Skärmar har inte "bäst" färger. De har rätt färger eller korrekta färger enligt en definition, en färgstandard. Rätt då till en nivå där de till slut kan kallas fel färger. Det går att matematiskt definiera hur fel en färg är (delta E) jämfört med vad den ska vara utifrån denna definition. Två vanliga definitioner på färger är Rec.709 och P3 som används som vanligaste målen för SDR och HDR.
"en miljard" eller "16 miljoner" färger är bara den matematiska konsekvensen av 10 respektive 8 bitars färgdjup per RGB-kanal. Det säger ingenting om kvalitet, endast den teoretiska mängden nyanser som kan beskrivas. Vad skärmen kan alstra i fråga om färger är alltid något annat och det måste testas. Specar säger ingenting.
Det är ganska få skärmar idag som har direkt problem med fel färger och för få nyanser. I alla fall om man går på allroundnivån med en IPS-skärm. Fast även budgetskärmar med VA-paneler är sällan galet fel. Tycker man en ny skärm har "dåliga färger" är det ofta något annat som spökar.
När man talar om vilken skärm har bäst färg är "bäst" en subjektiv term. Flera spelskärmar kan komma inställda på bildlägen där färger och toning är till för att bli tydliga i spel och inte för att vara rätt färger enligt en definition. Vilket då kan vara "bäst" när man spelar CS etc. men inte alls korrekt när man ska återge film och foto. Då gäller det att finna det läge som är minst fel från början, vilket exempelvis recensioner och tester bör peka ut.
----
En annan och väldigt vanlig orsak till att man tycker en skärm har "dåliga färger" är för att man jämför med den gamla skärmen och den kan ha haft fel färger som följd av dålig produkt eller mer troligt eget experimenterande med inställningar som skevar till och förvränger färgerna. Efter flera tusen timmar spelande har man lärt sig fel om hur färgerna ska se ut och då är risken att man tycker den nya skärmen, som inte alls är fel i färgerna, ser "dålig ut". Då behöver man lära om sig.