Rtx 4080 super och Nvidia Controlpanel.

Permalänk
Medlem

Rtx 4080 super och Nvidia Controlpanel.

Hej.
Jag har nyligen uppgraderat mig till Rtx 4080 super oc. Processorn är en I9 11900K. Och Ram 3200mhz på 64gb Och 4k Samsung monitor 240hz oled och vissa justeringar i Nvidia ligger jag på 4k Ultra settings på allt med DLSS på balanced eller Quality samt DLSS 3 i följande spel.

Indiana jones: ca 80-100Fps utan raytracing på.

Stalker 2 : 70-80 Fps ej högre än 85fps (med Standard DLSS version på Swapper)

Msfs 2024 : 50fps som lägst i Dubai med mycket trafik 80fps Som högst i Luleå (Med senaste DLSS Version i Swapper)

Warzone: ca 110 - 150Fps med DLSS på performance.

Jag har varken klockat eller gjort några justeringar i varesig CPU eller GPU. Bara höjt minnesfrekvensen på Ramen till 3200mhz

Det jag har gjort är att aktiverat Resizebar i Bios. Uppdaterat alla drivrutiner. Gsync på i Nvidia samt Vsync av i spelen. samt Ändrat till följande inställningar i Nvidia Control panel från default

Anisotropisk filtrering = programkontrollerad
Fxaa = av
Gammakorrektionsvärden = på
Kantutjämning läge = programkontrollerad
Energisparfunktioner = normal
Låglatens = på
Skuggcache storlek = (ändrad till) 10 GB
Anisotropisk provoptimering = av
Texturfiltrering = kvalitet
Triljinär optimering = på
Vertikalsynk = på (bör denna sättas till av om jag har Gsync?)
Vulkan/open GL = auto

Sen har jag ändrat på bildinställningar till
= Kvalitet istället för prestanda

Både CPU och GPU matchar bra med varann på de flesta spel presterar GPU lite högre än CPU men ej över 80% Indiana jones ligger CPU högre än GPU.
Tempen på CPU max 76c. Men CPU Package på 82c som högst.
GPU temp på ca 63c
Har då 3 fläktar fram samt 2 bak som drar ut luften och ej Vattenkylning.

Finns det några ytterligare inställningar jag kan göra för att få ut mer av komponenterna?

Bör jag justera några inställningar i Nvidia controlpanel ytterligare eller ändra tillbaka till Default? Hur har ni gjort? Ska man låta det va? Och justera allt i spelen istället?

Vissa säger att man inte behöver ändra något där medans andra ger råd om att ändra vissa inställningar. Har inte satt på Performance mode för att GPU inte ska maxa konstant och slita ut Grafikkortet som jag läst att vissa kör med

Hur skulle ni ha gjort? Eller ligger mitt system på max?
Finns det något mer jag kan ändra i bios? Köra något program tex GPU tweak 3 innan varje spelsession osv?

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Det är väldigt små marginaler man brukar tjäna på eg. överclockning och annat, jag hade inte direkt ändrat på något.

Men du skulle kunna överclocka både cpu och ram. Så länge du inte har 95-99% gpu användning (i de flesta spelen, förutom vissa gamla ooptimerade) så är det inte gpun som håller tillbaks fps.

Att köra med Performance mode är safe, men skulle inte ändra något i ditt fall då du ändå inte ens använder 100% av gpun. Tekniskt teoretiskt visst, ifall "performance mode" för din gpu betyder högre clocks och det används fullt ut så i längden kanske det påvärkar livslängden en aning, men det gör all användning av kortet. Så länge du inte får överdrivet höga temps hade jag inte varit orolig.

Enda grej jag kan tänka på med Nvidia kontrolpanel är ju den här buggen med game filter, ifall du inte redan avaktiverat det så gör det.
https://www.sweclockers.com/nyhet/40296-nvidia-appen-orsakar-...

Gällande V-sync, ifall du vill ha mer FPS än vad din skärm har för uppdateringsfrekvens (HZ) så ska det inte vara på nej. Eg. har du 144hz skärm gör v-sync endast att du får en 144fps cap, i ditt fall blir det 240fps max. Hjälper inget annat.

Permalänk
Medlem

Tack för svar.
Då låter jag allt vara som det är i nvidia controlpanel.

Vsync är aktiverad i panelen men i alla spel så står vsync som av gråmarkerat och går heller inte att ändra.

Gällande Spelfilter. Tack för den infon!
Den var aktiverad hos mig så har stängt av den nu.

Permalänk
Medlem

Uppdatering

Tack för tipset Rwkk ! om att stänga av Spelfilter i Nvidia Appen
Det gjorde en Gigantisk skillnad för mig
På allt som nämnt tidigare 4K ultra med DLSS på Quality
Ligger nu Fps på följande spel

Indiana Jones = 115Fps (80-100fps innan spelfilter av)

Stalker 2 = 94fps som lägst 108fps som högst (mörker och i samhället som hade fps stutters i början men med performance mod) (70fps max 85fps innan spelfilter av)

Msfs 2024 = 94fps (luleå) 79fps (dubai)
(50fps i dubai samt 80fps i luleå innan spelfilter av)

Mina fps har alltså boostat ca 10 till 20fps + efter att ha stängt av den. Så stort tack för det . Det var vad jag behövde

Permalänk
Medlem
Skrivet av spaceink:

Uppdatering

Tack för tipset Rwkk ! om att stänga av Spelfilter i Nvidia Appen
Det gjorde en Gigantisk skillnad för mig
På allt som nämnt tidigare 4K ultra med DLSS på Quality
Ligger nu Fps på följande spel

Indiana Jones = 115Fps (80-100fps innan spelfilter av)

Stalker 2 = 94fps som lägst 108fps som högst (mörker och i samhället som hade fps stutters i början men med performance mod) (70fps max 85fps innan spelfilter av)

Msfs 2024 = 94fps (luleå) 79fps (dubai)
(50fps i dubai samt 80fps i luleå innan spelfilter av)

Mina fps har alltså boostat ca 10 till 20fps + efter att ha stängt av den. Så stort tack för det . Det var vad jag behövde

Det var en nyhet här på Sweclockers för nån dag sen just att stänga av filtret

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Det var en nyhet här på Sweclockers för nån dag sen just att stänga av filtret

Hade helt missat det 😁
Det gjorde en stor skillnad 👍☺️