Datorbygge för 7700x - MSI MAG B650 Tomahawk vs. Asus TUF Gaming B650-PLUS

Permalänk

Datorbygge för 7700x - MSI MAG B650 Tomahawk vs. Asus TUF Gaming B650-PLUS

Håller på med mitt första datorbygge på länge. Har köpt en
Asus TUF Gaming B650-PLUS WIFI (1999 sek)
men funderar på att fixa en
MSI MAG B650 Tomahawk WIFI (1961 sek )
istället. Jag köpte en 7700x för 2,721 sek på amazon och
Corsair Vengeance (2 x 16GB) DDR5 6000MHz CL30 för 1326 sek

Skapar tråden främst för att fråga om jag borde byta till MSI. Har läst att de har varit problem med asus moderkort, men att det ska vara fixat nu. Samt att deras customer support inte ska vara så bra. Denna är också köpt genom amazon så vet inte hur det skulle gå att fixa en ny om den inte skulle funka. MSI har ju wifi 6E vilket är nice. Skulle ni byta?

Jag funderar starkt på att retunera ram-minnena också? Det är ju inte många pixlar man tjänar på för de priset, men ska göra en del virtualisering med VMs och CML labbar för CCNP certifiering. Så det är inte bara gaming heller. Tips på MHz och CL som skulle vara bra för ett rimligare pris?

Det sämsta köpet var nog
Corsair RM850x 80 PLUS Gold Fully Modula (1234 sek). Kommer nog fixa en 750w istället då det är lite overkill med 850x även fast jag ska överklocka CPUn?

10989 sek blev det total utan grafikkort. Kan ju retunera allt om det är en väldigt dålig bygge. Feedback är uppskattat:
https://se.pcpartpicker.com/list/yP9Drv

Grammatik
Permalänk
Medlem

Kundsupport spelar ej roll på tillverkare utan på försäljare här i Sverige. Alltså Amazon, inte Asus i ditt fall.

Jag har Tuf b650-plus Wifi själv och hade köpt Tomahawk för samma pris idag, men inte stor skillnad. Störst skillnad blir det nog på wifi-antennerna ifall du använder det, samt 6e som du säger. 6E gör märkbar skillnad i praktiken när jag själv testade, fick c.a 100mbit/s högre neråt.

Asus har en "dongel" vilket kan ställas lite var som, oberoende av datorns position medan Msi har vanliga antenner direkt på kontakten.
Med dongeln kan du få bättre räckvidd och kan placera datorn var du vill utan att tänka lika mycket på wifi räckvidd. Å andra sidan trillar den hela tiden och ser fult ut.

Glöm inte att titta så att ram är kompatibelt med moderkort.

Gällande PSU har du inte nämt vilket grafikkort som ska användas. Med rtx 5090 lär du vilja ha 850w. Medans för ett rtx 4070 kan t.o.m 500w räcka.

Tjänar inte mycket på att överclocka 7700x, men kanske den drar upp till 120-140w max överclockat.

Permalänk
Skrivet av rwkk:

Kundsupport spelar ej roll på tillverkare utan på försäljare här i Sverige. Alltså Amazon, inte Asus i ditt fall.

Jag har Tuf b650-plus Wifi själv och hade köpt Tomahawk för samma pris idag, men inte stor skillnad. Störst skillnad blir det nog på wifi-antennerna ifall du använder det, samt 6e som du säger. 6E gör märkbar skillnad i praktiken när jag själv testade, fick c.a 100mbit/s högre neråt.

Asus har en "dongel" vilket kan ställas lite var som, oberoende av datorns position medan Msi har vanliga antenner direkt på kontakten.
Med dongeln kan du få bättre räckvidd och kan placera datorn var du vill utan att tänka lika mycket på wifi räckvidd. Å andra sidan trillar den hela tiden och ser fult ut.

Gällande PSU har du inte nämt vilket grafikkort som ska användas. Med rtx 5090 lär du vilja ha 850w. Medans för ett rtx 4070 kan t.o.m 500w räcka.

Tjänar inte mycket på att överclocka 7700x, men kanske den drar upp till 120-140w max överclockat.

Tack för feedbacken. Jag har tänkt att skaffa kanske 7900 GRE eller 7800 XT, men inte ett starkare grafikkort än så pga priserna. Men om jag kan vänta till CES 2025 så kanske jag kan få 7900 GRE ännu billigare. Kan få en XFX Radeon RX 7900 GRE Gaming för 6853 men kanske är lite overkill. Siktar på att kunna klara 1440p spel. Tankar om ram-minnet?

Permalänk
Medlem

Jag har också det moderkortet från ASUS och det fungerar hur stabilt som helst.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Jag har också det moderkortet från ASUS och det fungerar hur stabilt som helst.

Tack för svaret. Kanske behåller moderkort ändå.
- Ser också att du har 6000 MHz CL30. Tycker du att det var värt priset eller skulle du ta kanske en 5600 MHz med CL36 eler CL40?
- Tankar om 850w? Skulle du gå ner på 750w eller behålla 850w om du fick välja idag?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag ser ingen direkt anledning att returnera något åtminstone. Minnet är sweetspot för AMD och du kan väl knappt ens spara 150 kr på att byta ner till något långsammare?
Lite samma med nätagg. Får du verkligen ett lika bra 750 W-nätagg tillräckligt mycket billigare att det ens är värt att packa ner, skicka och köpa nytt? Kanske om du verkligen måste få ut varje liten grej ur pengarna, men med tanke på bygget verkar det inte så.
Ett bra 850 W för 1234 kr är inte ett dåligt köp. Kanske då om man skulle köpa ett ATX 3.1-agg, men då får du sannolikt gå upp i pris.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Jag ser ingen direkt anledning att returnera något åtminstone. Minnet är sweetspot för AMD och du kan väl knappt ens spara 150 kr på att byta ner till något långsammare?
Lite samma med nätagg. Får du verkligen ett lika bra 750 W-nätagg tillräckligt mycket billigare att det ens är värt att packa ner, skicka och köpa nytt? Kanske om du verkligen måste få ut varje liten grej ur pengarna, men med tanke på bygget verkar det inte så.
Ett bra 850 W för 1234 kr är inte ett dåligt köp. Kanske då om man skulle köpa ett ATX 3.1-agg, men då får du sannolikt gå upp i pris.

Tack för svaret. Jag tror faktiskt att jag behåller allt om jag inte får ett bra pris på tradera. Som du säger så kan jag inte tjäna alls så mkt på att retunera och köpa nytt. Är lite osäker på begagnat dock. Om något inte skulle fungera så går jag back väldigt mycket Har fått nätagget, ram-minnet och moderkortet från Amazon, så returnering är gratis.