Vart är alla nyheter om hårdvara, överklockning och liknande ämnen?

Permalänk
Medlem

Vart är alla nyheter om hårdvara, överklockning och liknande ämnen?

Som medlem här sedan 2004 och daglig besökare undrar jag vart alla nyheter om hårdvara, överklockning, moddning, byggen och andra relaterade ämnen tagit vägen? Ifall jag läser alla nyheter från den senaste månaden berör tolv artiklar något av ovanstående ämnen. (De flesta av dem om en och samma processor). Det är mindre än en nyhet om dagen om ämnen som denna sida har som, i min värld, huvudsyfte. Istället är det massa nyheter som återfinns på var och varann "mediarelaterad" hemsida.

Förstår att er "marknadsavdelning" ser vinning i att ha mer "allmänna" tekniknyheter, men dessa återfinns på en hel uppsjö andra sidor redan och oftast är era artiklar bara rena omskrivningar av dessa. Det är inga scoop direkt.

Tycker det är tråkigt då vi i samhället som sådant redan fördummas och matas med samma pressreleaser om och om igen.

Ibland kan jag känna att sidan kanske bara skulle vara ett forum istället, då det där i alla fall fortfarande diskuteras kring det som en gång var Sweclockers.

Exempelvis fanns det förr pushar på startsidan om de senaste byggena, coola inredningar etc.

Jag kanske har fel, men jag vet att en del av mina kollegor som också besökt sidan länge känner samma sak. Sweclockers var en oas för oss som gillade att nörda ner och läsa om saker som inte stod på andra sidor.

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör

Hej!

Om du har konkreta tankar om vad du skulle vilja se på SweClockers, så kan du använda kontaktverktyget för att dela med dig av tips, alternativt skriva i Nyhetstips-tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Hej!

Om du har konkreta tankar om vad du skulle vilja se på SweClockers, så kan du använda kontaktverktyget för att dela med dig av tips, alternativt skriva i Nyhetstips-tråden.

Ni skriver mycket bra och intressant, så kudos för det, men saknar den där känslan om att sidan är en sida för oss som gillar moddning, hårdvara, klockning, "pc-teknik" i allmänhet, alltså en sida för tekniknördar som gillar att nörda ner sig. Vad har "Systembolagets ID-krav" med "clockers" att göra som ett exempel. Känns mer som en nyhet på aftonbladet eller kanske IDG.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Snyggt! Sådant gillas!

Permalänk
Medlem

Kan väl till viss del hålla med, men samtidigt kan jag se att intresset för överklockning generellt har avsvalnat de senaste många åren. Det ger så pass lite och marginalerna små, och marginalerna mellan tillverkarnas boostade specs och custom överklockning är ännu mindre. När Sweclockers fortfarande var en hyfsat ny sajt var överklockning något som krävde en hel del av användaren, och det var något som gav stor prestandamässig avkastning. Idag kan man inte sällan bocka i "turboläge" för relevanta komponenter och allt över det ger liksom inte så mycket.
Likaså, hur mycket spännande händer det egentligen på hårdvarufronten i övrigt som inte krävs en högskoleutbildning inom datateknik (nog för att jag har det, men jag tillhör nog en minoritet i sammanhanget) för att uppskatta (och inte desto mindre för redaktörerna att förstå och kunna vidareförmedla utan att det redan skrivits någon annanstans)? Knappast så mycket att det kan fylla varje dag eller ens varje vecka, eller?

Men visst, pushar för mer extrema byggen och dylikt kan väl vara kul, men hänger inte redan de som är intresserade av det i galleriet?

Trist är det, men ja ... jag undrar nog i min enfald vad mer man kan förvänta sig i nyhetsväg av en relativt liten sajt, med begränsade resurser, på ett relativt litet språk, inom ett nischat och falnande område? Jag är övertygad om att redaktionen med glädje skulle sätta sig och brutalöverklocka allt från processorer till snusdosor om det gav något i retur, men jag vill tro att de har löner som ska betalas ut också ...

Men, jag kanske är helt ute och cyklar och färgas av min självcentrerade världsbild och SweC som en av få nyhetskällor på området och det finns hur mycket kul som helst att rapportera om. Jag håller tummarna för att jag har fel!

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Enviro:

Ska vi medlemmar göra ditt jobb? Skojar du, eller?

Visa signatur

Lulz

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Lulz0r:

Ska vi medlemmar göra ditt jobb? Skojar du, eller?

