Klockan klämtar för klassiska Outlook

Permalänk
Skrivet av pålis:

Betyder det här att Outlook i Office-paketet kommer reduceras till en webapp? Eller är det bara inbyggda Windows-mailklienten som påverkas?

"Riktiga" Outlook är reducerat till en webapp med detta, ja.

Skrivet av Igelkott:

Jag har använt webbversionen i några år.
Mitt största problem med den är att mail inte markeras som lästa. (nej, alla inställningar är korrekta)
Ibland blir de lästa, men kan återgå till att bli "olästa" igen efter några sekunder.

Skrivet av boibo:

Nej jag avskyr nya outlook. Den ser trevligare ut, ja, men den är långsammare och saknar så många funktioner man är van med...

Båda dessa symptom har att göra med att vad du gör i nya Outlook inte sker lokalt på din dator utan genererar ett webbanrop som lägger en beställning till Microsofts mailserver att utföra vad du vill ska hända. Två extremt frustrerande exempel:

Vill du snabbt trycka dig ner för listan med nya mail för att skumma deras innehåll? Glöm det: Först när ett mail blir markerat sker ett anrop till mailservern att börja hämta innehållet från servern, så det kommer alltid att vara en fördröjning på mellan en bråkdel av en sekund och flera sekunder (beroende på hur snabbt servern orkar svara) från det att du markerat ett mail tills innehållet i det laddats i din mailvy.

Får du automatiserade mail av något slag; exempelvis från övervakning eller någon form av rapporter? Håll tummarna för att detta system aldrig får spel eller att det händer något som genererar många irrelevanta mail du behöver städa upp i. Du kan precis som tidigare markera alla mail med tangentkombinationer som Ctrl+A (Cmd+A). Detta markerar dock inte alla mail i boxen, som man skulle kunna förvänta sig, utan bara alla mail vars headers är cachade i din nuvarande vy. Du kan komma förbi detta genom att scrolla ner manuellt, varpå du snart kommer se att det tar längre och längre tid att scrolla neråt eftersom vyn fylls på löpande av servern med några tiotal mail i taget. Trycker du efteråt Ctrl+A för att markera alla, kommer det för det första att ta en evighet eftersom det då verkar gå ut ett anrop per mail du markerat till servern att mailet ingår i din markering, och för det andra kommer du upptäcka att Microsoft i sin stora vishet begränsat antalet mail du kan markera på detta sätt till lite drygt tusen stycken. Lycka till att ta hand om nattens mailstorm.

Summa summarum har jag bokstavligen ingenting positivt att säga om Nya Outlook. Det är en långsam, resursslösaktig och användarfientlig produkt och jag är glad att jag lyckats tjata mig till att få använda ett annat verktyg för mailhantering på jobbet.

Permalänk
Medlem

önskar man kunde spara enstaka mail som filer lokalt även i nya outlook

Permalänk
Medlem

För mig är möjligheten att lätt kunna spara mails lokalt som filer något av en nyckelfunktion i jobbet. Det kommer ta hus i helvete om den möjligheten försvinner. Ska bli intressant att se hur IT-avdelningen löser detta, Thunderbird kanske?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av boibo:

du verkar ha dålig förståelse för vad som gjorde att dom fick dom problem dom fick.

Förut hade många fortfarande e-post via pop3 och då fanns ofta dom problemet du beskriver. Imap löste många av dessa, men vissa e-postleverantörer hade fortfarande väldigt begränsad lagring - så man fick ju full mailbox förr eller senare, så lokala arkivmappar var nödvändiga.

Om man kört Exchange så har ju detta aldrig varit ett problem så mailen ligger på servern oavsett. Så där är skillnaden mellan nya och gamla outlook marginell. Det som gör nya helt värdelös är att den har inte *löst* problemen med pop3 eller små imaplådor samtidigt som den tagit bort verktygen för att hantera dessa.

Nej jag avskyr nya outlook. Den ser trevligare ut, ja, men den är långsammare och saknar så många funktioner man är van med...

För mig är outlook ett verktyg i jobbet och då går funktion före form.

Man kan ju börja nedräkningen tills att resten av Office blir webbaserat..

