Betyder det här att Outlook i Office-paketet kommer reduceras till en webapp? Eller är det bara inbyggda Windows-mailklienten som påverkas?
"Riktiga" Outlook är reducerat till en webapp med detta, ja.
Jag har använt webbversionen i några år.
Mitt största problem med den är att mail inte markeras som lästa. (nej, alla inställningar är korrekta)
Ibland blir de lästa, men kan återgå till att bli "olästa" igen efter några sekunder.
Nej jag avskyr nya outlook. Den ser trevligare ut, ja, men den är långsammare och saknar så många funktioner man är van med...
Båda dessa symptom har att göra med att vad du gör i nya Outlook inte sker lokalt på din dator utan genererar ett webbanrop som lägger en beställning till Microsofts mailserver att utföra vad du vill ska hända. Två extremt frustrerande exempel:
Vill du snabbt trycka dig ner för listan med nya mail för att skumma deras innehåll? Glöm det: Först när ett mail blir markerat sker ett anrop till mailservern att börja hämta innehållet från servern, så det kommer alltid att vara en fördröjning på mellan en bråkdel av en sekund och flera sekunder (beroende på hur snabbt servern orkar svara) från det att du markerat ett mail tills innehållet i det laddats i din mailvy.
Får du automatiserade mail av något slag; exempelvis från övervakning eller någon form av rapporter? Håll tummarna för att detta system aldrig får spel eller att det händer något som genererar många irrelevanta mail du behöver städa upp i. Du kan precis som tidigare markera alla mail med tangentkombinationer som Ctrl+A (Cmd+A). Detta markerar dock inte alla mail i boxen, som man skulle kunna förvänta sig, utan bara alla mail vars headers är cachade i din nuvarande vy. Du kan komma förbi detta genom att scrolla ner manuellt, varpå du snart kommer se att det tar längre och längre tid att scrolla neråt eftersom vyn fylls på löpande av servern med några tiotal mail i taget. Trycker du efteråt Ctrl+A för att markera alla, kommer det för det första att ta en evighet eftersom det då verkar gå ut ett anrop per mail du markerat till servern att mailet ingår i din markering, och för det andra kommer du upptäcka att Microsoft i sin stora vishet begränsat antalet mail du kan markera på detta sätt till lite drygt tusen stycken. Lycka till att ta hand om nattens mailstorm.
Summa summarum har jag bokstavligen ingenting positivt att säga om Nya Outlook. Det är en långsam, resursslösaktig och användarfientlig produkt och jag är glad att jag lyckats tjata mig till att få använda ett annat verktyg för mailhantering på jobbet.