Tips, inte artiklar, där är ju ganska stor skillnad

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Jag tycker nyhetsfloran på sidan är helt okej. Läste om min post nu och kanske lät lite väl negativ. Har också tänkt på att det kanske inte är så mycket att göra med klockning och byggen längre. Jag får väl helt enkelt inse att jag kommer från en annan generation. Hängde diskar i gummisnoddar för att få tystare drift etc.

Är kanske helt enkelt så att den typen av nyheter jag saknar och efterfrågar är av en sort som inte finns längre.

@crazyFerret - Ditt inlägg var nog spot on.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sealc:

Jag tycker nyhetsfloran på sidan är helt okej. Läste om min post nu och kanske lät lite väl negativ. Har också tänkt på att det kanske inte är så mycket att göra med klockning och byggen längre. Jag får väl helt enkelt inse att jag kommer från en annan generation. Hängde diskar i gummisnoddar för att få tystare drift etc.

Är kanske helt enkelt så att den typen av nyheter jag saknar och efterfrågar är av en sort som inte finns längre.

@crazyFerret - Ditt inlägg var nog spot on.

Ja, jag lät väl lite pessimistisk jag med såhär i efterhand. Det är lite av en generationsfråga helt klart. Tänker vi tillbaka 20-25 år så var chassin i stort sett grå och tråkiga rätblock, suboptimala ur kylningsperspektiv, utan möjlighet att ur kartong montera färdig vattenkylning (no shit, det fanns ju inte ens färdiga vattenkylningar ... riktig lyx var att känna någon som kunde fräsa ett vattenblock i koppar åt en, typ) och fancontrollers var en grej. Idag är "häftiga byggen" mest tråkiga glaschassin med rgb-fläktar och halvfabrikat till vattenkylningar, och varför skulle man hänga sin SSD i gummisnoddar? Säkert kul på sitt sätt, men jag saknar maffiga fulltowers med hemsnickrade fönster, en eller ett par färgade lysrör, fancontrollers med blå(!) leds och en tvåraders lcd ...

Samtidigt är det en inre frid som sänker sig över att dagens unga nördar kan ägna sig åt att nyttja sina burkar snarare än att bränna processorer på löpande band bara för att jaga high-score i 3Dmark ...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Ja, jag lät väl lite pessimistisk jag med såhär i efterhand. Det är lite av en generationsfråga helt klart. Tänker vi tillbaka 20-25 år så var chassin i stort sett grå och tråkiga rätblock, suboptimala ur kylningsperspektiv, utan möjlighet att ur kartong montera färdig vattenkylning (no shit, det fanns ju inte ens färdiga vattenkylningar ... riktig lyx var att känna någon som kunde fräsa ett vattenblock i koppar åt en, typ) och fancontrollers var en grej. Idag är "häftiga byggen" mest tråkiga glaschassin med rgb-fläktar och halvfabrikat till vattenkylningar, och varför skulle man hänga sin SSD i gummisnoddar? Säkert kul på sitt sätt, men jag saknar maffiga fulltowers med hemsnickrade fönster, en eller ett par färgade lysrör, fancontrollers med blå(!) leds och en tvåraders lcd ...

Samtidigt är det en inre frid som sänker sig över att dagens unga nördar kan ägna sig åt att nyttja sina burkar snarare än att bränna processorer på löpande band bara för att jaga high-score i 3Dmark ...

Så sant, det var bättre och sämre förr

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NordhNet:

Tips, inte artiklar, där är ju ganska stor skillnad

Nej, då det är redaktionens jobb. Att utnyttja medlemmarna att göra jobbet åt en (precis som du blir utnyttjad att moderera - eller tja, du gör det ju för att du har behovet att känna "makt") är både fel och fult.

Jag skulle aldrig tipsa om nyheter som redaktionen sedan med hjälp av AI både översätter och sammanställer till en artikel som man sedan postar och tjänar pengar på. Men det är jag det.

Visa signatur

Lulz

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Lulz0r:

Nej, då det är redaktionens jobb. Att utnyttja medlemmarna att göra jobbet åt en (precis som du blir utnyttjad att moderera - eller tja, du gör det ju för att du har behovet att känna "makt") är både fel och fult.

Jag skulle aldrig tipsa om nyheter som redaktionen sedan med hjälp av AI både översätter och sammanställer till en artikel som man sedan postar och tjänar pengar på. Men det är jag det.

Jag känner mig inte direkt utnyttjad men att moderera samt att tipsa redaktionen är helt och hållet frivilligt, som du skriver

Jag ser det mer som en symbios, ett förhållande där båda parter vinner på sitt bidragande.
Men det är jag det

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skribent
Skrivet av Lulz0r:

Vad gör du ens här?

