Tips/råd om hur jag bygger in datorn i ett skåp på rätt sätt

Permalänk
Medlem

Tips/råd om hur jag bygger in datorn i ett skåp på rätt sätt

När jag gjorde om vardagsrummet för ett antal år sedan så byggde jag en vägghängd TV bänk baserat på 4 skåp med luckor. I den placerade jag en Ps5:a, HTPC, förstärkare och annan elektronik. För att hålla tekniken sval borrade jag ett 120mm hål i sidan som insug och ett i botten som utblås. För tekniken som står där har denna lösning varit fullt tillräcklig för att hålla elektroniken sval.

Jag sitter nu och planerar för nytt datorbygge och även på att göra om mitt sovrum/kontor i vår. En av funderingarna jag haft är att göra något liknande som ovan, fast med min gaming PC. Det är ju dock en helt annat nivå av värme som skapas, kommer köra 9800X3D och 5080/5090 i nya burken.

Beroende lite på hur jag designar/möblerar kontor/sovrummet så kan jag tänka mig att det rimliga är ett skåp som är kanske D60xB60XH80 eller dyl. Jag tänker att man behöver såga upp hål för insug och utblås i skåpet, och montera fläktar över dessa.

- Hur realistiskt är det att hålla datorn sval i ett sådant utrymme när den producerar 800W med värme?

- Hur mycket får man ner ljudet av denna lösningen? I slutändan så kommer det ju sitta fläktar i skåpet istället, som inte är knäpptysta dem heller.

- Har ni några tips/tankar på annat man behöver tänka på?

Permalänk
Medlem

Idag finns det stora fläktar som kan gå tystare. Titta på ett högflödes chassi som torrent eller north så har du något att gå på i hur många fläktar du ska ha. Fiffigt satta dammfilter med tex strumpbyxor kan göra det fint också.
Min moddade låda med strumpbyxor och grill galler från biltema.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Idag finns det stora fläktar som kan gå tystare. Titta på ett högflödes chassi som torrent eller north så har du något att gå på i hur många fläktar du ska ha. Fiffigt satta dammfilter med tex strumpbyxor kan göra det fint också.
Min moddade låda med strumpbyxor och grill galler från biltema.
<Uppladdad bildlänk>

Cool lösning!

Fractal North låg på tomtens önskelista... men sen har jag hört att många har problem med missljud från frontpanelen, och det är precis den typ av ljud som skulle få mig helt tokig =( Dunder snyggt vuxen chassi annars. Det var lite när det inte längre kändes som ett alternativ jag funderade på att bygga in datorn istället. =(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Cool lösning!

Fractal North låg på tomtens önskelista... men sen har jag hört att många har problem med missljud från frontpanelen, och det är precis den typ av ljud som skulle få mig helt tokig =( Dunder snyggt vuxen chassi annars. Det var lite när det inte längre kändes som ett alternativ jag funderade på att bygga in datorn istället. =(

Frågan äv VAD som vibbrerar, kanske går att fixa fast oandra sidan ska man knappast behöva fixa nya saker. Lycka till med din låda.
Hade själv en liknande lösning för länge sedan. En ikea hylla som jag la på sidan blev perfekt under tv'n.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Frågan äv VAD som vibbrerar, kanske går att fixa fast oandra sidan ska man knappast behöva fixa nya saker. Lycka till med din låda.
Hade själv en liknande lösning för länge sedan. En ikea hylla som jag la på sidan blev perfekt under tv'n.

Tydligen har det att göra med storleken på fläktarna och det ojämna luftflödet som skapas utav träpanelen (enligt t.ex. Hardware Canucks recension).

Tack