PS3-emulator kan nu köras på Raspberry Pi

Permalänk
Melding Plague

PS3-emulator kan nu köras på Raspberry Pi

Efter flera års utveckling fungerar RPCS3 nu på ARM-baserade datorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Alltså, de som står bakom RPCS3 är på en helt annan nivå. Den överlägset jävligaste konsolen att emulera, och de lyckas anpassa den till ARM. Absolute madlads.

Vem blir först med att pilla ihop en PSP-klon som kan hantera PS3-spel?

Visa signatur

Fractal Meshify-C DTG, ASUS PRIME X370-PRO, Ryzen 5 5600(4.8GHz) + be quiet! Dark Rock Pro 3, Ballistix Sport LT 16 GB DDR4 3200 MHz, Palit RTX 2060 Super Jetstream 8GB, Crucial MX500 2TB 2,5'' SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av aggrocult:

Alltså, de som står bakom RPCS3 är på en helt annan nivå. Den överlägset jävligaste konsolen att emulera, och de lyckas anpassa den till ARM. Absolute madlads.

Med tanke på att folk redan hade själ att stoppa in en Pi i PSPn så lär det inte dröja länge innan det dycker upp videos på just det.
https://youtube.com/watch?v=PKXbAd7vXA4

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D - SWECBF22 | Corsair HX1500i – SWECBF22 | ASUS TUF GAMING X570-PLUS - SWECBF19 | Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | ASUS GeForce RTX 4090 24GB TUF Gaming | Noctua NH-U12A | Sennheiser HD 599 | Samsung 970 EVO Plus | Kingston NV1 2TB NVMe - SWECBF21 | Samsung 870 QVO 4TB SWECBF22 | Arctic Kylpasta MX-4 | Lenovo Legion 5 - 17,3" | Retro-Bit SEGA MD 8-B 2.4G M2 Grey | Xbox One Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Väldigt trevligt för de allt starkare ARM-kretsarna att ha något att spela förutom konverterade FOSS spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Linux på ARM handlar för konsumenter huvudsakligen om Raspberry Pi, och utvecklarna visar i en video på Youtube hur Raspberry Pi 5 klarar att hålla 30 FPS i en rad spel om upplösningen är tillräckligt låg. 272p närmare bestämt – samma upplösning som Playstation Portable.

Det kanske förklarar att spelen såg mer ut som PS2 eller PSP än PS3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aggrocult:

De kanske skulle pilla på Xbox emulatorn lite.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk

Jag använder följande dator: en i7 6700, 16 GB RAM på 2133 MHz, ett RTX 3050 med 6 GB VRAM och en snabb 2 TB M.2 SSD. Jag kör via Retrobat och kan säga att PS3-emulatorn inte fungerar alls bra. Det är därför svårt för mig att tro att en enkortsdator som Raspberry Pi kommer att klara av detta på lång sikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sigmaBeta:

Jag använder följande dator: en i7 6700, 16 GB RAM på 2133 MHz

Inte för att vara sån, men din i7-6700K presterar i bästa fall i klass med en 5 år gammal iPhone

Visst är Raspberry Pi 5 långt ifrån ett fartmonster, men att komma ikapp en gammal 6700K lär inte vara mer än max två generationer bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Inte för att vara sån, men din i7-6700K presterar i bästa fall i klass med en 5 år gammal iPhone

Visst är Raspberry Pi 5 långt ifrån ett fartmonster, men att komma ikapp en gammal 6700K lär inte vara mer än max två generationer bort.

Utan att gå i clinch om olika CPU:er, men det är inte så svart och vitt.
Jag tror inte heller att den råa CPU-kraften finns i en Rpi för att emulera ett PS3. Vissa spel brukar fungera, mera krävande brukar får problem med slowdowns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Utan att gå i clinch om olika CPU:er, men det är inte så svart och vitt.
Jag tror inte heller att den råa CPU-kraften finns i en Rpi för att emulera ett PS3. Vissa spel brukar fungera, mera krävande brukar får problem med slowdowns.

Låg prestanda får man ju i väldigt många spel även på en riktig ps3 så det blir ju en mer äkta upplevelse i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Raspberry Pi 5 är dock långt ifrån en 5 år gammal iPhone också så att eh...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Raspberry Pi 5 är dock långt ifrån en 5 år gammal iPhone också så att eh...

Var inte det precis vad jag skrev?

Det är det lätt att bli imponerad över vad som är körbart i emulatorväg på en Nintendo 3DS, så med rätt typ av optimeringar så bör även en Raspberry Pi 5 klara av en hel del.

Dock är kanske just PS3:an med Cell inte helt optimalt att ge sig på

Permalänk
Skrivet av walkir:

Det är en intressant jämförelse, men jag måste säga att den är ganska missvisande. En äldre speldator som en i7-6700K levererar betydligt bättre råprestanda än en Raspberry Pi när det gäller retrogaming. Jag köpte faktiskt just en sådan dator här på forumet för endast 1000 kr och har byggt ett system med över 20 000 spel. För mitt ändamål, att köra retrogaming, är det helt överlägset en Raspberry Pi.

Jag har hållit på med retrogaming sedan Raspberry Pi 1 lanserades och har testat flera olika lösningar. Med erfarenhet kan jag säga att en äldre dator är ett mycket bättre val än en Pi, både för prestanda och kompatibilitet. Till och med när jag testade med relativt modern hårdvara som en Ryzen 5500 med 16 GB RAM och ett RX 6600 hade jag problem att driva vissa PC3-spel.

Så att påstå att en i7-6700K presterar i klass med en Raspberry Pi (eller ens en gammal iPhone) känns långt från verkligheten, speciellt när man pratar om just retrogaming och emulering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sigmaBeta:

Så att påstå att en i7-6700K presterar i klass med en Raspberry Pi (eller ens en gammal iPhone) känns långt från verkligheten, speciellt när man pratar om just retrogaming och emulering.

Du får plocka bort GPU:n och köra med Intel HD Graphics 530 istället Annars håller jag med om att jämförelsen blir väldigt skev.

Ang. iPhone, så presterar en iPhone 11 i många fall bättre än flertalet kontorsdatorer idag. Antar att du är van vid Android?

Kanske borde testköra RPCS3 för ARM64 på min gamla M1 Pro Flaskhalsarna för just RPi5 lär vara många.

Själv ser jag exempelvis Apple TV som en roligare maskin, speciellt med tanke på att RetroArch redan finns till tvOS samt har inbyggt stöd för handkontroller.