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Det finns inte nån poäng med överklockning och moddning längre. All modern hårdvara överklockar sig själv nu, så hemmaöverklockning utan specialutrustning är meningslöst. Så är det inte så konstigt om det inte skrivs om det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lulz0r:

Då ska du inte heller förvänta dig att redaktionen skriver om det som du förväntar dig eftersom tankeläsning fungerar extremt dåligt i de flesta fallen.

Utan tips blir det inte många nyheter utanför det gamla vanliga.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det finns inte nån poäng med överklockning och moddning längre. All modern hårdvara överklockar sig själv nu, så hemmaöverklockning utan specialutrustning är meningslöst. Så är det inte så konstigt om det inte skrivs om det.

Egentligen kanske mitt inlägg lite svarade på sig själv. Moddning, hårdvara, byggen etc. är inte längre ett intresse. Man köper en legobyggsats, startar och har en dator som fungerar som den ska.

Är själv ingen som bygger eller moddar längre, men saknar att läsa och kolla på vad alla andra gör.

Att läsa allmäna IT-nyheter känns bara lite trist. Glad att det fortfarande finns lite tester och genomgångar men det är ett annat utbud nu i allmänhet på internet. För bara tio år sedan var verkligheten en annan.

Egentligen kanske en person som mig bara ska vara nöjd att sidor som denna med ett levande forum en finns kvar, alls.

Ville verkligen inte vara på er som driver sidan, utan frågade mig nog varför det inte längre verkar vara ett intresse med teknik längre.

Ser själv på barn och ungdom födda på 2000-talet, bland annat mina egna, att inget får strula, inte ens en webbsida, innan man klickat sig vidare. Spel som tar för lång tid att komma in avslutas omgående.

Så förstår dilemmat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

håller inte med, får rätt mycket högre fps än fpsen som redovisas i sweclockers recensioner, när vi pratar om snarlik hw, då jag kör med tunat/ocet system jämfört med redaktionen.

ett ex: Kollade på en snubbe på youtube i helgen som körde nya warzone kartan, benchmark boy tror jag han heter på youtube, han körde med en 14900k, rtx 4080s, 6000mt/s ram och fick så mycket lägre fps än vad min 12700k, 7600mt/s ram och 6900xt mäktar med i 1080p med samma inställningar.

det gör skillnad än idag. han var uppe i ca 180fps medans mitt system är uppe i 240-270 men även kommer upp i 300fps, pratar inte om max utan om den nuvarande fps:en. avg är ju ca 20 lägre så 250-270.

kommer ihåg när hub körde "nya" Doom när zen3 kom ut, trots att jag körde med zen2 men eftersom jag hade tunat systemet så fick jag bra mycket bättre fps trots att jag körde med ett 2060s och hub körde med zen3, 3200c14 och 2080ti(har jag för mig) i exakt samma inställningar och samma ställe.

så det ger en prestanda boost än idag.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

håller inte med, får rätt mycket högre fps än fpsen som redovisas i sweclockers recensioner, när vi pratar om snarlik hw, då jag kör med tunat/ocet system jämfört med redaktionen.

ett ex: Kollade på en snubbe på youtube i helgen som körde nya warzone kartan, benchmark boy tror jag han heter på youtube, han körde med en 14900k, rtx 4080s, 6000mt/s ram och fick så mycket lägre fps än vad min 12700k, 7600mt/s ram och 6900xt mäktar med i 1080p med samma inställningar.

det gör skillnad än idag. han var uppe i ca 180fps medans mitt system är uppe i 240-270 men även kommer upp i 300fps, pratar inte om max utan om den nuvarande fps:en. avg är ju ca 20 lägre så 250-270.

kommer ihåg när hub körde "nya" Doom när zen3 kom ut, trots att jag körde med zen2 men eftersom jag hade tunat systemet så fick jag bra mycket bättre fps trots att jag körde med ett 2060s och hub körde med zen3, 3200c14 och 2080ti(har jag för mig) i exakt samma inställningar och samma ställe.

så det ger en prestanda boost än idag.

Fast nu snackar vi inte att bara ställa om lite i inställningarna och kanske skaffa en lite bättre fläkt. För att förändra prestandan på ett modernt grafikkort mer än nån procent krävs seriös moddning. Ombyggnad och avancerade kylarlösningar. På processorsidan är det inte mycket bättre, men där är avsaknaden av integrerade kylarlösningar en fördel för man kan sätta dit nåt mer extremt själv, men ändå är det små, små ökningar det handlar om.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S