Permalänk
Medlem

AMD 3+ och vattenkylning - håller det?

Hej,

Sonen har en stationär PC med ett följande spec:

Moderkort: GIGABYTE 990FXA-UD5
Cpu: AMD FX (tm) - 8120
Kylning: Cooler Master - ser ut att vara 120mm Radiator (se bilder nedan)
Grafikkort: GTX1060 (6gb)
Ram: Corsair vengeance 8gb (snart 16)
Och fläktar runt om.
750w nät agg.

Skulle tro att maskinen är ca 12år (köpte den beggad).

Den går lite varm även om den inte är klockad. Tror att kylpastan är slut. Så den skall bytas ut.

Men utöver det, så tänkte jag skruva upp clock hastigheten från 3100mhz till kanske 3500mhz. (konservativ klock Ing)

Till frågorna:

Coolermaster ser ut att vara "servicefri" cpu kylare. Men med tanke på åldern på kylaren, kan det vara idé att byta ut vätskan ändå? (köra med Destillerat vatten + coolant) är det tekniskt möjligt trots att man inte ska serva de själv?

Eller ska man köpa ny kylning? Om ja, kan man överklocka grejer humant med luftkylning eller är vätska enda sättet? (vill inte spendera massa pengar då maskinen är rätt gammal).

Coolermaster har en 240mm men den passar inte till chassit, så det behöver vara en 120mm isf.

Visa signatur

ASUS Zenbook UX32LN-R4088H

HP DV7-4050eo - Grafikkortet dog.

Permalänk
Medlem

Gammalt nog för att vara retro
Spendera inga pengar på denna platform, om du inte vill göra det i pedagogiskt syfte.
Anledningen är att du kan hitta massiva uppgraderingar för fickpengar om du letar lite begagnat.
AMD's FX serie (som det här är) var inte bra ens när dom var nya och får smisk av i princip allt som är lite nyare, inklusive budget CPU'er.

Men om du trots det vill hålla på lite med den så är kylare (oftast) kompatibla från AM2 ända till AM4.
D.v.s. du har en massiv marknad att välja från.
Tänk dock på att många kylare använder AMD's "brackets" som sitter på moderkortet, och dina är bortplockade. Går såklart att få tag på om du inte har dina kvar, dom passar från andra AMx moderkort också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Spendera inga pengar på denna platform, om du inte vill göra det i pedagogiskt syfte.
Anledningen är att du kan hitta massiva uppgraderingar för fickpengar om du letar lite begagnat.
AMD's FX serie (som det här är) var inte bra ens när dom var nya och får smisk av i princip allt som är lite nyare, inklusive budget CPU'er.

Men om du trots det vill hålla på lite med den så är kylare (oftast) kompatibla från AM2 ända till AM4.
D.v.s. du har en massiv marknad att välja från.
Tänk dock på att många kylare använder AMD's "brackets" som sitter på moderkortet, och dina är bortplockade. Går såklart att få tag på om du inte har dina kvar, dom passar från andra AMx moderkort också.

Jag gjorde precis så på skoj, hade en FX plattform hemma (minss inte om am3 eller am3+ eller fm2.)
Hittade metall bracket på amazon och plast"hooksen".

Sen installerade jag AMD's Wraith MAX från AM4 på den... funkar hur bra som helst LOL

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Jag gjorde precis så på skoj, hade en FX plattform hemma (minss inte om am3 eller am3+ eller fm2.)

Sen installerade jag AMD's Wraith MAX från AM4 på den... funkar hur bra som helst LOL

Kör själv ett Epox EP-9NDA3+ (nForce3 s939!) med en värsting A64 X2 4600+ under en Wraith Max kylare

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Så om jag förstår det rätt, är tipset att köpa ett nytt /beggat kylsystem och slänga det gamla?

Ja, det är delvis i uppläringssyfte till grabben som är 10 och då är det billigare ifall nåt blir grillat

Menar ni att jag kan hitta en bättre processor för AM3+ Socket för en bra peng också? (ska kika runt.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av villeit:

Så om jag förstår det rätt, är tipset att köpa ett nytt /beggat kylsystem och slänga det gamla?

Ja, det är delvis i uppläringssyfte till grabben som är 10 och då är det billigare ifall nåt blir grillat

Menar ni att jag kan hitta en bättre processor för AM3+ Socket för en bra peng också? (ska kika runt.)

Kikar du runt på Tradera eller FB marketplace så kan du nog hitta AM4 moderkort och cpu för 3-500kr styck och sen några stickor ddr4 ram för 3-400kr så får du ett bygga som springer varv runt detta.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av villeit:

Inga poäng att leta uppgraderingar till ditt moderkort i prestandasyfte, även om dom finns såklart.
Men i utbildningssyfte så är det såklart utmärkt
Förrutom att det är PGA och nyare platformar är LGA så är det ju exakt samma sak att bygga med.

Och du kan ju köpa en ny kylare utan att det är bortkastade pengar, den går ju även att använda i nya system

Permalänk

Just slutna vattenkylare är inte gjorda för att kunna servas, det går men det är inte tänkt att det ska göras.

Troligen har för mycket vätska försvunnit ur systemet och/eller pumpen börjat lämna in efter 12 nånting år tjänst.

