Permalänk
Avstängd

Yrkesförare & CO

Hallå där,

Vetskapen om att vi ändå är några som får landet att gå runt (som det så gärna lyfts fram i media) så undrar jag om det kanske inte ändå finns ett litet intresse för "oss" att skriva lite allmänt om våra kneg eller kanske bara dela med sig av sina timmar vid/i fordonet.
Jag taggar några som jag har sprungit förbi i forumet som jag gissar har med "branschen" att göra och så kanske det dyker upp fler.
@zyy
@Avot
@Bewise
@Calma
@Svaniis
@evoxer

Hur ser det ut för er, mina kollegor?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Slutade köra lastbil 2016 och sedan dess har jag inte hängt med alls i vare sig ändrade regelverk eller nya lastbilsmodeller etc., så skulle vara kul att få ta del av hur det ser ut för er idag

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
Samsung 990 Pro 4 TB | WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem

Arbetade som yrkesförare i 27 år innan jag blev utbränd. Det var nattarbete 6 dagar i veckan (30 timmar) som jag inte längre klarade av när jag blev äldre.

Permalänk
Inaktiv

Arbetade som utlandsförare mellan 1999 och 2016.

1999 - 2006 körde jag Sverige - England.
2006 - 2011 körde jag Sverige - Italien.
2011 - 2014 körde jag Sverige - Spanien.
2014 - 2016 körde jag Sverige - Portugal.

Blev farsa 2016 och ville vara med på lillgrabbens uppväxt så jag slutade köra lastbil helt. Blev att köra bud här hemma mellan olika företag i stället. 2020 skolade jag dock om mig och arbetar i dag som optotekniker.

Permalänk
Medlem

Sadlade om till chaufför när coronan slog till och hade alla mina behörigheter färdiga i september 2021. Tanken var att jag skulle börja köra tankbil med mjölktransporter men det rann ut i sanden, så jag snöade in mig på spol/sugbil istället! Började köra spolbil med stamspolningar och stopp men kände direkt att det inte var min grej, så började köra slambil ett par månader senare och har varit fast sen dess! Har nu kört ca 1 år hos ny arbetsgivare men samma slamkörning. Rattar en Scania P460 med Rolba bygge för dom som är intresserade 😅 Trivs superbra med körningen och det är helt okej betalt efter lite beredskap och övriga tillägg. Arbetstid mellan 07-16 med "frihet under ansvar" så kommer hem till grabben och sambon varje dag vilket är väldigt skönt. Vi är undantagna från kör och vilotider men följer givetvis arbetstidslagen. Är detta något jag kommer hålla på med resten av mitt yrkesliv? Troligtvis inte. Är sugen på att skola om mig till något annat där man kan klättra och utvecklas lite mer men ligger fel i tiden med familjen osv så jag kör skiten tills vidare 😁

Visa signatur

Intel i9 10850k | Asus z490-A Prime | Nvidia RTX 3080 10gb | Samsung 970 Evo 1Tb m.2| Corsair HX750i | Corsair Vengeance 32gb @ 3600Mhz | Lian Li PC-011 Dynamic | Custom vattenkylning |

Permalänk
Medlem

Har jobbat som chaufför i snart 18 år på samma åkeri. Var en del fjärrtransporter i början, men sen typ 14-15 år tillbaka så kör jag distributionsbil(En Scania P320 års 2020 för dom intresserade). Är även lastplanerare/förman för 5 andra chaufförer.
Trivs jävligt bra med jobbet

Man sköter sig själv, kommer ut och träffar trevligt(för det mesta iaf) folk och trevliga kollegor.
Även rätt gött att man rör sig rätt mycket, blir en hel del lastningar/lossningar med handtruck.
Nu under vintertiden är det väl inte världens roligaste om det är snöigt och jävligt, men under sommaren så är jobbet bland det bästa som finns. Skönt att vara ute under dagarna då

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hackers:

Arbetade som yrkesförare i 27 år innan jag blev utbränd. Det var nattarbete 6 dagar i veckan (30 timmar) som jag inte längre klarade av när jag blev äldre.

Det lät inte alls bra. Vad hindrade dig från att säga ifrån och stå upp för dig själv?
Vad körde du för gods? (jag klassar människor som gods, kanske t.o.m borde sortera in dem i ADR...)

Skrivet av anon349616:

Arbetade som utlandsförare mellan 1999 och 2016.

1999 - 2006 körde jag Sverige - England.
2006 - 2011 körde jag Sverige - Italien.
2011 - 2014 körde jag Sverige - Spanien.
2014 - 2016 körde jag Sverige - Portugal.

