Sur, Ledsen, Galen?! Skriv av er här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Inget jag kollade men det är väl inget man gör något åt, bara låta det passera?
Åkt på en till halv förkylning och hosta igen si så där 3-4 veckor efter den senaste...

Oftast läker det nog ut själv, men kan behöva behandlas med antibiotika. Kan utvecklas till lunginflammation ibland och det är väl det som är det riskabla med mykoplasma tror jag.
Men skönt att det är bättre, men tråkigt med ny förkylning. Här hemma betar vi av barnen med vad vi tror är mykoplasma med..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Sambon kom hem och sade att nyckel hade trillat i sönder i handen på henne. Hörnet som snurrar hade gått sönder och nyckelämnet satt inte fast längre.

Körde till en auktoriserad VW verkstad och tänkte köpa ett nytt skal, man vill ju ändå ha original.
Nope! Säljer endast kompletta nycklar här. Du får komma in med ägarbevis, legitimation och köpa en komplett nyckel från Tyskland för 2800kr. Sen får vi boka en tid för programmering av nyckel för ytterligare 900kr.

Tack. Men nej tack! Beställde ett piratskal på nätet istället, och kl 10 nästa dag hade posten varit här och jag har lagat min nyckel med den lilla reservedelen från piratskalet.

- snål surgubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Sambon kom hem och sade att nyckel hade trillat i sönder i handen på henne. Hörnet som snurrar hade gått sönder och nyckelämnet satt inte fast längre.

Körde till en auktoriserad VW verkstad och tänkte köpa ett nytt skal, man vill ju ändå ha original.
Nope! Säljer endast kompletta nycklar här. Du får komma in med ägarbevis, legitimation och köpa en komplett nyckel från Tyskland för 2800kr. Sen får vi boka en tid för programmering av nyckel för ytterligare 900kr.

Tack. Men nej tack! Beställde ett piratskal på nätet istället, och kl 10 nästa dag hade posten varit här och jag har lagat min nyckel med den lilla reservedelen från piratskalet.

- snål surgubbe

<Uppladdad bildlänk>

Jag kontaktade försäkringsbolaget som betalade allt, ingen självrisk. Jag anmälde bara trasig nyckel och vilken verkstad som skulle fixa. Allt funkade bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Jag kontaktade försäkringsbolaget som betalade allt, ingen självrisk. Jag anmälde bara trasig nyckel och vilken verkstad som skulle fixa. Allt funkade bra.

Jaha! Se på fan. Vilket bolag har du om man få fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Jaha! Se på fan. Vilket bolag har du om man få fråga?

Jag har Folksam. Lite dyrare än vissa andra men jag kraschade en bil en gång (rådjur) och det billiga försäkringsbolaget Aktsam gav mig skambud för bilen så jag kunde inte köpa ny likvärdig bil för pengarna. Fanns inte på kartan.
Men mina barns morfar har haft verkstad för bl.a. Alfa Romeo m.m. och han bogserade bilen på släp och lagade allt som var trasigt för ungefär samma skampengar som Aktsam erbjöd, på kronan faktiskt.
Den bilen hade jag sedan flera år efter.

Ja nu babblar jag en massa oväsentlig info, ber om ursäkt för det 😋

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Jag har Folksam. Lite dyrare än vissa andra men jag kraschade en bil en gång (rådjur) och det billiga försäkringsbolaget Aktsam gav mig skambud för bilen så jag kunde inte köpa ny likvärdig bil för pengarna. Fanns inte på kartan.
Men mina barns morfar har haft verkstad för bl.a. Alfa Romeo m.m. och han bogserade bilen på släp och lagade allt som var trasigt för ungefär samma skampengar som Aktsam erbjöd, på kronan faktiskt.
Den bilen hade jag sedan flera år efter.

Ja nu babblar jag en massa oväsentlig info, ber om ursäkt för det 😋

Jag kör själv med Trygg Hansa. Enda bolaget utan sjävrisk på parkeringsskador och skadegörelse så vitt jag vet. Och vi har ändå haft ett par stycken genom åren, så det har ju lönat sig.
Nu är ju nyckeln redan lagad, men nästa gång får jag ringa dom först, det står på deras hemsida att det ingår i drulle. Inget sagt om självrisk dock.

