Nvidia Geforce RTX 5090: Utmärkt kort för dig som har råd

Permalänk
Medlem
Skrivet av elixyr:

Bra, då slapp man att få "ha-ångest" my 4090 lives on.

Känner precis likadant. Jätteflummigt att prata om vad som är prisvärt när det är så här vansinniga priser det handlar om men jag tycker verkligen inte att prestandaökningen är tillräcklig med tanke på att det ändå är en substantiell prisökning jämfört med 4090.

Hade jag fortfarande nötat Cyberpunk i 4K kanske jag hade kunnat övertala mig själv att göra ett dåligt beslut men det känns helt okej att vänta in nästa gen som det ser ut och om man får önsketänka kanske det kan komma någon form av konkurrens i toppsegmentet från AMD (kom igen nu...). Tråkigt att det ser ut att bli ännu en lansering där det inte finns tillräckligt med produkter i lager av senaste nyhetsrapportering att döma .

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

Men hur står sig 5080 mot 4090?

Det får vi veta 29-Januari om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsFrilansaren:

Nu ångrar jag nästan att jag inte investerade i ett 4090! Vad var det den kostade som "billigast" efter sin lansering?

Mvh,
WKF.

Köp ett beg bara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Ja kanske, kan också vara att Blackwell skalar otroligt dåligt med en sådana här stor krets. Korten under lär nog ändå ha en förbättring på 20%, annars är dem knappt bättre än 4000 Super och då blir det en katastrof till generation.

Får hoppas på det, är mer rädd att nvidia gör det medvetet i ett försök att försöka skifta fokuset bort från kort som faktiskt är bättre än föregående till kort som kanske rent av är sämre men förlitar sig mer på frame gen..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Inaktiv

Nu ångrar jag nästan att jag inte investerade i ett 4090! Vad var det den kostade som "billigast" efter sin lansering?

Mvh,
WKF.

@WebbkodsFrilansaren

Jag fick hem ett 4090 tuf idag, köpte för 18k hos webhallen.

Blir nog att behålla det tror jag.

Mvh

Permalänk
Snusfri

Känns som att jag kommer få en fin prestanda-ökning från mitt 3090.
Dock så är det skönt att man får 32GB VRAM då 24GB tar slut för mig ibland.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Tack Calle! <3

Permalänk
Medlem

Helvete vilken kass RT-prestanda. Verkar som om teknologin redan håller på att slå i taket.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Degterk:

Kan vi nu börja ha ett seröst samtal om frame generation? Är det inte ett konkret framsteg, om det levererar en förbättrad spelupplevelse? Som lekman är det ju egentligen bara vad jag betalar för vilken upplevelse som spelar roll. Eller?

Själv tycker jag att om detta är vägen framåt så måste det enas om EN standard för alla.
Just nu ska speltillverkare sitta och implementera Intels varianter, AMDs varianter och Nvidias varianter av olika tekniker. Känns ju orimligt att sånt hamnar på speltillverkarna kan jag tycka. Men men... kanske bara är en knapptryckning för dem så funkar det?

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Jag antar att det här kortet kommer skala över tid med bättre drivrutiner också. Lite väl lite ren FPS-förbättring

Permalänk
Medlem

”Trots att Geforce RTX 5090 är ett grafikkort som på många sätt imponerar är inte skillnaden i prestanda jämfört med RTX 4090 tillräckligt stor för att få vår toppklass-utmärkelse”

Okej, men 9800X3D som hade ännu mindre förbättring jämfört med sin föregångare, den fick ”Toppklass” direkt? 🤔

Visa signatur

14900K
5080
5070 Ti
9070 XT
3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

”Trots att Geforce RTX 5090 är ett grafikkort som på många sätt imponerar är inte skillnaden i prestanda jämfört med RTX 4090 tillräckligt stor för att få vår toppklass-utmärkelse”

Okej, men 9800X3D som hade ännu mindre förbättring jämfört med sin föregångare, den fick ”Toppklass” direkt? 🤔

Hade nog med priset att göra.

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag har sagt det tidigare och säger det igen, Nvidia gjorde RTX 4090 för bra, nya GOAT som får bära kronan efter 1080 Ti.

Mvh

Du skulle ju ha ett 5090 Astral?

Permalänk
Medlem

Hade nvidia gjort 4090 40-50 procent långsammare så hade fler köpt 5090.

Tycker att dom skjutit sig själva i foten.

Permalänk
Medlem

Hade jag köpt ett 4090 för några år sedan så hade man nog varit glad. Då behöver man ju inte uppgradera nu.

Men de gjorde jag ju inte. Så nu blir nästa fråga. Hur presenterar 5080 när de är dags för dom testerna. Ligger de som 4090 gör så är de ju intressant. De kan ju vara värt pengarna mera än 5090.