Blev farsa 2016 och ville vara med på lillgrabbens uppväxt så jag slutade köra lastbil helt. Blev att köra bud här hemma mellan olika företag i stället. 2020 skolade jag dock om mig och arbetar i dag som optotekniker.

Jag minns ett julbord jag var på hos ett mindre privatägt åkeri där kollegorna satt och skrattade om att de inte sett sina ungar växa upp eftersom de varit ute på vägarna större delen av avkommans liv. Personligen tycker jag det är sorgligt, så jag tycker det är bra att du visar att familjen kommer först.

Skrivet av evoxer:

Sadlade om till chaufför när coronan slog till och hade alla mina behörigheter färdiga i september 2021. Tanken var att jag skulle börja köra tankbil med mjölktransporter men det rann ut i sanden, så jag snöade in mig på spol/sugbil istället! Började köra spolbil med stamspolningar och stopp men kände direkt att det inte var min grej, så började köra slambil ett par månader senare och har varit fast sen dess! Har nu kört ca 1 år hos ny arbetsgivare men samma slamkörning. Rattar en Scania P460 med Rolba bygge för dom som är intresserade 😅 Trivs superbra med körningen och det är helt okej betalt efter lite beredskap och övriga tillägg. Arbetstid mellan 07-16 med "frihet under ansvar" så kommer hem till grabben och sambon varje dag vilket är väldigt skönt. Vi är undantagna från kör och vilotider men följer givetvis arbetstidslagen. Är detta något jag kommer hålla på med resten av mitt yrkesliv? Troligtvis inte. Är sugen på att skola om mig till något annat där man kan klättra och utvecklas lite mer men ligger fel i tiden med familjen osv så jag kör skiten tills vidare 😁

Har "roat" mig med att ratta bajsbil och rörspolning, det var enligt mig mindre underhållande så jag är i dag glad över att inte behöva syssla med det där. Men som jag säger när jag pratar om många yrken. Jag är glad att det finns folk som vill jobba med det där, får då slipper jag.

Skrivet av Flutters:

Har jobbat som chaufför i snart 18 år på samma åkeri. Var en del fjärrtransporter i början, men sen typ 14-15 år tillbaka så kör jag distributionsbil(En Scania P320 års 2020 för dom intresserade). Är även lastplanerare/förman för 5 andra chaufförer.
Trivs jävligt bra med jobbet

Man sköter sig själv, kommer ut och träffar trevligt(för det mesta iaf) folk och trevliga kollegor.
Även rätt gött att man rör sig rätt mycket, blir en hel del lastningar/lossningar med handtruck.
Nu under vintertiden är det väl inte världens roligaste om det är snöigt och jävligt, men under sommaren så är jobbet bland det bästa som finns. Skönt att vara ute under dagarna då

Vad tycker du är mest "utmanande" med skrivbordsrollen?

Visa signatur

SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Det lät inte alls bra. Vad hindrade dig från att säga ifrån och stå upp för dig själv?

Den här attityden måste försvinna för folk jobbar sig inte sjuka för att dom vill eller vet att det är på väg att ske. Det är en lång nedbrytningsprocess av kropp och knopp där du kanske vet det är "lite stressigt" men du vet inte att du är sjuk förrän dagen din kropp en dag ger upp.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backspace:

Jag minns ett julbord jag var på hos ett mindre privatägt åkeri där kollegorna satt och skrattade om att de inte sett sina ungar växa upp eftersom de varit ute på vägarna större delen av avkommans liv. Personligen tycker jag det är sorgligt, så jag tycker det är bra att du visar att familjen kommer först.

På åkeriet jag arbetade på fanns det personer som aktivt valde att vara borta så mycket som möjligt eftersom "kärringen och barnen är så j-vla jobbiga". För mig går familj före "karriären".

Permalänk
Medlem

Vill inte kapa tråden men det kan ge lite intressanta diskussioner tänker jag.
Jag jobbar inte med att köra utan istället med väg/gatuprojektering, dvs ritar upp utformningen av
gator. Hade gärna velat höra lite tankar om vad ni tycker är bra och dåligt i gaturummet. Typ kass design på korsningar, för tighta svängradier, för lite utrymme för att backa osv. Skicka mer än gärna med en länk till Street view så att man kan se vad som blivit galet.
Känner alltid att det är viktigt att få lite perspektiv på det vi gör. Oavsett hur vi ritar så kommer ju en personbil fram, men gör man något galet så att buss eller lastbil får problem så är det ytterst viktigt att veta om det.