Äh, nu gaggar jag med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Jag kör själv med Trygg Hansa. Enda bolaget utan sjävrisk på parkeringsskador och skadegörelse så vitt jag vet. Och vi har ändå haft ett par stycken genom åren, så det har ju lönat sig.
Nu är ju nyckeln redan lagad, men nästa gång får jag ringa dom först, det står på deras hemsida att det ingår i drulle. Inget sagt om självrisk dock.

Äh, nu gaggar jag med.

Ja jag tror man lurar sig om man tar det billigaste möjliga. När det väl händer skador så visar det sig då. Min nyckel (om jag inte minns fel) kostade ca 6000kr om jag inte haft försäkring och jag måste erkänna, att nånstans i mitt minne känns det som att jag nog fick betala en självrisk på 400 eller 600. Så sorry om jag hallucinerar tror mitt minne sviker mig lite.

Permalänk
Medlem

Har nu bott med min fru cirka 3 år, gifta sedan ett år tillbaka.
För drygt ett år sedan så hade jag en liten inkomst under några månader men det är allt. Jobbsökandet går knappt alls, häromdagen (på min födelsedag) fick jag besked att företaget jag jobbade på innan jag flyttade till USA inte ens vill intervjua mig för i princip exakt samma tjänst som jag hade i Sverige.

Min fru är fantastisk och underbar och jag saknar inte tomheten utan henne.. men gud jag saknar att kunna påverka mina inköp och min fritid. Jag saknar att själv bestämma vad jag ska äta till lunch och middag.

Jag saknar fortfarande en del av mina prylar, även om det var mycket värre i början. Jag brukade bo själv på 66 kvm. Nu bor jag i huset som min fru ägde innan vi träffades och trots att det är 162 kvm så känns det som att jag har mindre utrymme för "mig". Eftersom jag flyttade runt halva jordklotet ungefär så tog jag med mig väldigt få prylar. Det jag har lagt mest krut på att återuppbygga är verktygsarsenalen men det går så trögt...

Senaste budet är dessutom att vi ska flytta till ett mindre radhus på 116 kvm. Så det är väl bara bra att jag inte har samlat på mig fler verktyg och andra grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Jag vill faktiskt utmana ditt påstående.

Så du skulle känna dig lika trygg och bekväm med att köpa tyngre smärtstillande ur någon anonym persons ryggsäck som från apoteket?

En anonym person som du VET är kriminell (hen säljer narkotikaklassad medicin) men som du inte har den blekaste vilka andra regler personen bryr sig mindre om att följa.
Har medicinen förvarats rätt? Är den "ren"? Är den stulen från någon som kanske behöver den?
Lägg märke till att jag inte nämner något om att drogförsäljning och vapenhandel rent statistiskt har en ganska tight relation eftersom även apotekaren kanske har som hobby att sälja illegala vapen på fritiden.

Så nja. Det är inte det enda som skiljer.

Det som ÄR fruktansvärt är att människor inte får den hjälp de behöver och förtjänar. Man ska inte behöva gå till en kriminell person i orten för att får smärtstillande.

(Allt skrivet med reservation för att du kanske var sarkastisk 😘)

Jag Håller med dig så jag kommer inte att repetera någon variant på det du sa.

Däremot visste jag om en kvinna som tar 6 g. narkotika tre dagar i veckan - det bästa hänt henne. Idag är kon helt smärtfri. (för att läkarna inte kunde hitta felet... Men visst, visst undvik droger ja.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Fick en liten chock imorse.
Fick sms av syrran som jag inte pratat med på flera år. Tydligen åkte pappa in till akuten 2/11 och blev nedsövd och har legat nedsövd tills igår. (tydligen hål i tarmen och blodförgiftning som spred sig till lungorna), får väl veta på sjukhuset.

Syrran hittade en gammal mobil hos pappa med mitt nummer. (Jag har haft samma nummer alltid så hon borde haft det sedan innan).

