Permalänk
Medlem

XMP och stutter

Howdy,

Har lite problem med stutter till och från i spel, eller rättare sagt verkar det mest handla om CS2. När jag testade att slå av XMP verkar problemet ha försvunnit. Brukar det bero på dåliga RAM-minnen eller på moderkortet? I övriga spel har jag inte märkt av något. Har stresstestat lite lätt med cinebench och 20 loopar i 3dmark där CPU aldrig gick över 77° och GPU aldrig över 70°.

Specs:
Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast Svart AMD EXPO/XMP 3.0
ASUS ProArt X870E-Creator WIFI
AMD Ryzen 7 9800X3D
ASUS GeForce RTX 4080 Super 16GB ProArt OC
WD Black SN850X 2TB Gen 4
Corsair HX1200i ATX 3.0 1200W

Permalänk
Medlem

Körde memtest86 med inga errors efter 2 timmar.

Permalänk
Avstängd

skriv ut biosversion

har du inaktiverat nvidia shadowplay, highlights eller vad lagget kallas

aktiverat REBAR i bios?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lptrp:

Howdy,

Har lite problem med stutter till och från i spel, eller rättare sagt verkar det mest handla om CS2. När jag testade att slå av XMP verkar problemet ha försvunnit. Brukar det bero på dåliga RAM-minnen eller på moderkortet? I övriga spel har jag inte märkt av något. Har stresstestat lite lätt med cinebench och 20 loopar i 3dmark där CPU aldrig gick över 77° och GPU aldrig över 70°.

Specs:
Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast Svart AMD EXPO/XMP 3.0
ASUS ProArt X870E-Creator WIFI
AMD Ryzen 7 9800X3D
ASUS GeForce RTX 4080 Super 16GB ProArt OC
WD Black SN850X 2TB Gen 4
Corsair HX1200i ATX 3.0 1200W

Skrivet av lptrp:

Körde memtest86 med inga errors efter 2 timmar.

• Uppdaterat chipset drivers?

• Vilken spänning kör dina minnen enligt bios? Du kan även ladda ner ZenTimings och posta screenshot här om du vill så kan jag ta en titt hur det ser ut där.

• 2 timmar stresstest på minnen säger inte mycket. Kan ta flera timmar innan problem visar sig.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devcom:

skriv ut biosversion

aktiverat REBAR i bios?

Sorry, glömde. 0706, senaste BIOS-versionen, är installerad.

Har bara installerat drivrutinerna för Nvidia, så har inte Shadowplay.

ResizableBAR är aktiverat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:
  • Uppdaterat chipset drivers?

• Vilken spänning kör dina minnen enligt bios? Du kan även ladda ner ZenTimings och posta screenshot här om du vill så kan jag ta en titt hur det ser ut där.

• 2 timmar stresstest på minnen säger inte mycket. Kan ta flera timmar innan problem visar sig.

Alla drivrutiner ska vara de senaste.

Tror memtest86 tog slut av sig själv efter 2 timmar. Är det Prime95 man ska köra istället?

Absolut, se screenshots nedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lptrp:

Alla drivrutiner ska vara de senaste.

Tror memtest86 tog slut av sig själv efter 2 timmar. Är det Prime95 man ska köra istället?

Absolut, se screenshots nedan.

<Uppladdad bildlänk>

Testa sätta din FCLK till 2000. FCLK blir ostabilare ju högre VSOC man har. För 6000 MT/s så körde jag på 1.05 i VSOC.
Prime95 Large FFTs är det som belastar minnen och minneskontroller mest. Men sänka FCLK till 2000 är nog det enklaste att testa.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem

Har du testat köra EXPO-profilen istället för XMP-profilen? Jag antar att det finns 2 med den beskrivningen i namnet.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Avstängd

xmp = för intel

expo = för amd

oftast

FACTORY TIMING PARAMETERS
• Default (JEDEC): DDR5-4800 CL40-39-39 @1.1V
• EXPO Profile #0: DDR5-6000 CL30-36-36 @1.4V
• EXPO Profile #1: DDR5-5600 CL40-40-40 @1.25V
• XMP Profile #1: DDR5-6000 CL30-36-36 @1.4V
• XMP Profile #2: DDR5-5600 CL40-40-40 @1.25V

du ska välja EXPO profile 0

https://www.kingston.com/datasheets/KF560C30BBEK2-32.pdf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Testa sätta din FCLK till 2000. FCLK blir ostabilare ju högre VSOC man har. För 6000 MT/s så körde jag på 1.05 i VSOC.
Prime95 Large FFTs är det som belastar minnen och minneskontroller mest. Men sänka FCLK till 2000 är nog det enklaste att testa.

Ok, tack. Ska testa Prime95 direkt. Därefteter ändra FCLK tänker jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Har du testat köra EXPO-profilen istället för XMP-profilen? Jag antar att det finns 2 med den beskrivningen i namnet.