Edit, vill bara förtydliga att jag själv åtminstone nästan uteslutande jobbar med gator och inte vägar, mest för att slippa ha att göra med Trafikverket som beställare. Kom dock gärna med synpunkter oavsett vilket.

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon349616:

På åkeriet jag arbetade på fanns det personer som aktivt valde att vara borta så mycket som möjligt eftersom "kärringen och barnen är så j-vla jobbiga". För mig går familj före "karriären".

Då man undrar varför dom skaffade familj ens...

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tonii:

Den här attityden måste försvinna för folk jobbar sig inte sjuka för att dom vill eller vet att det är på väg att ske. Det är en lång nedbrytningsprocess av kropp och knopp där du kanske vet det är "lite stressigt" men du vet inte att du är sjuk förrän dagen din kropp en dag ger upp.

Ah, det är vad jag kallar den "Socialdemokratiska uppfostran/indoktrineringen". Man skall vara glad för att man har ett jobb och man skall bidra och det är vekt att stanna hemma. Har haft mången kollegor som varit stöpt i den där formen, tyvärr.

Skrivet av Tallem:

Vill inte kapa tråden men det kan ge lite intressanta diskussioner tänker jag.
Jag jobbar inte med att köra utan istället med väg/gatuprojektering, dvs ritar upp utformningen av gator. Hade gärna velat höra lite tankar om vad ni tycker är bra och dåligt i gaturummet. Typ kass design på korsningar, för tighta svängradier, för lite utrymme för att backa osv. Skicka mer än gärna med en länk till Street view så att man kan se vad som blivit galet.
Känner alltid att det är viktigt att få lite perspektiv på det vi gör. Oavsett hur vi ritar så kommer ju en personbil fram, men gör man något galet så att buss eller lastbil får problem så är det ytterst viktigt att veta om det.

Kapa på. Det där är ju ändå ett ämne som faktiskt är viktigt men som till synes väljs bort när det väl skall byggas.
Jag hoppas kollegorna kommer bidra med, tyvärr, många exempel och själv så återkommer jag i ämnet lite framöver.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Ah, det är vad jag kallar den "Socialdemokratiska uppfostran/indoktrineringen". Man skall vara glad för att man har ett jobb och man skall bidra och det är vekt att stanna hemma. Har haft mången kollegor som varit stöpt i den där formen, tyvärr.

Det finns lite olika orsaker som gör om man kan jobba sig in i ett utmattningssyndrom men politiskt tillhörighet/uppfostran är inte en av dom.

Permalänk
Avstängd

Ny arbetsvecka påbörjad.
Några kilometer kommer det att bli och halkan gör sig påmind men det muntrar iallafall upp lite att vi strax kliver in i Februari och därmed lite närmare vår.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ett av de bästa jobben jag haft inom lastbil är distribution med 35-40 stopp för jag hade underbara kunder. Körde det i bra många år. Var kul att komma till jobbet.

(Kanske något att tänka på för alla lata Gen Z som skriver i sina jobbsök = intresserad av allt förutom distribution för att de är lata och inte orkar lägga ner tiden att bygga upp ett bra distrikt. Speciellt dessutom utan erfarenhet och vägrar göra hundåren.)

Det är ju kanon att börja med Schenker, DHL eller liknande för att dels är det stora företag där det inte är hela världen om något skulle hända med fordonet, dels lär man sig lasta styckegods på ett bra sätt och hur man ska tänka med olika typer av gods. Men Lisa eller Erik, 20 - direkt från skolan ska ju såklart köra lackad bil, gärna på kontinenten och självklart ska hunden med i den knappstoppade hytten också. Eller så vill de köra TMA för då kan man chilla på TikTok till stor del.

Just nu jobbar jag själv i ett team om 4 personer där varje person har ett eget ekipage där vi har kanske 2.5 timmars körtid per dag tur och retur. Resten är lastning och gott surr då vi står bredvid varandra och lastar tillsammans. Arbetsdagarna är ungefär 6-7 timmar långa och det är ett bra jobb sett till vad som finns i branschen. Trivs bra. Socialt och kul. Väldigt lättlastat gods så man behöver knappt tänka och det går fort. Det bästa med mitt jobb är att det inte är någon stress. När jag parkerar ska inte bilen rulla förrän bra många timmar senare. Så jävla skönt är det mentalt, att inte behöva stressa såsom det kan vara när man kör t.ex spetsbyten, lots osv. Värt flera tusen per månad bara att slippa stressen.