Jag pratar inte ofta med pappa, vi träffas 1 gånger per år när jag fyller år och sen är det lite sms då och då. Senaste var ju att jag grattade han på fars dag, men fick inget svar men det är inte heller ovanligt. Kan ibland ta veckor innan han svarar.

Har en obehaglig och konstig känsla i kroppen.

Syrran har ju varit väldigt upprörd sedan detta (hon har en hel del problem, sjukskriven länge osv) och hon har ju varit med pappa sedan vi delade på oss som småbarn.
Jag med mamma, vilket min syster tog avstånd från för typ 10 år sedan.
Jag tog avstånd från syrran då hennes beteende var för mycket att orka med.

Pappa har jag aldrig umgåtts med typ, han är min blodsfar, men ja.

Man vet inte vad man ska känna, jag känner obehag men samtidigt inte alls så stark som man "borde" känna?
Hade något hänt min mor hade jag ju brutit ihop helt vet jag.

Får ringa sjukhuset imorgon och fråga när man kan hälsa på han i alla fall.

Permalänk
Medlem

Är så jävla sne nu. Någon jävla fähund har tydligen haft skitkul och nycklat morsans bil.

Köpte en fin liten Yaris till morsan i julas, inte alltför gammal, en tidigare ägare, låga mil och i superfint skick. Häromdagen sprang någon satans kretin vändor runt bilen med en nyckel eller nåt. Många långa repor längs båda sidorna från framlyktor till baklyktor och hela backluckan. Ock som om inte det räckte så var det tydligen skitkul att bryta av bakspegeln också så att bilen nu är obrukbar.

Kanske motorhuv och tak klarat sig (kunde inte riktigt se under istäcket som låg på bilen), men annars är det i princip omlackering av hela bilen som krävs. Jag undrar hur dyr omlackering av tvåtonslacken är. Jag är lite rädd att det kan vara så dyrt att försäkringsbolaget löser in bilen...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Det är komiskt, otrolig otur men ändå tur.

Jag hade precis kommit hem med MOBO och RAM från ena ombudet efter att ha shoppat loss under rean.

Väl hemma sätter jag telefonen lite på laddning, går på dass och sedan kollar jag busstider till nästa ombud.

Typ 10 minuter kvar.

Okej, börjar packa upp moderkortet och installerar det på bänken. Tar fram USB-minnet, kopplar PSU i väggen och kollar på klockan.

4 minuter kvar.

Ska jag ta nästa buss eller gå tänker jag? Starta flashningen av bios och låta det gå medans jag hämtar resten av komponenterna.

Beslutar mig för att inte göra det och klär på mig hastigt och springer till hållplatsen. Där nere får jag ett meddelande från en annan boende i ett slags ”boende-community”.

”Är det någon annan som har strömavbrott?”

Haha tänker jag, säkert en propp som har gått och glider ned mot stan med bussen.

På väg hem med väskan full i paket ser jag att allt är svart och reagerar genast, det är strömavbrott.

Så idag, efter 9 månader utan dator och skall bygga en riktigt schysst setup så släcks stan och det beräknas ta minst 2 timmar.
Jag är bara glad att jag inte starta flashningen för avbrottet hade mest sannolikt brickat mitt moderkort.

Nu ska jag äta någon pingvinstång, tända ljus och kolla på en film på jobbdatorn.

Trevlig kväll på er 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Fick en liten chock imorse.
Fick sms av syrran som jag inte pratat med på flera år. Tydligen åkte pappa in till akuten 2/11 och blev nedsövd och har legat nedsövd tills igår. (tydligen hål i tarmen och blodförgiftning som spred sig till lungorna), får väl veta på sjukhuset.

Syrran hittade en gammal mobil hos pappa med mitt nummer. (Jag har haft samma nummer alltid så hon borde haft det sedan innan).

Jag pratar inte ofta med pappa, vi träffas 1 gånger per år när jag fyller år och sen är det lite sms då och då. Senaste var ju att jag grattade han på fars dag, men fick inget svar men det är inte heller ovanligt. Kan ibland ta veckor innan han svarar.

Har en obehaglig och konstig känsla i kroppen.

