Permalänk
Medlem

Den lila notifikationsraden längst upp om "Här är ditt år på SweClockers!" är väldigt irriterande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Den lila notifikationsraden längst upp om "Här är ditt år på SweClockers!" är väldigt irriterande.

Jag har inte ens noterat den förräns nu när du skrev det

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem

Folk har så sjukt dålig smak, hur kan någon serie med Bianca ligga på nr1 på Max bland serier…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Folk har så sjukt dålig smak, hur kan någon serie med Bianca ligga på nr1 på Max bland serier…

Inte för att jag ens har Max, men det är väl mer någon slags talkshow och inte en serie i traditionell bemärkelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Jag har programmerat en topplista på ett stort svenskt företag. Den hade ingen koppling mot verkligheten utan bestämdes helt från marknadsavdelningen via en CMS. Ganska statisk topplista dock. Jag skulle inte bli förvånad om Max har något liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anogr:

Jag har programmerat en topplista på ett stort svenskt företag. Den hade ingen koppling mot verkligheten utan bestämdes helt från marknadsavdelningen via en CMS. Ganska statisk topplista dock. Jag skulle inte bli förvånad om Max har något liknande.

Okej, jag har ingen aning hur de där listorna funkar men antog det hade med tittarsiffror o göra...

Hade det inte vart för att jag har 50% livet ut på abonnemanget +vill se nya säsongen på The Last Of Us som kommer snart så skulle jag sagt upp skiten.

Permalänk
Medlem

Herregud. Hur dålig har service blivit numera.

En av de största onlinebutikerna i Sverige misslyckas med att leverera en vara jag betalt med presentkort, inom rimlig tid (2-4 dagar angavs vid köp). Tänkt som julklapp.

När varan sedan kommer en dryg månad senare (och utan att jag fått svar på flera mail skickade långt innan), kommer det riktigt korkade - efter kontakt med kundtjänst nekas ersättning för det täckningsköp jag gjorde eftersom deras "internleveranser dröjt", men "Jag kan hjälpa dig avbeställa din order åt dig, så att du får tillbaka värdet på presentkortet".

Ok. Hade inte räknat med att täckningsköpet skulle godkännas även om jag nog tyckte det borde godkännas. När och hur får jag återbetalt undrar jag, när det gått några dagar? Svaret blir: inte alls, eftersom presentkortet gått ut under tiden företaget slöat med leverans.

Jag frågar om detta verkligen kan stämma? Låter ju helt befängt, då det är säljaren som misslyckats med att leverera ens i närheten av förväntad tid.

Men, jodå, eftersom presentkortet - efter köpet - gått ut, och är ogiltigt, är det helt omöjligt att förlänga eller återbetala enligt kundtjänst.

Så, jag vill gnälla på 2 saker.
1) Servicen har verkligen blivit sämre, det märks att branschen är pressad. För några år sedan hade det här inte varit några problem att få löst.
2) I praktiken innebär det här att företaget kan hålla inne på leveranser köpta med presentkort som snart går ut, och efter att presentkortet och kundens tålamod gått ut, lugnt konstatera att ordern är avbruten men det går inte att betala tillbaks pengar till presentkortet, sorry, "Önskar en fortsatt trevlig dag!".

Summan? 149kr. En skitpeng, som inte ARN tar i. Det är mer principen. Det är mitt barns presentkort, det påverkar också. Givetvis har jag tagit över presentkortet så mitt barn fått pengar av mig istället.

Andra exempel på hur företag kan agera :
Biltema : Kommer in med en sak köpt i december, öppet köp har gått ut. Problem? Nej. Det löste sig.
Amazon : Beställde ett fyrpack av en sak. En av sakerna var lite trasig. Får pengarna tillbaks och får behålla grejorna.
Coop : Fel på köpt vara, förpackning skadad (matförpackning inte tät). Dubbla pengarna tillbaks.

Kommer jag att handla på ovanstående 3 exempelföretag igen? Självklart. Kommer jag att handla på företaget som krånglar om 149kr när de gjort fel? LOL. Och jag har varit kund där i över 15 år, men mer sällan på senare år. Funderar på att få kontot raderat, ska bara kolla att jag inte har något där som kan vara viktigt för reklamationer etc. Kanske bäst att spara ner ändå om de konkursar.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Herregud. Hur dålig har service blivit numera.

En av de största onlinebutikerna i Sverige misslyckas med att leverera en vara jag betalt med presentkort, inom rimlig tid (2-4 dagar angavs vid köp). Tänkt som julklapp.