Jag visste inte alternativ för konsumenter pop3 gick så snabbt framåt. De jag kände körde med den email de fick av deras internetleverantör som var pop3, sedan kom gmail och då vägrade jag hjälpa dem längre utan de fick byta.
Det var mycket som kunde krångla med den där Outlook. korrupta filer och annat.

I företagssammanhang så vet jag inte när pop3 försvann, det var innan jag började arbeta.
Jag ser i företagssammanhang fördel att inga mail skickas till den lokala datorn, de ska endast köras i webbläsaren.

Sedan att det idag fungerar skit.. Så ser jag inga hinder för att det i framtiden ska bli bra.
Angående Excel så använder jag Webbvarianten för vissa ändamål. Man ska göra en pytteliten ändring i en Excelfil som finns någonstans, man kan på olika sätt använda den lokala Excel och spara upp filen igen, dessa olika metoder kan krångla och det är då enklare att göra det direkt i webbläsaren.
Problem finns hur många som helst om den excellista man ändrar på är mer anvancerad än det absolut enklaste.
I framtiden ser jag inga hinder att en webblösning ska bli i samma klass som Office för MacOs. (obs inte windows som innehåller mycket gammalt som de vill ha bort, OLE, VBA, kopplingar emot databaser osv)

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

I framtiden ser jag inga hinder att en webblösning ska bli i samma klass som Office för MacOs.

Det är väl rätt lika däremellan, tror jag: Det är fortfarande några operationer som inte "finns" på webversionen, men jag har känslan av att det blir färre och färre. Med det sagt sätter du ribban ganska lågt: De är svarta hål för systemresurser. Inte sällan ligger något av dem och äter en hel CPU-kärna helt på egen hand flera minuter i sträck, och det är inte ovanligt att de här programmen äter bokstavligen gigabytevis av minne per styck på min dator.

Permalänk
Medlem

Är egentligen inte överdrivet brydd över funktionaliteten, men däremot tycker jag att nya gränssnittet är riktigt dåligt. Jag kan inte riktigt sätta fingret på varför, men jag upplver att det är svårare att följa trådar och hålla reda på vad som är nya mejl, och vad som är gamla mejl, (mer än ordningen). Vet inte varför - men missar mer grejer i nya.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

...
Du kan precis som tidigare markera alla mail med tangentkombinationer som Ctrl+A (Cmd+A). Detta markerar dock inte alla mail i boxen, som man skulle kunna förvänta sig, utan bara alla mail vars headers är cachade i din nuvarande vy. Du kan komma förbi detta genom att scrolla ner manuellt, varpå du snart kommer se att det tar längre och längre tid att scrolla neråt eftersom vyn fylls på löpande av servern med några tiotal mail i taget. Trycker du efteråt Ctrl+A för att markera alla, kommer det för det första att ta en evighet eftersom det då verkar gå ut ett anrop per mail du markerat till servern att mailet ingår i din markering, och för det andra kommer du upptäcka att Microsoft i sin stora vishet begränsat antalet mail du kan markera på detta sätt till lite drygt tusen stycken. Lycka till att ta hand om nattens mailstorm.
...

Det här är så himla jobbigt med webbaserade klienter. Det gäller outlook, teams, google drive osv. Att markera saker och göra saker i bulk är totalt omöjligt. Det är trots allt något som alla behöver.

Men de flesta har gett upp förstås och så står det att de har 15 325 oläsa meddelanden, för även om man kan sortera i mappar så kan man inte markera något individuellt i någon mapp.

Bah... Teams konversationer är det värsta, det går inte att lokalisera information alls. Vi migrerar från slack just nu. Kostnaden som jag förlorar i tid är multipelt mer än vad kostnaden för slack är.

Permalänk

Nyhet för 5 år sedan kanske, men detta har ju varit tydlig länge nu.

Permalänk
Medlem

Lotus Notes var bättre.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

Provade lite kort innan sommaren, tyckte vissa saker i layouten var lite bättre, några andra lite sämre. Men sen märkte jag att det inte ens gick att starta utan internetuppkoppling... hur tänker MS ens? En produkt som till väldigt stor del är ett arbetsredskap, pushar man ut som: "titta här vilken fin, ny version vi har. Lägg en massa arbetstid på att vara vår beta-testare. Just det, den funkar inte ens om du inte har internetuppkoppling, men det säger vi såklart inte. Då kommer ingen använda den."