Tyvärr har branschen världens sämsta OB och är totalt eftersatt. Många är trötta på uselt OB. Ska man köra lastbil så försök att hitta något åkeri som inte har transport som huvudsyssla. Så man får Livs istället. Exempel på det kan nog vara att bli anställd direkt av Arla eller kanske köra för Lantmännen? Axfood? eller andra som har annan huvudsaklig sysselsättning än transport.

Till slut kommer det bara finnas typ fyra kategorier av chaufförer kvar då man gräver sin egen grav just nu.

1. Hillbillys med träskor som älskar trucking och i princip skulle jobba gratis bara för att få köra sin jävla lastbil. -_-
2. De lata & genomusla, ofta från vuxenutbildningar/af som knappt vet hur man tar på sig ett par strumpor. Några undantag finns. Vissa är dock ok / bra baserat på medåkare och praktikanter man haft med sig genom åren.
3. Äldre som inte tycker det är värt att sadla om längre utan kämpar på.
4. Utländska chaufförer som inte ens kan engelska.

Rekommenderar jag branschen? Nja. Inte direkt.

Extremt sällan uppskattning för bra genomfört jobb. Är du duktig, framåt, snabb och driven får du bara mer att göra. Du bestraffas ofta för att jobba bra så du kan lika gärna vara dålig. En usel medarbetare har ofta samma lön som den som gör ett bra jobb då lika lön för alla anammas på de flesta arbetsställen vad jag vet. Så det sänker ju tyvärr hela branschen när det inte finns något incitament att göra mer än minsta möjliga. Annat än för sitt eget välmående då.

Mycket regler att följa där minsta fel kan ge höga böter.
Katastrofalt dåligt OB.
Stressigt på många åkerier.
Många åkerier snålar på precis allt för att spara pengar. Dumsnåla.

Det finns bra åkerier, och jag har alltid varit på seriösa ställen där jag fått min lön och aldrig behövt oroa mig på så sätt men det blir bara sämre och sämre överlag tycker jag i vilket fall.

När mitt nuvarande YKB går ut är jag färdig med branschen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calma:

Ett av de bästa jobben jag haft inom lastbil är distribution med 35-40 stopp för jag hade underbara kunder. Körde det i bra många år. Var kul att komma till jobbet.

(Kanske något att tänka på för alla lata Gen Z som skriver i sina jobbsök = intresserad av allt förutom distribution för att de är lata och inte orkar lägga ner tiden att bygga upp ett bra distrikt. Speciellt dessutom utan erfarenhet och vägrar göra hundåren.)

Det är ju kanon att börja med Schenker, DHL eller liknande för att dels är det stora företag där det inte är hela världen om något skulle hända med fordonet, dels lär man sig lasta styckegods på ett bra sätt och hur man ska tänka med olika typer av gods. Men Lisa eller Erik, 20 - direkt från skolan ska ju såklart köra lackad bil, gärna på kontinenten och självklart ska hunden med i den knappstoppade hytten också. Eller så vill de köra TMA för då kan man chilla på TikTok till stor del.

Just nu jobbar jag själv i ett team om 4 personer där varje person har ett eget ekipage där vi har kanske 2.5 timmars körtid per dag tur och retur. Resten är lastning och gott surr då vi står bredvid varandra och lastar tillsammans. Arbetsdagarna är ungefär 6-7 timmar långa och det är ett bra jobb sett till vad som finns i branschen. Trivs bra. Socialt och kul. Väldigt lättlastat gods så man behöver knappt tänka och det går fort. Det bästa med mitt jobb är att det inte är någon stress. När jag parkerar ska inte bilen rulla förrän bra många timmar senare. Så jävla skönt är det mentalt, att inte behöva stressa såsom det kan vara när man kör t.ex spetsbyten, lots osv. Värt flera tusen per månad bara att slippa stressen.

Tyvärr har branschen världens sämsta OB och är totalt eftersatt. Många är trötta på uselt OB. Ska man köra lastbil så försök att hitta något åkeri som inte har transport som huvudsyssla. Så man får Livs istället. Exempel på det kan nog vara att bli anställd direkt av Arla eller kanske köra för Lantmännen? Axfood? eller andra som har annan huvudsaklig sysselsättning än transport.

Till slut kommer det bara finnas typ fyra kategorier av chaufförer kvar då man gräver sin egen grav just nu.