Syrran har ju varit väldigt upprörd sedan detta (hon har en hel del problem, sjukskriven länge osv) och hon har ju varit med pappa sedan vi delade på oss som småbarn.
Jag med mamma, vilket min syster tog avstånd från för typ 10 år sedan.
Jag tog avstånd från syrran då hennes beteende var för mycket att orka med.

Pappa har jag aldrig umgåtts med typ, han är min blodsfar, men ja.

Man vet inte vad man ska känna, jag känner obehag men samtidigt inte alls så stark som man "borde" känna?
Hade något hänt min mor hade jag ju brutit ihop helt vet jag.

Får ringa sjukhuset imorgon och fråga när man kan hälsa på han i alla fall.

Jag hade en morbror och honom har jag aldrig umgåtts med efter fyllda 25 år... Att besöka honom gick alltid (okej oftast) ut på en rundvandring och tvingas lyssna till hur mycket mer mark han har och alla utbyggnader på bodar och skit...sen så frågade morbror om/hur/när man kommit förbi något hinder i livet.

Jag har aldrig *känt* att "snyft snyft jag har ingen morbror, heliga guds moder" (och allt vad nu folk säger i dessa situationer).

Som ung (när jag idksde @lgsk@g om det tillför något till historien ) brände jag mig på en lampj@vel...som tur efter skogspromenaden...

Det brännmärket har försvunnit...fast det tog flera år innan det försvann...

Det är så jag ser på relationen med morbror = något man vet finns som *i mycket liten utsträckning* kanske saknade (1% av 100%) som ung en kort stund. Men idag så känner jag inget. Känslan av att inte höra av honom är som att, man inte har hört ifrån den där kollegan som alltid skulle ställa till det med att vara opassande på jobbet, skryta, gå på bordell istället för att vara en person med fötterna på jorden istället för att ha kroppen sittandes uppe på bordet.

Fast jag "skaffade" mig ett nytt brännmärke när jag skulle borra och dra Ethernet kablar, så jag är K märkt. Märkt för livet. Livet det märks. En bemärkelse dag...

Har man inte känsla för vare sig släkt eller heta borrar, så går det inte att göra något åt det. Än mindre om "motsidan beter sig skumt.

Skrivet av Hurtigbullen:

Är så jävla sne nu. Någon jävla fähund har tydligen haft skitkul och nycklat morsans bil.

Köpte en fin liten Yaris till morsan i julas, inte alltför gammal, en tidigare ägare, låga mil och i superfint skick. Häromdagen sprang någon satans kretin vändor runt bilen med en nyckel eller nåt. Många långa repor längs båda sidorna från framlyktor till baklyktor och hela backluckan. Ock som om inte det räckte så var det tydligen skitkul att bryta av bakspegeln också så att bilen nu är obrukbar.

Kanske motorhuv och tak klarat sig (kunde inte riktigt se under istäcket som låg på bilen), men annars är det i princip omlackering av hela bilen som krävs. Jag undrar hur dyr omlackering av tvåtonslacken är. Jag är lite rädd att det kan vara så dyrt att försäkringsbolaget löser in bilen...

Det där har jag aldrig förstått mig på...vad är det för mening att "Nyckla" eller rispa en bil. Det påstås att sådana här personer som gör dylika handlingar lever i förstadiet till psykopatins tassemarker... Med eller utan tassar 🐾 eller marker så gjorde de ett mörkt och svinkallt intryck på bilen. Jag lägger upp de en på detta sätt för skulle jag säga vad jag tycker om sådant här så skulle någon blocka mig.

Jag beklagar... 🤗

Skrivet av modular:

Det är komiskt, otrolig otur men ändå tur.

Jag hade precis kommit hem med MOBO och RAM från ena ombudet efter att ha shoppat loss under rean.

Väl hemma sätter jag telefonen lite på laddning, går på dass och sedan kollar jag busstider till nästa ombud.

Typ 10 minuter kvar.

Okej, börjar packa upp moderkortet och installerar det på bänken. Tar fram USB-minnet, kopplar PSU i väggen och kollar på klockan.

4 minuter kvar.

Ska jag ta nästa buss eller gå tänker jag? Starta flashningen av bios och låta det gå medans jag hämtar resten av komponenterna.

