Felsökning av en dator som stänger av sig.

Permalänk
Medlem

Felsökning av en dator som stänger av sig.

Hej! Jag spelade precis en lång match cs2 utan några somhelst tecken på överhettning. Efter matchen var klar och jag satt och idlade i windows dog datorn helt plötsligt. Jag försökte starta den men startknappen reagerade inte.

1. Stänger jag av knappen på nätaggregatet och låter datorn vara i en minut eller två, för att sedan slå på nätaggregatet igen, då startar datorn igen.

2. När datorn startar igen tar jag mig endast till inloggningsskärmen. Så fort jag knappar in mitt lösenord och datorn försöker gå in i windows så dör den på samma sätt som ovan och samma åtgärd med nätaggregatet behöver göras.

3. Jag har dragit ut alla usb kontakter och prövat dem en och en i olika usb kontakter med samma resultat.

4. En gång kom det upp information om att windows inte kunnat starta korrekt. Vilket gör mig förvirrad då jag med min begränsade kunskap hade föraning att det var nätaggregatet som orsakar detta.

5. Är det troligtvis så att det är nätaggregatet som är problemet eller tror ni att en formatering skulle kunna åtgärda detta? Det som gör mig osäker är att den alltid stendör när jag ska logga in i windows.. men om det vore OSet som var problemet förstår jag inte varför jag ej omedelbart kan starta min dator efter den dött.

Tack på förhand jag håller tummarna för att det är någon som haft liknande problem eller att det finns något snille som förstår sig på detta.

Permalänk
Medlem

Strålande felbeskrivning, men vad har du för CPU, minnen, moderkort, grafikkort och PSU? Vill minnas att gamla Ryzen moderkort hade problem vid idle (B450), har du uppdaterat BIOS? När började problemen, har du byggt eller bytt någon hårdvara nyligen?

Permalänk
Medlem

Jag har haft datorn i flera år, det är en 9600k och ett 2070 gtx i den.

Jag lät datorn stå i en timme och då tilläts jag sitta och prata i discord i cirka fem minuter sedan dog den på samma sätt igen.

Jag hade samma problem i augusti 2023. Då skapade jag en tråd om det. Jag fick som svar att troligen nätaggregatet slår ut sig själv. Problemet löste sig förmodligen automatiskt samma dag då jag inte fortsatte felsökningen i den tråden.. men nu verkar det vara tillbaka för att stanna. Det märkliga är att båda gångerna det skett så hade jag varit bortrest några veckor och inte använt datorn.

Men för att sammanfatta har datorn använts dagligen i flera år. Jag har inte bytt några komponenter eller installerat något nytt program. Det enda som varit annorlunda är att datorn stått i några veckor utan strömsladd i sig.

Permalänk

Låter som att överlastakyddet löser på agget antingen pga agget sig självt eller ett hårdvarufel nånstans som orsakar en smygkortis på någon hårdvara.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Idag har jag kunnat använda datorn och spelat ungefär en timma. Sedan slocknade den som vanligt.

Vad tror ni är lättaste sättet att felsöka? Byta nätaggregat med tjejen?

Permalänk
Medlem

kollat så att inte grafik kortet sviktar, är skaddat ?, hade samma symtom i sommras, när burken började bli varm så mitt dåvarande kort 3080 var ganska tungt och sviktade på PCE kontakten mot moderkortet och stängde då av sig.

om du låter datorn vara av i en 1timme sen kollar om den snabbt går upp i värme så, med CPU-z nån annan temp app när du startat ett spel tex så kan den vara damig / kylpastan har get sig på Cpun etc.

Visa signatur

Cpu : Amd 9800x3d, Moderkort: X870, Socket-AM5, Grafikkort: Geforce RTX 4080 super, Minne: Beast DDR5 6000MHz 64GB, Skärm: LG ultragear 38gn950, ASUS ROG Swift PG279Q 27 3 Tb Nvme M2 disk 7GB /write & read.

Permalänk
Avstängd

moderkort? bios?

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnum92:

Idag har jag kunnat använda datorn och spelat ungefär en timma. Sedan slocknade den som vanligt.

Vad tror ni är lättaste sättet att felsöka? Byta nätaggregat med tjejen?

Av din beskrivning att döma så låter nätaggregatet som den sannolika boven, så om du har möjlighet så testa med ett annat nätaggregat bör du testa detta.

PS. Passa på att kontrollera så att alla strömkablar sitter i ordentligt samt att aggregatet inte är fullt med damm när du ändå pillar med det.

Visa signatur

Desktop 386 16/SX, 16MB RAM, 160MB Quantum HDD, 3,5" HD FDD, Colorful Soundblaster 16 Compatible, DOS 6.22/Windows 3.11, AOC 14" VGA skärm (Skiftar mot gul tills man slår till den rätt), Keytronic tangentbord, 2 knappars mus

Permalänk
Medlem

Vad har du för typ av lagringsmedia? Gamla 3,5" snurrdiskar?
Jag har själv varit med om att datorn startar om för att en snurrdisk ska gå ur viloläge.
Jag råkade dock aldrig ut för att den fortsatte vara avstängd men visst, är det något form av överbalastningskydd som slår ifrån i PSU:n så är det inte alls omöjligt att detta är orsaken.

PSU ska inte heller uteslutas som felkälla även om det är mindre troligt.

Ett sätt att testa om det är någon snurrdisk som är problemet är att installera CrystalDiskInfo och sedan använda detta program till att förhindra att snurrdiskarna går i viloläge.
https://www.taluntis.lt/prevent-hard-disk-drive-from-sleeping...

Jag lyckades själv aldrig får funktionerna i Windows att förhindra detta vilket är varför jag direkt rekommenderar CrystalDiskInfo.

Om inget annat, försök lyssna om det låter som en snurrdisk som försöker starta upp när precis innan datorn slår ifrån.
Detta är dock under förutsättning att du har snurrdiskar i datorn.

Permalänk
Avstängd

det är psu'n som är defekt eller så är det något som är fixat i nyare bios version till moderkortet, det ena tar 5 minuter att fixa den andra kostar pengar

Permalänk
Medlem

Jag bytte nätagg till tjejens och nu har datorn stått på oavbrutet i 4 timmar, jag börjar våga tro att jag hittat problemet