Så trött på att vara beta-testare åt MS. Deras egna produkter funkar ju inte ens smidigt med varandra. Sharepoint-integration i office... så otroligt dåligt

Permalänk
Medlem

Jag har avskytt Outlook i all dess ruttna uselhet i alla år den har funnits, den har aldrig varit bra och kommer uppenbarligen heller aldrig bli det. Varför jag överhuvudtaget använder skiten är pga jobbet.

Med tanke på hur jäkla instabil och kass "nya" Teams är (gamla var ju dock skit den också), så vill jag inte ens veta hur "nya" Outlook är.

Thunderbird är fortsatt den enda mailklienten/agenten värd namnet, trots att den i grunden är en sketen browserapp och har flera irriterande buggar. Det är den enda jag kan ställa in som jag vill ha det (och det den inte klarar av löser jag med min hembyggda extension istället).

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Det första klassiska Outlook var underbart. Simpelt, men kunde ändå göra mycket. En gång i tiden hade Microsoft en riktig UX designer anställd.
https://static.diffen.com/uploadz/d/d8/Outlook-Express.jpg

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Gissar att jag får titta på om det går att få igång Evolution mot arbetsgivarens O365. Av de svenska översättningarna att döma så borde det gå att få igång mail och kalender med evolutionl-ews.

Ska bli ytterst spännande att se vad kunden tar sig för, gissar att det inte är aktuellt att skicka interna mail utanför organisationens kontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

För mig är det mer problemet att man inte får någon notis när man får ett nytt mail. Det är den större anledningen till varför jag använder Thunderbird

Det får jag genom mobilen redan. Så behovet är litet att också slänga in det på datorn.

Kommer sällan något viktigt, utan mest reklam.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Finns det några andra rekommendationer än Thunderbird här som alternativ som man bör undersöka?

Permalänk
Medlem

kommer inte volymen slå i taket

Har mycket arkiverade ärenden i outlook och pst-filen är 45 GB
Är tanken att den ska laddas upp i molnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av arer:

Har mycket arkiverade ärenden i outlook och pst-filen är 45 GB
Är tanken att den ska laddas upp i molnet

PST support ska komma till nya klienten också, men det finns inte nu och inget datum när det kommer.

PST och offlinestöd är Nej* (där det står längre ned att * Kommer snart).
https://support.microsoft.com/sv-se/office/komma-ig%C3%A5ng-m...

Permalänk
Medlem

Jag känner migränen anmäla sin ankomst...

Personligen använder jag inte Outlook, men jag har Office installerat och noterar att Microsoft utan min begäran har installerat Outlook (new). Kruxet är det där med inofficiell IT-support och en person har ju absolut velat köra Outlook, för det var ju som kom från IT-avdelningen. Nu uppkommer dock situationen, oavsett den nya versionens eventuella brister i sig, att r*vhålen i Redmond försöker samla på sig alla data de kommer över. Det är helt orimligt och i mitt tycke, vare sig det går att hävda juridisk eller inte, ett uppenbart sätt att missbruka den relativt dominerande ställningen. Informationen om vad som faktiskt händer är dessutom undermålig.

Ameeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeen, kör Linux! Jovisst, låter ju kul, men i verkligheten är det för de flesta antingen Apple eller något med Windows om mna inte bara vill köra FOSS-prylar med varierande kvalitet. Missförstå mig rätt, en del saker är ruggigt bra, men gränssnitten är oftast frustrerande. Och jag ska ju säga att även om jag verkligen ogillar Apples hårdvarulåsningar som blir det mer lockande för vare idioti som kommer från Microsoft. Till saken hör att jag faktiskt började min datoriserade bana i lägret med det (då) färgade halvätna äpplet, men det var ganska långt ifrån dagens Apple, och Microsoft för den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aradove:

Finns det några andra rekommendationer än Thunderbird här som alternativ som man bör undersöka?