Permalänk
Medlem

Skulle vi kunna få lite tester som Inte kör Cyberpunk i Ultra? Jag har inte hittat någon video än som kör annat än ultra.
Jag är betydligt mer intresserad av vilka settings man kan köra och fortfarande bibehålla 70+ utan frame gen, så man har en bra bas latens for x2/x4 FG.

Permalänk
Medlem

Happ. I have a bad feeling about 5080...

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Raiden Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Undrar hur tillgängligheten blir för 5090 i butikerna.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Undra vad ett 4090 är värt nu begagnat?

Permalänk
Medlem

Intressant kort men knappast värt en att göra en uppgradering till, jag behåller mitt 4090 och blickar framåt mot 6090 istället.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem

Inte dåligt men inte heller fantastiskt. Klarar jag mig på mitt 4080 hoppar jag nog över den här generationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joche_87:

Hade jag köpt ett 4090 för några år sedan så hade man nog varit glad. Då behöver man ju inte uppgradera nu.

Men de gjorde jag ju inte. Så nu blir nästa fråga. Hur presenterar 5080 när de är dags för dom testerna. Ligger de som 4090 gör så är de ju intressant. De kan ju vara värt pengarna mera än 5090.

Enkelt att räkna ut nu.

Ungefär samma prestanda per kärna, 5080 har 10,752 kärnor, 4080 9,728 och 4080 S 10,240.
Dvs ett 5080 kommer ligga näst intill identiskt med ett 4080 super i majoriteten av alla spel utan DLSS/RT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Skulle vi kunna få lite tester som Inte kör Cyberpunk i Ultra? Jag har inte hittat någon video än som kör annat än ultra.
Jag är betydligt mer intresserad av vilka settings man kan köra och fortfarande bibehålla 70+ utan frame gen, så man har en bra bas latens for x2/x4 FG.

Det var ju så HardOCP körde sina tester i tiderna - högsta "playable" settings. Tyckte det var rätt nice! Tar dock lång tid om man ska jämföra många spel.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

för dyrt skulle kosta max 23 tusen kronor då skulle man kunna fundera

Permalänk
Medlem

Mvh,
WKF.

Gav exakt 20790:- för mitt 4090FE i juni 2023 (detta efter ett AIB-korts minne givit upp och returnerats) , tror detta var det lägsta priset på 4090FE iaf.

Detta betyder också att 5090 är ~35% dyrare än mitt 4090 var vilket gör att inte ens mitt "villhöver" lockas fram för att uppgradera denna gång.

Permalänk

Tycker inte "extremt bra kort för dig som har råd" passar in särskilt.

Extremt många har råd trots det rådande ekonomiska läget.

För många handlar det nog om principskälet att lägga nära 30 000 kronor på en datorkomponent, om än en vital sådan.

Känns ju som att man bör bo vid datorn vid ett sådant inköp.
Annars blir det ju lite som att köpa en ny bil och köra 300 mil per år.

Har man hus ,kanske barn, djur andra hobbies så är man nog inte i den positionen att nyttja den investeringen fullt ut.

5070ti blir lagom eller 9070xt.

Visa signatur

i7-10700KF | RTX 3060 Ti Phoenix | 32 GB HyperX 3200Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Det var ju så HardOCP körde sina tester i tiderna - högsta "playable" settings. Tyckte det var rätt nice! Tar dock lång tid om man ska jämföra många spel.

Ja önskar att betydligt fler gjorde detta. Att dra på allt på absolut max är meningslöst från spelares perspektiv 😅

Ett eller två VR Spel bland de testade hade också varit trevligt som referens. Även om man där hade fått nöja sig med ungefärlig fps iom att där inte finns nämnvärt många vr "benchmarks"

VR Mark och Open VR Mark är ohyggligt utdaterade numera 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Ingen ökning prestanda/pris jämfört med föregående generation, sämre energieffektivitet och högre ljudnivå. Det enda nya man får är MFG. Är detta sämsta generationen på länge? Förstår inte alls utmärkelsen.

4090 kommer få allt 5090 har i dlss väg, så det är så som du säger bara MFG. Dock lite larvigt så kan du kompensera detta med loseless scaling med 3x och 4x frame gen.

Permalänk
Musikälskare

Börjar snart bli värt att uppgradera från mitt 3080Ti men inte än, får bli en generation till

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Ingen ökning prestanda/pris jämfört med föregående generation, sämre energieffektivitet och högre ljudnivå. Det enda nya man får är MFG. Är detta sämsta generationen på länge? Förstår inte alls utmärkelsen.

håller med kanske om kortet skulle kosta 22-23 tusen så skulle det vara värt det