalänk
Skrivet av Mono:

Vart sålde du den då?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Vart sålde du den då?

Sålde den på Tradera. Finns en kampanj där nu under hösten så Tradera halverar provisionen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Vart sålde du den då?

Skrivet av Mono:

Sålde den på Tradera. Finns en kampanj där nu under hösten så Tradera halverar provisionen.

Sälj på Blocket, kostar inget. Funkar bra nu för tiden när de forcerar identifikation via Bank-ID. Marketplace är nya cancer-marknadsplatsen.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''