Nvidia kan visa upp RTX 50-serien snart

Permalänk
Melding Plague

Nvidia kan visa upp RTX 50-serien snart

Enligt välkända X-kontot Kopite7kimi kommer vi ”snart möta Geforce av Blackwell”.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska försöka att hålla mig borta från att uppgradera från mitt 4090. Men är 5090 60% bättre kommer det troligen bli svårt.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Asus Prime X870, 9800X3D, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Asus Rog Astral OC RTX 5090.

Permalänk
Medlem

Kan dom inte bara bestämma sig för att släppa innan jul-ledigheten.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

Ska försöka att hålla mig borta från att uppgradera från mitt 4090. Men är 5090 60% bättre kommer det troligen bli svårt.

Skönt att man då har ett 3080. Blir lagom befogat att uppgradera

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

Release innan julhelgen 2024, första leverans hösten 2026 😉.

Permalänk
Medlem

Det blir sannolikt ingen uppgraderingen men nyfiken på att se prestandan och pris...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Klart man gillar Kopite7kimi men att säga A utan att säga B har rätt hög "attention whore"-faktor...

Permalänk
Medlem

Kommer scalpers härja vid denna lansering tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Kommer scalpers härja vid denna lansering tro?

Beror på tillgången. Kommer det 50 kort med veckors mellanrum = ja
Kommer det så många att butikerna kastar dom efter folk som går förbi = nej

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Beror på tillgången. Kommer det 50 kort med veckors mellanrum = ja
Kommer det så många att butikerna kastar dom efter folk som går förbi = nej

Framförallt beror det på priset. Det är bara värt att scalpa om korten kostar under marknadspriset, och Nvidia har lärt sig den läxan så det kommer dom nog inte göra.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Skönt att man då har ett 3080. Blir lagom befogat att uppgradera

Finns det några bra nya spel att spela med det då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Framförallt beror det på priset. Det är bara värt att scalpa om korten kostar under marknadspriset, och Nvidia har lärt sig den läxan så det kommer dom nog inte göra.

Till gången är största faktorn. Finns det tillgång för alla finns det ingen anledning att scalpa för ingen kommer köpa av en scalper till överpris om det finns nytt i butiken.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Om 5070 i nått utförande släpps med mer än 12Gb kan det vara intressant, men misstänker att man får vänta på nån ti variant då.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

1070 innan min cpu-aio falerade, numera gen11 iris xe... mest allt hackar, småskoj med 4-30fps.

5080:
https://www.youtube.com/watch?v=b4SXpOFQ9T8

Permalänk
Skrivet av TobbeH94:

Den kommer inte bli 60% så du kan vara lugn. 30-40% bättre som bäst.

RTX 5070 20% bättre, RTX 5060 10% bättre än föregående generation och RTX 5050 5% bättre.

Permalänk
Medlem

Hoppas mest dom visar upp ett 5090 som är mindre än 7cm tjockt.

Visa signatur

Phanteks enthoo pro 2 server edition - Asus ProArt B650-CREATOR - AMD Ryzen 9 9950X - Thermalright Peerless Assassin 120 - Kingston 128GB DDR5 5200MHz - Gainward 4090 - Corsair RM1000x - Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB -Samsung 970 EVO Plus 1TB x2 - 4x WD Red WD30EFRX 64MB 3TB - Dell 27" UltraSharp U2724D IPS Black QHD 120

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Finns det några bra nya spel att spela med det då?

Spelar man i 3440x1440 och vill ha 144fps med Ultra settings, så räcker inte ett 3080 tyvärr.

Visa signatur

CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Skrivet av Drasteroid:

Spelar man i 3440x1440 och vill ha 144fps med Ultra settings, så räcker inte ett 3080 tyvärr.

Körde vanlig 1440p då jag skaffade mitt 4070ti och var riktigt nöjd tills jag beslutade mig för att skaffa en UW1440p och kortet höll inte längre måttet tyvärr…

Sen så kör jag gärna med DLDSR och uppskakar de till 5160x2160 för att få en bättre bild 😂

Skulle skaffat mig ett 4090 direkt och slutar vela så nästa blir nog ett 5090 😝 Min flickvän får ärva mitt 4070ti så hon lär bli nöjd

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ggustavsson:

Om 5070 i nått utförande släpps med mer än 12Gb kan det vara intressant, men misstänker att man får vänta på nån ti variant då.

Och jag hoppas att 5060 i princip är ett 4070 för 399USD. I vanliga fall tänker jag att det inte ens borde kännas oromligt, men med hur verkligheten ser ut så lär det väl bli 8GB-kort i den prisklassen den här gången också... Det blir liksom 5000kr här, då vill jag gärna inte köpa något som precis på gränsen klarar sig i dagsläget. Var iof på tok för länge sedan jag hade ett AMD-kort, kanske är nu det händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

4060 Ti finns med 16GB så det känns väldigt konstigt om 5070 inte har det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Ja, jag ser fram emot att bli besviken när de väl visar upp korten officiellt. Vi som vill ha mer minne kommer sannolikt behöva vänta tills i sommar, om inte längre. Och även då lär det bara bli en ökning på 50% när de går från 2GB- till 3GB-kretsar, istället för att minneskretsarna dubblar i storlek som de brukar.

Permalänk
Medlem

Så otroligt ointresserad av nvidia korten, men kommer troligen följa lanseringarna ändå.
Mer spännande att se vad Intel kommer kunna erbjuda med Battlemage.
Kan bli en intressant fight i låg och mellan segmentet framöver med tre kombatanter.

