Permalänk
Medlem

Bleka kläder med klorin

Tänkte bleka vita t-shirts med klorin. På klorinförpackningen står det hur man gör. Står instruktioner för bl.a. bomullstvätt.

Mina t-shirts är standard 100% bomull från olika märken.

Problemet är att samtliga t-shirt har symbolen för "ej blekning".

Frågan är om denna symbol sätts dit slentrianmässigt eller om kläderna kommer ta skada?
Sure jag förstår blekningen sliter men ska göra detta en gång med missfärgade plagg. Tänker symbolen kanske är där för det inte går att bleka dem vid varje tvätt.

Någon som har erfarenhet av att bleka vittvätt?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Vet ej, men en tanke är att tillverkaren vill skydda sig mot att resultatet kan bli flammigt eller fläckigt. Även om T-shirten ser röd ut så kanske mängden färgmaterial skiljer sig i tyget. En blekning kan då kanske framhäva de här skillnaderna.

Ah, vittvätt - risken är att det gulnar har jag för mig. Minns inte om det gällde bomull eller något annat textilslag.

Permalänk
Medlem

Jag läste “bleka tänder med klorin” och tänkte att nu har vi en galning på gång.

Till mitt försvar är jag sjuk med influensan och har precis vaknat.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Kan bli både gult och rosa, men om tröjorna ser sunkiga ut ändå är det ju bara att köra på, oanvändbar som oanvändbar liksom.

Jag kör klorin lite då och då på mina skjortor, enda gången det blivit gult är när jag lämnat in på kemtvätt konstigt nog. Dock har jag lagt handdukar på golvet i badrummet efter jag desinfekterat barnsjukdomar och inte torkat bort klorinet helt - Har numera leopard-fläckiga handdukar hehehe