När varan sedan kommer en dryg månad senare (och utan att jag fått svar på flera mail skickade långt innan), kommer det riktigt korkade - efter kontakt med kundtjänst nekas ersättning för det täckningsköp jag gjorde eftersom deras "internleveranser dröjt", men "Jag kan hjälpa dig avbeställa din order åt dig, så att du får tillbaka värdet på presentkortet".

Ok. Hade inte räknat med att täckningsköpet skulle godkännas även om jag nog tyckte det borde godkännas. När och hur får jag återbetalt undrar jag, när det gått några dagar? Svaret blir: inte alls, eftersom presentkortet gått ut under tiden företaget slöat med leverans.

Jag frågar om detta verkligen kan stämma? Låter ju helt befängt, då det är säljaren som misslyckats med att leverera ens i närheten av förväntad tid.

Men, jodå, eftersom presentkortet - efter köpet - gått ut, och är ogiltigt, är det helt omöjligt att förlänga eller återbetala enligt kundtjänst.

Så, jag vill gnälla på 2 saker.
1) Servicen har verkligen blivit sämre, det märks att branschen är pressad. För några år sedan hade det här inte varit några problem att få löst.
2) I praktiken innebär det här att företaget kan hålla inne på leveranser köpta med presentkort som snart går ut, och efter att presentkortet och kundens tålamod gått ut, lugnt konstatera att ordern är avbruten men det går inte att betala tillbaks pengar till presentkortet, sorry, "Önskar en fortsatt trevlig dag!".

Summan? 149kr. En skitpeng, som inte ARN tar i. Det är mer principen. Det är mitt barns presentkort, det påverkar också. Givetvis har jag tagit över presentkortet så mitt barn fått pengar av mig istället.

Andra exempel på hur företag kan agera :
Biltema : Kommer in med en sak köpt i december, öppet köp har gått ut. Problem? Nej. Det löste sig.
Amazon : Beställde ett fyrpack av en sak. En av sakerna var lite trasig. Får pengarna tillbaks och får behålla grejorna.
Coop : Fel på köpt vara, förpackning skadad (matförpackning inte tät). Dubbla pengarna tillbaks.

Kommer jag att handla på ovanstående 3 exempelföretag igen? Självklart. Kommer jag att handla på företaget som krånglar om 149kr när de gjort fel? LOL. Och jag har varit kund där i över 15 år, men mer sällan på senare år. Funderar på att få kontot raderat, ska bara kolla att jag inte har något där som kan vara viktigt för reklamationer etc. Kanske bäst att spara ner ändå om de konkursar.

Kan du inte säga vilket företag det är så att vi andra blir varnade ?

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Skärmskyddet på min billiga mobil började lossna och när jag pillade lite i kanten ramlade det av. Såg att Elgiganten hade för 106:- så jag gick in på Elgiganten och talade med en försäljare som tyckte att det skärmskyddet inte var "optimalt för den modellen" och föreslog ett annat som kostade en tredjedel av mobilens nypris (inklusive ett elegant skal). Jag svarade att jag ville ha det billiga eftersom jag inte tänkte lägga en tredjedel av telefonkostnaden på ett skärmskydd. Han insisterade och ville absolut sälja det dyrare kitet som han påstod skulle höja andrahandsvärdet på telefonen. Då det inte gick att få honom att sälja det billigare skärmskyddet och inte heller få honom att sluta pladdra om sitt "värdehöjande" kit med både skärmskydd och skal gick jag därifrån. Så jag använder inte skärmskydd utan kör vidare med gorillaglaset naket, det verkar funka lika bra och kostade dessutom ingenting. Vad hände med att kunden alltid har rätt?

Felstavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Vad hände med att kunden alltid har rätt?

Kunden har aldrig "alltid rätt".
Mycket av det ordspråket är bara en myt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Användes ofta på jobbet.

"The customer is always right, in matters of taste"

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Sant men ändå tycker jag att säljaren borde inse att det vore bättre att sälja skärmskyddet för 106:- än att inte sälja något alls. Och på ett sätt fick jag ju rätt när jag tänker efter, jag ville ju inte köpa det dyra kitet och det gjorde jag ju inte heller. Så ett halvt rätt blev det eller ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Sant men ändå tycker jag att säljaren borde inse att det vore bättre att sälja skärmskyddet för 106:- än att inte sälja något alls. Och på ett sätt fick jag ju rätt när jag tänker efter, jag ville ju inte köpa det dyra kitet och det gjorde jag ju inte heller. Så ett halvt rätt blev det eller ...