Sorry, min hjärna som lever kvar i Intelvärlden. Det är EXPO jag aktiverat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devcom:

xmp = för intel

expo = för amd

oftast

FACTORY TIMING PARAMETERS
• Default (JEDEC): DDR5-4800 CL40-39-39 @1.1V
• EXPO Profile #0: DDR5-6000 CL30-36-36 @1.4V
• EXPO Profile #1: DDR5-5600 CL40-40-40 @1.25V
• XMP Profile #1: DDR5-6000 CL30-36-36 @1.4V
• XMP Profile #2: DDR5-5600 CL40-40-40 @1.25V

du ska välja EXPO profile 0

https://www.kingston.com/datasheets/KF560C30BBEK2-32.pdf

Ser/hittar bara en EXPO-profil i ASUS BIOS?

Permalänk
Medlem

Är stickorna med i moderkortets qvl lista?

Just icke kompatibla minnen kan ha alla möjliga underliga symptomer.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devcom:

Du tänker kanske på att overlayen i den nya Nvidia-appen har orsakat något sämre prestanda för folk på Windows 11 24H2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lptrp:

Det är Memtest86+ (https://memtest.org/) som är det "riktiga", det som bara heter Memtest86 är något kommersiellt blaha som ägs av PassMark. Är inte ett dugg förvånad över att gratisversionen avslutar sig själv efter en kort tid. Prime95 är inte ett minnestest som Memtest86+, utan ett stresstest.

Nu har jag personligen inte varit med om att Memtest86+ inte reagerar på trasiga minnen inom en testcykel, men lämnar ofta det igång över natten/dagen så det får stå och köra ett längre tag för att upptäcka eventuell instabilitet i systemet.

Permalänk
Avstängd

Risken att få defekta minnen från Kingston Fury-serien är extremt låg. Om du upplever problem är det mer sannolikt att det rör sig om BIOS-inställningar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Du tänker kanske på att overlayen i den nya Nvidia-appen har orsakat något sämre prestanda för folk på Windows 11 24H2?

nej jag tänkte på en funktion som brukar vara påslaget som default i vissa spel, där allt spelas in hela tiden för att man ska kunna fånga "highlights" när man spelar, på video....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devcom:

nej jag tänkte på en funktion som brukar vara påslaget som default i vissa spel, där allt spelas in hela tiden för att man ska kunna fånga "highlights" när man spelar, på video....

Shadowplay?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Avstängd

ja som jag skrev tidigare, det var väll inte nvidia overlay som orsakade lagg förut det var väll spel och foto filtret ( den under)

https://www.sweclockers.com/nyhet/40296-nvidia-appen-orsakar-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Är stickorna med i moderkortets qvl lista?

Just icke kompatibla minnen kan ha alla möjliga underliga symptomer.

Står med vad jag kan se!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är Memtest86+ (https://memtest.org/) som är det "riktiga", det som bara heter Memtest86 är något kommersiellt blaha som ägs av PassMark. Är inte ett dugg förvånad över att gratisversionen avslutar sig själv efter en kort tid. Prime95 är inte ett minnestest som Memtest86+, utan ett stresstest.

Nu har jag personligen inte varit med om att Memtest86+ inte reagerar på trasiga minnen inom en testcykel, men lämnar ofta det igång över natten/dagen så det får stå och köra ett längre tag för att upptäcka eventuell instabilitet i systemet.

Aha, ska testa Memtest86+ över natten då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

2h Prime95 Large FFTs gav inga errors efter 2h. Däremot slutade nätverkskortet att fungera under tiden och efter testet, fick boota om. Underligt.

Permalänk
Avstängd

ska du testa minnena ska du väll göra det i JEDEC utan expo aktiverat? Om du letar efter fabriksfel dvs.. ?

skit i att feltesta minnena,...

du får bara fel i cs2 prova rensa shader-cachen i grafikdrivrutinen och starta om spelet.

ställ in minnena i den expon som kör dom i 6000mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devcom:

ska du testa minnena ska du väll göra det i JEDEC utan expo aktiverat? Om du letar efter fabriksfel dvs.. ?

du får bara fel i cs2 prova rensa shader-cachen i grafikdrivrutinen och starta om spelet.

Läste nog tråden för snabbt för jag hade också rekommenderat att rensa shader cachen. Hade det problemet själv i CS2, och det löste det.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devcom:

Skrivet av Keffmode:

Läste nog tråden för snabbt för jag hade också rekommenderat att rensa shader cachen. Hade det problemet själv i CS2, och det löste det.

Ok, cool gör så. Testade även att ändra energischemat till 'Performance'. So far verkar problemet ha försvunnit..

Permalänk
Skrivet av lptrp:

Ok, cool gör så. Testade även att ändra energischemat till 'Performance'. So far verkar problemet ha försvunnit..

Det finns 2 olika Vilken väljer du?

Visa signatur

| Inleed VPN | Protonmail | Anonym filuppladdning: ? |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zer0diabetes:

Det finns 2 olika Vilken väljer du?

Om du menar energiinställningarna så 'bästa prestanda'.

Permalänk
Skrivet av lptrp:

Om du menar energiinställningarna så 'bästa prestanda'.

Hög eller opitimal nåt?

Visa signatur

| Inleed VPN | Protonmail | Anonym filuppladdning: ? |

Permalänk
Medlem

Jag har bara det valet. Alternativt 'balanserat' eller 'bästa energieffektivitet'.

Permalänk
Medlem

Oklart om det var energiläge eller shader cache men nu är hur som helst stutter borta i cs2. Tack för all hjälp.