Snabbkoll: AMD eller Nvidia?

Permalänk
Medlem

Alternativet, kommer inte köpa denna generation borde funnits

Permalänk
Medlem

Det ser ut att vara:

Vill du köra 4k?= Nvidia
Vill du köra 1080p/1440p?= Amd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Alternativet, kommer inte köpa denna generation borde funnits

Vad har det för betydelse? Frågan är ju om ditt nästa kort blir AMD eller Nvidia

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Avstår rösten, då jag ännu inte vet.

Jag struntar i RT, skiter med passion i "AI", och framför allt vill jag bara ha lägre värmeutveckling, så Nvidia är inget självklart val.

För övrigt borde Intel finnas med som alternativ.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Lussarn:

Det blir Nvidia för att dom driver utvecklingen framåt.

Nvidias dominas är problematisk. Men att de trots sin dominas fortsätter att så kraftigt driva utvecklingen är fantastiskt att se!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Det vore kul om AMD släppte ett 9070 med 32GB minne, "9090" (även om "9070XTX" hade varit mer ärligt), bara för att trolla lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nvidias dominas är problematisk. Men att de trots sin dominas fortsätter att så kraftigt driva utvecklingen är fantastiskt att se!

Tror man får betrakta grafikkorten som en spin-off till alla deras andra verksamheter numera.

Det är ju bra att den teknologin passar bra att omvandla till grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Det blir AMD om det som sägs om 9070 stämmer i ryktena, då kanske det blir värt att byta ut 7800:an.

Om ryktena om 9070 stämmer ligger det i linje med 7900 GRE i prestanda. Så det blir en rätt liten uppgradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Om ryktena om 9070 stämmer ligger det i linje med 7900 GRE i prestanda. Så det blir en rätt liten uppgradering.

Finns jätte många rykten om prestandan alt från 7900 grey till 4080 prestanda i princip . Vi såg ett benchmark som la det på 7900 grey prestanda men det var ju falskt . Så ingen vet prestandan .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Hedersmedlem

Har ingen aning vilket lag jag väljer nästa gång. Pris prestanda är det som gäller.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Skulle AMD ha ett bättre alternativ av DLSS så skulle jag köra and.

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS Rog Strix B550
AMD Ryzen 7 5800X3D,MSI GeForce RTX Ventus 3X 4080 Super OC
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kul med utveckling, dock vete skjutsningen om "pris"utvecklingen är särskilt kul för gemene game?

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Amd har väl inget som konkurrerar i år?

Det är ju inte alla som behöver ett grafikkort för 18-35k. Så AMD konkurrerar absolut, men inte i toppen. Det känns mer och mer viktigt nuförtiden att konkurrera i plånboken genom pris/prestanda.

Alla behöver ju inte ray-tracing heller. Jag tycker det känns några år bort innan det är nödvändigt. Jag köpte iaf AMD denna generation då jag är lite trött på Nvidias supervinster och konstanta prishöjningar samtidigt som man tydligen måste snåla med VRAM och Displayport-generation för att maximera vinsterna.

Permalänk
Medlem

Ingen aning. Vi får se vad som lanseras och hur de presterar och kostar. Märklig poll, hade det inte varit lämpligt att lägga till "vet inte" också?

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 5TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Alltså... AMD har presskonferens om typ 6 timmar. NVIDIA visar upp sina nya kort om 14 timmar. Varför ställa frågan nu?!
Och Intel borde förstås vara med, som tidigare nämnt.

kan ju vara att man vill kolla innan och göra en poll till efteråt för att se om/hur det skiftar? det skulle iallafall vara tycker jag

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix X870-F Gaming | AMD Ryzen 9800X3D | Kingston Beast 64GB 6000Mhz | Sapphire AMD Radeon 9070xt Nitro+ | Kingston KC3000 2TB| Corsair RM750E Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Blir det lag röd eller lag grön nästa gång du väljer grafikkort?

Läs hela artikeln här

Varför finns inte alternativet: "Jag vet inte än, jag har inte bestämt mig!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av INCSlayer:

kan ju vara att man vill kolla innan och göra en poll till efteråt för att se om/hur det skiftar? det skulle iallafall vara tycker jag

Det låter riktigt bra faktiskt, själv är jag mycket mindre taggad på eventuell hårdvara AMD utannonserar. Går AMD ut med att de tiofaldigt ökat sin budget för utveckling av drivrutiner skulle det eventuellt bli intressant med AMD igen.

Permalänk
Medlem

Varför inget alternativ för Intel?

Permalänk

Gick nyligen från ett 3060Ti till ett 7800 XT. 8Gb VRAM vs 16. Helt okej pris med, blir perfekt för mig och mitt 2K spelande.
Klurar bara på om jag skulle vinna mkt på att byta från 5600X till 5700X3D. Som det ser ut nu väntar jag på en framtida AM5-uppdatering. Men hur väl står sig min gamla CPU anser ni?

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti (+150/+800) // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Om folk vill ha det bästa och snabbaste. Är Nvidia enda valet just nu. För mig blir det tills grafikkort priser droppar ner till humana priser. Köpte ASUS TUF 3080 OC för 7k vid lansering erbjudande. Nu kostar 5080 minst 20k! Aldrig lägger jag ut 20k för ett grafikkort. De som har behov av det köper säkert oavsett pris.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Går på rå rasteriseringsprestanda, "lag" är oviktigt.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

AMD om de har bäst fps för pengarna

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Valde Nvidia men kan likaväl bli AMD om dom kan erbjuda en konkurrerande produkt i det pris segmentet som är bättre än Nvidias alternativ.

Permalänk
Medlem

Hur ska man kunna veta det? Kanske hinner komma någon pigg och billig uppstickare innan det är dags för nästa.

Permalänk
Medlem

Jag som kör utan uppskalning väljer alltid det som ger mest prestanda per krona, och det är AMD.

Permalänk
Medlem

Jag köpte just ett grafikkort förra året, efter att ha haft mitt tidigare i nästan 5. Så det blir säkert samma sak denna gången, och därför känns det lite väl tidigt att förutspå huruvida det blir rött eller grönt. Vem vet - kanske blir blått!

Visa signatur

GeForce 3 > 9800 Pro > X800 > 7800 GTX > 8800 GT > 4870 CF > 6870 CF > 280X > 390 > Vega 56 > 6700 XT

Permalänk
Medlem

Det som ger mest pang för pengarna

Permalänk
Medlem

Med tanke på att jag uteslutande använder Linux blir valet (tyvärr) självklart AMD.

Permalänk
Medlem

Lutar mot att nästa kort blir Intel. I andra hand blir det Nvidia. Jag har gjort många försök med AMD men aldrig blivit nöjd, så även om jag skulle få för mig att testa ett blir det troligen retur.

Visa signatur

Arch | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySwedishGuy:

Personligen kör man på nvidia pga stabilare drivers för vr. Önskar dock att AMD vart på samma nivå då nvidia är snåla med vramen.

Rätta mig gärna om jag har fel men frametimes har väl varit en Vega-svaghet sedan..ja, första?

Hoppas faktiskt att Intel börjar plocka andelar (något jag aldrig trodde jag skulle säga), men samtidigt inte eftersom de enbart konkurrerar med AMD…

Visa signatur

Krusidullen är stulen