Absolut. Säger kunden ifrån så är det nog dags att ge upp.. Jag hatar också såna säljare. Man hjälper väl kunden att hitta det denne vill ha, eller? Det gjorde i alla fall jag när jag jobbade i butik.

Permalänk
Medlem

Mer YouTube trams.
Nu har de fått för sig att man ska välja användare trots att det bara finns EN att välja på eller finns det någon inställning som väljer/prioriterar en viss användare?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Mer YouTube trams.
Nu har de fått för sig att man ska välja användare trots att det bara finns EN att välja på eller finns det någon inställning som väljer/prioriterar en viss användare?

skitstörande, jag har visserligen 2 konton, och varje j*a flik har fel konto, oavsett om jag väljer rätt konto och laddar om resten av flikarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Vad hände med att kunden alltid har rätt?

Det är ett felcitat från "kunden har alltid rätt gällande smak".
Kunden har definitivt inte alltid rätt.
Förstår din frustration men samtidigt kan jag också förstå säljaren som visste att det förmodligen skulle bli en extremt bökig historia om du senare kom och klagade på att de sålde på dig ett skärmskydd som sedan lossnade för att det inte var gjort för din telefon.

Jag har gjort den missen tidigare när jag jobbade i butik när en kund skulle köpa en Raspberry Pi3 och jag rekommenderade originalströmadaptern till den då den gav högre strömstyrka än vad andra laddare gav.
Kunden lyssnade inte trots mina uppmaningar utan köpte istället en billigare Deltaco-laddare.
Den kunden kom senare tillbaka och skällde på mig och skyllde på att "jag hade sålt honom en produkt som inte passade" trots att jag avrådde honom flera gånger.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Är fan less på att numera inräknas AI in i bedömning av typ alla teknikprylar. "Åh den här mobilen får 5/5, ledande AI-prestanda!"... "Grafikkortsprestanda i toppklass (tack vare Multi-Frame Gen)"... Jag skiter iiiiiiii, och det går ju liksom inte att filtrera bort "AI-poängen" på en recension... Blir jobbigare att hitta rätt produkt. Trist. Blä.

Permalänk
Medlem

Facebook Marketplace.

La ut en mobil. 33 personer som skrivit hitills.
En skulle komma idag vid 17, dyker inte upp och svarar inte.

En som frågar om den kan köpa mobilen i mars/april.

Här är en konversation
Kund- "Hej"
Jag - "Hej"
Kund- "Allt bra?"
Jag - "Du får ursäkta men jag har inte tid att chatta"
Kund- "Hur ska ja köpa den från dig jag du tänkt då"
Och så massa mer meddelande men jag slutade svara. Jag var nog lite dryg men jag orkar inte.

Och så typ 20 pers som frågar om den finns kvar men sen aldrig skriver ner.
Och typ 10 pers som frågar om sista pris och diverse prutning trots att jag skrivit "Pris är satt med hänsyn till sprickor så prutning accepteras inte."

Så nu har jag gnällt av mig och ventilerat mig. 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Facebook Marketplace.

La ut en mobil. 33 personer som skrivit hitills.
En skulle komma idag vid 17, dyker inte upp och svarar inte.

En som frågar om den kan köpa mobilen i mars/april.

Här är en konversation
Kund- "Hej"
Jag - "Hej"
Kund- "Allt bra?"
Jag - "Du får ursäkta men jag har inte tid att chatta"
Kund- "Hur ska ja köpa den från dig jag du tänkt då"
Och så massa mer meddelande men jag slutade svara. Jag var nog lite dryg men jag orkar inte.

Och så typ 20 pers som frågar om den finns kvar men sen aldrig skriver ner.
Och typ 10 pers som frågar om sista pris och diverse prutning trots att jag skrivit "Pris är satt med hänsyn till sprickor så prutning accepteras inte."

Så nu har jag gnällt av mig och ventilerat mig. 😅

Sälja varor via Facebook marketplace får en att ifrågasätta snitt-IQ och läsförståelse gång på gång...

Mitt bästa tips är att vara extremt tydlig med pris, att finns annonsen kvar finns varan kvar, skriv bara om du vill köpa den (samma dag), etc etc + att inte svara på några andra meddelanden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Kan du inte säga vilket företag det är så att vi andra blir varnade ?

Hade tänkt avvakta lite medan jag försöker med en chat eller telefon, men jag har inga möjligheter till sådant medan jag jobbar så släpper nu bollen, det är för lite pengar för att orka bråka mer om.

Det handlar om Webhallen som inte vill betala tillbaks pengar för ett presentkortsköp då presentkortet hann gå ut under de ca 5 veckor de misslyckades med att leverera mitt köp från Webhallens lager till en av Webhallens butiker, och jag därefter i kontakt med kundtjänst avbeställde med återbetalning till presentkort, enligt kundtjänst.

