Rekommendation på bra och tyst hårddisk 8+ TB ?

Permalänk
Medlem

Rekommendation på bra och tyst hårddisk 8+ TB ?

När jag hanterade följderna efter en diskkrash som kom lite snopet (den la av precis när jag höll på att backa upp den till en ny disk) så insåg jag att jag behövde flytta en massa data från NTFS till EXT-4 och då kom behovet av att köpa en ny disk.

Sagt och gjort så införskaffades en WD Red Pro 16 TB (WD161KFGX), men jag gillar den inte alls. Dels är den på tok för högljudd, låter som en skördetröska, och dels saknar den de mittersta monteringshålen, vilket gör den krånglig att montera (går bara att montera i chassit med en skruv på vardera sida). Så den åker nog tillbaka.

Så nu funderar jag på vad man ska ha istället. Jag har 3 WD Red sedan tidigare (2x4TB och 1x8TB) och dom är tysta och fina. Jag kör just nu ett par gamla (typ 12 år eller nåt) Samsung Spinpoint 2TB som mellanlagring vid filsystemskonverteringen. Förutom att dom är slöa(re) så går dom tyst och fint.

Så nu undrar jag om någon kan rekommendera nån bra och tyst hårddisk i storlek 8 TB eller större.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

https://www.prisjakt.nu/c/interna-harddiskar?102637=34328&776...
Förstå att det kommer ta enorm tid att skriva hela disken

Permalänk
Medlem

Tack! Ja det är klart att det tar tid att kopiera flera TB med filer. Räknar med att omflyttningen nu tar ca 3-4 dygn. Jag hade egentligen tänkt att flytta allt till den nya 16TB disken, men så blir det inte nu.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Även de 8 TB-diskarna som är 5400 rpm vibrerar betydligt mer än de äldre och mindre diskarna tyvärr. 7200 rpm är naturligtvis ännu värre.

Hittar du någon disk som vibrerar mindre och som även i övrigt är tyst så får du hemskt gärna meddela mig.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Även de 8 TB-diskarna som är 5400 rpm vibrerar betydligt mer än de äldre och mindre diskarna tyvärr. 7200 rpm är naturligtvis ännu värre.

Hittar du någon disk som vibrerar mindre och som även i övrigt är tyst så får du hemskt gärna meddela mig.

Stämmer då allt sedan 3TB diskarna kompromissar med allt för mer densitet.
Själv har jag helt övergått till 2st 4tb MLC SSDer med 3TB HDDs som offline backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Stämmer då allt sedan 3TB diskarna kompromissar med allt för mer densitet.
Själv har jag helt övergått till 2st 4tb MLC SSDer med 3TB HDDs som offline backup.

Ja, jag har också gått över till SSD:er till stor del. Blev 3 st 4 TB TLC-baserade SSD:er nu under Black Week. Har redan sedan tidigare en rad SATA-baserade sådana. De enda MLC-baserade modellerna jag har kvar är bara 1 TB.

Har 3 eller 4 st 8 TB-diskar som man väl borde göra något av, men skulle behöva vara i ett ännu mer ljud- och vibrationsdämpat chassi i så fall. Känner dock inte för att kasta pengar på dem.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q