Ny konsol låter dig njuta av N64-spel i 4K

Permalänk
Medlem

Det finns (ganska enkla) hårdvarumods för hdmi till n64, dock inte i 4k..
Annars finns en uppsjö av olika uppskalningshårdvaror, med olika sorters filter etc för att försöka återskapa "crt-effekten" för moderna tv. De kostar också ett par tusen, men funkar istället för väldigt många (alla?) konsoler.
Denna känns lite dyr, on jag ska vara ärlig..

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av andelf:

Det finns (ganska enkla) hårdvarumods för hdmi till n64, dock inte i 4k..
[...]
Denna känns lite dyr, on jag ska vara ärlig..

Allt är förstås relativt, men då Nintendo 64 är rätt så bare bones så ska det till rätt mycket jobb innan man får allt som Analogue 3D erbjuder (iaf på pappret).

Nintendo 64 har videoutgång för komposit och S-video, så vill man ha RGB behöver man modifiera den. Vissa revisioner går att ordna med komponenter off-the-shelf medan andra kräver specifika modkit. Modkitet är också nödvändigt för att inaktivera kantutjämningen. UltraHDMI löser det problemet också, men då ligger också prislappen på cirka 200 dollar plus moms, ev tull och andra avgifter för själva kittet.

Om du dessutom har en PAL-enhet och vill köra i 60Hz måste du ha ett annat modkit vilket går på cirka 100 euro.

Mao kommer man rätt så snabbt upp i summor som ligger norr om vad Analogue 3D säljs för om man vill ha något liknande med originalkonsolen och med det i åtanke förstår jag verkligen vitsen med den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Technoid:

Nämen titta...ännu en av analogue's producter som säljer ut på 10 sekunder och sedan förses med texten "out of stock" och som aldrig sedan återkommer...

Lugn. De ska tydligen tillverka dussintals denna gång.

Skrivet av Kevlarheart:

Innebär det någon prestanda ökning? vet tex Goldeneye ej har 30fps exakt hela tiden på orginal 64.

Det beror på om det finns stöd för individuella fixar för spelen. Begränsningarna ligger i spelet, så det kräver modifieringar av själva spelkoden om det körs på hårdvara, vilken inte kan ändras utan oförutsägbara bieffekter på spelet.

Vissa andra spel har modifierats för att rulla mycket bättre så. Alltså på en helt vanlig originalmaskin.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Permalänk

Deras konsoler är alltid så snygga. Villa ha alla även om jag bara har spel till Mega Drive.

Permalänk
Skrivet av oooskar:

Mina tre syskon och jag plockar fortfarande fram Mario Kart 64, Goldeneye, Perfect Dark och Diddy Kong Racing när vi träffas hemma hos föräldrarna varje jul och påsk. Fortfarande sjukt mycket spelglädje i dessa titlar, även om mycket givetvis är på grund av nostalgi och goda minnen från förr.
Problem vi stött på med att köra N64 på någorlunda moderna TV-apparater är att det ofta blir lite för mycket input lag eftersom vi använder TVns inbyggda omvandling från analog till digital samt att ingen av våra TV-apparater har vettigt "game mode". Vore kanon att köra dessa spel på en mer modern lösning, så detta kan absolut vara intressant, men för vår del faller det tyvärr på priset.
Funderar på att hitta någon datorbaserad emulatorlösning till jul istället, men då är frågan vilka kontroller man bör välja. Borde kunna hitta någon bluetooth-baserad kontroll, typ från Xbox 360 eller något.
Någon som har någon favoritkontroll vid emulering av N64-spel?

https://www.amazon.com/Hyperkin-Controller-Adapter-Compatible...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

ojojoj.... nintendos advokater dreglar efter mera jobb kan jag tänka mig

Det tror jag inte. Analogue har gjort "Nintendo"-konsoler förut, det har inte varit något problem.

Skrivet av Technoid:

Nämen titta...ännu en av analogue's producter som säljer ut på 10 sekunder och sedan förses med texten "out of stock" och som aldrig sedan återkommer...

Konsolerna brukar komma i ett par omgångar tills marknaden är mättad och sedan finns ju ingen anledning att tillverka fler. Första omgången säljer förstås slut snabbast, eftersom alla ska ha en samtidigt av någon anledning. Men hinner man inte köpa då är det ju bara att vänta på andra eller tredje omgången.

Skrivet av Kevlarheart:

Innebär det någon prestanda ökning? vet tex Goldeneye ej har 30fps exakt hela tiden på orginal 64.

Ja, enligt Engadget ska man kunna konfigurera bort någon RAM-flaskhals om man vill, så att spelen går snabbare.

Permalänk
Medlem

Blev en vit beställd

Permalänk

Blev en bokning på en svart

Permalänk
Medlem

Oj den var snygg för att vara från dem.

"Vilket N64-spel är din favorit?" https://www.youtube.com/results?search_query=n64+blast+corps Blast Corps, man smashar byggnader med olika medel bla en mecha eller traktor för att bana väg för en last med nuke som har trasiga bromsar, väldigt välgjort spel & lite förbisett som var kul att 100%. det finns/fanns spelskapar genier och inte som nu bara massa call of dutty och mmo skräp & lootbox spel. Vampire Survivor det där reverse bullet hell spelet var senast jag blev imponerad av en utvecklare. https://store.steampowered.com/app/1794680/Vampire_Survivors/

Visa signatur

AMD Radeon RX 6400 - 2k 60 fps - med/high.