"Jag kan hjälpa dig avbeställa din order åt dig, så att du får tillbaka värdet på presentkortet"

Vid nästa kontakter var det omöjligt att få återbetalning.

(varan uppgavs finnas i lager och jag försökte få dem att skicka direkt till mig om det var enklare)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Det handlar om Webhallen som inte vill betala tillbaks pengar för ett presentkortsköp då presentkortet hann gå ut under de ca 5 veckor de misslyckades med att leverera mitt köp från Webhallens lager till en av Webhallens butiker

Webhallen lyckades inte att skicka ett par fyndvaror till Uppsala från Stockholmstrakten under tre veckor för mig heller. Stod 3-4 dagars leverans, eller något dylikt, men beräknat leveransdatum sköts upp nära tio ggr innan jag gav upp 😂

Permalänk

Död åt kundtjänst-chattar. Ge mig en jävla mejladress jag kan skriva till istället. Suck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jens-Ragnar:

Död åt kundtjänst-chattar. Ge mig en jävla mejladress jag kan skriva till istället. Suck.

Får jag lägga till chattar som automatiskt öppnas med en käck "Prova vår AI-bot som gärna hjälper dig ❤️"

Permalänk
Medlem
Skrivet av doomas:

Får jag lägga till chattar som automatiskt öppnas med en käck "Prova vår AI-bot som gärna hjälper dig ❤️"

Blockar allt sådant skit i uBo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jens-Ragnar:

Det värsta jag stötte på är Klarna. Helt värdelös AI-bot som inte förstod problemet. Svårt att få byta till mänsklig medarbetare. Ingen information om kötiden. Klockan var runt 22.30 då jag beskrev problemet och vad de skulle göra och gick och la mig. Morgonen efter ser jag att kl. 01 så hade en indier skrivit hallå och sedan avslutat chatten.

Dagen efter samma procedur och då jag kom fram fick jag veta att ett betalföretqg som Klarna inte kan byta betalmetod trots att det hade gått en vecka utan att betalningen gått igenom. Jag borde inte ha valt Klarna men lärde min läxa. Aldrig Klarna igen.

Permalänk

Jag gick hela vägen till gymmet, det var lång väg och full väska. Väl framme vid gymmet så upptäckte jag mitt passerkort låg hemma. Då fick jag gå hela vägen hem. All denna slit helt i onödan, jag som hade tänkt att träna.

PS: Jag är ironisk om vad som hände.

Permalänk
Medlem

Dagens gubbgnäll mot INET.

Köpte mig ett 5080 (som släpptes 15:00) innan klockan var 15:01, lagerstatusen var även den över 30 när min beställning var lagd.

15:01 fick jag min orderbekräftelse, 2 minuter senare var alla kort slut.

Rätt nöjd.

16:04 får jag ett mail från INET där dem säger att jag inte får något kort, jag blev inte ''tilldelad'' ett kort...

What the f**k INET? Det tog mig max 45 sekunder att göra min beställning, lagerstatusen droppade stadigt efter att jag var klar sedan länge.

Riktigt gubbgrining på hur dåligt hanterad den här releasen är från både Nvidia och butiker som INET i detta fall.

Visa signatur

Vila i frid älskade Pappa, inget blir detsamma utan dig.
1950-11-11 - 2013-02-14

Ryzen 7 9800x3D : 64gb DDR5 : Inno3D 5080 X3 OC : 2x2tb NVME SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cim-Inc:

Dagens gubbgnäll mot INET.

Köpte mig ett 5080 (som släpptes 15:00) innan klockan var 15:01, lagerstatusen var även den över 30 när min beställning var lagd.

15:01 fick jag min orderbekräftelse, 2 minuter senare var alla kort slut.

Rätt nöjd.

16:04 får jag ett mail från INET där dem säger att jag inte får något kort, jag blev inte ''tilldelad'' ett kort...

What the f**k INET? Det tog mig max 45 sekunder att göra min beställning, lagerstatusen droppade stadigt efter att jag var klar sedan länge.

Riktigt gubbgrining på hur dåligt hanterad den här releasen är från både Nvidia och butiker som INET i detta fall.

Tvivlar på att deras lagerstatus uppdateras i realtid.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

1950-11-11 - 2013-02-14

Permalänk
Medlem

Men jag köpte visst inte ett 5080, utan bara en plats i kön för allokering. F**k that s**t.

Visa signatur

1950-11-11 - 2013-02-14