1. Hillbillys med träskor som älskar trucking och i princip skulle jobba gratis bara för att få köra sin jävla lastbil. -_-
2. De lata & genomusla, ofta från vuxenutbildningar/af som knappt vet hur man tar på sig ett par strumpor. Några undantag finns. Vissa är dock ok / bra baserat på medåkare och praktikanter man haft med sig genom åren.
3. Äldre som inte tycker det är värt att sadla om längre utan kämpar på.
4. Utländska chaufförer som inte ens kan engelska.

Rekommenderar jag branschen? Nja. Inte direkt.

Extremt sällan uppskattning för bra genomfört jobb. Är du duktig, framåt, snabb och driven får du bara mer att göra. Du bestraffas ofta för att jobba bra så du kan lika gärna vara dålig. En usel medarbetare har ofta samma lön som den som gör ett bra jobb då lika lön för alla anammas på de flesta arbetsställen vad jag vet. Så det sänker ju tyvärr hela branschen när det inte finns något incitament att göra mer än minsta möjliga. Annat än för sitt eget välmående då.

Mycket regler att följa där minsta fel kan ge höga böter.
Katastrofalt dåligt OB.
Stressigt på många åkerier.
Många åkerier snålar på precis allt för att spara pengar. Dumsnåla.

Det finns bra åkerier, och jag har alltid varit på seriösa ställen där jag fått min lön och aldrig behövt oroa mig på så sätt men det blir bara sämre och sämre överlag tycker jag i vilket fall.

När mitt nuvarande YKB går ut är jag färdig med branschen.

Har du några planer vad du ska ge dig på när du kliver av?
Pension? Annan branch? Studera? Semester på obestämd tid tills att du kommit på vad du vill göra när du blir stor?

Visa signatur

Permalänk

Kör inte längre och bytt bransch. Men körde spol & slambil för kommun i många år. Fram till idag det bästa jobb jag haft. Fantastisk frihet och variationsrikt.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald Larsson:

Kör inte längre och bytt bransch. Men körde spol & slambil för kommun i många år. Fram till idag det bästa jobb jag haft. Fantastisk frihet och variationsrikt.

Mycket därför jag hållt mig kvar, vet inte riktigt vad som skulle kunna vara bättre inom branschen... inget annat som direkt lockar utan att gå ner sig i lön/sämre arbetstider. Om man kan stå ut med skiten (bokstavligt talat) så är det riktigt givande. Oftast trevliga/tacksamma kunder (finns absolut undantag). Härlig natur. Friheten att planera sina veckor själv (delvis).
Ska jag någon dag hitta på något annat så blir det skolbänken. Du som ändå har lämnat "det goda" bakom dig, vad gör du idag?

Visa signatur

Intel i9 10850k | Asus z490-A Prime | Nvidia RTX 3080 10gb | Samsung 970 Evo 1Tb m.2| Corsair HX750i | Corsair Vengeance 32gb @ 3600Mhz | Lian Li PC-011 Dynamic | Custom vattenkylning |

Permalänk
Medlem

Körde lastbil ca 12år i början av yrkeslivet, sista åren var det "ligga ute" 3 veckor i streck och sen 1v ledigt.
Körde under några år på Tyskland, Frankrike och BeNeLux-området.
Ruttnade till slut på allt när jag insåg att hela livet och i princip hela min existens var centrerat runt arbetet, alla jag umgicks och pratade med var antingen andra chaffisar eller truckförare på nått lager.....
Helt klart en kul tid i livet som jag alltid kommer tänka tillbaks på med värme, men aldrig längta tillbaka till.

Skulle lätt kunna tänka mig att dra ett varv på nån vecka eller så bara som en kul grej dock, har fortfarande många kontakter som tjatar om extrachaffisar till o från.... Så här års skulle det ju inte sitta fel att dra ner till södra Spanien o hämta ett lass.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Avstängd

Finns en hel del "underhållande" ekipage.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Började köra budbil för snart tre år sedan. Kör så kallad lösbud vilket innebär att jag kör runt till 15-20 olika företag under en dag för att lämna eller hämta små försändelser. Det händer också emellanåt att jag får en långkörning till en annan stad och då blir det bara en körning den dagen. Gillar att köra bil och att spendera mycket av tiden för mig själv, så jag trivs hur bra som helst.

Det finns tyvärr en hel del oseriösa aktörer i branschen som inte har kollektivavtal eller försäkringar och som endast erbjuder provisionsbaserad lön, så sådana företag ska man hålla sig borta från (anser jag i varje fall) om man funderar på att börja köra.