Jag har inte testat, men tjeckiska eM Client kanske vore värt att undersöka? Dock inte gratis annat än en privat grundläggande version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Det första klassiska Outlook var underbart. Simpelt, men kunde ändå göra mycket. En gång i tiden hade Microsoft en riktig UX designer anställd.

Problemet med Outlook Express var dock att det också hade "vissa" säkerhetsbrister...

Permalänk
Medlem

Tur att Lotus... IBM... jag menar HCL Notes finns!

Det största skämtet med Microsofts produkter är fortfarande att inget program är det andra likt. Blir galen när kalendern återfinns både i Outlook samt Teams, men fungerar helt bakvänt mot varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mironi:

önskar man kunde spara enstaka mail som filer lokalt även i nya outlook

Det kan man, men har för mig funktionen inte fanns från början.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Får rysningar i kroppen när jag tänker på hur Microsoft förstört gränssnittet totalt idag.

Skulle nog behöva en ultrawide-skärm på jobbet för att kunna se allt i menyn på samma gång. Hatar verkligen ribbon i allra senaste versionen.

Permalänk
Medlem

Det är nice med nya Outlook, förstår dock att äldre användare inte gillar det men för mig som inte besitter x antal år inom Outlook (Och speciellt aldrig gjort något avancerat i backend utan behöver bara läsa igenom mail) så är det riktigt bra

Men som alltid, förändring = hat och missnöje och sedan 3 månader efter lansering så är det glömt

Minns facebook grupperna som lanserades "Gå tillbaka till 2009's faceobok UI" osv varje gång facebook uppdaterade designen

Permalänk
Medlem

Klockan klämtar för Windows.
När Office 2016 når EOL om ca tio månader är Outlook avslutat för min del. Kvar blir en Windows 11 dator för nödlösningar annars blir det Linux.

Jag började min resa med Windows med 3.11 så det har varit några år men nu är det färdigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KAD:

Gissar att jag får titta på om det går att få igång Evolution mot arbetsgivarens O365. Av de svenska översättningarna att döma så borde det gå att få igång mail och kalender med evolutionl-ews.

Jag lovar förstås inget för er miljö, men hos oss fungerar mycket riktigt evolution som alternativ till Outlook.

Permalänk
Skrivet av plajton:

Det är nice med nya Outlook, förstår dock att äldre användare inte gillar det men för mig som inte besitter x antal år inom Outlook (Och speciellt aldrig gjort något avancerat i backend utan behöver bara läsa igenom mail) så är det riktigt bra

Som jag ser det har Microsoft mycket riktig tillverkat en ny mailklient som funkar bra för vad de flesta gör. Får du en handfull mail om dagen och inte bryr dig om hur hårt din dator arbetar med något som varit ett löst problem sedan nittiotalet kommer du vara supernöjd med Nya Outlook. Problemet i mina ögon är att Microsoft inte har en proffsprodukt ”ett snäpp upp” från Outlook: Outlook är deras version av en proffsprodukt för mailhantering. Och när du får stort genomflöde av mail, som man kan förvänta hos någon som använder mail professionellt, är det här programmet ironiskt nog tekniskt dåligt på att hantera detta.

Permalänk
Medlem

Tack o lov!

Permalänk
Medlem

Testade köra Thunderbird när jag fick ny jobbdator och ingen ville ge mig tillgång till en Office 365 nyckel..
Oerhört besviken på min upplevelse.
Skulle jag ta bort ett mail, så kunde det ta 10-20 sek innan något hände.
Skulle jag ta bort 10 mail.. well.. gångra tiden med antal mail.

Gruppering av mail-konversationer var opålitlig.
Kunde inte flytta min signatur från outlook, verkar inte finnas något sätt att ha stylized signaturer.
Hittade inget sätt göra en exakt sökning, t.ex kan man i Outlook sätta citationstecken runt det som man ville matcha exakt.
Så jag kunde skriva "Testresultat för XX" så fick jag fram bara mail som innehöll hela strängen. Men i Thunderbird får jag fram mail som matchar varje individuellt ord, eller delar av ord..

Permalänk
Medlem

Mitt största problem med nya outlook:

Var är samlade inkorgen för alla konton?

Fanns i förra klienten och finns i mobilappen.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X