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ja, jag ser fram emot att bli besviken när de väl visar upp korten officiellt. Vi som vill ha mer minne kommer sannolikt behöva vänta tills i sommar, om inte längre. Och även då lär det bara bli en ökning på 50% när de går från 2GB- till 3GB-kretsar, istället för att minneskretsarna dubblar i storlek som de brukar.

Vad betyder GB i detta fallet. Svårt att tro på att man plötsligt efter att en serie är släpt helt byter ut kretsar så att man får en 50% ökad förbättring... Aldrig nånsin möjligt. Det var sånt som hände på åttiotalet och in på nittiotalet.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Så otroligt ointresserad av nvidia korten, men kommer troligen följa lanseringarna ändå.
Mer spännande att se vad Intel kommer kunna erbjuda med Battlemage.
Kan bli en intressant fight i låg och mellan segmentet framöver med tre kombatanter.

Lite kul är det väl ändå att se hur fläskigt 5090 blir? Själv kommer jag nog aldrig köpa ett 90-kort, men det är ändå väldigt roligt att se hur feta dom blir. 4090 var ju riktigt maffigt.

Visa signatur

Jag gillar att försöka odla tropiska växter från frön, i ett nordiskt klimat.
🌱 Min YouTube-kanal: https://www.youtube.com/c/NordicPlantLover 🌱

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Man måste ju inte spela med Ultra, det är ingen märkbar skillnad med high.

Permalänk
Medlem

I dag man kan säkert förvänta sig en prestanda förbättring om ca sex-tio år eller något minst, men att det inte beror på något förbättring i sig utan att man i princip bara överklockat, inte mycket i prestanda per watt här ändrats alls år framåt. med ett och annat inslag av "Stöd för". och ett och annat bredare minnsebuss, lite mer cacheminne, omflyttade delar på chipp. Som möjligtvis ger nån ynka 3 till fem fps mer i valfritt spel med 50-200 watts kostnadsförbrukning. Folk lät tröttna i allt ökande grad på att sitta med nån 2000 Watts värmefläktande mitt i sommarhettan.

En huvudorsak är att mores lag är helt borta.

Jag ser det alllt mer som att man kanske borde släppa nya serier allt mer sällan och kanske peta in lite mer förbättringar vid släppet av nästa generation.

Säger jag som inte förns nu tycker att det väl smått börjar bli trubbel med 2600k, GTX 1070 Wow...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Beror lite på vilket spel så klart, men tyvärr lirar inte alla spel på High i 3440x1440 @ 144hz heller.
Alltid gött med lite extra kräm över.

Visa signatur

GPU:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Vad betyder GB i detta fallet. Svårt att tro på att man plötsligt efter att en serie är släpt helt byter ut kretsar så att man får en 50% ökad förbättring... Aldrig nånsin möjligt. Det var sånt som hände på åttiotalet och in på nittiotalet.

Jag pratar om mängden minne, GB = Gigabyte. Självklart kommer korten inte bli 50% snabbare, men det är känt att det kommer komma 3GB GDDR7-kretsar vilket är en 50% ökning från nuvarande 2GB-kretsar. Och eftersom Nvidia har för vana att släppa nya kort en bit in i en generation som drar nytta av t.ex. bättre minnen så vore det inget konstigt alls om de släpper Super/Ti-kort som drar nytta av detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Finns väldigt gammal historier där folk tittar på tekniken och skiter i berättelsen ,filmen konsten. jag är själv sådan när jag tittar på konst där jag vill veta hur konstnären drog penseln om man lättast beskriver det så. hur blandades färgen, vilka material användas allt sånt.

Fick till mig en intressant historia av hur "Filmen kom till Strömsund" en gång i tiden. Flatbacke heter familjen i efternamn har jag för mig. Flatbacke köpte in det som behövdes och for runt med sin T-ford ute i byarna runt, där filmen visades från flaket på bilen.

Folk kom men vände stolarna åt fel håll. Dom hade ju aldrig i sitt liv sett något liknade så dom ville ju se på tekniken i sig. Flatbacke fick stoppa filmen och tala om för folk att nu får ni vända stolarna åt andra hållet, där på duken är filmen som ni ska titta på

Det är ju så det är , själv köpt en del VHS kopior i urusel kopiering men det gick att se ändå. Så är det om man verkligen "Tittar på filmen" då kommer man ju in i berättelsen och att det var suddigt eller linjer över hela bilden det kommer man inte alls ihåg.

Exempel här och det roliga är att rysare gör sig bäst i dålig kvalitet, liknade Freddy krueger, The thing med flera..
https://youtu.be/nqy_hYDI0As?si=I-g5ob-CtjvuVUl5&t=40

Med spel är det samma sak tycker jag, kommer man in i berättelsen och glömmer tid och rum då kommer man inte ihåg vilken upplösning man spelat i. Spel som supermario är fortfarande lika kul och det är ju på liknade 400p där någons stans men vad gör väl det när det till och med är vackert

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag pratar om mängden minne, GB = Gigabyte. Självklart kommer korten inte bli 50% snabbare, men det är känt att det kommer komma 3GB GDDR7-kretsar vilket är en 50% ökning från nuvarande 2GB-kretsar. Och eftersom Nvidia har för vana att släppa nya kort en bit in i en generation som drar nytta av t.ex. bättre minnen så vore det inget konstigt alls om de släpper Super/Ti-kort som drar nytta av detta.

et handlar om hur mycket man kan klämma in när man bakar chippen. Det vill säga en kostnadsbesparing som innebär mer peng i utdelning till aktieägare eller smått billigare grafikkort.

Därmed inte sagt att det inte kommer vara förbättrad förmåga att skyffla data och andra förbättringar.

Visa signatur