Beslutar mig för att inte göra det och klär på mig hastigt och springer till hållplatsen. Där nere får jag ett meddelande från en annan boende i ett slags ”boende-community”.

”Är det någon annan som har strömavbrott?”

Haha tänker jag, säkert en propp som har gått och glider ned mot stan med bussen.

På väg hem med väskan full i paket ser jag att allt är svart och reagerar genast, det är strömavbrott.

Så idag, efter 9 månader utan dator och skall bygga en riktigt schysst setup så släcks stan och det beräknas ta minst 2 timmar.
Jag är bara glad att jag inte starta flashningen för avbrottet hade mest sannolikt brickat mitt moderkort.

Nu ska jag äta någon pingvinstång, tända ljus och kolla på en film på jobbdatorn.

Trevlig kväll på er 😁

Jag gjorde en uppsats inför en tenta. Jag tänkte: 😵😶 ORKA 😵‍💫🥱 stänga av datorn och spara innan jag ska ner på stan. *Suck* nån instinktivt instinkt sa: "Ta det säkra före det osäkra"...gick och sparade arbetet...stängde av 📴 datorn. Strömmen gick exakt 30 sekunder efter dessa handlingar 🛒...

Jag delar din vinnarkänsla. 😎✨😃🤪

En utländsk bank 🏦 ändrade på reglerna för att få öppna konto (FACTA lagen) *precis* dagen efter, när jag hade öppnat kontot *dagen före* regeländringen i nämnda bank. En *j@vla tur* man har och hade. 😎😎😁😁

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Jag har inga problem med att lägga nån tusenlapp på hörlurar som jag sen sällan använder, men jäklar vad sursnålförbannad jag blir varje gång jag upptäcker girig krympflation. Nu även på ICA-handlares papperskassar (4kr även för denna nya lilla storlek). I alla fall i min lokala ICA-butik.

.

Och nej, de har inte olika storlekar att välja på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag har inga problem med att lägga nån tusenlapp på hörlurar som jag sen sällan använder, men jäklar vad sursnålförbannad jag blir varje gång jag upptäcker girig krympflation. Nu även på ICA-handlares papperskassar (4kr även för denna nya lilla storlek). I alla fall i min lokala ICA-butik.
<Uppladdad bildlänk>.

Och nej, de har inte olika storlekar att välja på.

Köp plastpåsar;)

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Tog bort halsmandlarna för 2 dagar sen.
"du ska 2st smärtlindrande var 6e timme, och sedan finns det även ett morfin preparat som du tar vid behov"

Inget av de smärtlindrande hjälper ju mig att svälja t.ex vatten, fortfarande samma smärta utan dem som med dem så vad fan är poängen..

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

"du ska 2st smärtlindrande var 6e timme, och sedan finns det även ett morfin preparat som du tar vid behov"

Inget av de smärtlindrande hjälper ju mig att svälja t.ex vatten, fortfarande samma smärta utan dem som med dem så vad fan är poängen..

Du akulle naturligtvis frågat efter stolpiller...

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ][💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB][Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb][Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb][Crucial BX500 SATA SSD 4TB][23 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar][🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm][🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber][Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Skrivet av herbamare:

Lyssna på herbamare! Ring din läkare och be om recept på det.

Kör stolpiller, sen efter ett tag när du kan svälja tar du sväljtablett. Sen lägger du dig ner med handduk under ansiktet så du slipper svälja.

Vet hur ont det kan göra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Finns lokalbedövande läkemedel bla Andolex/Bertolix. Prata med din läkare, bättre att behandla där det gör ont än hela kroppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av herbamare:

Skrivet av Pentav:

Lyssna på herbamare! Ring din läkare och be om recept på det.

Kör stolpiller, sen efter ett tag när du kan svälja tar du sväljtablett. Sen lägger du dig ner med handduk under ansiktet så du slipper svälja.

Vet hur ont det kan göra...

Skrivet av n3crosis:

Finns lokalbedövande läkemedel bla Andolex/Bertolix. Prata med din läkare, bättre att behandla där det gör ont än hela kroppen.

Det är inga större bekymmer, Bara idiotiskt att man ska få massa smärtstillande som inte hjälper

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2