Rtx 4080 super och Nvidia Controlpanel.
Hej.
Jag har nyligen uppgraderat mig till Rtx 4080 super oc. Processorn är en I9 11900K. Och Ram 3200mhz på 64gb Och 4k Samsung monitor 240hz oled och vissa justeringar i Nvidia ligger jag på 4k Ultra settings på allt med DLSS på balanced eller Quality samt DLSS 3 i följande spel.
Indiana jones: ca 80-100Fps utan raytracing på.
Stalker 2 : 70-80 Fps ej högre än 85fps (med Standard DLSS version på Swapper)
Msfs 2024 : 50fps som lägst i Dubai med mycket trafik 80fps Som högst i Luleå (Med senaste DLSS Version i Swapper)
Warzone: ca 110 - 150Fps med DLSS på performance.
Jag har varken klockat eller gjort några justeringar i varesig CPU eller GPU. Bara höjt minnesfrekvensen på Ramen till 3200mhz
Det jag har gjort är att aktiverat Resizebar i Bios. Uppdaterat alla drivrutiner. Gsync på i Nvidia samt Vsync av i spelen. samt Ändrat till följande inställningar i Nvidia Control panel från default
Anisotropisk filtrering = programkontrollerad
Fxaa = av
Gammakorrektionsvärden = på
Kantutjämning läge = programkontrollerad
Energisparfunktioner = normal
Låglatens = på
Skuggcache storlek = (ändrad till) 10 GB
Anisotropisk provoptimering = av
Texturfiltrering = kvalitet
Triljinär optimering = på
Vertikalsynk = på (bör denna sättas till av om jag har Gsync?)
Vulkan/open GL = auto
Sen har jag ändrat på bildinställningar till
= Kvalitet istället för prestanda
Både CPU och GPU matchar bra med varann på de flesta spel presterar GPU lite högre än CPU men ej över 80% Indiana jones ligger CPU högre än GPU.
Tempen på CPU max 76c. Men CPU Package på 82c som högst.
GPU temp på ca 63c
Har då 3 fläktar fram samt 2 bak som drar ut luften och ej Vattenkylning.
Finns det några ytterligare inställningar jag kan göra för att få ut mer av komponenterna?
Bör jag justera några inställningar i Nvidia controlpanel ytterligare eller ändra tillbaka till Default? Hur har ni gjort? Ska man låta det va? Och justera allt i spelen istället?
Vissa säger att man inte behöver ändra något där medans andra ger råd om att ändra vissa inställningar. Har inte satt på Performance mode för att GPU inte ska maxa konstant och slita ut Grafikkortet som jag läst att vissa kör med
Hur skulle ni ha gjort? Eller ligger mitt system på max?
Finns det något mer jag kan ändra i bios? Köra något program tex GPU tweak 3 innan varje spelsession osv?
Tacksam för svar.