Permalänk
Medlem

Smarta Downlights

I hallen i min lägenhet så har jag idag Comfort Smart ISO downlights som är monterade direkt i kopplingsdosor i stommen.

Nu letar jag efter en lösning där jag kan styra denna belysning med home assist och rörelsesensor. Jag har kollat på Philips HUE, men deras downlights tror jag inte kan monteras i en kopplingsdosa, de kräver mer plats för HUE-kontroller och kopplingsdosa. Jag är inte heller sugen på att byta brytaren, då får den ett annat utseende än resten av brytarna i lägenheten.

Alternativa downlights som jag hittar verkar kräva montering med ISO-kåpa och flärpar. Finns det inga smarta downlights som kan monteras i kopplingsdosor?

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Open Air DA6

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

I hallen i min lägenhet så har jag idag Comfort Smart ISO downlights som är monterade direkt i kopplingsdosor i stommen.

Nu letar jag efter en lösning där jag kan styra denna belysning med home assist och rörelsesensor. Jag har kollat på Philips HUE, men deras downlights tror jag inte kan monteras i en kopplingsdosa, de kräver mer plats för HUE-kontroller och kopplingsdosa. Jag är inte heller sugen på att byta brytaren, då får den ett annat utseende än resten av brytarna i lägenheten.

Alternativa downlights som jag hittar verkar kräva montering med ISO-kåpa och flärpar. Finns det inga smarta downlights som kan monteras i kopplingsdosor?

varför inte bara lägga en shelly puck bakom befintlig brytare?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

varför inte bara lägga en shelly puck bakom befintlig brytare?

Jag har dålig koll, får de plats bakom en vanlig dimmer?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

a ok du har en vanlig dimmer, då fungerar det inte med en puck,
men det kommer inte fungera med smarta lampor heller mot en dimmer.

du har två val som jag ser det.

1: byt till en vanlig brytare (med samma utseende, vanligen sätter man impulsfjäder på dom och dimmar genom att hålla in knappen eller två snabba omslag på brytaren om man inte har fjäder bakom. har du inte z-wave,zigbee,blåtand redan så är detta det enklaste då du kan sätta tex shelly som använder wifi bakom en återfjädrande brytare.
för att får samma utseende kollar du bara vilken modell av dimmer du har och köper motsvarande vippbrytare.

2: byt till en smart dimmer, men dom kräver vanligen z-wave eller zigbee, det finns flera modeller som passar i dom vanliga ramarna, dvs du får Samma utseende. nackdelarna här är att dom flesta jag sett inte stödjer 3 ledare dvs nolla och fas vilket gör gör själva dimming av lampa begränsad, dom jag kollat på som stödjer N/F använder äldre standard, dvs tez z-wave 500 utan s2 säkerhet osv.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

Om du säger dimmer så gissar jag vriddimmer eller knapp för dimmer, alltså fas dimmer.

Isåfall byter man dimmer till lämplig smart variant.
Är det vrid finns i Sverige sunricher, Schnieder och Plejd som är smarta….och någolunda vettiga. Finns massa andra t.ex sg men deras smarta är rätt sunk men de har bra dumma vriddimmrar.
Beror lite på om du ska ha någon ska passa specifika ramar. T.ex renova.

Är det push dimmer så finns det utöver de tre ännu mer alternativ såsom shelly med flera.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

Jag bytte min brytare i köket mot en Sunricher Z-wave vriddimmer med pushingång, behöll ramen, täckplattan och ratten från den gamla.
Den finns i en Zigbee variant också.

11 spottar i taket så byta spottar var ingen alternativ. Dimmern sitter i en dubbel ram med en annan kontakt så att behålla ramen var ett måste.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Jag bytte min brytare i köket mot en Sunricher Z-wave vriddimmer med pushingång, behöll ramen, täckplattan och ratten från den gamla.
Den finns i en Zigbee variant också.

11 spottar i taket så byta spottar var ingen alternativ. Dimmern sitter i en dubbel ram med en annan kontakt så att behålla ramen var ett måste.

Vad är egentligen pushingång? Jag har "vanlig" dimmer från Schneider idag, jag har iaf beställt denna https://www.m.nu/dimmer-zigbee/vriddimmer-med-pushingang-zigb... får hoppas att det är "plug-n-play".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

Vad är egentligen pushingång? Jag har "vanlig" dimmer från Schneider idag, jag har iaf beställt denna https://www.m.nu/dimmer-zigbee/vriddimmer-med-pushingang-zigb... får hoppas att det är "plug-n-play".

Pushingång är för knappar på väggen. I dimmrar kallas de pushingång för man sätter en fjäder för att göra knappen återfjädrande så man måste hålla inte, eller "push the button" för att dimma lampan. Har man inte dimmer och så alla mina knappar är i lägenheten så är det bara på eller av då sitter det ingen fjäder för att göra knappen återfjädrande.

Sverige i stort är ett pushland, har majoritet pushdimmrar, utan en ratt. Men finns ratt dimmrar också, de är samma under huven, det är bara om det sitter en ratt eller inte. Många ratt dimmrar har push ingångar också, och vissa vanliga dimmrar har tillbehör för att få en ratt på dem.

Så är vilket inteface man föredrar, vill man dimma med ratt eller med knapp.
Så vad vanlig dimmer i ditt betyder är lite oklart, sverige är push dominerat land och norge är dominerat av rattar.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Pushingång är för knappar på väggen. I dimmrar kallas de pushingång för man sätter en fjäder för att göra knappen återfjädrande så man måste hålla inte, eller "push the button" för att dimma lampan. Har man inte dimmer och så alla mina knappar är i lägenheten så är det bara på eller av då sitter det ingen fjäder för att göra knappen återfjädrande.

Sverige i stort är ett pushland, har majoritet pushdimmrar, utan en ratt. Men finns ratt dimmrar också, de är samma under huven, det är bara om det sitter en ratt eller inte. Många ratt dimmrar har push ingångar också, och vissa vanliga dimmrar har tillbehör för att få en ratt på dem.

Så är vilket inteface man föredrar, vill man dimma med ratt eller med knapp.
Så vad vanlig dimmer i ditt betyder är lite oklart, sverige är push dominerat land och norge är dominerat av rattar.

Ok, vanlig dimmer för mig är iaf att man trycker på ratten för att tända/släcka, sen vrider man på ratten för att välja ljusstyrka. Det är iaf sånna som sitter på alla dimmers i min lägenhet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

Från länken:
"Nu med push-ingång för möjlighet till trappkoppling!"
Så du kan ha en extra knapp att styra den med.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W