Koppla 1440p 240hz skärm till min laptop

Permalänk
Medlem

Koppla 1440p 240hz skärm till min laptop

Hej!

Jag har en laptop Asus Zepyhrus G16 (2024) som jag tänker koppla till en skärm på 1440p 240hz. Vad jag förstår så har skärmen HDMI 2.1 men begränsat till 24 Gbps. Då skulle det inte gå via hdmi. Dock har datorn USB-C upp till 40 Gbps. Min fråga är hur ska jag koppla datorn till skärmen för att kunna köra 240hz. Är det USB-C till DP som gäller eller funkar det med USB-C till USB-C. Skärmen är Cooler Master GZ2711.

Permalänk
Medlem

Det borde gå utmärkt att koppla USB-C -> USB-C.

Permalänk

Är du hundra på att usb-c porten kan agera bildutgång?

Usb standarden kräver inte detta så det är tillverkaren som väljer om de vill stödja det så kolla upp det först.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Är du hundra på att usb-c porten kan agera bildutgång?

Usb standarden kräver inte detta så det är tillverkaren som väljer om de vill stödja det så kolla upp det först.

Det gör den enligt specs. Jag hade känt mig rätt blåst om jag betalat 36000 för en laptop som inte har DP via USB-C-porten.

Permalänk

Kör en USB-C -> USB-C så borde du ju även kunna ladda laptopen via skärmen med PD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bottleofwhine:

Kör en USB-C -> USB-C så borde du ju även kunna ladda laptopen via skärmen med PD

Tveksamt om 96W räcker, i alla fall när man spelar. Gaming laptops brukar väl komma med typ 250-300W nätagg.

Permalänk

Sant det blir nog endast "långsam laddning" då. Inte optimalt vid spelande

Permalänk
Medlem

Kanske kan laddas den när det är i idle läge, får begränsa spelsessionerna lite bara. 😅

Smidigt med USB-C -> USB-C med 90W(+) PD, det ska nog min nästa skärm jag väljer ha, dessutom gärna inbyggd KVM switch, speciellt smidigt när man distansjobbar.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Bra. Provar ikväll och återkopplar här. Får skärmen idag, bra pris Inet hade. Det är dock slutsåld nu. Skärmen har KVM switch också även om det inte står med i spec. Enda nackdelen med skärmen är att HDMI 2.1 är begränsat till 24 Gbps samt det inte går uppdatera mjukvaran.

Permalänk
Medlem

Jag har nu testat usb-c till usb-c. 240hz fungerar som den ska. HDR fungerar också. Tack för hjälpen.

Permalänk
Avstängd

det är för din laptop har USB-C-portar som stöder Thunderbolt 4. (40 Gbps)