Fördelen med tornkylare framför vatten de är mer eller mindre underhållsfria förutom att man kan behöva köpa nya fläktar imellanåt men brukar ändå handla om typ 5+ år innan lagren brukar bli för slitna och börjar orsaka oljud om det inte är någon ultrabudget kinesiumfläkt.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=11485774#properties

Rätt säker på att alla am socklar från am1 till am5 använder samma hålbild men lite osäker.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Går väl inte ens att köra vissa nyare spel på FX har jag för mig. Då AVX2 har börjat dyka upp som krav i en del titlar.

Så def retro klassad idag!

Permalänk
Medlem

Hade personligen inte lagt ner ett öre på det systemet.. mer eller mindre allt som är äldre än ryzen 3xxx och intel 12th gen är enligt mig inte värt pengarna, speciellt inte för ens barn datorer då dagen kommer komma när dom vill spela nyare och mer krävande spel och då måste allt bytas om man kör äldre grejer.

Annars är Peerless assassin och Peerless spirit otroligt prisvärda och mer eller mindre dominerar kylar marknaden när det kommer till "kylning/krona"
Dock verkar dessa sakna stöd för AM3 och men är inte allt för insatt i om det va någon direkt skillnad mellan AM3 och AM4 och dom bara inte skrivit in det då det är en så pass daterad plattform.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Går väl inte ens att köra vissa nyare spel på FX har jag för mig. Då AVX2 har börjat dyka upp som krav i en del titlar.

Så def retro klassad idag!

är inga problem alls, prestandan är på tok för låg för att AVX2 ska vara relevant, en ordentligt klockad FX 8XXX cpu kommer ha det jobbigt att få till 60 fps i fortnite med allt på ABSOLUT lägsta i 1080p, knappt ens med uppskalning.

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Skiljer i hålbild mellan am3 och am4, så det går inte flytta kylare rakt av mellan dom..

Men som andra sagt, Skulle inte ödslat tid o pengar på en så gammal plattform..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datorbiten:

Skiljer i hålbild mellan am3 och am4, så det går inte flytta kylare rakt av mellan dom..

Men som andra sagt, Skulle inte ödslat tid o pengar på en så gammal plattform..

Hålbild ja, men kylare som använder krokarna i fästena fungerar

Permalänk

Har du förvisso rätt i. vid en snabb blick ser det ut att passa även från am2.

Tro det var en diskussion tidigare i höstas där någon föreslog att man skulle köpa begagnade plastkrokar från am3 för att ersätta dom på am4, och detta går däremot inte.

På bild ser det ut som att krokarna saknas, antagligen pga vattenkylarn, och då minskar utbudet på nya system om det skulle vara så att dom behövs för montering (så som det tydligen är på många iaf luftkylare)

Permalänk
Medlem

Förutom att vätskenivån sannolikt är låg p.g.a. diffusion genom slangarna (något som drabbar alla AiO-kylare över tid) så ser det ut som att radiatorn sitter felmonterad med slangarna uppåt, så inte konstigt om det går varmt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Just slutna vattenkylare är inte gjorda för att kunna servas, det går men det är inte tänkt att det ska göras.

Troligen har för mycket vätska försvunnit ur systemet och/eller pumpen börjat lämna in efter 12 nånting år tjänst.

Fördelen med tornkylare framför vatten de är mer eller mindre underhållsfria förutom att man kan behöva köpa nya fläktar imellanåt men brukar ändå handla om typ 5+ år innan lagren brukar bli för slitna och börjar orsaka oljud om det inte är någon ultrabudget kinesiumfläkt.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=11485774#properties

Rätt säker på att alla am socklar från am1 till am5 använder samma hålbild men lite osäker.

Det blev en Cryorig H5 från webhallen.com

Men att hitta processorer var inte lika lätt. Har läst till mig att på AM3+ plattformen så är AMD FX 8350 det värsta man kan få tag på.

Såg en del på Ebay. Men vågar inte beställa från Kina längre om det fastnar i tullen.. Såg några från Tyskland men med frakt så hamnar man på mellan 700 - 1100kr inkl frakt. Det är lite väl saftigt kan jag tycka. Såg inga andra bra alternativ på FB marketplace eller Blocket..

Finns det andra vettiga kanaler?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av villeit:

Det blev en Cryorig H5 från webhallen.com

Men att hitta processorer var inte lika lätt. Har läst till mig att på AM3+ plattformen så är AMD FX 8350 det värsta man kan få tag på.

Såg en del på Ebay. Men vågar inte beställa från Kina längre om det fastnar i tullen.. Såg några från Tyskland men med frakt så hamnar man på mellan 700 - 1100kr inkl frakt. Det är lite väl saftigt kan jag tycka. Såg inga andra bra alternativ på FB marketplace eller Blocket..

Finns det andra vettiga kanaler?

Det finns bättre CPUer än FX-8350, ta dig en titt på slutet av denna lista:
https://www.cpu-world.com/Related_CPUs/Socket%20AM3__Piledriv...

Titta på tradera också.

Edit:
Här kan du titta också om det skulle dyka upp några:
https://www.cpu-world.com/forum/viewforum.php?f=2&sid=.ZlV5_....

Permalänk
Medlem

Hittade en nu på Blocket. 430kr inkl frakt och köpskydd så det blir spännande att uppgradera den lite

Visa signatur